О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е №
19
гр. Русе, 19 декември 2022 год.
Русенски
административен съд, в закрито заседание на 19 декември 2022 год. в състав:
Съдия
: Диан Василев
за да се произнесе по адм. дело №516
по описа на съда за 2022
год., намира следното:
Производството е по реда на чл. 197 и
сл. в Раздел IV „Обжалване на отказ за разглеждане на искане за издаване на
административен акт“ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Делото е образувано по повод
постъпила жалба от община Русе, представлявана от кмета на общината Пенчо
Милков срещу акт на секретаря на междуведомствената комисия за възстановяване и
подпомагане към Министерски съвет (МКВПМС), обективиран в писмо с изх. №
953900-1357/13.10.2022г., с което е постановен отказ за даване на указания и
срок за изпълнението им по отношение за отстраняване на нередности по направени
от Община Русе искания за предоставяне на възстановителна помощ на физически и
юридически лица, входирани в Комисията под различни номера.
В жалбата се излагат аргументи, с които
се твърди, че е налице годен за оспорване административен акт, обективиран в
писмо с изх. № 953900-1357/13.10.2022г. на секретаря на междуведомствената
комисия за възстановяване и подпомагане (МКВПМС) към Министерски съвет (МС).
Според жалбоподателя, по така депозираните пред Комисията искания от община
Русе, за предоставяне на възстановителна помощ на физически и юридически лица
по реда на чл.32 от Правилник за организацията и дейността на
Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския
съвет, неправилно и в нарушение на
процедурните правила, намиращи се в цитирания Правилник и АПК, е отказано от секретаря
на Комисията даване на указания за отстраняване на допуснати нередности по
отношение на тези искания и предупреждение, че при неотстраняването им в срок
производството по разглеждане на искането ще бъде прекратено.
На следващо място, община Русе счита,
че секретарят на Комисията дори и да не е дал указания, няма правомощията да
отказва внасяне на исканията за разглеждане
по същество, по арг. от разпоредбата на чл.10, ал.3 от Правилник за
организацията и дейността на Междуведомствената комисия.
Според жалбоподателя актът на
секретаря на МКВПМС, обективиран в писмо с изх. № 953900-1357/13.10.2022г., с
което не са дадени указания и срок за изпълнението им по отношение за
отстраняване на нередности по направени от Община Русе искания е издаден при
допуснати съществени нарушение на административнопроизводствени правила, в
нарушение на материалния закон-основания за оспорване на административния акт,
разписани в чл.146, т.3 и т.4 от АПК.
Иска се от Административен съд Русе
да отмени така оспореното писмо и се върне преписката на секретарят на МКВПМС
за ново произнасяне по исканията на Община Русе за предоставяне на
възстановителна помощ на физически и юридически лица, със указания към
секретаря да изпълни вменените му с разпоредбата на чл. 10 от ПОДМКВПМС
задължения. Претендират се и разноски.
Русенският административен съд, след
като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните
по делото доказателства, намира жалбата
за процесуално допустима, подадена от надлежна страна община Русе,
представлявана от кмета на общината Пенчо Милков, в законоустановения срок.
Общината е пряко засегната от отказа на секретаря
на МКВПМС, обективиран в писмо с изх. № 953900-1357/13.10.2022г., с което не са
дадени дължимите по чл.10, ал.2 от Правилник за организацията и дейността на
Междуведомствената комисия указания и срок за изпълнението им по отношение
отстраняването на нередности по направени от Община Русе искания по реда на
този Правилник.
Фактите в тяхната хронология, на
базата на представените с административната преписка и жалбоподателя документи :
С писма, изх.№№ 94М-17387-1#1/11.08.2022;
94M-6613-1#1/11.08.2022; 94T4643-1#1/11.08.2022; 30-9026-1#1/11.08.2022;
94Ц-2947-1 #2/11.08.2022, 63-08- #2/11.08.2022; 48-29-1#2/10.08.2022,
30-145111#1/11.08.2022 и 94Л-2420-1#1/11.08.2022, Община Русе предявила пред
МКВПМС искания за предоставяне на възстановителна помощ на физически и
юридически лица, поради причинени имуществени вреди, вследствие на аварии и
инциденти, в обекти тяхна собственост, породени от развилото се на дата
06.06.2022г. в град Русе природно бедствие. В тях е посочено, че са по реда на
чл.32 от Правилник за организацията и дейността на Междуведомствената комисия.
С писмо, изх.№ 953900-1038 от 15.08.2022г.
(л.7 от адм. преписка), секретарят на МКВПМС уведомява Община Русе, че
направените искания са „изготвени в несъответствие на изискванията на чл.27, ал.1
и ал.2 от правилника и не подлежат на разглеждане“. По повод на това писмо,
община Русе изпраща уточняващо такова – л.6 от адм. преписка, с което заявява,
че исканията за предоставяне на възстановителна помощ, са подадени във връзка с
чл. 32, а не във връзка с чл. 27 от Правилника. Общината счита, че с оглед
разпоредбата на чл.10, ал.2 от Правилника, ако секретарят на Комисията приеме,
че исканията не са подадени по реда и не съответства на условията на Правилника,
следва да уведоми Община Русе за недостатъците и да й даде 30-дневен срок за
отстраняването им.
С писмо, изх.№ 953900-1062 от 19.08.2022г.,
секретарят на МКВПМС уведомява Община Русе, че „исканията за предоставяне на
възстановителна помощ съдържат недостатъци, които са неотстраними и няма
основание същите да бъдат разгледани от Комисията“. В писмото е описано още
какво е становището на секретаря по повод така депозираните искания на общината,
като се сочи, че погрешно са подведени под разпоредбата на чл.32 от Правилника,
препращаща към реда за предоставяне на възстановителната помощ - по раздел VI
от Правилника, озаглавен „Обезщетяване на физически и юридически лица за
реално причинените им вреди при или по повод извършването на нормативноустановени
действия за защита при бедствия“.
С ново писмо, изх.№
24-67-4#3/17/29.08.2022г. (л.3 от адм. преписка), Община Русе отново твърди, че
исканията са подадени по реда на чл. 32 от Правилника. Съответно, ако не е по
правилния ред, то секретарят имал задължението съгласно чл.10, ал.2 от
ПОДМКВПМС, ако счете исканията за подадени не по реда и не съгласно условията
на Правилника, да уведоми Община Русе, за недостатъците и да и окаже срок от
30-дневен за отстраняване на същите. Писмото на общината завършване с искане за
преразглеждане на така депозираните чрез община Русе искания от Комисията и да
се произнесе с решение за предоставяне на възстановителна помощ на пострадалите
от бедствието физически и юридически лица.
С оспореното по настоящото дело писмо
с изх. № ********** от 13.10.2022г., секретарят на МКВПМС пише до община Русе,
че не счита за необходимо да дава указания за отстранявана на недостатъци, тъй
като исканията на общината „не съответстват“ на приетите Правила.
Това писмо е предмет на оспорване по
настоящото дело.
При така установената фактическа обстановка,
съдът стига до следните правни изводи:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок по чл.197, ал.1 от АПК.
Разгледана по същество, е
основателна.
Съгласно разпоредбата на чл.1, ал.1 от
Правилник за организацията и дейността на Междуведомствената
комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, „С правилника
се уреждат организацията и дейността на Междуведомствената комисия за
възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, наричана по-нататък
"комисията", както и редът за заявяване на финансовите средства и
критериите за оценка на постъпилите искания за финансиране. Според ал.2-ра „Комисията
приема решение за предоставяне на средства от резерва за непредвидени и/или
неотложни разходи в частта за предотвратяване, овладяване и преодоляване на
последиците от бедствия и контролира целевото им разходване.“
Нормата на чл.10, ал.1 от Правилника
урежда правомощията на секретаря на Комисията : „Секретарят на комисията
проверява съответствието на искането за финансиране с реда и условията,
определени с правилника. Според алинея втора на чл.10 „Ако искането не е
подадено по реда и не съответства на условията на правилника, секретарят на
комисията уведомява заявителя, че следва да отстрани недостатъците в 30-дневен
срок от съобщението за това с указание, че при неотстраняването им в срок
производството по разглеждане на искането ще бъде прекратено“.
Водена е многократна кореспонденция
между секретарят на Комисията и община
Русе, което не е било необходимо, а следвало да се спазят изискванията на чл.10
и съответно тези в АПК – чл.30, ал.2. Затова и предмет на настоящото дело е
последното писмо - изх. № **********/13.10.2022г.
В тази процедура погрешен е подходът
както на секретаря на Комисията, така и на общината.
Разпоредбата на чл.10, ал.2 от Правилник
за организацията и дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и
подпомагане към Министерския съвет е категорична – „Ако искането не е подадено
по реда и не съответства на условията на правилника, секретарят на комисията
уведомява заявителя, че следва да отстрани недостатъците в 30-дневен срок от
съобщението за това с указание, че при неотстраняването им в срок
производството по разглеждане на искането ще бъде прекратено“. Тук срокът
за отстраняване на недостатъците следва да е по специалната норма-30 дни, а не
по чл.30, ал.2 от АПК. Такова указание не виждаме в което и да е писмо от
секретаря на МКВПМС. Липсва и в оспореното писмо. Безспорно предупреждението за
прекратяване е необходимо да присъства в дадените указания, с оглед и следващата
стъпка, разписана в чл.10, ал.3 от Правилника – „Исканията с нередовност, която
не е отстранена в срока и съгласно указанията по ал. 2, се внасят за
разглеждане на заседание с предложение за прекратяване на производството“.
Липсата на такива указания не позволява на АО /Комисията/ продължаване на
производството, и дори и с цел неговото прекратяване при нередовност, която не
е отстранена в срока.
Секретарят на Комисията не длъжен да
даде изключително конкретни указания, ако искането не е подадено по реда
и не съответства на условията на Правилника, но следва да даде такива /каквито нпр.-доста
ясни намираме в писмото му изх.№ 953900-1062/19.08.2022г. /. Но при всички
положения трябва да предупреди искателя, че при неотстраняването на
недостатъците в срок производството по разглеждане на искането ще бъде
прекратено.
С липсата на такова предупреждение административният
орган е нарушил административнопроизводствените правила, като не е изпълнил
задълженията си, които процесуалният кодекс му повелява, както и посочената
по-горе специална правна норма на чл.10, ал.2 от Правилника. Оспореното писмо
се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а преписката да бъде
изпратена на органа за произнасяне, при спазване на изискванията на чл.30, ал.2
от АПК и чл.10, ал.2 от Правилник за организацията и дейността на Междуведомствената комисия за
възстановяване и подпомагане към Министерския съвет.
От община Русе, представлявана от
кмета на общината Пенчо Милков са поискани направените по делото разноски за процесуално
представителство.
Липсват данни в съдебното производство
да е участвал юрисконсулт или нарочно упълномощено лице-адвокат. Жалбата е
подписана лично от кмета на общината. Това не позволява на съда да присъди
разноски в полза на общината. Искането за разноски е неоснователно и недоказано
и не може да бъде уважено.
Воден от горното, на основание чл.200
от АПК
съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ по жалба на община Русе, представлявана
от кмета на общината Пенчо Милков акт на секретаря на междуведомствената
комисия за възстановяване и подпомагане към Министерски съвет, обективиран в
писмо с изх. № 953900-1357/13.10.2022г., с което е постановен отказ за даване
на указания и срок за изпълнението им по отношение за отстраняване на
нередности по направени от Община Русе искания за предоставяне на
възстановителна помощ, на физически и юридически лица.
ИЗПРАЩА преписката за ново
произнасяне на административния орган, съгласно дадените указания по
тълкуването и прилагането на закона.
Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.
Съдия: