Решение по дело №213/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 314
Дата: 24 март 2023 г. (в сила от 24 март 2023 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20237040700213
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   314                                               24.03.2023г.                                        гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд двадесети състав, в публично заседание на шести март две хиляди двадесет и трета година, в състав

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 213 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с  чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Административното дело е образувано по жалба от Н.И.И., ЕГН ********** с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000701/08.06.2022 г., издадена от В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, упълномощен със заповед № 251з-1821/26.04.2022 г., с която на Н.И.И., ЕГН **********, на основание чл. 171, т. 1, бук. а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до отпадане на основанието за това.

Иска се отмяната на оспорената заповед като незаконосъобразна, издадена в противоречие с материалния закон, при съществено нарушение на административно-производствените правила и в противоречие с целта на закона. Оспорва се компетентността на органа, издал оспорения акт. Претендира се и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят Н.И.И., редовно и своевременно призован, не се явява лично, а се представлява от адвокат Т., който поддържа депозираната жалба, съобразно изложените в нея основания. Навежда и допълнителни аргументи по отношение на незаконосъобразността на оспорената заповед. Поддържа искането за присъждане на разноски като представя списък на същите.

Ответната страна - В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, редовно и своевременно призован, не се явява и не изпраща представител.

         Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

        

         На 17.05.2022 г., жалбоподателят подал до ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, заявление за издаване на свидетелство за управление на МПС (л. 14 от делото), към което приложил удостоверение за здравословно състояние на водач/кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС, издадено от ДКЦ „Ел Масри“ (л. 15).

         Въз основа на посочените документи, на 18.05.2022 г. на оспорващия И. било издадено свидетелство за управление на моторно превозно средство /СУМПС/ № *********, валидно до 18.05.2032 г., с придобита категория В, В1 и АМ.

         С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000701/08.06.2022 г., издадена от В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“ (л. 7 от делото), на основание чл. 171, т. 1, б. "а" от ЗДвП, временно е отнето свидетелството за управление на МПС на Н.И.И., до отпадане на основанието за това. От фактическа страна същата е мотивирана с обстоятелството, че в Сектор "Пътна полиция" при ОДМВР-Бургас е постъпила Карта за оценка на физическата годност на водач № 271/17.05.2022 г., издадена от Транспортна областна лекарска експертна комисия – Бургас (л. 8 от делото), в която е вписано, че лицето Н.И.И., ЕГН **********, отговаря на изискванията за физическа годност към водачите на МПС от категория „В“, и е негоден за водач на МПС от всички останали категории, включително и обществен превоз. Посочено е, че лицето подлежи на нов преглед след една година. Като мотиви за заключението на комисията било вписано "Наредба № 3, т. 35, 37, 48, 12, 58, 6а. Картата за оценка на физическата годност на водач/кандидат за придобиване на свидетелство/правоспособност за управление на МПС, на ТОЛЕК – Бургас е подписана от комисията, като под заключението в същата са положени 6/шест/ броя подписи, в т. ч. и на председателя на комисията.

         Заповедта била връчена лично срещу подпис на И. на 18.01.2023 г., който я оспорил пред Административен съд – Бургас чрез административния орган, с жалба  вх.№ 769000-2420/31.01.2023 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява неоснователна поради следните съображения:

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки/ПАМ/ по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква „а”, т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със заповед № 251з-1821/26.04.2022 г. на директора на ОД на МВР гр. Бургас /л. 19 от делото/, издадена на основание заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи /л. 20-21 от делото/, са определени длъжностните лица, в т.ч. и полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“, които могат да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки. В този смисъл процесната заповед се явява издадена от компетентен орган в рамките на неговата правомощия и наведените в тази насока възражения са неоснователни.

С оглед съдържанието на акта съдът счита, че е спазена установената от закона форма - чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 2 от АПК. Административният орган е изложил подробно и изчерпателно фактическите и правните основания за издаване на заповедта, като се е позовал на постъпилата в Сектор "Пътна полиция" при ОДМВР - Бургас Карта за оценка на физическата годност на водач № 271/17.05.2022 г., издадена от Транспортна областна лекарска експертна комисия – Бургас. В производството по издаване на обжалваната заповед не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, които да са довели до нарушаване правото на защита на санкционираното лице.

         При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът взе предвид следното: Съгласно разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. "а" от ЗДвП, посочена като правно основание за издаване на оспорената заповед, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: 1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: б. "а" – "за когото видимо се установи, че не отговаря на медицинските или психологическите изисквания - до отпадане на основанието за това". Съгласно чл. 172, ал. 2 от ЗДвП, налагането на принудителните административни мерки от ръководителите на службите за контрол се извършва чрез: 1. недопускане управлението на моторното превозно средство; 2. спиране от движение на моторното превозно средство; 3. отнемане на документите по чл. 165, ал. 2, т. 1 и чл. 166, ал. 2, т. 1 (сред които е и свидетелството за управление на МПС на водача) и др., а по смисъла на чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/, генералната цел на всяка принудителна административна мярка е да се постигне превантивен, преустановяващ и възстановяващ ефект спрямо административните нарушения, като според ал. 6 на чл. 172 от ЗДвП, обжалването на заповедите за налагане на ПАМ не спира изпълнението на приложената административна мярка.

Изискванията за физическа годност към водачите на моторни превозни средства (МПС) и към кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС, както и условията и редът за извършване на медицинските прегледи за установяване на физическата годност за водачите от категориите по чл. 150a, ал. 2 от Закона за движението по пътищата, са уредени в Наредба № 3 от 11.05.2011 г. за изискванията за физическа годност към водачите на моторни превозни средства и условията и реда за извършване на медицинските прегледи за установяване на физическата годност за водачите от различните категории, издадена от министъра на здравеопазването /обн., ДВ, бр. 39 от 20.05.2011 г., изм. и доп., бр. 30 от 15.04.2016  г., бр. 11 от 02.02.2018 г., в сила от 02.02.2018 г./, на основание чл. 152а, т. 1 от Закона за движението по пътищата. Според правилата на посочения подзаконов нормативен акт, водачите на моторни превозни средства и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС трябва да отговарят на изискванията за физическа годност за категорията, която притежават, съответно категорията, за която придобиват правоспособност /чл. 2/. Физическата годност на водачите и на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС се установява чрез: 1) медицински преглед/и за установяване на здравословното състояние по отношение на изискванията за физическа годност към водачите на МПС и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС от съответните категории и 2) заключение за съответствието на здравословното състояние на лицето с изискванията за физическа годност към водачите на МПС и на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС /чл. 3/. Съгласно чл. 4, ал. 2, изискванията за физическа годност към водачите на МПС и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС са определени в Приложение № 1 към Наредбата, чрез посочване на заболяванията и състоянията, при наличието на които се налагат ограничения за получаването на свидетелство за управление на МПС в зависимост от категорията на МПС, а съгласно чл. 5, заболяванията и състоянията, при наличието на които свидетелство за управление на МПС се издава само след освидетелстване от транспортните областни лекарски експертни комисии (ТОЛЕК), са посочени в Приложение № 2 към Наредбата. Първоначалният медицински преглед на водачите и на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС от група 1 и група 2 се извършва от общопрактикуващия лекар на лицето, при който е осъществен постоянен избор (чл. 6, ал. 1 от Наредбата). Когато лицето има някое от заболяванията или състоянията, посочени в Приложение № 2, общопрактикуващият лекар отбелязва в удостоверението по чл. 9, ал. 1 от Наредбата, че лицето подлежи на освидетелстване от ТОЛЕК. Лице, получило заключение за физическата си годност за придобиване на правоспособност за управление на МПС от ТОЛЕК или Транспортната централна лекарска експертна комисия (ТЦЛЕК), при необходимост от последваща оценка на физическата годност се преосвидетелства отново от ТОЛЕК, съответно ТЦЛЕК. Заключението за съответствие на здравословното състояние на лицето с изискванията за физическа годност по чл. 3, т. 2, изготвено от ТОЛЕК, съответно ТЦЛЕК, се нанася в карта по образец, съгласно Приложение № 7, съответно Приложение № 8 от Наредбата, съгласно чл. 10, ал. 4 от същата.

В случая, ответникът изрично се е позовал на Карта за оценка на физическата годност на водач № 271/17.05.2022 г., издадена от Транспортна областна лекарска експертна комисия – Бургас, поради което издадената заповед се явява надлежно мотивирана и съдържаща фактическите и правни основания за издаването й, като съдът намира за неоснователни оплакванията в жалбата, направени в тази насока. По делото не се ангажират доказателства, а и от страна на жалбоподателя не се твърди, че същият не е от категорията водачи, които подлежат на освидетелстване от ТОЛЕК при възстановяване, респ. преиздаване на СУПМС. Това обстоятелство се потвърждава категорично от представената по административната Карта за оценка на физическата годност на водач/кандидат за придобиване на свидетелство/правоспособност за управление на МПС, издадена от Транспортна областна лекарска експертна комисия /ТОЛЕК/–Бургас. В тази връзка съдът следва да отбележи, че същата е издадена по образец, съгласно Приложение № 7 към чл. 10, ал. 4 от Наредба № 3 от 11.05.2011 г., издадена от министъра на здравеопазването, съответно заключението за съответствие на здравословното състояние на жалбоподателя с изискванията за физическа годност е нанесено в тази карта по образец, съгласно посоченото приложение. Картата е подписана от председателя и от членовете на комисията. Жалбоподателят не ангажира доказателства, че заключението отразено в Карта за оценка на физическата годност на водач № 271/17.05.2022 г., издадена от Транспортна областна лекарска експертна комисия – Бургас, е обжалвано в срока по чл. 11, ал. 1, т. 2 от Наредба № 3 от 11.05.2011 г. Видът на актовете, които издават тези органи и тяхната обжалваемост са уредени в  чл. 8 от Наредба № 31/26.07.1999 г. за изискванията, условията и реда за придобиване на правоспособност за управление на МПС, издадена от министъра на транспорта и министъра на образованието и науката. Издаваните от ТОЛЕК и ТЦЛЕК актове имат характер на индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК като тези, издавани от ТОЛЕК подлежат на административно обжалване пред ТЦЛЕК, а заключенията на последните подлежат на обжалване по съдебен ред. В този смисъл всички доводи относно незаконосъобразността на Картата, изложени в настоящото производство са ирелевантни и не следва да бъдат обсъждани, тъй като в настоящото съдебно производство инцидентен съдебен контрол е недопустим.

Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че при издаване на СУМПС № ********* административният орган е следвало да съобрази заключението на медицинските лица, обективирано в Карта за оценка на физическата годност на водач № 271/17.05.2022 г., доколкото видно от поставения изходящ номер, същата е била изпратена към Сектор „Пътна полиция“ на 30.05.2022 г. т. е. след издаване на СУМПС.

За неоснователни съдът счете и възраженията на жалбоподателя, че е следвало АО да „преиздаде“ свидетелството му за управление на МПС. Съгласно чл. 151, ал. 7 от ЗДвП едно и също лице може да притежава само едно свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено от държава - членка на Европейския съюз. В този смисъл, за АО не съществува правна възможност за издаване на ново свидетелство, доколкото жалбоподателят вече притежава такова и не това би бил реда за издаване на валидно СУМПС. Действително от медицинското заключение се установява, че жалбоподателят отговаря на медицинските условия за управление на МПС категория В, но доколкото СУМПС № ********* е издадено с придобита категория В, В1 и АМ, то същото не кореспондира с медицинското заключение по отношение на категориите от една страна и по отношение на срока на валидност от друга, тъй като същото е   валидно до 18.05.2032 г., а съгласно заключението на ТОЛЕК – Бургас, жалбоподателят подлежи на нов преглед след 1 година.

Така при наличието на Карта за оценка на физическата годност на водач, постъпила в ОДМВР – Бургас, сектор "ПП" и съответно, даденото в нея заключение на ТОЛЕК - Бургас, описано по-горе, относно физическата годност на жалбоподателя И. като водач на МПС, то за компетентния административен орган не съществува друга възможност, освен да издаде заповед, с която да отнеме временно свидетелството за управление на МПС на И., до отпадане на основанието за това, т. е. административният орган в случая действа в условията на обвързана компетентност и няма право на преценка.

Необходимо е да се отбележи, че с тази принудителна мярка не се цели да се санкционира/накаже нарушител и/или трети лица, а чрез неблагоприятни последици за адресата да се постигане правно определен резултат - осигуряване на безопасността на движението по пътищата и предотвратяване извършването на административни нарушения, т. е. съдът намира, че оспорената заповед е издаден и в съответствие е целта на закона.

Съобразно изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с материалните разпоредби и целта  на закона, поради което жалбата против него с искане за отмяната му се явява неоснователна и не следва да бъде уважавана.

При този изход на делото разноски не следва да бъдат присъждани, тъй като няма искане за това от страна на ответника.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесети състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.И.И., ЕГН ********** с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000701/08.06.2022 г., издадена от В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, упълномощен със заповед № 251з-1821/26.04.2022 г., с която на Н.И.И., ЕГН **********, на основание чл. 171, т. 1, бук. “а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до отпадане на основанието за това.

 

Решението е окончателно  и не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

        

 

СЪДИЯ: