Определение по дело №211/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 декември 2020 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20207190700211
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер: 111                                              09.12.2020                              Град Разград

В ИМЕТО НА НАРОДА

Разградският административен съд, в закрито заседание на девети декември  две хиляди и двадесета година, в  състав:

 

                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИН МАРИНОВ

 

като разгледа докладваното от съдията  административно дело № 211 по описа за 2020, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във  вр. с чл. 38а, ал. 1, т. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Образувано е по жалба  на  П. М. П. с ЕГН ********** от с. Б., община Р., ул. ***  *, срещу  писма с изх. № 02-0400/4249#2 от 02.11.2020 год. и изх. № 02-170-6500/1747 от 02.11.2020 год. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”. Двете писма са с еднакво съдържание и с тях жалбоподателят  е уведомен, че липсват основания да му бъде отпуснато финансово подпомагане  по заявления за подпомагане с УИН 17/220518/04068 и УИН 17/230519/09676, тъй като има намаление на земеделската площ, която е обработвал през 2018 и 2019 год. в сравнение с площта от 2015 год., когато е влязъл за първи път в схемата за подпомагане на дребни земеделски стопани. В писмо  с  изх. № 02-170-6500/1747 от 02.11.2020 год. изрично е посочено, че същото не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и не подлежи на самостоятелно обжалване.  Жалбоподателят твърди, че е подал своевременно необходимите документи за получаване на субсидии за 2018 и 2019 год. по схемите и мерки за подпомагане на дребните земеделски производители., но до настоящия момент, въпреки изтичането на всякакви разумни срокове, все още не са му изплатени. Субсидиите за  посочените стопански години е следвало да бъдат изплатени до 30.06.2019 год. за стопанската 2018 год. и до 30.06.2020 год. за стопанската 2019 год. С посочените в жалбата  писма му е отказано отпускане на финансово подпомагане.

Административен съд Разград, като направи проверка за допустимостта на жалбата по реда на чл.159 от АПК, констатира следното:

Жалбоподателят е включен в схемата за подпомагане на дребни земеделски стопани през 2015 год. със заявление  за участие в схемата за подпомагане на дребни земеделски производители с УИН 1705061586874.

За 2018 год. жалбоподателят е подал  общо заявление за подпомагане с вх. № 18777664 от 20.04.2018 год. и УИН 1722051804068 , а за 2019 год. с вх. № 19023208 от 24.04.2019 год. с УИН 1723051909676.

С писмо с вх. № 02-170-6500/1747 от 21.10.2020 год.  жалбоподателят е уведомил  директора на Областен отдел на ДФ „Земеделие” Разград, че е подал необходимите документи за получаване на субсидии за 2018 и 2019 год. , но все още не ги е получил и е поискал от административния орган да се произнесе с административен акт, по силата на който да му бъдат заплатени субсидиите за 2018 и 2019 год.

На това  писмо на жалбоподателя  заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” му е отговорил с писма с изх. № 02-0400/4249#2 от 02.11.2020 год. и изх. № 02-170-6500/1747 от 02.11.2020 год., в които е посочено, че няма основание да му бъде отпусната финансова помощ по заявената схема за 2018 и 2019 год..

В изисканата с разпореждане от съда административна преписка във връзка с  подадените от жалбоподателя заявления за подпомагане за 2018 и 2019 год. се съдържа докладна записка на директора на дирекция „Директни плащания” към ДФ „Земеделие” с изх. № 02-170-6500/1747#3 от 26.11.2020 год., в която е посочено, че предстои на основание чл. 10б от Наредба № 5 от 27.02.2009 год. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания да бъдат издадени Уведомителни писма  за оторизирани суми за подпомагане и/или за наложени санкции  по схеми и мерки за кампания 2018 и 2019 год. до всички бенефициери, които ще могат да бъдат  обжалвани по  административен или съдебен ред по реда на АПК.

При така установеното от фактическа страна, съдът приема, че  жалбата е процесуално недопустима по следните съображения:

Съгласно чл. 75, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (Регламент 1306/2013 г.) плащанията по схемите за подпомагане и посочените в член 67, параграф 2 мерки се осъществяват в периода от 1 декември до 30 юни на следващата календарна година. Плащанията не се извършват преди да са приключили проверките на условията за допустимост, които държавите членки трябва да осъществяват – чл. 75, параграф 2 от същия регламент. Следователно  срокът по  чл. 75, §. 1 от Регламент № 1306/2013  е инструктивен.

Подзаконовите нормативни актове във връзка с подпомагането очертават продължително във времето административно производство по оторизиране на суми за подпомагане, което преминава определени етапи след подаването на заявлението, за да се извършат всички проверки на условията за допустимост.

Съгласно чл. 10б ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (в приложимата редакция) предвижда, че Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. В това писмо следва да се съдържат данните от извършените проверки и одобрената за плащане сума, съответно размера на наложените намаления и/или санкции, които следва да са отразени в съответните таблици. По този начин е въведено изискване за форма на произнасянето,а именно  – уведомително писмо.

В настоящия случай  оспорените писма нямат характер на актове по чл. 10б, ал. 1 от наредба № 5.  Те не пораждат права или задължения  за оспорващия. С тях  жалбоподателят е информиран, че няма основания да му бъде отпуснато финансово подпомагане, но няма изрично волеизявление /диспозитив/ че му се отказва пълно или частично изплащане на финансово подпомагане и /или му се налагат санкции. Видно от представената с преписката докладна записка на  директора на дирекция „Директни плащания” към ДФ „Земеделие” с изх. № 02-170-6500/1747#3 от 26.11.2020 год. предстои издаването на уведомителни писма по чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 за кампания 2018 и 2019 год. до всички бенефициери. Именно тези  уведомителни писма ще са крайните актове, подлежащи на оспорване  по реда на АПК.

Ето защо съдът счита, че  обжалваните писма нямат белезите на индивидуален административен акт по чл. 21, ал. 1 от АПК и не подлежат на оспорване, поради което жалбата се явява процесуално недопустима на основание чл. 159, т. 1 от АПК.

Мотивиран така, и на основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът,

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на  П. М. П. с ЕГН ********** от с. Б., община Р., ул. ***  *, срещу  писма с изх. № 02-0400/4249#2 от 02.11.2020 год. и изх. № 02-170-6500/1747 от 02.11.2020 год. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 211/2020 год. по описа на Административен съд Разград.

Определението може да се обжалва в 7 дневен срок от съобщаването му на страните с частна жалба пред Върховен административен съд.

 

Съдия: /п/