РЕШЕНИЕ
№ 1023
Бургас, 31.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XI-ти състав, в съдебно заседание на десети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВЕСЕЛИН
ЕНЧЕВ |
При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ административно дело № 20237040701472 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
от АПК.
Образувано е по жалба на Х.Й.С. с ЕГН **********
и адрес ***, против заповед за прилагане на принудителна административна мярка
(ЗПАМ) № 23 - 0769 - 000634/21.07.2023 година на полицейски инспектор в сектор
„Пътна полиция” при ОД – Бургас на МВР.
С оспорената заповед на жалбоподателя е
наложена мярка „изземване на свидетелство за управление на моторно превозно
средство“ (СУМПС) поради отнемане на всички контроли точки и неизпълнение на
задължението по чл. 157 ал. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).
В жалбата се твърди, че оспорената заповед
е незаконосъобразен административен акт.
Жалбоподателят заявява, че същата е
издадено в нарушение на чл. 59, ал. 1 и 2, т. 4 от АПК, тъй като не са посочени
фактическите и правните основания за издаването й. Сочи, че никъде в оспорената
ПАМ не е посочен срока, в който може да бъде оспорена и пред кого. Относно
приложението на материалния закон поддържа, че констатациите затова, че са му
отнети всички контролни точки, не отговарят на истината. Заявява, че нито в
ЗДвП нито в оспорената заповед не се сочи, че същата подлежи на принудително
изпълнение, поради което предварителното изпълнение се явява незаконосъобразно.
Посочва, че в обстоятелствената част на издадената ПАМ не е посочено с кои
наказателни постановление са му отнети контролните точки и дали същите са
влезли в сила. Твърди, че с предварителното изпълнение на заповедта е нарушен
чл. 60 ал. 1 т. 4 от АПК, а той е поставен в невъзможност да работи, тъй като
трудовата му функция е свързана с управление на автомобил и така е поставен в
невъзможност да изхранва семейството си.
Иска отмяната на административния акт и
присъждане на разноски.
В съдебно заседание, процесуалният
представител на жалбоподателя, поддържа жалбата.
Ответникът представя административната
преписка. В придружително писмо отправя искане за отхвърляне на жалбата.
След като се запозна с доказателствата по
делото, съдът установи следната фактическа обстановка.
Със обжалваната ЗПАМ на полицейски
инспектор в сектор „ПП” при ОД – Бургас на МВР е разпоредено, на основание чл.
171 т. 4 от ЗДвП, на жалбоподателя да бъде иззето СУМПС.
В мотивите на заповедта е посочено, че на
водача са отнети всички контролни точки с влезли в сила НП, както следва:
- НП № 19-4635-000452/30.12.2019 година на
РУ – Приморско при ОД – Бургас на МВР, влязло в сила на 21.01.2020 година, с
което му се отнемат 6 (шест) контролни точки;
- НП № 21-4635-000095/29.03.2021 година на
РУ – Приморско при ОД – Бургас на МВР, влязло в сила на 24.04.2021 година, с
което му се отнемат 6 (шест) контролни точки;
- НП № 21-0302-000041/13.04.2021 година на
РУ – Ц. при ОД – Бургас на МВР, влязло в сила на 24.04.2021 година, с което му
се отнемат 6 (шест) контролни точки;
- НП № 22-0769-001499/28.07.2022 година на
сектор „Пътна полиция“ при ОД – Бургас на МВР, влязло в сила на 08.09.2022
година, с което му се отнемат 6 (шест) контролни точки;
- НП № 22-0769-002991/21.11.2022 година на
сектор „Пътна полиция“ към ОД – Бургас на МВР, влязло в сила на 18.02.2023
година, с което му се отнемат 6 (шест) контролни точки и
- НП № 23-4635-000145/13.06.2023 година на
РУ - Приморско към ОД – Бургас на МВР, влязло в сила на 12.07.2023 година, с
което му се отнемат 10 (десет) контролни точки.
Посочено е, че С. е загубил придобитата
правоспособност и е длъжен да върне свидетелството си за управление на МПС в
съответната служба на МВР.
Към издадената заповед са приложени НП,
цитирани в нея, и е представена справка – извлечение от АИС на МВР за
жалбоподателя, в която са отразени издадените НП, наложените санкции и отнетите
контролни точки на С.. Всички НП са подписани от жалбоподателя, а в тях е
отбелязана датата, на която са влезли в сила поради изтичане на възможността за
тяхното обжалване (лист 6 - 15).
За удостоверяване на компетентността на
органа – издател на заповедта в преписката е представена заповед № 251з –
1821/26.04.2022 година на директора на ОД – Бургас на МВР (лист 18) и заповед №
8121з-1632/02.12.2021 година на министъра на МВР (лист 19 – 20).
При така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
На основание чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът
не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е
длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери
законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.
146 АПК.
Съгласно чл. 171 т. 4 от ЗДвП, за
осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на
административните нарушения се прилагат следните принудителни административни
мерки – изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило
задължението си по чл.157 ал.4 от ЗДвП.
От приложената заповед № 251з –
1821/26.04.2022 година на директора на ОД – Бургас на МВР, в качеството му на
ръководител на службите за контрол по ЗДвП, се установява, че издателят на ЗПАМ
е надлежно оправомощен да налага мярката, предмет на настоящото производство.
Обжалваната заповед е издадена в
предвидената от закона писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59 ал. 2 от АПК.
Неоснователно е възражението на
жалбоподателя за липсата на фактически и правни основания за издаване на
обжалваната заповед. Като фактически основания е посочено, че на водача са
отнети всички контролни точки с влезли в сила шест НП (изчерпателно посочени),
с което е загубил придобитата правоспособност и е длъжен да върне
свидетелството си за управление на МПС в съответната служба на МВР. Като правно
основание е посочена разпоредбата на чл. 171 т. 4 от ЗДвП.
Неоснователно е и възражението за нарушено
право на защита, тъй като не е посочен срока, в който може да обжалва заповедта
за ПАМ, както и по какъв ред. Видно от приложената по делото заповед за ПАМ
(лист 5), в долната част над разписката за получен препис е посочено, че
"Заповедта може да бъде обжалвана в 14 дневен срок по административен ред
пред непосредствено по-горестоящия административен орган и по съдебен ред пред
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС".
Според приложената по делото справка -
картон на водача (лист 6 - 9), С. първоначално е придобил правоспособност за
категория „В“ на 11.06.1984 година като на основание заповед № I-215 от 1999 г.
на министъра на вътрешните работи, издадена на основание чл. 157 ал. 3 от ЗДвП
(ДВ, бр. 20 от 5.03.1999 г., в сила от 1.09.1999 г.) първоначалният максимален размер на
контролните точки за отчет на извършваните нарушения на правилата за движение
по пътищата от водачите на МПС е 39 контролни точки.
В процеса по отнемане на контролни точки
на жалбоподателя в качеството му на водач на МПС, са действали различни наредби
(№ I-167 от 26.06.2001 г., № I-139 от 16.09.2002 г., № Iз-1959 от 27.12.2007 г. и №
Iз-2539 от 17.12.2012 г.), които регламентират обществените отношения в тази
връзка. Всички те, с изключение на Наредба № I-167 от 26.06.2001 г.,
императивно посочват, че контролни точки се отнемат само въз основа на влезли в
сила наказателни постановления.
Така например, съгласно чл. 3 ал. 1 от
действащата към момента на издаване на процесната заповед Наредба № Iз-2539 от
17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията
и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при
извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил
нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и
условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително
обучение (Наредба № Iз-2539), контролни точки се отнемат въз основа на влязло в
сила наказателно постановление.
С оглед на горното и на основание чл. 170
ал. 1 от АПК, административният орган и лицата, за които оспореният
административен акт е благоприятен, трябва да установят съществуването на
фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите
изисквания при издаването му.
В настоящия случай, ответникът твърди, че
срещу жалбоподателя има издадени и влезли в сила НП, въз основа на които на
същия са отнети всички контролни точки. Ответникът е представил всички НП, въз
основа на които на водача са отнети контролните точки, а именно:
- НП № 19-4635-000452/30.12.2019 година на
РУ – Приморско при ОД – Бургас на МВР, с което му се отнемат 6 (шест) контролни
точки и с отбелязване върху същото, че е влязло в сила на 21.01.2020 година
(лист 10);
- НП № 21-4635-000095/29.03.2021 година на
РУ – Приморско при ОД – Бургас на МВР, с което му се отнемат 6 (шест) контролни
точки и с отбелязване върху същото, че е влязло в сила на 24.04.2021 година
(лист 11);
- НП № 21-0302-000041/13.04.2021 година на
РУ – Ц. при ОД – Бургас на МВР, с което му се отнемат 6 (шест) контролни точки
и с отбелязване върху същото, че е влязло в сила на 24.04.2021 година (лист
12);
- НП № 22-0769-001499/28.07.2022 година на
сектор „Пътна полиция“ при ОД – Бургас на МВР, с което му се отнемат 6 (шест)
контролни точки и с отбелязване върху същото, че е влязло в сила на 08.09.2022
година (лист 13);
- НП № 22-0769-002991/21.11.2022 година на
сектор „Пътна полиция“ към ОД – Бургас на МВР, с което му се отнемат 6 (шест)
контролни точки и с отбелязване върху същото, че е влязло в сила на 18.02.2023
година (лист 14) и
- НП № 23-4635-000145/13.06.2023 година на
РУ - Приморско към ОД – Бургас на МВР, с което му се отнемат 10 (десет) контролни
точки и с отбелязване върху същото, че влязло в сила на 12.07.2023 година (лист
15).
Отделно от това, ответникът е представил и
справка картон на водача (лист 6 - 9), съгласно която към датата на отнемане на
контролни точки с първото посочено НП (НП № 19-4635-000452/30.12.2019 година на
началник РУ – Приморско при ОД – Бургас на МВР (лист 10)) водачът е имал
максимален брой контролни точки (39), което не е спорно между страните.
Следва да се посочи, че наказателното
постановление, в частта, в която се удостоверява връчването на адресата и
датата на влизането му в сила, е официален свидетелстващ документ, който
материализира изявление на държавен орган в това му качество. Приложените по
делото наказателни постановления са надлежно връчени и подписани лично от
жалбоподателя и при положение, че представляват официални свидетелстващи
документи и не са оспорени по съответния ред, се ползват с обвързваща съда
материална доказателствена сила за установените с тях факти.
От наличните по делото влезли в сила наказателни
постановления и приложена справка се установява, че на жалбоподателя, в
процесния период - на различни основания, са отнети общо 40 контролни точки.
С оглед на това неоснователно е
възражението на жалбоподателя за неправилност на констатацията на
административния орган, че са отнети всички контролни точки.
При това положение, жалбоподателят е
загубил правоспособността си да управлява МПС при отнети пълен брой 39
контролни точки и не е изпълнил доброволно задължението си по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП да върне свидетелството за управление на МПС, поради което, в условията на
обвързана компетентност правилно административният орган с обжалваната заповед
е приложил предвидената в чл. 171, т. 4 ЗДвП принудителна административна
мярка.
При положение, че на водача са изчерпани
всички контролни точки, същият губи своята правоспособност и връщането на
свидетелството за управление на МПС е последица от загубата на правоспособност.
Неизпълнението на това задължение е основание за прилагане на процесната ПАМ,
чрез която административният орган не цели да накаже извършителя, а да
преустанови едно негово противоправно поведение.
Неоснователно се явява и възражението на
жалбоподателя за незаконосъобразност на предварителното изпълнение на ПАМ, тъй
като с разпоредбата на чл. 172 ал. 3 от ЗДвП законодателят е допуснал
предварително изпълнение на тази мярка по силата на закона.
По горните съображения съдът намира
фактическият състав на разпоредбата на чл. 171 т. 4 от ЗДвП за изпълнен, тъй
като по делото се установи, че наказателните постановления въз основа на които
на жалбоподателя са отнети всички контролни точки са влезли в законна сила и
същият не е изпълнил задължението си по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП да върне
свидетелството си за управление на МПС.
Съдът приема, че при издаването на
оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и
материалноправните разпоредби на приложимите нормативни актове.
По изложените съображения, на основание
чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.Й.С. с ЕГН **********
и адрес ***, против заповед за прилагане на принудителна административна мярка
№ 23 - 0769 - 000634/21.07.2023 година на полицейски инспектор в сектор „Пътна
полиция” при ОД – Бургас на МВР.
Решението е окончателно.
Съдия: |
||