Решение по дело №180/2019 на Районен съд - Павликени

Номер на акта: 37
Дата: 8 юли 2020 г. (в сила от 27 юли 2020 г.)
Съдия: Цветомил Борисов Горчев
Дело: 20194140200180
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ№

гр. Павликени, 08.07.2020 г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Павликенският районен съд, гражданска колегия в публично заседание на 08.06.2020 година в състав:

Председател: Цветомил Горчев

при секретаря Ирена Илиева като разгледа докладваното от съдията АНД № 180 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, съдът взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба на Г.Е.Д., ЕГН ********** ***, депозирана чрез адв. И.Д. от **АК, с адрес за връчване на съобщения и призовки гр. ***, ул. „***” № * ет. *. офис * срещу Наказателно постановление (НП) № *** от 03.05.2019 г. на Началник на РУ към ОДМВР - ***, РУ - ***, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 104Б, т. 2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) са наложени на основание чл. 175а, ал. 1, пр. 3 от ЗДвП административни наказания глоба в размер на 3000 (три хиляди) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 (дванадесет) месеца и за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 1 и 2 от ЗДвП - глоба в размер на 10 (десет) лева. Навежда подробни доводи за незаконосъобразност на атакуваното НП и моли неговата отмяна.

Въззиваемата страна – РУ - *** - редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание, становище не ангажира.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните и служебно провери правилността на издаденото НП, намира за установено:

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в срок и от наказаното лице - надлежна страна, чрез редовно упълномощен представител.

Разгледана по същество жалбата е основателна, като съображенията за този извод са следните:

На 05.04.2019 г. св. В.П., в присъствието на св. А.А. и на жалбоподателя съставил против последния приложения Акт за установяване на административно нарушение № бл. *** за това, че на същия ден, около 13.45 часа в гр. П., по ул. „***“ срещу № ** в посока центъра управлява лек автомобил ***, с регистрационен № ***, като използва пътищата отворени за обществено ползване за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари, изразяващо се във форсиране на двигателя, приплъзване на задни моторни колела и поднасяне на задната част на МПС, като с тези си действия застрашава останалите участници в движението, като и че Д. не носи СУМПС и К.Т.

Поводът за спирането и съставянето на горния акт, според показанията на св. П. и А. бил начинът, по който бил управляван автомобила и който П. бил описал и квалифицирал като нарушения по чл. 104Б, т. 2 и чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.

Препис от акта бил връчен на жалбоподателя, който го подписал и вписал да има възражения.

Гореизложените фактически положения съдът възприе от приложения АУАН, Наказателно постановление, Заповеди на Министъра на вътрешните работи и други писмени доказателства.

От събраните по делото гласни доказателства под формата на показания на актосъставителя и свидетеля при констатиране нарушението и съставяне на АУАН мястото, датата и часът на вмененото нарушение се потвърждават. Твърдят служебния автомобил да е оборудван с техническо средство – видеокамера. Констатират се множество противоречия в описанието на процесното нарушение – св. П., актосъставител дава данни за управление на автомобила с превишена скорост, навлизане с такава в завой, вследствие на което автомобила поднесъл около 1 метър и застрашил други участници в движението, като служителите били на около 100 метра и между автомобила на жалбоподателя и служебния имало и други автомобили. Св. А. твърди полицаите да били на около 20 метра и между тях да нямало други автомобили и поднасянето било около 20-30 см.

В съдебно заседание свидетелят при режим на довеждане Р. П. дава показания, от които се установява, че жалбоподателят е управлявал процесния автомобил, но без да извършва описаното в АУАН и НП, т.е. без да е извършвал „дрифт“ и се е движел в колона. Потвърждава проверката на полицейските органи.  

С обжалваното НП, издадено въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение и приповтарящо приетата в него фактическа обстановка са наложени на Д. горните наказания.

Установява се от изисканите доказателства материалната компетентност на АНО и актосъставител.

Относно нарушението посочено в точка първа на НП - жалбоподателят е обвинен в нарушение на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, за което е предвиден конкретен състав на административно-наказателна отговорност в чл. 175А, ал.1, предл. трето от същия закон, а именно на водачите на МПС е забранено да използват пътищата отворени за обществено ползване за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари, а за нарушаване на тази забрана са предвидени кумулативни административни наказания – глоба в размер на 3000 лв. лишаване от право да се управлява МПС за срок от 12 месеца. Под този състав на административно нарушение е подведено следното поведение на водача: не използва пътя съгласно неговото предназначение за превоз на хора и товари, а го използва с цел извършване на форсиране на двигателя, приплъзване на задни моторни колела и поднасяне на задната част на МПС, с което застрашава останалите участници в движението, т.е. става реална предпоставка за ПТП с останалите участници в движението. Съставът на административното нарушение по чл. 175А, ал. 1, предл. трето от ЗДвП не съдържа като елемент създаването на предпоставка за ПТП с останалите участници с движението, поради което се налага извод за противоречие между правно и фактическо обвинение и това е така защото описаното в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП поведение на водача на МПС, като такова, създаващо опасност за останалите участници в движението, сочи на нарушаване на забраната по чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, което нарушение обаче не се субсумира в административнонаказателния състав на чл. 175А от същия закон. Така костатираното нарушение се явява такова, препятстващо правото на защита и представляващо достатъчно основание за отмяна на наложените наказания.

Извън изложеното вмененото нарушение, според настоящия състав се явява и недоказано - в тежест на наказващия орган е да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. Съгласно мотивите на оспорения акт нарушението на закона представлява неизползване на пътя по неговото предназначение за превоз на хора и товари чрез демонстративно управление – т.нар. дрифт.

На първо място, следва да се отбележи, че от административнонаказващия орган не е предоставено изисканото доказателство за констатираното нарушение под формата на видео запис, поради обективна невъзможност, а именно, че аудио и видео информацията се съхранява в сървър за срок от тридесет дни. След като липсват доказателства за начина на движението на автомобила в конкретния ден и час, то съставът на твърдяно административно нарушение не е доказан. Свидетелските показания на св. П. и А. сочат, че на процесната дата и място жалбоподателя управлява по посочения начин, но тези показания освен, че са взаимно противоречащи по отношение място, начин на управление и отстояние, както между служебния автомобил и управлявания от Д., така и до пешеходна пътека, но и не установяват целта и причината за извършването на описаните маневри. Не са установени и съответно не се сочат пътна настилка, атмосферни условия (м. април) и състояние на гумите, поради което следва да се приеме да липсват доказателства, че това управление е случайно, поради неопитност или вследствие внезапно възникнали технически проблеми.

Налични са и данни за движение с неустановена превишена скорост – показанията на св. П. и поднасянето, ако го е имало да е вследствие на това превишение, но скоростта на е измерена, а и при това положение Д. би осъществил съвсем друго нарушение, което не е описано в АУАН – показанията на св. П. „каза, че не се е движел бързо“. В подкрепа на това съждение се явява и обстоятелството, че жалбоподателят е изпълнил указанията на контролните органи, съдействал е на извършваната му проверка.

Съдът счита, че в настоящия случай всички твърдения за демонстративност при управлението представляват единствено субективни съждения на контролните органи, неподкрепени с реални факти, противоречат и на показанията на св. П., за когото няма данни за заинтересованост. Внимателния анализ на показанията на свидетелите- полицаи налага извода, че всъщност осъщественото нарушение е управление с превишена скорост, но поради липсата в момента на техническо средство, реалната скорост не е фиксирана и оттам не е било възможно санкциониране за това нарушение и актосъставителят е предприел санкциониране по коментирания начин. Настоящият състав излага и довод, че за ангажирането на административнонаказателната отговорност не е достатъчно предположението на органите на полицията, а е необходимо реално осъществяване на признаците на състава на това нарушение, но по административнонаказателната преписка, а и в съдебно заседание безспорни доказателства за това не са събрани. Изводите на съда за съставомерност на деянието не могат да почиват на предположения, а на безспорно доказани факти.

Ето защо, съдът счита, че обжалваното НП следва да бъде отменено в тази му част, като незаконосъобразно.

 Относно нарушението посочено в точка втора на НП: Безпротиворечиво – в практиката и доктрината, се приема, че актът за установяване на административно нарушение няма презумптивна доказателствена сила – така Постановление № 10 на Върховния съд от 1973 г., т.7 и съответно в производството пред районния съд, за да се ангажира административно-наказателна отговорност на привлеченото лице е необходимо административният орган, върху когото лежи доказателствената тежест да докаже пред съда по безспорен начин, с допустими от закона доказателства, че претендираното административно нарушение е извършено от соченото за нарушител лице. Това е така, защото в ЗАНН липсва изрична разпоредба по този въпрос, а чл. 84 ЗАНН препраща към разпоредбите на НПК. В този случай е приложим чл. 14, ал. 2 НПК, при което положение посоченият за нарушител се счита за невиновен до доказване на противното.

Изхождайки от горното и като съобрази, че за това нарушения не се ангажираха никакви доказателства – показанията на св. *** НП следва да се отмени и в тая му част – така Решение от 24.06.2009 г. на АдмС – София по к. н. а. x. д. № 3341/2009 г., 6-ти кас. с-в - “При оформяне на преценката си, дали да издаде наказателно постановление, въз основа на редовно съставен АУАН, административнонаказващият орган се основава на фактическите констатации, установени в акта, които при условията на чл. 189, ал. 2 ЗДвП и в рамките на производството по налагане на административни наказания се считат за верни до доказване на противното. От друга страна, по силата на чл. 14, ал. 2 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН в съдебното производство тези констатации нямат обвързваща доказателствена сила.“ и решение № 42 от 22.03.2010 г. на АдмС – Ямбол по к. а. н. х. д. № 10/2010 г., 1-ви кас. с-в - „Актовете за установяване на административни нарушения не се ползват с доказателствена сила. В тежест на административно-наказващия орган е да ги докаже.“

Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Съдът

Р   Е   Ш   И   :

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО Наказателно постановление (НП) № *** от 03.05.2019 г. на Началник на РУ към ОДМВР - ***, РУ – ***, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Велико Търново в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

 

                                                            Съдия:

Вярно с оригинала!

ВМ