Решение по дело №4106/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260005
Дата: 7 януари 2021 г. (в сила от 2 февруари 2021 г.)
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20203110204106
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                  №………………………../…

                                                           Град Варна

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                 четиридесет и пети състав

На пети януари                                                 Година две хиляди двадесет и първа

В публично  в следния състав:

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА

Секретар : Маргарита Стефанова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 4106  по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

                                          

         Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН и е образувано по жалбата на М.Б.С. с ЕГН ********** ***, чрез адв.Д. Д., БлАК срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство , серия К № 3114631, издаден от ОД МВР Варна, с който за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП и е наложена глоба в размер на 100.00 / сто/ лева.

С жалбата се моли да бъде отменен посочения електронен фиш като незаконосъобразен. Твърди се, че към датата на твърдяното нарушение електронни фишове е трябвало да се издават само при заснемане на нарушения с автоматизирано техническо средство, а конкретното нарушение е било заснето с автоматизирано техническо средство. На следващо място се твърди, че АНО е извършил нарушение на закона, като в електронния фиш не е отчетен толеранс на измерената скорост. Твърди се, че длъжностните лица е следвало да съставят АУАН и въз основа на него АНО да издаде НП, с което е нарушен процесуалния закон. На следващо място се твърди, че техническото средство не е било изправно, не е преминало метрологичен контрол и не отговаря на техническите изисквания за заснемане на нарушение съгласно ЗДвП. На последно място се твърди, че електронния фиш е издаден след срока по чл.34 от ЗАНН, поради което следва да бъде отменен.

В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован, не се явява, не се представлява. Депозирана е молба от адв.Д., БлАК.

            Въззиваемата страна , редовно призована, в съдебно заседание не изпраща представител,  депозира становище.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

            От фактическа страна:

Съставен е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 3114631, издаден от ОД МВР Варна ,  с който на жалбоподателя С., в качеството му на собственик на когото е регистрирано МПС , за допуснато нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 100.00 / сто / лева. Същия е издаден затова, че на 24.10.2019 год. в 22,55 часа в гр.Варна, по бул.” Вл. Варненчик” до автобусна спирка „ Вамо”, в посока центъра на града с МПС „ЛЕНД РОВЕР РЕЙНДЖ СПОРТ“ с рег. № СВ2920МР е извършено  нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство АТСС / ARH CAM S1 / № 11743с9 , като при разрешена скорост 50 км/ч, е установена скорост на движение на посоченото МПС – 71 км/ч и превишението е 21 км/ч.

Приетата от съда фактическа обстановка по делото се установява от събраните писмени доказателства: електронен фиш за налагане на глоба за нарушения, установени с автоматизирано техническо средство серия К № 3114631, издаден от ОД МВР Варна, снимка № 11743С9/0129400/24.10.2019 год., протокол за използване на АТСС № 819р-23974/25.10.2019 год.,ведно с фотоснимка на разположение на АТСС, справка в централна база данни за собственост на МПС по регистрационен номер,протокол от проверка № 77-С-ИСИС/29.10.2019 год. на БИМ, удостоверение на одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 на БИМ, ведно с инструкция за употреба, приобщени към доказателствения материал по реда на чл. 283 НПК.

От правна страна:

Ел.фиш е обжалван по реда на чл.59 от ЗАНН вр. с чл.189, ал.8 от ЗДвП в законоустановения четиринадесетдневен срок.

Съобразно, правилото на  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Настъпилата законодателна промяна в чл. 189 ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), които изцяло са съобразени с основните положения на тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на стационарна и мобилна техническа система е допустима.

Наредбата предвижда към административната преписка, която се изпраща в съда, освен доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, да се предоставя и информация за участъка от пътя, с описание на мястото и координатите, действащото ограничение на скоростта по чл. 21 ЗДвП, посоката на движение на автомобила, схемата на разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид, датата на последната метрологична проверка. С ДВ.,бр.6/16.01.2018 год. чл.7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 год. е отменен, с оглед на което е отпаднало изискването пътния участък на заснемане да бъде обозначен с пътен знак Е24 и мястото на заснемане от пътния участък да бъде оповестено в средствата за масово осведомяване или страницата в интернет на МВР.

Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

 Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон "електронен фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи.

            Електронния фиш правилно е издаден по отношение на жалбоподателя като собственик на горецитираното МПС. В случая с оглед нормата на чл. 189, ал.5 от ЗДвП, при неподаване на писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението в 14 - дневен срок от получаване на електронния фиш от собственика на МПС, то именно последния се смята за извършител на нарушението, санкционирано с електронния фиш. Тази законова презумпция е оборима, но в настоящото производство не са ангажирани доказателства, че собственикът не е управлявал МПС.

Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно превозно средство от кат.В за населеното място е 50 км. ч., извън населено място - 90 км. ч., а по автомагистрала - 140 км. ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.

Съгласно чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, водач, който превиши разрешената скорост в населено място, се наказва – за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 100 лв.

Нарушението е установено с одобрен тип средство за измерване, съгласно Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126, прието по делото като писмено доказателство.

Съгласно Протокол № 70-С-ИСИ/29.10.2018г. автоматизирано техническо средство –  система за контрол на нарушенията на правилата за движение „ARH CAM S1” с № 11743с9 е преминала проверка в лабораторни условия. Представен е и протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/03.06.2018г. на Министъра на вътрешните работи, от който е видно начина на разполагане на техническото средство.

Собствеността върху МПС, с което било извършено нарушението, а именно –  лек автомобил „ЛЕНД РОВЕР РЕЙНДЖ СПОРТ“ с рег. № СВ2920МР  се установява от приложена справка база данни сектор ПП Варна, от която е видно, че последното е собственост на жалбоподателя С..

По направените възражения:

Неоснователно е позоваването на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълкувателно дело № 1/2013 г. на ВАС, съгласно което  чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Последното е загубило значение предвид изменението на ЗДвП с ДВ бр. 19 от 2015 г., с което § 6, т.65, бук.„б“ от Допълнителните разпоредби на ЗДвП изрично е предвидила, че „Автоматизирани технически средства и системи“ могат да бъдат и мобилни такива.

Неоснователно е възражението, че в електронния фиш не е отчетен толеранс на измерената скорост. Видно от приложената снимка № 11743С9/0129400 от 24.10.2019 год., е че са вписани локация – гр.Варна, бул.” Владислав Варненчик”, до авт. Спирка „ Вамо”, скорост 74 км./ч., дата и час на нарушението – 24.10.2019 год. ,22,55 часа,  били отразени и географски координати. В описателната част на така съставения фиш са били възпроизведени данни, идентични с посочените в изведената снимка, с корекция възможната грешка на техническото средство – толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч. в полза на нарушителя – 71 км/час.

Съдът намери за неоснователни и възраженията на жалбоподателя, че в случая не са спазени предвидените в чл.34 от ЗАНН давностни срокове, които се прилагат при издаване на електронния фиш. Предвидените чл.34 от ЗАНН срокове касаят образуване на административнонаказателното производство чрез съставяне на АУАН, както и последващото издаване на наказателното постановление. От своя страна производство по чл.189, ал.4 – ал.11 от ЗАНН е специфично и същото не предвижда съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление. Доколкото се касае за нарушение, установено с техническо средство, то датата на издаване на електронния фиш е тази на установяване и заснемане на нарушението – в случая на 24.10.2019г..

 Доколкото ЗАНН не предвижда изрична регламентация на института на давност за погасяване на административно-наказателното преследване (извън сроковете за съставяне на АУАН и издаване на НП), предвид указанията, дадени с Тълкувателно постановление на ВАС и ВКС №1/27.2.2015г., в производството по издаване и обжалване на електронните фишове, следва да намерят приложение текстовете на чл. 80 и чл. 81 от НК. В случая, съгласно чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, обикновената давност е три години, а абсолютната - четири години и половина. Видно от датата на извършване на нарушението – 24.10.2019г., към настоящия момент не е изтекъл нито един от двата срока. 

             Размерът на административното наказание за нарушение по чл.182,ал.1,т.3 от ЗДвП е фиксиран и административно – наказващият орган изцяло се е съобразил с него, поради което съдът намира, че е правилно определен и индивидуализиран в конкретния случай.

Не са налице предпоставките за приложение на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, доколкото констатираното нарушение е превишаване на разрешената скорост, следователно обществената опасност на това формално нарушение се отличава с достатъчен интензитет, който не позволява на съда да приеме, че деянието представлява маловажен случай.

По разноските:

С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН на ОД на МВР- Варна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл. 37 от Закона за правната помощ/ЗПП/, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН.

Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.

В случая за защита по дела по ЗАНН чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ предвижда възнаграждение в размер от 80 до 120 лева.

Производството по делото не се отличава с фактическа или правна сложност, процесуалния представител на въззиваемата страна не се е явил, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер на предвидения в закона минимум от 80 лева.

С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалвания електронен фиш е законосъобразен и следна да бъде потвърден, поради което и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство , серия К № 3114631, издаден от ОД МВР Варна, с който на М.Б.С. с ЕГН ********** ***  за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 100.00 / сто/ лева.

ОСЪЖДА  М.Б.С. с ЕГН ********** *** сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр.Варна в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.

 

 

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: