Решение по дело №135/2018 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 декември 2018 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20187210700135
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2018 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е    №136

гр.Силистра, 27.12.2018 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административният съд гр.Силистра,в публично заседание на двадесет и осми ноември през две хиляди и осемнадесета година, в състав: съдия Маргарита Славова, при секретаря Стефка Димитрова и с участието на прокурор.………..,като разгледа докладваното от съдия М.Славова адм.дело №135 по описа на съда за 2018 година,за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Жалбоподателят П.Е.М. ***, чрез представител по пълномощие адв.Д.Г. ***,моли съда да отмени Заповед №18-2743/03.04.2018г. на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър /СГКК/ гр.Силистра, с която е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралния регистър на гр.Тутракан, в границите на съществуващи обекти, като оспорването е за частта, с която са променени границите на поземлен имот с идентификатор:73496.501.261 и начин н трайно ползване /НТП/ „за второстепенна улица“, като следствие от преместването на южната граница на ПИ:73496.501.3039 - собственост на поискалото изменението „Дунавски драгажен флот“АД гр.Русе.С процесната промяна площта на улицата е намалена с 253 кв.м., което според жалбоподателя означава фактически нейното премахване.Последното обосновава,според него правният му интерес от настоящия процес,тъй като горното обстоятелство осуетявало правото му на достъп от северната страна на имота.Твърди,че с проведена улична регулация,след решение на Общинския съвет гр.Тутракан и заповед на кмета на Община Тутракан,същият процесен имот е отреден за тупик, предвиден за първи път като обслужващ новообособените УПИ III, IV и VIII, които са нямали лице към улица,т.е. достъпът до тях е бил неурегулиран съгласно изискванията на чл.19 ал.6 и ал.1 ЗУТ. Ответният орган не бил посочил нито фактическите, нито правните основания в заповедта, а евентуалното наличие на непълноти или грешки в кадастралната карта, не било посочено в какво се изразяват.С жалбата са релевирани всички отменителни основания от чл.146 АПК.Счита се,че неконституирането на жалбоподателя като заинтересована страна в административното производство, е съществено процесуално нарушение, засегнало правото му на защита.Твърди се още, че оспорената заповед е издадена при пълна липса на основание за това,което сочи на довод за нарушение на материалния закон.Поддържа се и, че единствената цел, която се преследва с оспорения административен акт е преодоляване на забраната от ЗУТ - да се извършват устройствени промени, с цел узаконяване на незаконни строежи, по аргумент от чл.134 ал.4 т.1 ЗУТ.Последното лежи в основата на главния довод- за превратно упражняване на власт,поради което се иска прогласяване на нищожността на заповедта, като кардинално противоречаща на нормативната цел.С оглед на всичко това е обективирано искане за обявяване на оспорената заповед за нищожна,а в условията на евентуалност - за нейната отмяна,като унищожаема. Претендира се присъждане на съдебни разноски, съгласно списък по чл.80 ГПК /л.251/. 

Ответникът по жалбата - Началникът на Службата по геодезия,картография и кадастър гр.Силистра,не се представлява в производството,но в Писмено становище /л.97-л.98/ поддържа, че за оспорващия не е налице правен интерес, което го изключвало от кръга на заинтересованите лица съгласно §1 т.13 ДР ЗКИР,настоявайки за прекратяване на образуваното съдебно производство.Твърди,че съседен на засегнатия имот с кратък №261, е ПИ:73496.501.3701, в който жалбоподателят притежава в собственост сграда, но теренът е държавен, което ирелевирало всякакви негови доводи за засегнати права и интереси.Настоява жалбата да бъде оставена без разглеждане като недопустима, а в условията на евентуалност - да бъде отхвърлена като неоснователна.Заявява възражение за прекомерност по реда на чл.78 ал. ГПК на заплатеното адвокатско възнаграждение от оспорващия.

Заинтересованата страна -„Дунавски драгажен флот“АД гр.Русе, представлявано от изп.директор В.Й.И., чрез упълномощен представител адв. В.Х. ***, в Становище /л.191/ поддържа също недопустимост на образуваното съдебно производство поради липса на правен интерес за жалбоподателя. В съдебно заседание на 26.09.2018г. и в Писмена защита /л.258/, освен главното възражение, изразява становище и за неоснователност на оспорването поради това,че Планът за улична регулация от 2006г. за процесната територия в гр.Тутракан не бил приложен, а сроковете за започване на отчуждителните процедури от чл.208 ЗУТ, били изтекли, което осуетявало превръщането на регулационната линия от южната страна на притежавания от „ДДФ“АД гр.Русе ПИ:73496.501.3039 в южна имотна граница на същия.Ето защо била налице грешка в кадастралната карта, отстраняването на която било извършено съгласно всички изисквания на ЗКИР и Наредбата за съдържанието,създаването и поддържането на КККР.Настоява за отхвърляне на жалбата и за присъждане на съдебни разноски. Представя списък по чл.80 ГПК /л.252/.

Заинтересованите страни - Община гр.Тутракан; Областен управител на област с административен център гр.Силистра;„ГРЕН-ДИ-ТРАНС“ЕООД гр.Тутракан и ЕТ*** гр.Тутракан, не се представляват в процеса и не изразяват становище по оспорването, макар, че Община-Тутракан има депозирано такова пред ответния административен орган /л.65/, с което е възразила срещу предприетите действия от СГКК гр.Силистра, намирайки ги за незаконосъобразни.

Производството е по реда на чл.54 ал.6 ЗКИР,във връзка с чл.145 и следв. АПК. Съдът като обсъди изложените в жалбата доводи, след преценка на доказателствата по делото и становищата на страните,прие за установено следното:Жалбата е процесуално допустима като подадена срещу административен акт,подлежащ на съдебен контрол /чл.54 ал.6 ЗКИР/,от лице с правен интерес от оспорването /§1 т.13 ДРЗКИР/ в законоустановения срок, а по същество е и основателна.

Относно допустимостта на оспорването,следва да се отбележи още:Съдът е приел, с оглед на изрично формулирания петитум в жалбата,че се претендира прогласяване на нищожност на заповедта, в оспорената й част, а в условията на алтернативност – нейната отмяна като унищожаема.За последното искане е спазен преклузивния срок от чл.149 ал.1 АПК,тъй като не се спори, че ответният орган не е считал жалбоподателя за заинтересовано лице по смисъла на §1 т.13 ДР ЗКИР,респ. §4 т.10 ПЗР Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016г. за съдържанието,създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри /Обн.ДВ,бр.4/13.01.17г.,изм.ДВ, бр.25/20.03.2018г./ и не му е съобщавал никакви актове в административното производство.Легитимацията, обаче, да се обжалва акт за изменение на кадастъра,не възниква от действията на администрацията по съобщаване на оспорената заповед,а се подчинява на обективни критерии,нормативно уредени с §1 т.13 ДР ЗКИР /Вж.Определение №14828/05.12.17г. по адм.д.№10841/17г. на ВАС, II О/.Заинтересованите лица, съгласно чл.54 ал.4,вр. с §1 т.13 ДР ЗКИР,се установяват от записванията в кадастралния регистър, ползващ се с доказателствена сила на основание чл.2 ал.5 ЗКИР, каквото записване за жалбоподателя, със съответния вид и обем вещни права, несъмнено има надлежно направено в КР. С жалбата се твърди,че посредством процесното изменение на КК, площта на улицата е намалена чувствително - с 253 кв.м.,което означавало практически нейното премахване.Последното осуетява достъпа до притежаваната от него сграда в съседен ПИ:73496.501.3701,откъдето извежда и правния си интерес от съдебното обжалване.Твърди,че като собственик на сграда, със застроена площ от 270 кв.м. върху терен - държавна собственост, от който е отчуждена част за прокарване на въпросната второстепенна улица,чрез одобрената улична регулация за квартала с Решение на Общинския съвет гр.Тутракан №327/02.02.2006г. /л.208/, е заинтересовано лице, без значение дали административният орган го е конституирал като такова и го е уведомявал за издаваните актове.

Жалбоподателят поддържа,че през 2004 година е придобил от Обединена потребителна кооперация „Дунав“ гр.Тутракан /л.9/,масивна едноетажна сграда с предназначение „за сушилня“ и застроена площ от 270 кв.м.,намираща се в ПИ:73496. 501.3701 - частна държавна собственост.Същата е построена върху държавно дворно място в кв.63а по плана на гр.Тутракан /тогава/, след отстъпено право на строеж на праводателя му, видно от записването в НА №68/31.12.04г. /л.9/. След указания на съда е представил Строително разрешение №58/24.06.1968г./л.193/ и Нотариален акт №460, том I, д.№920/94г. на Нотариус с район на действие - ТРС /л.194-л.195/, които също удостоверяват горния факт.Следователно, безспорно жалбоподателят е носител на ограничено вещно право върху имот с идентификатор:73496.501.3701, по силата на правоприемство по отстъпено право на строеж през 1968г. върху държавен терен с пл.№3041 в квартал 63а по плана на гр.Тутракан, с установена по сега действащата кадастрална карта /одобрена със Заповед №РД-18-6/04.02.08г. на изпълнителния директор на АГКК-София/ за гр.Тутракан, площ от 1245 кв.м. Дори и площта на държавния парцел,върху който е била учредена суперфицията в полза на потребителната кооперация, продала на жалбоподателя процесната сграда, да е била по-голяма /АДС №2225/05.01.05г.за УПИ III, кв.63а,с урегулирана площ от 1300 кв.м.- л.46-л.47/, КККР за гр.Тутракан по отношение на така заснетия ПИ:73496.501.3701, като необжалвана е влязла в законна сила и не следва да се обсъжда друг обем на релевираното вещно право.В този ракурс преценен, е основателен доводът на жалбоподателя, че по силата на чл.15 от Закона за собствеността /отм.,ДВ,бр.33/96г./, придобитото от него право на ползване, ведно със собствеността на сградата, се разпростира върху цялата площ на земята,върху която е отстъпено правото на строеж.С отмяна на горния текст и приемането на Закона за общинската собственост /ЗОбС/, не се отменя, нито променя, обема на това право на ползване.Освен това с §27 ЗИД на Закона за собствеността /Обн.ДВ,бр.33/96г./ и §1 ал.3 от Постановление №235 на МС от 19.09.96г. за приемане на Правилник за прилагане на ЗДС и на Правилник за прилагане на ЗОбС /Обн.ДВ,бр.82/96г./, нормативно е уредено правото на лицата,придобили право на строеж върху държавна или общинска земя до 31.07.1991г.,да придобият собствеността върху земята,върху която е реализирано правото на строеж, данни за каквато процедура,предприета от жалбоподателя пред Областния управител на гр.Силистра, по делото са налични /л.17-л.18/.

Следователно, жалбоподателят е собственик на самостоятелен обект на кадастъра- сграда,със застроена площ от 306 кв.м. /според скица на л.10/,с идентификатор: 73496.501.3701.1 /л.11-л.12/,намираща се в ПИ:73496.501.3701 по КК на гр.Тутракан. Безспорно е вписан в кадастралния регистър като „носител на право на строеж“.С оглед на обсъдените по-горе доказателства следва да се изведе извод, че същият като собственик на сграда, изпълнена по отстъпено право на строеж върху държавна земя от 1245 кв.м. /площта на ПИ,както е заснет от кадастъра към 2008г.-Скица №15-1085 27/21.02. 18г. на л.11/, има право на ползване върху земята,върху която това вещно право е реализирано,в пълния й обем,което го прави заинтересовано лице по смисъла на §1 т.13 ДР ЗКИР и активно легитимиран да оспорва релевираната заповед на СГКК, както правилно междувпрочем е приемал трайно Кметът на Община-Тутракан по водени производства пред него, макар и по ЗУТ,но за устройствения статут на процесните имоти,който е иманентно свързан и с кадастралния. /Вж.Определение № 1857/14.02.2017г. по адм.д.№759/2017г., на ВАС, II Отделение/

В обобщение на всичко гореизложено,настоящият състав прие,че е редовно сезиран с допустима жалба от активно легитимирано лице, поради което дължи произнасяне по съществото на спора.

Предмет на съдебния контрол е законосъобразността на Заповед №18-2743/03. 04.2018г. на Началника на СГКК,с която на основание чл.54 ал.4 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/,е одобрено изменение на кадастралната карта на гр. Тутракан,одобрена със Заповед №РД-18-6/04.02.08г. на Изпълнителния директор на АГКК,представляващо промяна в границите на съществуващи обекти в КККР,в частта й,с която са променени границите на поземлен имот с идентификатор:73496.501. 261 и начин на трайно ползване /НТП/ „за второстепенна улица“, като следствие от изменението на южната граница на ПИ:73496.501.3039 - собственост на иницииралия административното производство „Дунавски драгажен флот“АД гр.Русе. Същото е започнало по Заявление с вх.№01-85710/09.03.2018г. /л.29/, подадено от „ДДФ“АД гр.Русе, с което при три различни хипотези от чл.54 ал.1 ЗКИР /“непълноти“ или „грешки“ или „ЯФГ“/ е поискано изменение на КК за притежавания от него ПИ:734 96.501.3039, съгласно приложен проект, с който са предвидени изменения и за още 5 поземлени имота в процедирания квартал 148. От приложения Проект за изменение на границите на ПИ на заявителя /л.30-л.59/, става ясно, че всъщност искането е за промяна на южната граница на последния поради /посочено в скоби/ - отстраняване на непълноти или грешки. От кратката Обяснителна записка към същия става ясно още и,че искането /към проектанта/ на „ДДФ“АД гр.Русе е било мотивирано по следния начин:“…да се отстранят непълнотите и грешките в КК по отношение на границите на поземления имот, като същите се поставят в съответствие с границите на УПИ II в кв.63а по РП на гр.Тутракан, действал към момента на закупуване на имота с Договор за продажба №220/15.06.2004г.,вписан в СВп-Тутракан в том 3, рег.2505“. Такова фактическо основание в административната преписка не съществува, а още по-малко е уточнено в какво се изразяват тези „непълноти“ и „грешки“ - едновременно съществуващи според изготвилия проекта за изменение на КК инж.Р.Г. Ответният орган по кадастъра е приел, че Община гр.Тутракан е заинтересовано лице в случая и му е съобщил за проекта /л.62/. На 21.03.2018г. с вх.№07-3679 /л.65/ в СГКК-Силистра е постъпило писмено становище от Кмета на общината,с което изрично го е уведомил за констатирания и подлежащ на премахване незаконен строеж, изпълнен от „ДДФ“АД гр.Русе, представляващ масивна ограда, разположена върху ПИ:73496.501.261 по КК на гр.Русе,с НТП „за второстепенна улица“. Уведомил го е също така,че със Заповед №РД-04-233/21.02.18г. е отказано на същия заявител да бъде изработен проект за изменение на ПУП за УПИ II-3039 в кв.148 и уличната регулация от ос.т.2 до ос.т.1 и обхвата на улица от ос.т.34 до ос.т.35 по Плана за улична регулация на гр.Тутракан, по подробно изложени в Заповедта мотиви /л.146-л.147/. Видно от приложеното адм.д.№160/2016г. по описа на АС гр.Силистра е, че въпросната ограда е окончателно призната за незаконен строеж, подлежащ на премахване, което до момента не е сторено доброволно от нейния възложител, а Община гр.Тутракан е отговорила на жалбоподателя, че има финансови затруднения и не може да предприеме принудителното й премахване /л.198/.От намиращата се на л.197 от делото Заповед №РД 04-1068/20.08.2018г. се установява,че повторно Кметът на Община Тутракан е отказал на „ДДФ“АД гр.Русе изработване на ПУП - изменение на ПР за УПИ II,III,IV и VIII в кв.148 и изменение на уличната регулация от ос.т.1 до ос.т.2 и от ос.т.34 до ос.т.35 на гр.Тутракан.  

Останалите заинтересовани страни в административното производство, не са реагирали на съобщението за изготвения проект за изменение на КК в релевирания обхват и ответният орган е издал оспорената Заповед №18-2743/03.04.2018г., в която също не се съдържа фактическо основание за допуснатото изменение на КК, а на възражението на Община гр.Тутракан е отговорено лаконично:“…от съдържанието на същото не става ясно дали се сочи на спор за материално право, съгласно чл.70 ал.4 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016г.“, за какъвто спор изобщо липсват данни по делото, не само в становището на Общината.

Със Заповед №291/02.08.2002г. /л.132/ на Кмета на Община гр.Тутракан е одобрено частично изменение на ЗРП за кв.63а в гр.Тутракан, с което са образувани нови парцели III, IV, V, VI, VII и IX - отредени като част от зона Предимно производствена, което е дало възможност на собственика на сградите в големия държавен парцел- Обединена потребителна кооперация“Дунав“ гр.Тутракан да продаде на жалбоподателя процесния имот, а държавата, в лицето на Областния управител, да актува като частна държавна собственост /л.183-л.184; л.46-л.49/ новообразуваните парцели,след което да се разпореди с тях /л.178-л.185/. Със Заповед №238-ДС/08.12.2003г. на Областния управител гр.Силистра /л.128/ е отписан от актовите книги - държавна собственост имотът, придобит от „ДДФ“АД гр.Русе през м.юни.2004г. от търг, проведен от Община Тутракан, актувала по-рано същия имот като частна общинска собственост /АЧОС №320/04.12.01г.-л.127/. С Решение №327, взето по Протокол №26/02.02. 2006г. на Общинския съвет гр.Тутракан е одобрен План за улична регулация на гр. Тутракан, в чиито обхват изцяло попада процесният квартал 148 /л.208/.Решението е публикувано в ДВ,бр.21/10.03.2006г. и като необжалвано, е влязло в законна сила. При тези условия е одобрена Кадастралната карта и кадастралния регистър на гр.Тутракан със Заповед №РД-18-6/04.02.2008г. на изпълнителният директор на АГКК, в която засегнатият от настоящата заповед ПИ:73496.501.261 с НТП „за второстепенна улица“ съществува с площ от 593 кв.м. /л.38-л.39/.Заповедта не е обжалвана и е влязла в законна сила. При тези устройствени и кадастрални условия, заинтересованото дружество „Дунавски драгажен флот“ гр.Русе е подало заявление за изработване на проект за ПУП - Застроителен план /л.120, л.124/, което точно при така установените условия /скица на л.125/ е било уважено и със Заповед №606/19.05.2008г. е одобрен ПУП-ПЗ за УПИ II-3039 в кв.148 по Плана за улична регулация на гр.Тутракан, а впоследствие и издадено Разрешение за строеж №28/08.08.08г. /л.163/.Строежът е бил изпълнен в нарушение на РС и на ЗУТ, видно от влязлата в сила Заповед №РД-04-1341/18.10.2016г. на Кмета на Община Тутракан /л.157-л.158/,включително след съдебно обжалване, с която на основание чл.225а ал.1 ЗУТ е разпоредено неговото премахване. Разрешеното строителство на масивна ограда изцяло в имота на възложителя, фактически е изпълнено в една значителна част върху улицата /тупик/, представляваща процесния ПИ:73496.501.261. Видно от Приложение 1 към приетата по делото Съдебно-геодезическа експертиза е, че е използвана кадастрална основа от 1960г.; Регулационният план на кв. 63а на гр.Тутракан е приет през 1976г. и са отразени промените до 2006г.,вкл. образуването на нови парцели /2002г./, до които обаче, не е осигурен достъп - лице към улица,като задължително устройствено изискване. Ето защо основателно е възражението на жалбоподателя, че одобрената улична регулация за квартала с Решение №327/02.02.2006г. на Общ.С-Тутракан е такава по чл.16 ал.2 и ал.3 ЗУТ. Същата е коректно отразена в КККР на гр.Тутракан, в сила от м.03. 2008г. Заявителят на оспореното й изменение, не само не е обжалвал горните актове, издадени след придобиване на ПИ от него,но при тяхното действие е получил одобрение на изменение на ПУП-ПЗ за неговия имот и коментираното по-горе Разрешение за строеж, когато явно не е считал,че е налице „непълнота“ или „грешка“ в КК. Нещо повече,единственото обстоятелство с правно значение за настоящия спор,което е настъпило след одобряване на КК на Тутракан, е незаконно изградената ограда върху общинската улица от „ДДФ“ АД гр.Русе, която именно е легнала в основата на проекта за изменение на границите на ПИ:73496.501.3039 /Вж.Обяснителна записка на л.50„…и измерените огради на място“/,което е недопустимо.Не се твърди никаква друга „грешка“ или „непълнота“ в КК,нито може да бъде извлечена от събраните по делото многобройни доказателства, а РП на гр.Тутракан от 1976г. е бил съобразен при изработването на КККР към 2008г. Към същият момент обаче е бил в сила и Плана за улична регулация на квартала, който също е бил съобразен.Следователно, не се установява каквото и да е фактическо основание за допуснатото изменение по реда на чл.54,във вр. с чл.51 ЗКИР в границите на подборно описаните в оспорената заповед обекти на кадастъра.Ако заинтересованото АД„ДДФ“ Русе счита,че е ощетено в площта на притежавания от него имот, редът да защити този си интерес е друг.   

Въпреки изрично дадените указания на ответния орган с Разпореждане 428/02. 08.18г. /л.78-л.82/, същият не е уточнил в какво са се изразили отстранените „непълноти или грешки“, а още по-малко коя от двете алтернативи,респ. и двете едновременно,е наложила процесното изменение на КККР на гр.Тутракан за квартал 148. Оспорващият изрично възразява,че нормативното основание за изменение на влязлата в сила КК на гр.Тутракан, в оспорената й част, е зададено при условията на алтернативност - наличие или на непълноти, или на грешки в картата, като ответният орган не е изследвал тези въпроси и не се е произнесъл по тях- какво всъщност е установил и защо е одобрил изменението на КК, променяйки границите на имота на заявителя,с което чувствително е засегната второстепенна улица, осигуряваща достъп до сградата на оспорващия в съседен ПИ.Съгласно заключението на СГЕ достатъчна площ и широчина за функциониране на улицата съгласно одобрения с Решение №327 по Протокол №26/02.02.06г. на Общ.С-Тутракан ПУР, няма /задача 2/. Липсата на фактическо основание за издаване на индивидуален административен акт от категорията на процесния, е абсолютно отменително основание /чл.146 т.2 АПК/.Не е спазена и нормативно определената форма по аргумент от чл.59 ал.2 т.4 АПК,което възпрепятства съдебния контрол за законосъобразност, съгласно чл.170 ал.1 АПК. Последният се осъществява само в параметрите на посоченото от органа фактическо основание за постановяване на акта, каквото в случая няма. Посоченото в заповедта правно основание на чл.54 ал.4 ЗКИР определя единствено,че измененията в КККР на недвижимите имоти при отстраняване на непълноти или грешки се одобряват със заповед на началника на СГКК. Цитираната разпоредба определя в кои случаи и с какъв акт се произнася началникът на СГКК,т.е. компетентността на административния орган при отстраняване на непълноти и грешки в КККР,но ответникът не е посочил фактите и обстоятелствата,налагащи извършената със заповедта промяна,което е безспорно отменително основание. /Вж.Решение №7012/05.06.17г. по адм.д.№14475/16г.; Решение №7062/06.06.17г. по адм.д.№10691/16г.;Решение №3522/20.03.18г. по адм.д.№ 10939/17г. и мн.други на ВАС, IIО/.

Основателно оспорващият твърди,че с неконституирането му в административното производство като „заинтересовано лице“,е допуснато нарушение на процесуалните правила /чл.146 т.3 АПК/, както и пряко нарушение на материалния закон /чл.146 т.4 АПК/, защото при пълна липса на основание,вкл. законово такова /арг. от чл.51 ал.1 ЗКИР,вр. с чл.55 т.1-т.4 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016г. за съдържанието,създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри /Обн.ДВ,бр.4/13.01.17г.,изм.ДВ,бр.25/20.03.18г./, ответникът е одобрил процесното изменение на КК на гр.Тутракан.По силата на чл.9 ал.2 АПК административният орган е длъжен да събере всички необходими доказателства и когато няма искане от заинтересованите лица,като принципът на истинност повелява установяването й да се базира на всички факти и доводи от значение за случая /чл.7 ал.2 АПК/. От своя страна чл.35 АПК повелява индивидуалният административен акт да се издаде едва след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, за какъвто не е намерен сегашният жалбоподателя,но и няма никакви мотиви относно възражението на участвалата в производството пред органа, Община гр.Тутракан.За изводите след установяване на въпросните обстоятелства, органът излага мотиви /арг.чл.59 ал.2 т.4 АПК/,с които ги подвежда към избраната правна квалификация.Посочените разпоредби не са с абстрактен характер, а с конкретен нормативен такъв, при това императивен.Още в производството пред ответния орган е било напълно ясно,че на място е налична незаконно изградена масивна ограда върху терен, отреден за второстепенна улица /ПИ…261/, която не е премахната. Въпреки това, следвайки дефиницията от §1 т.16 ДР ЗКИР,изпълнителят на възложения проект за изменение на границите на ПИ:734 96.501.3039,направил комбинирана скица за имота, съвместена с границите по кадастралната карта за УПИ II-2595, в кв.63а по РП на Тутракан,одобрен със Заповед №270/12.04.96г. и измерените на място огради /Вж. Обяснителна записка на л.50-л.51, абз.3/.

Кадастърът като съвкупност от основни данни за местоположението,границите и размерите на недвижимите имоти, няма конститутивно действие,а само констативно./Вж.ТР №8/23.02.2016г. на ВКС по т.д.№8/14г. ОСГК, както и: Решение №1310/ 30.01.18г. по адм.д.№7208/17г.;Решение №2608/01.03.17г. по адм.д.№8354/ 16г. и др. на ВАС, IIО/ Целта му е да отрази действителното състояние на тези имоти, съгласно фактическото им разположение върху територията, за което не се спори, че преди влизането в сила на ПУР за квартал 148, одобрен с Решение №327/02.02.06г. на Общ.С-Тутракан,южната граница на имота на „ДДФ“АД-Русе и северната на имота,в който е построената притежаваната от жалбоподателя сграда,съвпадат.След проведената улична регулация и предвидения тупик между двата имота,фактическото положение е променено,което, в съгласие със закона, вярно е отразено в одобрената кадастрална карта през 2008 година.Следователно, релевантните факти, касаещи наличието или липсата на непълнота,респ. грешка в кадастъра, са тези към м.март.2008г., а не изградените впоследствие огради, или възбудени и разрешени вещни спорове или каквото и да друго, настъпило след одобряване на КККР на гр.Тутракан.

Относно компетентността на ответния орган няма никакви съмнения,както стана въпрос по-горе. Съгласно чл.54 ал.4 ЗКИР измененията в КК по чл.51 ал.1 т.2 ЗКИР, се одобряват със заповед на началника на СГКК по местонахождението на имота, какъвто именно е издателят на оспорения в процеса акт. Същият е постановил Заповед №18-2743/03.04.2018г., действайки съобразно нормативно предоставената му материална, териториална и по степен компетентност.

Материалната законосъобразност на административния акт се преценява само спрямо фактите,посочени като основание за издаването му. Не се изследва предполагаемата воля на органа.Посоченото в заповедта правно основание на чл.54 ал.4 ЗКИР обаче, не съдържа материалноправна предпоставка за допуснатото изменение на КК, а има процесуален характер, уреждайки кой орган и с какъв акт следва да се произнесе при необходимост от изменения в КК от процесния вид.При липса на фактическо основание за оспореното произнасяне от ответния орган, е невъзможен и съдебният контрол за неговата законосъобразност и по този въпрос няма колебания в съдебната практика.

Основното възражение в Писмената защита на „Дунавски драгажен флот“АД гр.Русе е, че обсъжданата улична регулация на квартал 148, одобрена с Решение №327/02.02.06г. на Общ.С-Тутракан,не е била проведена,а процесното изменение било поискано след изтичане на срока за започване на отчуждителнте процедури съгласно чл.208 ЗУТ, следва да бъде отклонено като ирелевантно. Това е така, защото разпоредбите на чл.16 ал.1-ал.7 ЗУТ предвиждат особена процедура за обекти - публична собственост, несвързана с процедурата по принудително отчуждаване, предвидена със ЗДС и ЗОбС. Релевираните от заинтересованото дружество правила /чл.205-чл.209 ЗУТ/ се отнасят само до отчуждаването по ЗДС и ЗОбС и са неприложими в процедурата по чл.16 ЗУТ, в т.ч. за обезщетяването. В глава 17, раздел 1 от ЗУТ са предвидени условията за принудително отчуждаване на недвижими имоти от физически и юридически лица по реда на ЗДС и ЗОбС, какъвто не е процесният случай. Несъмнено е установено по делото, че ПИ:73496.501.261 /л.38-л.39/, е предвиден за първи път за обслужваща новообразуваните УПИ /Заповед №291/02. 08.2002г.-л.132/ улица по одобрения ПУР с решение на Общинския съвет Тутракан от 02.02.06г.,което е в съответствие със задължителното изискване от чл.14 ал.4 ЗУТ - УПИ да имат задължително лице към улица,към път или по изключение към алея в парк.По силата на изричните разпоредби на чл.16 ал.7,във вр. с ал.1 и ал.5 ЗУТ, с влизането в сила на процесния ПУП-ПУР, Община Тутракан е придобила собствеността върху имота, респ. от този момент нататък „ДДФ“АД-Русе и другите засегнати субекти, са загубили правата си върху него, в съответните части.Без значение за този извод е обстоятелството, дали общината е определила равностойно обезщетение по чл.16 ал.4 ЗУТ. Без значение за настъпване на отчуждителния ефект е и дали общината е завзела фактически процесния имот. Това, че същият е предвиден за второстепенна улица /тупик/ се установява освен от скиците по делото и от заключението на СГЕ. Изцяло в такъв смисъл е Решение №371/28.07.2010г. на ВКС по гр.д.№1007/2009г. на IV ГО, основателно посочено в Писмените бележки на жалбоподателя /л.259-л.263/.Но дори и това да не беше така и да ставаше въпрос за отчуждаване по реда на чл.205 и следв. от ЗУТ,след изтичане на срока от чл.208,собствениците на засегнатите недвижими имоти имат правата по чл.134 ал.2 т.1 ЗУТ, а не възниква „грешка или непълнота“ в кадастралната карта.Същото следва като извод и от разпоредбата на §13 ал.5 ПЗР на ЗИД ЗУТ /Обн.ДВ,бр.17/06.03.09г./ 

В обобщение, от извършената проверка,съобразно разпоредбата на чл.168 ал.1 АПК на всички основания по чл.146 АПК, се налага краен решаващ извод за незаконосъобразност на Заповед №18-2743/03.04.2018г., поради което същата следва да бъде отменена в оспорената й част, с която е одобрено изменение в границите на съществуващ обект на КККР - ПИ с идентификатор 73496.501.261,с площ преди промяната от 593 кв.м. и начин на трайно ползване „за второстепенна улица“ и площ след изменението от 340 кв.м. и НТП - за второстепенна улица, каквато, с тази площ и геометрия, не може да бъде, съгласно заключението на вещото лице /задача 2/. При този изход на процеса,основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски при условията на чл.143 ал.1 АПК.Такива са удостоверени по делото в размер общо на 810 лева, от които: 600 лв.- възнаграждение за един адвокат /л.23/; 10 лв. - държавна такса /л.24/ и 200 лева - депозит за вещо лице /л.228/.В този контекст,като неоснователно,следва да бъде отклонено възражението за прекомерност по чл.78 ал. 5 ГПК на ответника, тъй като съгласно чл.8 ал.2 т.1 от Тарифа №1/ 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,за дела по ЗУТ и ЗКИР, същото е определено на 600 лева, колкото е заплатил и жалбоподателят.От представения Договор за правна защита и съдействие,по който адв.Д.Г., е изпълнил задълженията,свързани с процесуалното представителство на жалбоподателя,е видно,че плащането е уговорено „в брой“ и удостоверено с подписите на страните. Последното,съгласно т.1 от ТР№6/06.11.13г. на ВКС по т.д.№6/2012г. на ОСГТК,има стойността на писмено доказателство /разписка/ за извършеното плащане,поради което няма пречка за неговото присъждане.Като неоснователни следва да бъдат отклонени исканията за разноски на ответния орган и на „ДДФ“АД гр.Русе.

Така мотивиран и на основание чл. 172 ал.2 пр.2 АПК, Административният съд Силистра

                                                                                              Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на П.Е.М. ***, Заповед №18-2743/03.04.2018г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Силистра, в частта й, с която е одобрено изменение в границите на съществуващ обект на КККР - ПИ с идентификатор 73496.501.261, с площ преди промяната от 593 кв.м. и начин на трайно ползване „за второстепенна улица“ и площ след изменението от 340 кв.м.

ОСЪЖДА Служба по геодезия,картография и кадастър гр.Силистра, с административен адрес:гр.Силистра,ул.“Илия Блъсков“ №1, да заплати на П.Е.М. ***,с ЕГН:**********, сумата от 810.00 /Осемстотин и десет/ лева, представляваща съдебни разноски.

                  

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

        

                                                       

                                                                                     СЪДИЯ: