Р Е Ш Е Н И Е
№ 260002
гр.
Перник, 04.01.2022г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
ПЕРНИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Гражданско отделение, IV-ти състав, в публичното съдебно заседание, проведено
на втори декември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: МИХАИЛ АЛЕКСОВ
при участието на
секретаря Биляна Миткова, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 05681 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е образувано по искова
молба подадена от „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: гр. София, ж.к. Младост 4“ Бизнес Парк София, сграда 6, чрез
адв. В.П.Г., САК, Съд. адрес:***, срещу О.Й.Д.,
ЕГН: **********, адрес: ***, с искане да бъде признато за установено по
отношение на ответника О.Й.Д., ЕГН: **********,
адрес: ***, че към него съществува изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град София,
район „Младост“, ж.к. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6, за сумите в
размер на 92.16 /Деветдесет и два лева и
16 ст./лв. - представляващи дължима се неустойка за предсрочно прекратяване на
договори за мобилни услуги. Претендира разноски.
Ищецът твърди, че
между мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, и ответника О.Й.Д. са сключени
договори за предоставяне на мобилни услуги, изброени по-долу, по силата на
които ответника е абонат на дружеството.
По повод договор за
мобилни услуги от дата 31.07.2018г.,
сключен с мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ответникът О.Й.Д. е
абонат на дружеството доставчик на мобилни услуги с клиентски номер № *********
и титуляр по мобилен номер 0899/051167 с избрана абонаментна програма Тотал+
20.99лв., с уговорен срок на действие за 24 месеца до 31.07.2020г.
По повод сключения
процесен Договор за мобилни услуги от дата 31.07.2018г., и при възползване от
преференциални условия на мобилния оператор, абонатът - ответник е взел мобилно
устройство марка TELENOR модел Ml00 Black. С оглед качеството абонат на
дружеството, на ответника е предоставено за ползване описаното по-горе мобилно
устройство с отстъпка от страндарната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни
услуги, както следва:
-Станадартната цена
на мобилното устройство /в брой, без абонамент/ е 69.90 лв.;
-Цена в брой или
общата предоставяне на устройствоова цена с избраната от абоната програма
Тотал+ 20.99лв. е 15.99лв., следователно
отстъпката от страндартната цена, която ответникът е получил възлиза на сума в
размер на 53.91 лв.
Въз основа на
посочения договор ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни
услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната №
*********.
Твърди, че съгласно
чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при ползване на услуги чрез
индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител -страна по договора бива уведомен за
датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на
фактурата не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми.
За отчетния период
на потребление 31.07.2018г. до 04.10.2018г. абонатът не е изпълнил задължението
си да заплати на Теленор България дължимите месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги в размер на 268.92 /Двеста шестдесет и осем лева и
92 ст./лв.
При наличието на
неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по реда на чл.
31а от Общите условия. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от
издадените месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума,
последователно се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и
входящите обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс -
напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане,
въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният телефонен номер е
двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-известяване.
Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни суми.
Твърди, че с оглед
незаплащането от страна на абоната-ответник на процесиите фактури за отчетния
период на потребление 31.07.2018г. до 04.10.2018г., е ангажирана договорната
отговорност на абоната по т. 11 от процесния договор за услуги, като във връзка
с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор е прекратил
едностранно индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти. След
прекратяване на отношенията операторът издава крайна фактура
№**********/05.12.2018г., в която са начислени суми в размер, както следва:
-92.16 /Деветдесет
и два лева и 16 ст./лв. - за дължима договорна неустойка за предсрочно
прекратяване на договорни абонаменти /която сума е процесна в настоящото
производство/;
-268.92 /Двеста
шестдесет и осем лева и 92ст./лв. - за незаплатени далекосъобщителни услуги
/която сума не е процесна в настоящото производство/;
Общата сума по
издадената крайна фактура възлиза в размер на 361.08лв.
В настоящото
производство интерес за ищеца представлява начислената неустойка за предсрочно
прекратяване на процесиите договори за мобилни услуги в размер на 92.16лв.,
която претендира на основание т.11 от договора за мобилни услуги, която е
уговорена съобразно постигнатата с КЗП СПОГОДБА от 11.01.2018г., по която
страна е „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД.
Твърди, че датата
на деактивация на процесния абонамент е 29.11.2018г., като същата се генерира
автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано
плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в
месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на
действие на ползвания абонамент. Така, абонатът е в неизпълнение на договорите
си, като същият не е спазил крайния срок за ползване на абонамента Тотал+
20.99лв. за мобилен номер 0899/051167 до 31.07.2020г., съгласно Договор за
мобилни услуги от дата 31.07.2020г. Неизпълнението на ответника е обусловило
правото на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната,
съгласно изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за
мобилни услуги, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Изричната договорна клауза
предвижда, че в в случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане на
уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по нарушение на
задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него, същият е
длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване.
Твърди, че към
настоящия момент, предвид постигнато споразумение с Комисия за защита на
потребителите, дължимата се неустойка от абонатите на дружеството при
предсрочно прекратяване на договорите е в размер както следва:
,, а ” Неустойка в
размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване до
изтичане на уговорения срок, като максималният размер на неустойката не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти. В допълнение на
неустойката по предходното изречение, потребителят дължи и възстановяване на
част от ползваната стойност на отстъпките от абонаментните планове
съответстваща на оставащия срок на договора. ”
”б” ,,В случаите, е
които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в
този договор или по предходно подписан документ, чнйто срок не е изтекъл,
Потребителят дълз/си и такава част от разликата между стандартната йена на
устройството (в брой, без абонамент) съгласно иенова листа, действаща към
момента на сключване на договора, и заплатената от него при предоставянето му
(в брой ши съответно обща предоставяне на устройствоова йена по договора за предоставяне
на устройство), каквато съответства на оставащия срок на договора. ”
Ответникът, в законоустановения срок от един
месец от връчването му на съобщението по установените в ГПК способи, чрез
назначеният му особен представител адв. Р.Т.
*** е депозирал писмен отговор с който счита предявеният иск
за допустим, но неоснователен.Оспорва предявените искови претенции по основание
и размер. Не сочи доказателства.
След като прецени събраните по делото
доказателства по реда на чл.235 ГПК, Пернишкият районен съд приема за
установено от фактическа и правна страна следното:
За
сумата по предявения установителен положителен иск е издадена Заповед за
изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК с № 1557/15.06.2020г. по ч.
гр. д. № 2551/2020г. на Пернишки районен съд. Същата е връчена на длъжника по
реда на чл.47, ал.5 от ГПК , като съдът, предвид събраните данни, че лицето е
напуснало адреса, е указал на заявителя да предяви установителен иск за
вземането си , при което, в предоставения едномесечен срок, са предявени
настоящите установителни искове. Последното обстоятелство прави исковете
процесуално допустими, респ. съдът дължи произнасяне по тях. Съдът намира за
допустим и предявения осъдителен иск (доколкото ищецът е установил наличието на
правен интерес), поради което следва да се произнесе и по него.
Предявени
са обективно кумулативно съединени установителен иск от „Теленор България“ ЕАД, с ЕИК: *********,
със седалище и адрес на управление: гр. София, ж. к. „Младост 4“, Бизнес Парк
София, сграда 6 с
правно основание чл. 422 ГПК вр. чл. 79 ЗЗД и чл. 86 ЗЗД.
За уважаването на иска ищецът следва да докаже наличие на валидно
облигационно правоотношение между „Теленор България“ ЕАД и ответника;
изправността си по договорите; наличие на задължения от ответника към мобилния
оператор и техния размер.
По делото е приет Договор за
мобилни услуги от
31.07.2018г.. за мобилен номер 0899/051167 с предпочетена абонаментна програма Тотал+ 20.99
лв., със срок на действие 24 месеца
до дата 31.07.2018г. сключен между
страните по делото. По силата на договореното между
страните, ищецът се е задължил да предоставя мобилни услуги за предпочетен
мобилен номер, като размера на уговорените абонаментните такси за тази услуга възлиза
на 20,99 лв. всяка като
при възползване от преференциални условия на Оператора абонатът е сключил Договор за предоставяне на устройство от
същата дата и взел мобилно устройство Telenor M100 Black на
преференциална цена от 15.99 лв., чиято стандартна цена видно от сключения
между страните договор към момента на сключаването му е 39.90 лв.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал
предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано
под клиентския номер на абоната №*********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния
оператор „при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на
ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно
на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител
-страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана
фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от задължението
му за плащане на дължимите суми.
За отчетния период
на потребление 31.07.2018г. до 04.10.2018г. абонатът не е изпълнил задължението
си да заплати на Теленор България дължимите месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги в размер на 268.92 /Двеста шестдесет и осем лева и
92 ст./лв., предвид на което и
договора е прекратен едностранно от мобилния оператор.
Предвид горното съдът намира, че между страните е възникнало
валидно облигационно правоотношение, по силата на което операторът е предоставил
на абоната мобилни услуги, посредством предоставянето на телефонен номер, при
съответни месечни такси и срок на действие на договора, срещу задължението за
заплащане на уговорената цена на услугите - абонаментни такси. В договора се
съдържа описание на тарифните планове и ценовите условия, като са посочени
задълженията на абоната и последиците от неизпълнението им. Договора откъм
съдържание отговаря на законовите изисквания за договор, сключен при общи
условия, като включва необходимите реквизити за страни, предмет, срок и
описание на услугите, а липсващите елементи могат да бъдат заместени от общите
условия, които са неразделна част от него. Те са приети с положения подпис на
абоната и по този начин лицето е декларирало, че е запознато с тях и е получило
екземпляр от същите.
От ангажираните от
страна на ищеца писмени доказателства се установява, че на 31.07.2018г. между страните е сключен
Договор за предоставяне на устройство от същата дата. Съгласно договореностите
в същия, ответникът е получил мобилно устройство Telenor M100 Black на преференциална цена от 15.99
лв., чиято стандартна цена видно от сключения между страните договор към
момента на сключаването му е 39.90 лв.
В чл. 11
от описаните два договора се съдържа клауза за неустойка, предвиждаща че при предсрочно прекратяване на
договора по вина на потребителя последният дължи за всяка СИМ карта неустойка в размер на всички стандартни месечни
абонаменти за периода от прекратяване
до изтичане на уговорения срок, като максималния размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер
на стандартните месечни абонаменти. Предвидено
е ,че в допълнение потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове , съответстваща на оставащия срок на договора и в случаите, в които е предоставено устройство за
ползване на услуги , потребителят
дължи и такава част от разликата между стандартната цена на устройството в брой, без абонамент, съгласно ценова
листа, действаща към момента на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му/в брой или
съответно обща лизингова вноска/,каквато
съответства на оставащия срок на договора.
За да обоснове основателност на
исковете си, в тежест на ищеца е да докаже наличието на сключен между страните
договор за предоставяне на устройство, както и да се установи предоставянето за
ползване на мобилното устройство и размера на дължимите предоставяне на
устройствоовите вноски, включително и стандартната му цена.
По отношение претендираната
неустойка в размер на 52.47 лв., представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси. Съгласно чл. 11 от Договора страните са постигнали съгласие,
че при предсрочно прекратяване на договора по вина на потребителя последният
дължи за всяка СИМ карта неустойка в размер на всички стандартни месечни
абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок, като
максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на стандартните
месечни абонаменти. При изначално уговорен праг на неустойката и възможност
същата да бъде определена, то следва, че клаузата не създава неравновесие в
правата и задълженията на потребителя и мобилния оператор, отговаря на
изискването за добросъвестност и не излиза извън присъщата й обезпечителна,
обезщетителна и санкционна функция и като такава не е нищожна като противоречаща
на добрите нрави / т.3 от ТР № 1/15.06.2010год. по тълк.дело № 1/2009год. на
ОСТК на ВКС /. Основното задължение на потребителя по договор за мобилни услуги
е да заплаща в срок абонаментните такси. Уговорената неустойка обезпечава
възстановяване вредите от неизпълнението на това задължение, водещо до
предсрочно прекратяване на договора и невъзможността мобилния оператор да
получи абонаментните вноски,дължими до изтичане на срока на договора. Тази
неустойка не е необосновано висока и не води до неоснователно обогатяване на
мобилния оператор. Стандартният месечен абонамент за предоставената СИМ карта е
конкретно определен, като претендираната неустойка не надвишава уговорения
между страните максимален размер от три стандартни месечни такси. Месечната
такса е в размер на 20.99 лв., паради което и съдът намира, че иска следва да
бъде уважен до претендирания размер от 52.47 лв.
Претендира се и неустойка от 53.91
лв., съставляваща разликата между стандартната цена на предоставеното мобилно
устройство съгласно ценовата листа и преференциалната цена на устройството, за
която е сключен договор за предоставяне на устройството от 31.07.2018 г.
Съгласно постигнатите в договора уговорки потребителят дължи неустойка съставляваща
разликата между цената на устройството без абонамент, съгласно ценовата листа,
действаща към момента на сключване на договора и заплатената от нето при предоставянето
му / в брой или обща предоставяне на устройствота цена по договора за предоставяне
на устройство/, каквато съответства на оставащия срок на договора. В
представените по делото договор, договор за предоставяне на устройство е
посочена цената на стандартната цена устройството без абонамент, като не е
приложена и ценова листа, действаща към момента на сключване на договора.
Следователно при подписване на договора за предоставяне на мобилни услуги и
договора за предоставяне на устройство потребителят е имал яснота относно
цената на предоставеното му мобилно устройство без абонамент, респ. цената на
отстъпката и тази разлика е могла да бъде определена изначално, предвид на това
и в случая не може да се приеме, че е било създадено неравновесие в правата и
задълженията на потребителя и мобилния оператор, което да не отговаря на
изискването за добросъвестност. Посочената клауза не е нищожна на основание
чл.146, ал.1, вр. чл. 143, ал.2,т.19 ЗЗП. /В този смисъл е и Определение № 547/21.08.2020
по в.гр.д. 384/2020 на Окръжен съд Перник/. Както се посочи разликата между
платената цена и стандартната такава е в размер на 53.91 лв., от която в
настоящето производство се претендира сумата от 39.69 лв., до който размер иска
следва да бъде уважен.
По отговорността
за разноските:
Съгласно
Тълкувателно решение № 4/2013г. на ОСГКТ с решението по установителния иск
съдът се произнася по дължимостта на разноските, както в заповедното, така и в
исковото производство.
Ищецът
претендира направените по делото разноски в размер на 560,00 лева, от които: 360.00
лв. – адвокатско възнаграждение в исковото и заповедно производства, 50,00 лв.
– държавна такса в исковото и заповедно производства, 150,00 лв. – възнаграждение
за особен представител. Съобразно с уважената част от исковите претенции, на
ищеца следва да бъдат присъдени разноски в общ размер на 560.00лв.
Предвид горното, Пернишкият районен съд
Р
Е Ш И:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по
искове, предявени от „Теленор България” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ж. к.
„Младост 4”, Бизнес парк София, сграда № 6
срещу О.Й.Д., ЕГН: **********, адрес: ***, че О.Й.Д., ЕГН: **********, адрес:
*** ДЪЛЖИ на „Теленор
България” ЕАД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. София, ж. к. „Младост 4”, Бизнес парк София,
сграда № 6 сумата от 92.16 лв. /деветдесет и два лева и 16 ст./, представляващи
неустойка за предсрочно прекратяване на договор за мобилни услуги от от 31.07.2018
г., от които 52.47 лв.- неустойка,
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 39.69 лв.
–представляващи неустойка за предоставено за ползване устройство Telenor M500 Black, ведно със законната лихва за забава, считано от
датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК – 09.06.2020г. до
окончателното плащане на сумата, за която сума по ч. гр. дело № 02551/2020г. по
описа на Районен съд – гр. Перник е издадена Заповед за изпълнение на парични задължения
по чл. 410 от ГПК.
ОСЪЖДА О.Й.Д.,
ЕГН: **********, адрес: *** ДА ЗАПЛАТИ на „Теленор
България” ЕАД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. София, ж. к. „Младост 4”, Бизнес парк София,
сграда № 6 сумата от 560.00 лв. /петстотин и шестдесет/, предсталвяваща направени по делото и по ч. гр. д. № 02551/2020г.
по описа на ПРС, разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване пред Пернишкия окръжен съд, в двуседмичен срок от връчването му на
страните.
СЛЕД влизане на решението в сила на решението,
изисканото ч. гр. д. № 2551/2020г. на
Пернишки районен съд да бъде върнато на съответния съдебен състав, като
към него се приложи и препис от влязлото в сила решение по настоящото дело.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА: В.А.