Решение по дело №330/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 октомври 2021 г. (в сила от 7 октомври 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700330
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 209

гр. Перник, 07.10.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на тридесети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                        СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

с участието на секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 330/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

         Образувано е по жалба на Й.Г.Й., ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000500/27.06.2021 г., издадена от М.В.А. – младши автоконтрольор към ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелство за управление на моторно превозно средство ****до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

         Жалбоподателят излага съображения за нищожност на оспорения акт, като твърди, че е издаден от некомпетентен орган. Навежда съображения за незаконосъобразност на същия поради нарушаване на материалния закон, като сочи, че срокът на приложената принудителна административна мярка надвишава максимално допустимия. Искането към съда е да прогласи заповедта за нищожна, евентуално – да я отмени като материално незаконосъобразна.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се е явил и не е изпратил представител.

         Ответният административен орган – младши автоконтрольор към ОДМВР – Перник – М.В.А., чрез процесуалния си представител юрисконсулт В., е изразил становище за неоснователност на жалбата. Искането му към съда е да я отхвърли по съображения, подробно изложени в съдебно заседание.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

         Административното производство е започнало със съставянето АУАН, серия GA, № 401857/27.06.2021 г. В него е отразено, че на 27.06.2021 г., в 17.20 ч., в гр. Перник, ул. Райна Княгиня, в посока към ул. Владислав Граматик, Й.Г.Й. е управлявал лек автомобил марка „Опел“, модел „Тигра“, с рег. ****, собственост на С.А.В., като при извършената му проверка, с техническо средство алкотест – дрегер 7410, с фабричен № ARSM-0054, е установено алкохол в издишаното количество въздух 0.88 промила. Посочено е също, че жалбоподателят е имал дъх на алкохол и стабилна походка. Съобщил е, че е изпил 1 бира.

         Отразените в АУАН факти са квалифицирани като нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 1 от ЗДвП.

         В АУАН е отразено, че на място са иззети свидетелство за управление на моторно превозно средство ****и контролен талон ****. Видно от справка картон за водач, иззетите СУМПС и контролен талон са издадени на жалбоподателя и са валидни.

         АУАН е предявен и връчен на жалбоподателят, като последният не е направил възражения.

          Издаден му е талон за изследване ****приложение № 1 към чл. 4, ал. 3 от Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за установяване на употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози. В него е отразено, че при извършена на 27.06.2021 г. в 17.20 ч. предварителна качествена проба с техническо средство „Дрегер 7410“, с № ARSM 0054, е отчетена концентрация на алкохол в издишания от жалбоподателя въздух от 0.88 промила. С подписа си Й.Й. е удостоверил, че желае да му бъде извършено медицинско изследване. Няма наведени твърдения и ангажирани доказателства, че се е явил в определеното място и време – ЦСМП при МБАЛ „Рахила Ангелова“ в срок до 30 минути за извършване на изследване.

         Въз основа на съставения АУАН, М.В.А. – младши автоконтрольор в сектор „ПП“ при ОДМВР – Перник е издал оспорения административен акт - Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000500/27.06.2021 г., с която на жалбоподателя на основание чл. 22 от ЗАНН, във вр. с чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. Препис от нея му е връчена лично на 30.06.2021 г.

         В хода на производството по съдебното и оспорване ответникът е представил заповед № 8121з-48/16.01.2015 г., издадена от министъра на вътрешните работи, заповед № 313з-328/18.02.2020 г. на директора на ОДМВР – Перник, удостоверение изх. № 313р-13840/27.09.2021 г. и справка – картон на нарушител.

         Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на съдебно оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

 

         Оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. По аргумент от чл. 146 от АПК, за да бъде законосъобразна следва да е издадена от компетентен орган, при спазване на установените форма и процедура, да съответства на материално правните разпоредби и на целта на закона.

            Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителната административна мярка по чл. 171, т. 1 от ЗДвП се прилага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

            Видно от заповед № 8121з-48/16.01.2015 г. на министъра на вътрешните работи, по реда на чл. 165 от ЗДвП, като служби за контрол по смисъла на чл. 172, т. 1 от ЗДвП са определени Областните дирекции на МВР. По силата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП ръководителите им са компетентни да прилагат принудителни административни мерки, като в същата разпоредба е предвидена възможност те да делегират това свое правомощие на други длъжностни лица. От заповед № 313з-328/18.02.2020 г. на директора на ОДМВР – Перник се установява, че той е оправомощил, посочените в т. 1 от същата длъжностни лица да прилагат принудителните административни мерки по реда на глава VІ от ЗДвП. Сред тях/т.1.1.9/ са младшите автоконтрольори в СПП към ОПП при ОДМВ - Перник.

            Видно от удостоверение изх. № 313р-13840/27.09.2021 г. на ОДМВР – Перник издателят на оспорената заповед – М.В.А., към 27.06.2021 г. е заемал длъжност младши автоконтрольор група „Контрол на пътното движение по главни пътища и автомагистрали“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР – Перник. Следователно същият е бил компетентен да издаде административният акт, предмет на съдебен контрол, а възражението на жалбоподателя за нищожност на административния акт е неоснователно.

            Оспорената заповед е издадена в изискуемата, по аргумент от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, писмена форма и съдържа мотивите на издателя и за прилагането на принудителната административна мярка.

            Срокът на принудителната административна мярка е определен в закона, като прекратително условие – до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. При отсъствие на възможност за преценка на продължителността му, административният орган го е посочил в оспорената заповед, като точно е цитирал разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. Б от ЗДвП. В тази връзка неоснователно е оплакването в жалбата, че определеният срок на ПАМ надвишава максимално предвидения от закона такъв.

            Настоящият състав намира, че при издаването на обжалвания административен акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

            Приетите за установени от административния орган обстоятелства не са оборени в хода на съдебното производство. От представения като част от преписката АУАН GA 401857/27.06.2021 г. се установява, че на същата дата в гр. Перник, ул. Райна Княгиня, в посока към ул. Владислав Граматик жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „Опел“, модел „Тигра“ с рег. ****, собствен на С.А.В., с концентрация на алкохол в кръвта 0.88 промила, отметена с техническо средство „Дрегер 7410“, с № 0054.

            АУАН е съставен от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 1 от ЗДвП и е посочена относимата към тях законова разпоредба. Подписан е от съставителя, свидетеля при установяване на нарушението и нарушителя. На последния е връчен и препис от АУАН. Следователно, спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание чл. 189, ал. 2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила за описаните в него факти. Оборването им е в тежест на жалбоподателя, който не е ангажирал доказателства в тази насока.

            Съгласно чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, на което основание е издаден обжалваният индивидуален административен акт, принудителна мярка временно лишаване от право да управлява МПС се налага на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда. С оглед приетата за установена фактическа обстановка, оспорената заповед е издадена при наличие на посочените в нея основания. Осъществена е материално-правната предпоставка, посочена в чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, която дава основание на административния орган да приложи съответната ПАМ. Предвид изложеното се налага извода, че обжалваният административен акт съответства на закона и не е налице основанието на чл. 146, т. 4 от АПК за отмяната му.

            Целта на същия е посочена в чл. 171 от ЗДвП – „за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения“. Мярката има превантивен характер – да осуети възможността адресата и да извърши други правонарушения по ЗДвП. За времето, в което адресатът и лишен от право да управлява МПС, тя се постига чрез ограничаване възможността му за това. Оспореният е административен акт е издаден при съблюдаване на целта, посочена в чл. 171 от ЗДвП.

            Предвид всичко изложено, настоящият състав намира, че са налице фактическите и правни основания за издаване на административния акт, с който е наложен ПАМ. Същият е издаден от компетентен орган, спазени са административнопроизводствените правила и е съобразен с целта на закона. Затова жалбата срещу него е неоснователна и следва да се отхвърли.

            Мотивиран от горното, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.Г.Й., ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000500/27.06.2021 г., издадена от М.В.А. – младши автоконтрольор към ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелство за управление на моторно превозно средство ****до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, като неоснователна.

         РЕШЕНИЕТО на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 – ро от ЗДвП не подлежи на обжалване.

 

                                               СЪДИЯ:/п/