Разпореждане по дело №820/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 май 2023 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20227240700820
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е  № 1135

 

гр.Стара Загора, 30.05.2023г.

 

 

           

ЗАМЕСТНИК - ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ на Административен съд Стара Загора ГАЛИНА ДИНКОВА, упълномощена със Заповед № РД-69/ 10.12.2014г. на Председателя на АС-Стара Загора,  в закрито заседание на двадесет и девети май през две хиляди двадесет и трета година, като разгледа административно-наказателна преписка № 820/ 2022 година по описа на Административен съд – Стара Загора, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Административнонаказателната преписка е образувана по искане, обективирано в жалба от Д.К.Н., подадена пред Административен съд – София град, изпратено по подсъдност на Административен съд – Стара Загора с определение № 9459/ 01.12.2022г., постановено по адм.дело № 10824/ 2022г по описа на Административен съд София град,  за налагане на глоба на кмета на Община Мъглиж за неизпълнение на влезли в сила съдебни решения № 70/ 04.05.2014г. по адм.дело № 594/ 2014г. на АС – Стара Загора, потвърдено с решение № 8029/ 30.06.2016г. по адм.дело № 8417/ 2015г. по описа на ВАС и решение № 31/ 26.02.2016г. по адм.дело № 52/ 2015г. на АС-Стара Загора, потвърдено с решение № 987/ 25.01.2017г. по адм.дело № 5808/ 2016г. на ВАС.

С Решение № 70 от 04.05.2015г., постановено по адм.дело № 594/ 2014г. по описа на Административен съд – Стара Загора, е отменен по жалба на Д.К.Н. мълчалив отказ на Кмета на Община Мъглиж да издаде индивидуален административен акт по искане с рег.№ 94Д-125-10 от 17.10.2014г. от Д.К.Н. за прекратяване на образуваното срещу нея дисциплинарно производство със Заповед № РД-09-559 от 24.08.2012г. на Заместник-кмета на Община Мъглиж. Делото е върнато като преписка на Кмета на община Мъглиж за произнасяне по искане рег.№ 94Д-125-10 от 17.11.2014г., подадено от Д.К.Н., с издаване на индивидуален административен акт при спазване на дадените указания по тълкуване  и прилагане на закона, като на административния орган е определен 14-дневен срок за произнасяне, считано от датата на влизане на решението в сила. Посоченото съдебно решение е влязло в сила на 30.06.2016г., на която дата е постановено Решение № 8029/ 30.06.2016г. по адм.дело № 8417/ 2015г. на Върховния административен съд, с което е оставено в сила решението на Старозагорския административен съд, постановено по адм.дело № 594/ 2014г.

Със следващото сочено решение № 31 от 26.02.2016г., постановено по адм.дело № 52/ 2015г. по описа на Административен съд Стара Загора, е  била отменена Заповед № РД-09-576/ 03.09.2012г. на Кмета на Община Мъглиж, с която на основание чл.100, т.2 от ЗДСл, във връзка с дисциплинарно дело, образувано със Заповед № РД-09-559/ 24.08.2012г. и Протокол № РД-09-559+6/ 03.09.2012г. на Дисциплинарния съвет в Община Мъглиж, е разпоредено служителят Д.Н., изпълняваща длъжността „Секретар“ на Община Мъглиж, да бъде временно отстранена от работа, считано от 03.09.2012г. до приключване на образуваното срещу нея дисциплинарно дело със Заповед № РД-09-559/ 24.08.2012г. С Решение № 987 от 25.01.2017г., постановено по адм.дело № 5808/ 2016г. по описа на Върховния административен съд, решение № 31 от 26.02.2016г. по адм.дело № 52/ 2015г. на Старозагорския административен съд, е обезсилено, като е оставена без разглеждане подадената от Д.К.Н. жалба срещу Заповед № РД-09-576/ 03.09.2012г. на кмета на Община Мъглиж и е прекратено производството по нея. Делото е изпратено по компетентност на Кмета на община Мъглиж за произнасяне по искането на Д. К.Н., изразено в жалба вх.№ 603/ 18.02.2015г. на Административен съд Стара Загора, за преустановяване действието на Заповед № РД-09-576/ 03.09.2012г. на кмета на Община Мъглиж за временно отстраняване от работа, считано от 03.09.2012г.

 

С двукратно изпратени разпореждания до Кмета на община Мъглиж е указана възможността да даде писмени обяснения и да посочи доказателства във връзка с направеното искане с правно основание чл.304, ал.1 от АПК.

 

От писмените обяснения на Кмета на Община Мъглиж се установява, че преди постановяването на окончателните съдебни актове по посочените две дела по описа на Административен съд Стара Загора – адм.дело № 594/ 2014г. и адм.дело № 52/ 2015г., е била постановена Заповед № 1/ 27.04.2015г. на кмета на Община Мъглиж, съгласно която на Д.К.Н., на длъжност „Секретар“ в Община Мъглиж, е наложено  дисциплинарно наказание „уволнение“ на основание чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл и служебното й правоотношение е прекратено на основание чл.107, ал.1, т.3 ЗДСл. Изложени са доводи, че издаването на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е приключило дисциплинарното производство, образувано със Заповед № РД-09-559/ 24.08.2022г., поради което и не е бил постановен изричен акт по искането на Н. за прекратяване на образуваното срещу нея дисциплинарно производство със Заповед № РД-09-559 от 24.08.2012г., съгласно влязлото в сила на 30.06.2016г съдебно решение № 70 от 04.05.2015г., постановено по адм.дело № 594/ 2014г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

Относно изпълнението на  Решение № 987 от 25.01.2017г по адм.дело № 5808/ 2016г. по описа на Върховния административен съд се поддържа, с което делото е изпратено по компетентност на Кмета на Община Мъглиж за разглеждане на подаденото от Д.Н. искане за преустановяване на наложената принудителна административна мярка по чл.100, т.2 ЗДСл, се поддържа, че в диспозитив на съдебния акт не е бил определен срок за произнасяне.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Разпоредбата на чл. 304, ал. 1 АПК предвижда ангажирането на имуществена отговорност, чрез налагане на глоба на длъжностните лица, които не изпълнят задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. За да е налице нарушение по чл. 304, ал. 1 АПК е необходимо да бъде установено кумулативното наличие на три предпоставки, както следва: 1. влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административен орган; 2. изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и преписката (съобразно диспозитива) на задължения административен орган с оглед узнаване на задължението, което следва да изпълни; 3. неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния орган – адресат на дължимото поведение.

След като съобрази твърденията на молителя, обясненията на ответника, представените по делото доказателства и служебно събраните такива, съдът намира, че искането на Д.Н. с правно основание чл. 304, ал. 1 АПК е неоснователно. В случая не може да се приеме, че е налице съставомерно бездействие по см. на чл.304, ал.1 от АПК от съответното длъжностно лице – Кмет на община Мъглиж, адресат на дължимото действие. На първо място с издаването на Заповед № 1/ 27.04.2015г. на кмета на Община Мъглиж за налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“ имплицитно административният орган е приел за неоснователно подаденото от Н. искане с рег.№ 94Д-125-10 от 17.11.2014г за прекратяване на дисциплинарното производство срещу нея, образувано със Заповед № РД-09-559/ 24.08.2012г., поради което не може да се приеме, че липсата на нарочен административен акт по това искане представлява неизпълнение на влязлото в сила съдебно решение, постановено по адм.дело № 594/ 2014г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

Отделно с постановяването на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание на практика приключва дисциплинарното производство, образувано със заповед № РД-09-559/ 24.08.2012г. и съответно се преустановява действието на приложената спрямо Д.Н. принудителна административна мярка по чл.100, т.2 от ЗДСл – „временно отстраняване от работа“, считано от 03.09.2012г. до приключване на образуваното срещу нея дисциплинарно дело. В този смисъл административният орган реално няма как да изпълни Решение № 987 от 25.01.2017г по адм.дело № 5808/ 2016г. по описа на Върховния административен съд, доколкото не може да преразгледа въпроса за продължителността на принудителната административна мярка, действието на която е било прекратено преди влизане в сила на съдебния акт.    

С оглед на изложеното в конкретния случай не се разкрива от обективна и субективна страна осъществяването от страна на Кмета на община Мъглиж на административно нарушение по чл. 304, ал. 1 АПК, поради което искането за налагане на глоба следва да бъде оставено без уважение.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.306, ал.2 от АПК, ЗАМЕСТНИК - ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ на Административен съд Стара Загора

 

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Д.К.Н. с адрес: ***, за налагане на глоба на кмета на Община Мъглиж за неизпълнение на влезли в сила съдебни решения № 70/ 04.05.2014г. по адм.дело № 594/ 2014г. на АС – Стара Загора, потвърдено с решение № 8029/ 30.06.2016г. по адм.дело № 8417/ 2015г. по описа на ВАС и решение № 987/ 25.01.2017г. по адм.дело № 5808/ 2016г. на ВАС.

 

Препис от разпореждането да се връчи на заявителя и на Кмета на Община Мъглиж.

 

Разпореждането не подлежи на обжалване.

 

                                               

 

 

                                                ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ

                                           на Административен съд Стара Загора: 

                                                                                                                    /Галина Динкова/