Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
16.10.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
01.10. |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Вергиния Еланчева |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Красимира Дякова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело номер |
834 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-121/12.07.2019г.,
издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК ***,
адрес с.Черноочене, ***, представлявана от кмета А.А.О., са наложени административни
наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на
основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1
от ЗВ; по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание
чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ.
Жалбата е подадена от Община Черноочене, чрез кмета А.О., който намира издаденото
наказателно постановление за незаконосъобразно, тъй като не били извършени
процесните административни нарушения. В нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН
наказващият орган не бил събрал доказателства за извършването им, не провел и
разследване на спорните обстоятелства. Община Черноочене не бездействала, а
предприела действия за извършване на ремонтно-възстановителни работи на
съоръженията към язовирната стена на проверения язовир, за привеждането им в
техническа изправност. Също така, Община Черноочене спазила и изискванията за
задължително необходимите налични елементи на КИС за мониторинг на дейността на
язовирната стена и съоръженията към нея. При съставянето на акта и при издаването
на наказателното постановление били допуснати съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон. В двата акта не били отразени
обстоятелствата, при които е извършено нарушението и доказателствата, които го
установявали. Това водело до ограничаване правото на защита на представлявана
от жалбоподателя община. В качеството си на кмет на общината, в нарушение на
чл.40, ал.2 от ЗАНН, той не бил поканен при съставянето на АУАН, което също
водело до нарушаване правото на защита. В нарушение на чл.57, т.5 от ЗАНН,
атакуваното постановление не съдържало описание на нарушението, датата и
мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на
доказателствата, които го потвърждавали. Моли съдът да постанови решение, с
което да го отмени.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от упълномощен адвокат,
който поддържа жалбата. Твърди, че наказателното постановление било издадено
при съществени нарушения на административното производство. Предявеното
обвинение със съставения акт за установяване на административно нарушение бил
за едни хипотези, заложени като санкционни норми в закона, а издаденото
наказателно постановление било за съвсем различна хипотеза, а именно за
неизпълнение на задължение по ЗВ. Пледира за отмяна на обжалваното наказателно
постановление.
Административнонаказващият
орган, редовно призован за съдебното заседание, не се явява и не се
представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по делото, в което
оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Излага
подробни съображения за неговата законосъобразност.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание
на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна следното:
На 20.02.2019г. свидетелите М.К. и Д.К. - служители в РО НЯСС-ЮБ при ДАМТН,
извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовирната
стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „№ 000056 и № 000328“, находящ се в
имоти № 58829.000328 и № 48307.000056 в землищата на с.Пчеларово и с.Минзухар,
общ.Черноочене. Същият бил собственост на
Община Черноочене съгласно Актове за публична общинска собственост №
255/29.12.2016г. и № 497/29.10.2009г. Свидетелите К. и К. направили на място обход и оглед на язовирната стена и
съоръженията към нея, при което установили следното: На първо място - преливника бил бетонов, разположен в
лявата част на язовирната стена, тип „широк праг“, чийто бетонов ръб
и преходен участък били с нарушения,
наличие на свлечени земни маси от левия скат в напречното му сечение, с което се намалявала пропускателната му
способност; бързотока бил бетонов, с нарушения по
дъното /откъртени бетонови блокове с големи
размери/ и стените, изразяващи в изкъртване на бетона; след шибърния кран ф 400мм на основния изпускател бил монтиран друг
спирателен кран ф 100мм, с което се намалявала значително
пропускателната му способност. Това означавало, че съоръженията на язовирната стена
не се подържали в техническа изправност от Община Черноочене,
каквото задължение тя имала като собственик на
язовир „№ 000056 и № 000328“. На второ място - не били налични:
геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; нивомерно
устройство за измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро, което
да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към
тях на ДАМТН; изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под
и през тялото на язовирната стена; нивомерен стълб в язовирното езеро за
измерване на наносите. По този начин не били изпълнени
изискванията за задължително необходимите налични елементи на
контролно-измервателна система /КИС/ за мониторинг на
дейността на язовирна стена и съоръженията към нея. Поради липса на КИС не били представени и резултати и
анализи от наблюдения и измервания с КИС. Констатациите от проверката били
отразени в Констативен протокол № 08-02-14/20.02.2019г. По този повод на 01.04.2019г.
срещу Община Черноочене бил съставен акт за установяване на административно
нарушение по чл.141, ал.1, т.1 и чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ. АУАН бил съставен в
отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна покана входирана в Община Черноочене
на 12.03.2019г. На 24.04.2019г. бил предявен на кмета на общината, но той отказал да подпише и получи акта. Отказът му бил надлежно
удостоверен с подписа на св.Ц.И.. Въз основа на съставения акт, наказващият орган издал атакуваното
наказателно постановление, с което наложил на Община Черноочене
административни наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000
лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141,
ал.1, т.1 от ЗВ; по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на
основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.2
от ЗВ.
Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията
на свидетелите М.К., Д.К., Т.Т. и Ц.И., на които съдът дава вяра изцяло като последователни,
непротиворечиви и безпристрастни; Акт за установяване на административно
нарушение № 08-022 от 01.04.2019г.; Заповед № А-5 от 02.01.2018г. на
председателя на ДАМТН; Доклад на Д.К. от 25.04.2019г.; Покана за съставяне на
АУАН от 12.03.2019г.; Констативен протокол № 08-02-14/20.02.2019г. от проверка
и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатация; Заповед № А-517 от 12.07.2018г. на председателя на ДАМТН; Акт за
публична общинска собственост № 255/29.12.2016г.; Акт за публична
общинска собственост № 497/29.10.2009г.; Скица № К01661/20.09.2016г.; Скица № К00372/20.09.2016г., както и другите
приети по делото писмени доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в
законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.
По т.1 от наказателното
постановление: Административнонаказателната отговорност на Община Черноочене
е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ, която гласи, че собствениците на водностопански системи и
хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията
към тях, са длъжни да осигурят поддържането
им в техническа изправност. Санкцията за посоченото нарушение
е наложена на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не
подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141, ал.1 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателя действително е осъществил процесното административно
нарушение. В качеството си на собственик на язовир „№ 000056 и № 000328“, находящ се в
землищата на с.Пчеларово и с.Минзухар, той не е
изпълнил задължението си да осигури поддържането в техническа изправност на
язовирната стена и съоръженията към нея. Правилно е прието от контролните
органи, че е налице нарушение извършено на 20.02.2019г., тъй като на тази дата
те са констатирали техническа неизправност на проверения обект и проявеното от
жалбоподателя бездействие. Доколкото се касае за нарушение извършено от
юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и
безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да
се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на
сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на санкцията
наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН и е наложил такава в
минималния предвиден в закона размер. Такова наказание се явява справедливо и
отговарящо в пълна степен на обществената опасност на деянието и дееца, на смекчаващите
и отегчаващи отговорността обстоятелства.
По т.2 от наказателното
постановление: С атакуваното постановление на Община Черноочене е наложено
административно наказание и за нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ, която гласи, че собствениците
на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни
стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят използването на
измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхното състояние,
отговаряща на изискванията на наредбата по ал.2. Законодателят
е регламентирал тези изисквания в Наредбата за условията и
реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните
стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние.
Съгласно чл.174, ал.4 от Наредбата, за задължително необходими, като
налични, се считат следните елементи на КИС: 1.
геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. нивомерно устройство за измерване на
водно ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с
информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; 3. изграден пункт за измерване на
филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; 4. нивомерен стълб в язовирното езеро за
измерване на наносите. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на
основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до
10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141,
ал.1 от ЗВ. Видно от доказателствата по делото, при извършената на 20.02.2019г. проверка от контролните органи е констатирано,
че язовирната стена на язовир „№ 000056 и № 000328“, находящ се в
землищата на с.Пчеларово и с.Минзухар, и съоръженията към нея, не са били оборудвани с контролно-измервателна
система /КИС/. Липсвали задължително необходимите
елементи на КИС, визирани в чл.174, ал.4 от Наредбата за условията и
реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните
стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние.
Поради липса на КИС не били представени резултати и анализи от наблюдения и
измервания с КИС, а според чл.174, ал.1 от цитираната Наредба именно техническият
мониторинг осигурява информация за оценка на сигурността на малките язовирни
стени и на съоръженията към тях в експлоатация и възможност своевременно да се
идентифицират потенциалните опасности. Затова според
настоящата инстанция, жалбоподателят е осъществил
процесното административно нарушение, тъй като в качеството си на собственик на
язовира не е изпълнил задължението си да осигури използването на
измервателна и контролна апаратура за мониторинг на дейността на язовирната стена
и съоръженията към нея, отговаряща на изискванията на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на
контрол за техническото им състояние. Доколкото се касае за нарушение извършено
от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и
безвиновна, деянието и тук не следва да се доказва изобщо от субективна страна
и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия
състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на санкцията
наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН и е наложил такава в
минималния предвиден в закона размер. Такова наказание се явява справедливо и
отговарящо в пълна степен на обществената опасност на деянието и дееца, на смекчаващите
и отегчаващи отговорността обстоятелства.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения
на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание
за отмяна на наказателното постановление. АУАН и атакуваното постановление са
съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат
необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушенията са пълно описани с
всички относими към конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата,
при които са извършени, както и доказателствата, които ги подкрепят,
индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя,
кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила,
което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на
констатираните нарушения и установената по делото фактическа обстановка
съответстват на посочените като нарушени правни норми, както и на санкционните
такива. Освен това, налице е и пълно припокриване и единство между описанието
на нарушенията, дадено в АУАН
и това, отразено в наказателното постановление. На следващо място,
събрани са достатъчно доказателства за извършените административни нарушения,
за които жалбоподателя е понесъл санкция. Действително АУАН е съставен в
отсъствие на нарушителя, но това е сторено след изпълнена процедура по чл.40,
ал.2 от ЗАНН - отправена и получена в Община Черноочене покана за съставяне на
акта. Не се установи да са допуснати и съществени процесуални нарушения на
предвидената в ЗАНН процедура относно връчването на АУАН. Същият е бил надлежно
предявен на кмета на Община Черноочене, но той е отказал да го подпише и
получи, за което обстоятелство са налице гласни и писмени доказателства. Предвид
изложеното наказателно постановление следва да бъде потвърдено изцяло като
правилно и законосъобразно.
Така
мотивиран, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-121/12.07.2019г., издадено от
заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК ***, адрес
с.Черноочене, ***, представлявана от кмета А.А.О., са наложени административни наказания:
по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200,
ал.1, т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ; по т.2.- „имуществена
санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ за
извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: