Решение по дело №2816/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2447
Дата: 16 декември 2019 г. (в сила от 16 декември 2019 г.)
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20197050702816
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

        Р Е Ш Е Н И Е

 

   №.........../............2019 г.        

 

                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ,

В публичното съдебно заседание на двадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

 

При участието на секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2816/2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на глава ХХVІІ ДОПК. Образувано е по подадена на основание чл. 268 ал. 1 ДОПК жалба на „Техник енерджи“ ЕООД – гр. Варна, предявена чрез управителя И.М.С., срещу решение № 283/20.09.2019 г. на директора на ТД на НАП – Варна, с което на основание чл. 267 ал. 2 т. 6 ДОПК е оставена без разглеждане жалба вх. № 41338/12.09.2019 г. на „Техник енерджи“ ЕООД срещу протокол изх. № С190003-026-0025019/30.07.2019 г. на старши публичния изпълнител в Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Варна.

В с. з. на 20.11.2019 г. жалбата се поддържа чрез пълномощника на жалбоподателя адвокат С..

В писмени бележки с. д. № 17079/19.11.2019 г. пълномощникът на директора на ТД на НАП- Варна, ответна страна по делото, изразява становище за неоснователност на жалбата като моли съда при отхвърлянето й да присъди в полза на ТД на НАП – Варна юрисконсултско възнаграждение за представляването й по делото от юрисконсулт.    

Съдът като съобрази, че като родово и местно компетентен правораздавателен орган е сезиран с оспорване от процесуално легитимирано лице, предявено в срока по чл. 268 ал. 1 ДОПК срещу подлежащ на съдебен контрол административен акт, намира производството по делото за процесуално допустимо и поради това – за подлежащо на разглеждане и произнасяне по неговата основателност.

По основателността на жалбата съдът прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Административното производство пред директора на ТД на НАП – Варна, приключило с издаването на оспореното с жалбата решение № 283/20.09.2019 г., е образувано въз основа на подадена на основание чл. 266 ал. 1 ДОПК жалба на „Техник енерджи“ ЕООД срещу обективираните в протокол изх. № С190003-026-0025019/30.07.2019 г. действия на старши публичния изпълнител в Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Варна по разделяне на задълженията на длъжника „ТИ И ЕН ЕНЕРДЖИ“ ДЗЗД между „НЕОПЕТ“ ООД с 30 % припадаща се част от задълженията;  „НЕКТОН 2“ ООД с 30 % припадаща се част от задълженията; „ТЕХНИК ЕНЕРДЖИ“ ЕООД с 30 % припадаща се част от задълженията и „ПАНДОРА“ ЕООД с 10% припадаща се част от задълженията /и четирите дружества участници в „ТИ И ЕН ЕНЕРДЖИ“ ДЗЗД съгласно приложените по преписката договор за създаване на обединение от 17.11.2015 г. и анекс № 2 към него от 13.02.2017 г./.

За да остави без разглеждане жалбата на „Техник енерджи“ ЕООД, директорът на ТД на НАП – Варна е приел в мотивите на решение № 283/20.09.2019 г., че обективираните в протокол изх. № С190003-026-0025019/30.07.2019 г. действия по разпределение на задълженията между участниците в „ТИ И ЕН ЕНЕРДЖИ“ ДЗЗД нямат принудителен характер на изпълнението по чл. 221 ДОПК, поради което не подлежат на обжалване по реда на чл. 266 ал. 1 ДОПК. Същевременно е приел, че неправилно според съдържанието на жалбата оспореният с нея протокол има характеристиките на акт по чл. 107 ал. 3 ДОПК, поради което неправилно жалбоподателят се е позовал и на възможността за обжалване по чл. 107 ал. 4 ДОПК.   

Решението на директора на ТД на НАП – Варна е постановено в съответствие със закона.

Правилна е преценката на административния орган за неприложимост в случая на чл. 107 ал. 4 ДОПК. Разпоредбата установява възможност за обжалването по административен ред на регламентираните в ал. 3 актове за установяване на задължения по декларация, до издаването на които от страна на органа по приходите се достига или когато задълженото лице е поискало това /когато според него съществува неяснота относно съобщения му размер на задължението по ал. 1/, или по служебен почин на органа по приходите при установяване на несъответствие между декларираните данни и получените от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. В случая няма спор, че задълженията, предмет на разпределение с протокол изх. № С190003-026-0025019/30.07.2019 г., са въз основа на подадени декларации по ЗДДС, ЗКПО и ЗДДФЛ от „ТИ И ЕН ЕНЕРДЖИ“ ДЗЗД /неперсонифицирано дружество по чл. 357 ЗЗД/, което на основание чл. 9 ал. 1 изр. първо ДОПК в производствата по този кодекс се приравнява на юридическо лице. Съгласно чл. 105 ДОПК задълженията по декларация, по която задълженото лице /в случая „ТИ И ЕН ЕНЕРДЖИ“ ДЗЗД/ само изчислява основата и дължимия данък и/или задължителни осигурителни вноски, се внасят в сроковете, определени в съответния закон. Реципрочно на това чл. 209 ал. 2 т. 2 ДОПК признава на подадената от задълженото лице декларация с изчислени от него задължения за данъци или задължителни осигурителни вноски качеството на изпълнително основание за предприемане на принудителното изпълнение в случаите, в които задължението не е заплатено в предвидените в закона срокове. Ето защо обжалваното пред директора на ТД на НАП – Варна действие на старши публичния изпълнител по протокол изх. № С190003-026-0025019/30.07.2019 г. по разпределение на задълженията между участниците в „ТИ И ЕН ЕНЕРДЖИ“ ДЗЗД ни най-малко не представлява акт по чл. 107 ДОПК, а се основава изцяло на разписаното в чл. 9 ал. 2 изр. второ ДОПК правило, според което принудителното събиране се извършва срещу участващите в неперсонифицираните дружества и в осигурителните каси съобразно с тяхното дялово участие. По характера си това действие не е обаче такова по принудително изпълнение, извършвано по способите на чл. 215 ал. 1 ДОПК /заедно или поотделно/, а само подготвително, поради което не подлежи на самостоятелен контрол по реда на чл. 266 ДОПК, поместен в глава Двадесет и седма, не случайно наименована  „Защита срещу принудително изпълнение“. Обективираното в протокол изх. № С190003-026-0025019/30.07.2019 г. действие, макар да разпределя задълженията между участниците в ДЗЗД, не рефлектира пряко и непосредствено върху правната им сфера, което ще е налице едва с предприемането на действия по принудителното удовлетворяване на изискуемите и установени по основанието и размера си публични държавни вземания. Поради това е некоректно позоваването на пълномощника на жалбоподателя в пледоарията му по съществото на спора в с. з. на 20.11.2019 г. на въведената с чл. 120 ал. 2 от Конституцията на Република България обща клауза за обжалваемост на административните актове, предвиждаща обаче като положителна процесуална предпоставка за правото на гражданите и юридическите лица да обжалват административните актове те да бъдат засегнати от тях /а засягане във вложения от закона смисъл означава пряко и непосредствено негативно въздействие върху правната сфера на съответния субект/. Такова в случая би било налице едва с предприемането на действия по принудително изпълнение срещу участниците в ДЗЗД, при обжалването на които по реда на глава Двадесет и седма ДОПК ще подлежи на контрол и извършеното от публичния изпълнител разпределение на задълженията между тях. В още по-малка степен към казуса е относимо цитираното в писмената защита на адвокат С. и приложено към нея Тълкувателно решение № 5/08.09.2009 г. по т. д. № 1/2009 г. на ВАС РБ, Общо събрание на колегиите, според което разпоредбата на чл. 166 ал. 2 АПК за спиране изпълнението на административния акт е обща разпоредба за съдебен контрол, приложима по отношение на всички актове, с които е допуснато по силата на отделни закони предварително изпълнение на административен акт, когато законът не предвижда изрична забрана за съдебен контрол. Освен че няма никакво отношение към делото, но и възприетото с това тълкувателно решение принципно положение бе впоследствие и нормативно потвърдено с допълнението на чл. 166 АПК и създаването в него на нова ал. 4 /обн. ДВ бр. 39/2011 г./.

В целостта си изложеното води до извод за неоснователност на жалбата, поради което тя следва да се отхвърли.           

Предвид крайния изход на спора и изрично заявеното в тази връзка искане от пълномощника на ответника за разпределяне на отговорността за разноски, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ТД на НАП – Варна юрисконсултско възнаграждение за осъщественото по делото процесуално представителство от юрисконсулт, което следва да се определи на 100 лв. на основание пар. 2 ДР ДОПК вр. чл. 78 ал. 8 ГПК вр. чл. 37 ал. 1 ЗПП вр. чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Воден от изложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Техник енерджи“ ЕООД – гр. Варна, предявена чрез управителя И.М.С., срещу решение № 283/20.09.2019 г. на директора на ТД на НАП – Варна, с което на основание чл. 267 ал. 2 т. 6 ДОПК е оставена без разглеждане жалба вх. № 41338/12.09.2019 г. на „Техник енерджи“ ЕООД срещу протокол изх. № С190003-026-0025019/30.07.2019 г. на старши публичния изпълнител в Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Варна.

ОСЪЖДА „Техник енерджи“ ЕООД, ЕИК *********, да заплати на ТД на НАП – Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева за осъщественото по делото процесуално представителство от юрисконсулт. 

Решението е окончателно.

 

СЪДИЯ: