Р
Е Ш Е Н И Е
№
21.06.2018г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети
наказателен състав, в публично заседание на двадесет и пети май през две хиляди
и осемнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар:
ДАРИНА ДИМИТРОВА
като
разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД № 945 по описа за 2018 - та година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:
ПРОИЗВОДСТВО
по реда на чл. 59 ал.1 ЗАНН
С Наказателно постановление № НЯСС – 111/28.02.2018г.
на ЗАМЕСТНИК ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ***, на ОБЩИНА ***ЕИК ***е наложена имуществена санкция
в размер на 1000 /хиляда/ лева на основание чл.200 ал.1 т.39 от Закона за
водите.
Срещу така издаденото Наказателно постановление
(НП), санкционираното лице е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Счита, че в хода на
административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила - АУАН е съставен след изтичане на срока по чл.34 ал.1
изр.2 ЗАНН. Отделно от това счита, че в процесния случай е била приложима
разпоредбата на чл.28 ЗАНН, което обаче не е сторено от страна на
административнонаказващия орган. На тази основа, моли за отмяна на издаденото
НП като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят,
редовно призован, се представлява от съответно упълномощен защитник, който
поддържа жалбата и изложените в нея съображения. Пледира за отмяна на
издаденото Наказателно постановление.
За ответната страна – ***– представител
не се явява.
Жалбата е подадена от оправомощена
страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН, поради което се явява допустима.
След като обсъди събраните по делото
доказателствени материали поотделно и в тяхната съвкупност, Съдът намира за
установено следното:
Административнонаказателното
производство е започнало със съставяне на Акт за установяване на
административно нарушение (АУАН) № 03-004/25.01.2018г. от страна на С.Д.Д. –
инспектор в отдел „***“ – СЕВЕРОЗАПАДНА БЪЛГАРИЯ в ГД „***“ при ***, в присъствието
на свидетеля Е.Г.Д. и съответен упълномощен представител на ОБЩИНА ***/л.24 от
делото/. Съставен е за това, че на 23.11.2017 г., при изършена проверка на
язовир „***“, имот №*** в землището на село ***, община ***, собственост на ОБЩИНА
***съгласно Акт за публична общинска собственост №60/31.01.1997 г., е изготвен
Констативен протокол (КП) №03-04- 206/23.11.2017 г., в който е отразено: „Въздушен откос: Обрасъл с ниска храстовидни
растителност. Воден откос: Обрасъл с храстовидна растителност“. В тази
връзка е установено, че не е изпълнено задължително предписание, дадено на
ОБЩИНА ***с Констативен протокол №15/10.05.2017г., а именно – да се довърши
почистването на цялата язовирна стена и съоръженията към нея, със срок на
изпълнение – 31.08.2017г. Така описаното е квалифицирано като нарушение по
чл.138а ал.3 т.2 ЗВ. При съставяне на АУАН не са направени възражения; такива
не са постъпили и в срока, и по реда на чл.44 ал.1 ЗАНН.
Описаната по – горе фактическа
обстановка е възприета от административнонаказващия орган, който издал обжалваното
Наказателно постановление, с което на ОБЩИНА ***ЕИК ***е наложена имуществена
санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева на основание чл.200 ал.1 т.39 от Закона
за водите.
Актът за установяване на
административно нарушение е съставен, а Наказателното постановление – издадено,
от компетентни лица /л.10, л.23, л.52 - 54 от делото, чл.201 ал.11 и 12 ЗВ/.
Неоснователно се възразява, че АУАН е съставен след изтичане на срока по чл.34
ал.1 изр.2 ЗАНН. Това виждане на жалбоподателя почива върху неправилна
интерпретация на обстоятелствата на случая в светлината на отбелязаната правна
разпоредба. Жалбоподателят счита, че доколкото срокът за изпълнение на
споменатото по-горе задължително предписание е 31.08.2017г. и доколкото в КП
№15/10.05.2017г. е указано за изпълнение на предписанията, *** да бъде писмено
уведомена в 14-дневен срок от изпълнението, следователно към 15.09.2017г., на
органите на *** е било известно, че даденото задължително предписание не е било
изпълнено. Неизпълнението на задължението за уведомяване в 14-дневен срок от
изпълнението /а и липсата на уведомяване в тази насока, независимо от причините
за това/ обаче не създава презумпция за узнаване от страна на органите на ***
на определено обстоятелство – и по-конкертно, както е в настоящия случай - че
дадените с КП №15/10.05.2017г. задължителни предписания, не са били изпълнени в
срок до 31.08.2017г. Презюмиране в посочения смисъл не се извежда нито от
разпоредбите на ЗВ, нито – от тези на друг нормативен акт. Отделно от това
заслужава да бъде отбелязано, че евентуалното изпълнение на коментираното
задължение за уведомяване също не е в състояние да установи по надлежен начин
какво е било съдържанието на поведението на лицето, спрямо което е издадено
задължителното предписание – във връзка с изпълнението или липсата на
изпълнение, на същото предписание. Ето защо, съображенията в жалбата,
прокарващи своеобразна връзка между липсата на изпълнение на задължението за
уведомяване в 14-дневен срок от изпълнението на задължителното предписание, от
една страна и узнаване на органите на ***, че същото предписание не е било
изпълнено – от друга, не почиват нито на законовата, нито – дори на житейската
логика. От друга страна, от приложения по делото Констативен протокол №03-04-206/23.11.2017
г. следва, че на 23.11.2017г. е извършена съответна проверка и е изяснено, че
предписанието, дадено с Констативен протокол №15/10.05.2017г., не е изпълнено,
т.е. събрани са данни за извършено от страна на ОБЩИНА ***нарушение, изразяващо
се в неизпълнение на предписание по чл.138а ал.3 т.2 ЗВ, т.е. към датата на
съставяне на АУАН /25.01.2018г./, тримесечният срок по чл.34 ал.1 изр.2 ЗАНН,
не е бил изтекъл.
Служебната проверка за
законосъобразност, осъществявана от въззивната
инстанция, не установява и други нарушения на процесуалните правила. Ето защо
Съдът приема, че издаденото Наказателно постановление е формално
законосъобразно. По неговата правилност бяха събрани гласни доказателствени
средства – показания на свидетелите С.Д.Д. и Е.Г.Д., както и писмени
доказателства /л.16 – 22 от делото/. Съдът преценява като непредубедени,
обективни и последователни показанията на свидетеля С.Д.. Същите са подробни и
изцяло в подкрепа на изложената в АУАН и НП, фактическа обстановка. Макар и
по-общи по своя характер, показанията на св.Е.Д. също са в очертаната насока.
Във връзка с твърдяните в АУАН и НП обстоятелства, по делото са представени и
официални документи /заверени преписи на Констативен протокол №03-04-
206/23.11.2017 г., Констативен протокол №15/10.05.2017г., Акт за публична
общинска собственост и извлечение от съответна скица/, които на свой ред също
потвърждават изложеното от страна на свидетелите С.Д. и Е.Д.. Съдът намира, че
липсват доказателствени материали, които да опровергават изложените в АУАН и НП
факти и обстоятелства. Напротив, от представените по делото доказателства и
доказателствени средства, същите факти и обстоятелства се потвърждават по
убедителен начин.
Поради това, Съдът приема за доказана
фактическата обстановка, изложена по-горе и същата няма да бъде преповтаряна.
Именно от тази фактическа обстановка следва по категоричен начин извода за
осъществен състав на административно нарушение по чл.200 ал.1 т.39 ЗВ от страна
на ОБЩИНА ***. Следователно, правилно административнонаказващият орган е пристъпил
към налагане на съответна имуществена санкция на посоченото правно основание – в
размер от 1 000 до 20 000 лева. Тъй като се касае за нарушение, което е извършено
за първи път /по делото са представени издадени срещу ОБЩИНА ***Наказателни
постановления за нарушения на ЗВ, без обаче да са представени данни дали същите
са влезли в сила/, правилно нейният размер е определен в самия законов минимум
– 1000 лева – и поради това, повече няма да бъде обсъждан. Случаят не може да
се разглежда като „маловажен“ по смисъла на чл.93 т.9 НК. Преценката за
„маловажност“ на случая, включва в себе си преценка за степента на обществена
опасност на деянието, а последната, не е елемент от
административнонаказателната отговорност на едноличните търговци и юридическите
лица. Същата има за правопораждащ юридически факт единствено неизпълнението на определено
задължение към държавата или общината – чл.83 ал.1 ЗАНН. Същата отговорност е
безвиновна, обективна и по съображения за по – ниска обществена опасност на
деянието, тази отговорност не може да бъде изключена, още повече, че в
конкретния случай обществената опасност е типична за разглеждания вид
нарушение.
Крайният извод е, че обжалваното
Наказателно постановление е законосъобразно и правилно и като такова – следва
да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание
чл.63 ал.1 ЗАНН, Съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС –
111/28.02.2018г. на ЗАМЕСТНИК ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ***, с което на ОБЩИНА ***ЕИК ***е
наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева на основание чл.200
ал.1 т.39 от Закона за водите.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: