Определение по дело №399/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 октомври 2022 г.
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20227160700399
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 251

 

Гр. Перник, 20.10.2022 година.

 

Административен съд – Перник, в закрито заседание на двадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                   Съдия: Ивайло Иванов

 

като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 399/2022 година по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 159 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Административно дело № 399/2022 година е образувано по жалба на Т.К.Х. ***, срещу Решение № 676 от 24.02.2022 година на Общински съвет (ОбС) – Кюстендил, по Протокол № 30, с което е одобрен проект за подробен устройствен план (ПУП) – план за застрояване (ПЗ) и план за регулация (ПР) по чл. 16 от Закона за устройство на територията ЗУТ), на местност „Белия камък“, землище на гр. Кюстендил.

Делото се разглежда от Административен съд – Перник въз основа на Определение № 8707 от 10.10.2022 година, постановено по адм. дело              № 9361/2022 година по описа на Върховния административен съд на Република България, в производство по реда на чл. 133, ал. 6, т. 2 от АПК.

Жалбоподателят твърди, че е собственик на урегулиран поземлен имот (УПИ) – ***, в местност „Белия камък“ в землището на община Кюстендил, че „ПУП не му е съобщен по надлежния ред, съгласно изискванията на ЗУТ, че общината в лицето на главния архитект не е спазила процедурните изисквания и ред за влизане в сила на ПУП за местността. Моли съда да отмени „този ПУП“.   

Административен съд – Перник, във връзка с дължимата съгласно чл. 159 от АПК служебна проверка за допустимост на производството, намира жалбата процесуално недопустима за разглеждане. Съображенията за това са следните:

На 27.07.2022 година, без да е съобразен редът по чл. 152, ал. 1 от АПК пред Административен съд – Кюстендил, е постъпила жалба вх.                   № 3183 от Т.Х.К. срещу Решение № 676 от 24.02.2022 година на ОбС – Кюстендил, по Протокол № 30. Образувано е адм. дело   № 258/2022 година по описа на Административен съд – Кюстендил.

Във връзка с разпореждане от 29.07.2022 година на съдия – докладчика по адм. дело № 258/2022 година по описа на Административен съд – Кюстендил, от страна на ответника – Общински съвет – Кюстендил, по делото е представена цялата административна преписка във връзка с приемането на ПУП за регулация и застрояване на местност „Белия камък“ в землището на Община Кюстендил.  

Във връзка със същото това разпореждане, с молба – уточнение                   вх. № 3317/08.08.2022 година, жалбоподателят е представил заверен препис на нотариален акт ***, нотариално дело                   № ***година, съставен от нотариус Н.М. с район на действие – Районен съд Кюстендил.

От така приложените доказателства се установява следното:

Жалбоподателят, видно от нотариален акт ***, нотариално дело № ***година, се легитимира като собственик на недвижими имоти – поземлен имот с идентификатор ***и поземлен имот с идентификатор ***, по Кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на землището на гр. Кюстендил, находящи се в гр. Кюстендил, местност „Белия камък“. Не представя доказателства във връзка със сочения в жалбата УПИ – ***, в местност „Белия камък“ в землището на община Кюстендил.

С Решение № 676 на ОбС – Кюстендил, взето по Протокол № 30 от заседание на ОбС – Кюстендил, проведено на 24.02.2022 година е:                         1. Одобрен е проект за изменение на ПУП – ПР и ПЗ, за територията на местността „Белия камък“, землище на гр. Кюстендил, във фаза „Окончателен проект“, в обхват на територията с граници, както следва: юг – земеделска територия от землището на с. Слокощица и землището на гр. Кюстендил; север – земеделска територия от землището на                             гр. Кюстендил и гробищен парк; изток – земеделска територия от землището на с. Слокощица; запад – земеделска територия от землището на гр. Кюстендил и гробищен парк и 2. Одобрени са схемите по чл. 108,  ал. 2 от ЗУТ в обхвата по т. 1.

В решението е указано, че същото следва да се съобщи на заинтересованите лица по реда на чл. 129, ал. 2 от ЗУТ. Посочено е в решението, че същото подлежи на оспорване пред Административен съд – Кюстендил по реда на АПК и реда на чл. 45, ал. 4 и ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), като не е посочен срок за обжалване.

Установява се от писмо изх. № 31-00-1 от 15.03.2022 година и копие на извадка от „Държавен вестник“ (ДВ), бр. 23 от 22.03.2022 година, стр. 202, че оспорваният акт е съобщен на заинтересованите лица на 22.03.2022 година, посредством обявление, изготвено на основание чл. 129, ал. 1 от ЗУТ.

Решението е съобщено на заинтересованите лица и посредством поставяне на така изготвеното обявление и на таблото за съобщения, както и на сайта на Община Кюстендил, на 22.03.2022 година.

Жалбата срещу Решение № 676 на ОбС – Кюстендил, взето по Протокол № 30 от заседание на ОбС – Кюстендил, проведено на 24.02.2022 година, е депозирана директно пред административния съд на 27.07.2022 година.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник намира жалбата недопустима за разглеждане. Доводите са следните:

Съгласно чл. 159, т. 5 от АПК жалбата или протестът се оставят без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява, когато оспорването е просрочено.

Оспореният акт е издаден на основание чл. 129, ал. 1, изр. първо от ЗУТ, съгласно която разпоредба подробният устройствен план се одобрява с решение на ОбС по доклад на кмета на общината. Обявлението за решението, съгласно чл. 129, ал. 1, изр. второ на ЗУТ, се изпраща в 7-дневен срок за обнародване в ДВ. Тук във връзка с доводите на жалбоподателя, че „ПУП не му е съобщен по надлежния ред“, ще се посочи, че за конкретния казус приложима е именно посочената норма на чл. 129, ал. 1, изр. второ от ЗУТ – съобщаването се извършва чрез обнародване в ДВ, тъй като одобреният ПУП е с обхват повече от един квартал, съответно е одобрен с решение на общинския съвет.

Съгласно чл. 215, ал. 4 във вр. с ал. 1 от ЗУТ, жалбите и протестите срещу акт, издаден по реда на ЗУТ, когато актът се съобщава чрез обнародване в ДВ, се подават чрез органа, чийто акт се обжалва или протестира, в 30-дневен срок.

Оспореното решение на ОбС – Кюстендил, е съобщено с обявление, обнародвано в ДВ на 22.03.2022 година. Съответно, определеният в                   чл. 215, ал. 4 от ЗУТ 30-дневен срок за обжалването му по съдебен ред е започнал да тече на 23.03.2022 година (чл. 60, ал. 5 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК и чл. 219 от ЗУТ) и е изтекъл на 21.04.2022 година (присъствен ден).

С оглед липсата на посочване в оспорения акт в какъв срок същият подлежи на обжалване (посочено в решението е, че същото подлежи на обжалване пред Административен съд – Кюстендил и по реда на АПК, но не е посочен срокът, в който това може да бъде сторено), приложение намира правилото на чл. 140, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 219 от ЗУТ – срокът за обжалване се удължава на два месеца. При начало на срока, считано от 22.03.2022 година (чл. 60, ал. 3 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК и чл. 219 от ЗУТ), двумесечният срок по чл. 140, ал. 1 от АПК е изтекъл на 22.05.2022 година (присъствен ден).

При тези данни жалбата, подадена на 27.07.2022 година е недопустима за разглеждане, като просрочена, тъй като преклузивният срок за обжалване на решението на ОбС – Кюстендил, е изтекъл на 22.05.2022 година. Налице е просрочие на жалбата с повече от два месеца.

Наличието на срочност на обжалването, за което съдът следи служебно, е абсолютна процесуална предпоставка за осъществяване на правото на оспорване – процесуално легитимираните лица могат да действат само в рамките на установения, в случая в ЗУТ, преклузивен срок. Пропускането на срока погасява правото на жалба, съответно е пречка същата да се разгледа по същество, поради което и на основание чл. 159,                           т. 5 от АПК, във връзка с чл. 219 от ЗУТ жалбата ще се остави без разглеждане, а производството по делото ще се прекрати.

Установеното просрочие на обжалването е самостоятелно основание за прекратяване на производството, поради което и не се налага обсъждането на въпроса за наличие на заинтересованост у жалбоподателя да обжалва процесния акт (въпреки че от наличните на този етап на производството доказателствата по делото не може да се установи, че поземленият имот, чийто собственик претендира да е жалбоподателят, попада в обхвата на одобрения ПУП), като в тази връзка не се обуславя и прецизиране предмета на жалбата с оглед установяване на непосредствено засегнатия (чл. 131, ал. 1 от ЗУТ) с плана имот на жалбоподателя в случай на установено наличие на правен интерес от оспорване на решението на ОбС – Кюстендил.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 159, т. 5 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

О   П   Р  Е   Д   Е   Л   И   :

 

         ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.К.Х. ***, срещу Решение № 676 от 24.02.2022 година на Общински съвет – Кюстендил, по Протокол № 30, с което е одобрен проект за подробен устройствен план – план за застрояване и план за регулация по чл. 16 от Закона за устройство на територията, на местност „Белия камък“, землище на гр. Кюстендил, като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело                            № 399/2022 година по описа на Административен съд – Перник.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                                              

                                                                                              Съдия:/п/