№ 144
гр. Плевен , 07.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на десети март, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Димитър Х. Кирилов
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Димитър Х. Кирилов Административно
наказателно дело № 20214430200168 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.59 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Ю. Д. Д. против Наказателно постановление
№ 11-01-344/18.12.2020г. на *** на Агенцията за държавна финансова
инспекция гр.София, с което на жалбоподателката Д. за нарушение на чл.58,
ал.1 Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП,
Обн. ДВ, бр.28/08.04.2016г., изм. и доп.бр.91/14.11.2017г., в сила от
01.01.2018г./, било наложено административно наказание глоба в размер на
200 /двеста/ лева, на основание чл. 141, ал.2, вр. чл.141, ал.1 от Правилника за
прилагане на Закона за обществените поръчки /обн. ДВ, бр.28/2016г., в сила
от 15.04.2016г./, вр. чл.32, ал.1 от ЗАНН /обн. ДВ, бр.92/1969г. ... доп. ДВ,
бр.38/2018г. /вр. с чл.142, ал.2 от ППЗОП /обн. ДВ, бр.28/2016г./ и Заповед №
ЗМФ-535/29.07.2020г. на Министъра на финансите.
1
В съдебно заседание жалбоподателката редовно призована, не се явява.
В депозираната до съда жалба моли да бъде отменено наказателното
постановление, като незаконосъобразно, издадено при нарушаване на
административно-производствените правила и материалното право.
Ответникът по жалбата Агенцията за държавна финансова инспекция
гр.София, редовно призован, се представлява от юрк. М.Т..
Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в
съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя, констатира следното:
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
След съвкупна преценка на събраните и проверени в хода на съдебното
следствие писмени и гласни доказателства, съдът приема за установено от
фактическа страна, следното:
На 30.06.2020 година бил съставен Акт за установяване на
административно нарушение №11-01-344 от Е.Н. Х. на длъжност *** от
Трети отдел на Дирекция „Инспекционна дейност“ при АДФИ и в
присъствието на свидетелката Ц. П. Т. против Ю. Д. Д., с ЕГН ********** за
това, че на 20.09.2018 година, в гр.Плевен, Ю. Д. Д., в качеството си на *** и
член на комисия за разглеждане, оценка и класиране на офертите за участие в
открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет:
„Проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на строително-
монтажни работи на многофамилни жилищни сгради, одобрени по
Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни
сгради“, назначена със Заповед № РД-10-598/02.05.2018 година на ***а на
Община Плевен Г.С., е класирала участниците не по степента на съответствие
на офертите с предварително обявените от ***я условия, в резултат на което е
класиран участника „***“ АД, гр.София, чиято оферта вх.№ ЕП-
102/27.04.2018г. не съответства на предварително обявените от ***я условия,
посочени в обявлението и документацията за обществената поръчка. Ю. Д. Д.,
в качеството си на *** и член на комисията е подписала Протокол
№3/20.09.2018 г., в който е отразено класирането на участниците. С деянието
е нарушен чл. 58, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за
обществените поръчки (ППЗОП, обн.ДВ, бр.28/08.04.2016г., изм. и доп.,
2
бр.91/14.11.2017 г., в сила от 01.01.2018г.).
Община Плевен попада в обхвата на държавната финансова инспекция
като организация по чл.4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.
На основание чл.5, ал.2, т.9 от ЗОП (ред. Д.В.бр.102 от 22.12.2017г.),
***ът на Община Плевен е публичен *** на обществени поръчки.
Съгласно с чл.7, ал.1 от ЗОП, ***ят може да определи длъжностно лице,
което да организира и/или възлага обществени поръчки. Със заповед №РД-10-
71/17.01.2018г., ***ът на Община Плевен Г.С. е разпоредил М.К.Я. - *** на
Община Плевен да изпълнява временно длъжността *** на общината за
периода от 18.01.2018г. до 19.01.2018г.
Дейностите по проектиране, упражняване на авторски надзор и
изпълнение на строително-монтажни работи на многофамилни жилищни
сгради, финансирани по Националната програма за енергийна ефективност на
многофамилни жилищни сгради (НПЕЕМЖС) са обект на обществени
поръчки, съгласно изискването на чл.3, ал.1, т.1 от ЗОП.
На основание чл.5, ал.3 от ПМС № 18 от 02.02.2015 година за приемане
на НПЕЕМЖС, за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по програмата и за определяне на органите, отговорни за
реализацията й (ДВ, бр.10/2015г.; изм. и доп., бр.12/03.02.2017г.), М.К.Я. като
изпълняващ длъжността *** на Община Плевен и упълномощено длъжностно
лице по чл.7, ал.1 от ЗОП, с публикувано в РОП Решение №РД-10-
72/18.01.2018г. е открил процедура за възлагане на обществена поръчка с
предмет: „Проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на
СМР на многофамилни жилищни сгради, одобрени по Национални програма
за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, разделена на
четири обособени позиции, както следва: обособена позиция № 1: гр. Плевен,
ж.к. ***, РЗП - 6 735 м2; обособена позиция № 2: гр. Плевен, ул. ***, РЗП - 7
667,25 м2; обособена позиция № 3: гр. Плевен, жк. ***, РЗП - 6 303,51 м2 и
обособена позиция № 4: гр. Плевен, ул. ***, РЗП - 9 852,60 м2“.
В изпълнение на чл.22, ал.2 от ЗОП, с решението са одобрени
обявлението и документацията за обществената поръчка.
3
С Решение №РД-10-526/13.04.2018г„ ***ят е одобрил обявление за
промяна, в което срокът за получаване на офертите е променен от 17:00 ч. на
26.02.2018г. на 17:00 ч. на 27.04.2018г., а датата на отварянето им от
27.02.2018г. е променена на 02.05.2018 година.
В срока, определен от ***я за подаване на оферти за участие в
процедурата – до 17:00ч. на 27.04.2018г.(в Община Плевен са постъпили
общо 46 оферти, от които за участие по обособена позиция №4
„Многофамилна жилищна сграда - гр.Плевен, ул.***, РЗП - 9 852,60м2“ са
регистрирани 9 оферти, както следва: 1) вх.№ЕП- 14/26.02.2018г., подадена от
„***“ООД, гр.София; 2) вх.№ЕП-47/26.02.2018г., подадена от „***“ ЕООД,
гр.Габрово; 3) вх.№ЕП-98/26.04.2018г., подадена от „***“ ЕООД, гр.Видин;
4) вх.№ЕП-102/27.04.2018г., подадена от „***“ АД, гр.София; 5) вх.№ ЕП-
106/27.04.2018г., подадена от „***“ ЕООД, гр.София; 6) вх.№ЕП-
108/27.04.2018г., подадена от *** ЕООД, гр.Бургас; 7) вх.№ЕП-
114/27.04.2018г., подадена от „***“ АД, гр.София; 8) вх.№ЕП-
122/27.04.2018г., подадена от „***“ ЕООД, гр.София и 9) вх.№ ЕП-
123/27.04.2018г., подадена от „***“ ООД, гр.София.
В съответствие с разпоредбите на чл.103 от ЗОП и чл.51 от ППЗОП, със
заповед № РД-10-598/02.05.2018г. на ***а на Община Плевен, е назначена
комисия за разглеждане, оценка и класиране на получените оферти за участие
в процедурата за възлагане на обществената поръчка в състав: С.М.М. - ***
„Проекти и хуманитарни дейности“, председател и членове: К.К.Г. - *** на
отдел „НПКК“; ***.М.Б.И. - *** „Строителство“; ***. К.Т.Б. - *** и ***. Ю.
Д. Д. - ***.
На основание чл.51, ал.3 от ППЗОП и във връзка със заповед № РД-10-
598/02.05.2018г., между Община Плевен, представлявана от *** *** М.Я.
(***) и Ю. Д. Д. (***) е сключен договор №***г. с предмет: участие в
комисия за разглеждане, оценка и класиране на офертите на участниците в
процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на ЗОП:
„Проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на СМР на
многофамилни жилищни сгради, одобрени по Национална програма за
енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, разделена на
четири обособени позиции, както следва: обособена позиция № 1: гр. Плевен,
4
ж.к. ***, РЗП - 6 735 м2; обособена позиция № 2: гр. Плевен, ул. ***, РЗП - 7
667,25 м2; обособена позиция № 3: гр. Плевен, жк. ***, РЗП - 6 303,51 м2 и
обособена позиция № 4: гр. Плевен, ул. ***, РЗП - 9 852,60 м2“, с уникален №
в РОП 00226-2018-0003.
Резултатите от работата на назначената със заповед №РД-10-
598/02.05.2018г. комисия по разглеждането, оценката и класирането на
офертите, в съответствие с чл.103, ал.3 от ЗОП са документирани с:
- Протокол №1/29.06.2018г. (124стр., отразяващ работата на комисията
на проведените заседания от 02.05.2018г. до 29.06.2018г.);
- Протокол №2/04.09.2018г. (146стр., отразяващ резултатите от работата
на комисията от 23.08.2018г. до 04.09.2018г.) и
- Протокол № 3/20.09.2018г. (4 стр., отразяващ действията на комисията
от 11.09.2018г. до 20.09.2018г.).
На основание чл. 60, ал. 1 от ППЗОП, комисията е изготвила Доклад от
20.09.2018 г. до ***я, обобщаващ цялостната работа и направените
предложения в хода на работата й.
Трите протокола, както и Доклада от 20.09.2018 г. със съдържащите се в
тях решения са подписани от всички членове на комисията, без някой от тях
да е изложил особено мнение.
При извършената проверка на действията на назначената комисия по
разглеждане, оценка и класиране относно подадената от „***“ АД, гр.София
оферта с вх.№ЕП-102/27.04.2018 г. за участие в процедурата за обществена
поръчка по Обособена позиция №4 „Многофамилна жилищна сграда -
гр.Плевен, ул.***, РЗП - 9 852,60 м2“ е установено:
1)На стр.76-78 от съставения Протокол №1/29.06.2018г., при
извършената проверка за съответствие с изискванията към личното състояние
и критериите за подбор, поставени от ***я, комисията е констатирала липса
на представени документи и непълнота на декларираните в еЕЕДОП данни,
предвид което на основание чл.54, ал.9 от ППЗОП е дала възможност на
участника, в срок от 5 работни дни от получаването на протокола да
5
представи на комисията нов ЕЕДОП и/или други документи, които съдържат
променена и/или допълнена информация.
На проведено на 23.08.2018г. заседание, комисията, видно от стр.46-47
на съставения Протокол №2/04.09.2018г. е разгледала допълнително
представените с писмо №ЕП- 40/06.07.2018г. документи и коригиран
еЕЕДОП от „***“ АД, гр.София, като е преценила, че същите доказват
съответствието на участника с изискванията към личното състояние и
критериите за подбор, поставени от ***я, предвид което е допуснала
последния до следващия етап на процедурата.
При извършената по време на финансовата инспекция проверка на
представените от „***“ АД, гр.София документи за съответствие с
изискванията към личното състояние и критериите за подбор и разглеждането
на същите от назначената за целта комисия е установено:
- В подадения еЕЕДОП, с дата 25.04.2018г„ в част IV “Критерии за
подбор“, Раздел В“Технически и професионални възможности“, т.8 „Експерт
„ПБЗ“ по част „План за безопасност и здраве“, е посочено — ***. ****, за
което лице не е отбелязано в какви правоотношения е с участника. За всички
останали лица, декларирани в тази част, участникът е вписал настояща
месторабота - „***“ АД, гр.София. В част II Информация за икономическия
оператор“, участника е декларирал, че няма да ползва капацитета на трети
лица.
- При разглеждането на представените документи, документирано с
Протокол №1, комисията е установила липса, непълнота или несъответствие с
изискванията към личното състояние или критериите за подбор, включително
в представения еЕЕДОП, но видно от протокола, комисията не е отразила
описаната по-горе липса на доказателство, че за изпълнението на поръчката,
участника разполага с ресурсите на вписания Експерт „ПБЗ“ - ***. ****.
- В представения с писмо вх.№ЕП-40/06.07.2018г. коригиран еЕЕДОП, в
част IV “Критерии за подбор“, Раздел В “Технически и професионални
възможности“, т.8 „Експерт „ПБЗ“ по част „План за безопасност и здраве“,
отново е посочено лицето ***.****, без да е отбелязано в какви
правоотношения е с участника.
6
Във връзка с гореустановеното, на основание чл. 13, т. 6 от ЗДФИ, с
писмо вх.№ФСД 92-369-1/14.05.2020 г. е изискано писмено обяснение от
председателя на назначената със заповед №РД-10-598/02.05.2018 г. комисия
С.М., *** „Проекти и хуманитарни дейности“ на Община Плевен.
В представеното в определения срок обяснение изх.№ФСД 92-369-
1/19.05.2020г., С.М. посочва, че декларираното от „***“ АД, гр.София лице
Експерт „ПБЗ“ отговаря на поставените от ***я минимални изисквания
относно образование, проектантска правоспособност и професионален опит и
предвид, че участника изрично е посочил, че няма да ползва капацитета на
трети лица, „..за комисията не е възникнал въпросът в какви правоотношения
е лицето с участника и дали същата ще бъде на разположение за изпълнение
на поръчката.
За изясняване на описания пропуск, по време на финансовата инспекция
на основание чл.13, т.8 от ЗДФИ, с писмо изх.№26-И-3/21.05.2020г. е
изискано от изп.директор на „***“ АД, гр.София представянето на трудов
договор или друг документ, във връзка с правоотношенията между „***“АД -
гр.София и ***.А.Г.Й., доказващ че същата е била на разположение за
изпълнение на обществената поръчка.
С писмо вх.№26-И-3/29.05.2020г„ ***.И.В. е представил: Договор за
извършване на проектантска услуга от 21.02.2018г. и Декларация от А.Г.Й. по
чл.65, ал.3 от ЗОП за ангажираност на експерт от 21.02.2018г.
Според разпоредбата на чл.65, ал.3 от ЗОП, когато кандидатът или
участникът се позовава на капацитета на трети лица, той трябва да може да
докаже, че ще разполага с техните ресурси, като представи документи за
поетите от третите лица задължения.
Съгласно чл.65, ал.4 от ЗОП, третите лица трябва да отговарят на
съответните критерии за подбор, за доказването на които кандидатът или
участникът се позовава на техния капацитет и за тях да не са налице
основанията за отстраняване от процедурата, като на основание чл.67, ал.2 от
същия закон за всяко от тези лица се представя отделен ЕЕДОП, който
съдържа изискваната от ***я информация.
7
Горецитираните правни норми са изрично посочени от ***я на стр. 18
от Раздел 5 “Ред и условия за провеждане на процедурата. Критерии за
подбор. Изисквания и указания за подготовка на офертата“ на
документацията за обществената поръчка.
Видно от гореизложеното, участникът „***“ АД, гр. София е подал
оферта, която не съдържа документи за поетите от третото лице - А.Г.Й.
задължения, както и доказателства, че за същото не са налице основанията за
отстраняване от процедурата. Така представената оферта не отговаря на
поставените от ***я изисквания, предвид което участникът е следвало да бъде
предложен за отстраняване от процедурата и съответно офертата му да не
подлежи на по-нататъшно разглеждане, оценяване и класиране от назначената
със заповед №РД-10-598/02.05.2018г. комисия.
2) В съставения Протокол №2/04.09.2018г., на стр. 140-141 от същия,
при разглеждането на Техническото предложение за изпълнение на поръчката
на „***“ АД, гр.София, подадено оферта с вх.№ЕП-102/27.04.2018г.,
комисията е отразила че в представената Работна програма, участникът е
описал основните видове СМР: Демонтажни работи; Фасадно скеле;
Покривни работи; Част Конструктивна: Фасадни работи; Топлоизолация
стени и подове; Подмяна на дограма; Шпакловки и боя фасада; Част Електро
и мълниезащита; Част ВиК и система за БГВ, както и последователността и
взаимообвързаността на предвидените дейности.
На стр.142 от Протокол №2/04.09.2018г. комисията е записала, че:
„Предвид извършената проверка за съответствие на Техническото
предложение с предварително обявените условия на ***я и установеното
съответствие на Техническото предложение на участника „***“ АД с оферта
вх.№ЕП-102/27.04.2018г. с тях, комисията счита, че представеното
техническо предложение съответства на предварително обявените условия,
поради което допуска участника до оценка на техническо предложение“.
В т.IV на Протокол №2/04.09.2018г. съгласно одобрената от ***я
„Методика за определяне на комплексната оценка“, комисията е оценила
Техническото предложение на участника „***“АД, гр.София (единствен
допуснат по Обособена позиция №4 до този етап на процедурата) с
8
максимален брой точки по двата подпоказателя: „Предложен срок за
проектиране“(СП) - 40т. и „Предложен срок за изпълнение на СМР“ (ССМР) -
60 точки.
При извършената по време на финансовата инспекция проверка на
Техническото предложение за изпълнение на поръчката на „***“ АД,
гр.София, подадено оферта с вх.№ЕП-102/27.04.2018г. и неговото
съответствие с изискванията на ***я се установи:
Съгласно одобрената от ***я Техническа спецификация по
Обособена позиция №4: „Многофамилна жилищна сграда - гр.Плевен,
ул. ***, блок „***”, РЗП - 9 852,60м2“ е предвидена следната мярка за
енергийна ефективност: „Мярка С2. Система за БГВ, предвиждаща: Подмяна
на тръбната мрежа на инсталацията за битово горещо водоснабдяване в
жилищната сграда с нови полипропиленови тръби със стъклофазерна
армировка и поставяне на нова, съвременна топлоизолация. Полагане на
топлинна изолация с дебелина 15мм от разпенен полиетилен ECO-FLEX или
микропореста гума K-FLEX ST, коефициент на топлопроводност