Делото е образувано по повод
постъпило Постановление с дата 06.11.2019 г. на Районна прокуратура – Бургас с
предложение С.Н.Л., ЕГН **********, роден на *** ***, български гражданин, неосъждам,
с постоянен адрес:***, да бъде признат за виновен в извършване на престъпление
по чл. 343, ал.1, б.б, вр. чл. 342, ал.1 НК, вр. чл. 37,
ал.1 и чл. 47 ЗДвП и след това освободен от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание по реда на чл.78а НК.
Обвиняемият Л. е обвинен в извършване на престъпление по чл. 343, ал.1, б.б, вр. чл. 342, ал.1 НК, вр. чл. 37, ал.1
и чл. 47 ЗДвП, а именно в това, че на 10.09.2018 г. в гр. Бургас, ул.
„Никола Петков“, на кръстовището между училище „Климент Охридски“ в ж.к.
„Изгрев“ и бл. 21 в ж.к. „Зорница“, при управление на моторно превозно
средство-товарен автомобил марка „Форд Транзит“, с рег.№ ***, нарушил правилата
за движение, визирани в:
Чл. 37, ал. 1 от ЗДвП: „При завиване наляво за навлизане
в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да
пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства“.
Чл. 47 от ЗДвП: „ Водач на пътно
превозно средство, приближаващо се към кръстовище, трябва да се движи с такава
скорост, че при необходимост да може да спре и да пропусне участниците в
движението, които имат предимство“,
като при отпочване на маневра завиване наляво, в регулираното с действаща
светофарна уредба кръстовище, при зелена светлина на светофара, не се е съобразил
с другите участници в движението, които са пресичали кръстовището, а именно: не
пропуснал движещия се направо и с предимство за преминаване мотопед марка
„YAMAHA-IN50R“, с peг. № А 05 57 Н и допуснал настъпването на пътнотранспортно
произшествие, като последвал челен кос удар на мотопеда в предната лява част на
бронята на товарния автомобил, като мотопедистът Д.К. се превъртял напред и
паднал на асфалта и по този начин по непредпазливост причинил на Д.Р.К., ЕГН **********
средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение движението на двете
ръце за срок от около 2-3 месеца при обичаен ход на оздравителния процес, в
следствие на получено при настъпилото пътнотранспортно произшествие счупване на
двете лъчеви кости в дисталната им част.
Предложеният за административно наказание обвиняем, редовно призован, се явява
в съдебно заседание. С него се явява и защитник, който моли за налагане на наказания
в минималния размер, който е предвиден в закона. Отправя се искане също така да
не се налага наказание по чл.78а, ал.4 във връзка с чл.343г НК, като се излага
аргумент, че управлението на МПС е единствения източник на доходи на обвиняемия
и по този начин ще бъде наказано семейството му. По време на предоставената
последна дума обв.Л. посочи, че съжалява за стореното от него, признава се за
виновен.
Районна прокуратура – гр. Бургас, редовно призовани, изпращат представител,
който пледира за признаване на обвиняемия за виновен и налагане на административно
наказание „глоба” в размер от 1 200.00 лева и „лишаване от право да управлява
МПС“ за срок от 12 месеца.
След преглед на писмените доказателства по делото, съдът установи следното
от фактическа и правна страна:
На 10.09.2018г. около 13.30 ч. св.К. управлявал мотопед марка
„YAMAHA-IN50R“ с per. № А 05 57 НН в посока от запад на изток, от к-с „Изгрев“
към к-с „Зорница“ на гр. Бургас. На кръстовището между двата комплекса , в близост
до църковния храм и училище „Климент Охридски“, свидетелят спрял на червен сигнал
на светофарната уредба. Изчакал да светне зелен сигнал и потеглил направо като
ускорил до скорост от 47 км/ч .По същото време, при зелена светлина на светофара
в кръстовището навлязъл обв.Л.. Той управлявал товарен автомобил марка „Форд
Транзит“ с рег.№ ***, като се движил от к-с „Зорница“ и предприел навлизане с
42 км/ч в кръстовището с маневра завой наляво по ул. „Н. Петков“ в посока хотел
„Мираж“. Обвиняемият предприел маневрата завой наляво и не съобразил движението
си с движението на мотопеда направо, като „сякъл“ пътя и „затворил“ лентата му
за движение. Последвал кос челен удар на предната част на калника и гумата на
мотопеда в предната лява част на бронята на товарния автомобил. Мястото на
удара било в лентата за движение на мотопеда, като товарния автомобил навлязъл
неочаквано в нея. Мотопедистът и свидетел К. се превъртял напред и паднал на
асфалта, а моторът се плъзнал странично на дясна страна до окончателното му
спиране в кръстовището.
Свидетел на настъпилото ПТП бил св. Шопов, който незабавно сигнализирал на
телефон 112 за случващото се. Неволни свидетели станали и служители на МВР
Бургас със служебен патрулен автомобил, които веднага обезопасили движението. Св.В.и
колегата му Д.(служители на Сектор „ПП“ при ОД МВР Бургас) били изпратени на
място за обслужване на ПТП.
Пострадалият К. бил отведен с линейка до УМБАЛ Бургас, където бил настанен
на лечение.
Обвиняемият Л. и пострадалият К. били тествани с техническо средство Дрегер
Алкотест 7510 с фабричен № ARBB 0029, който отчел нулеви стойности на алкохол в
издишания въздух и за двамата.
При ПТП св. К., видно от изготвената по досъдебното производство съдебномедицинска
експертиза, е получил средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на двете
лъчеви кости в дисталната им част, както и охлузвания по тялото. Причинено е
било трайно затруднение на движението на двете ръце за срок от около 2- 3
месеца при обичаен ход на оздравителния процес. Останалите травми са причинили
болки и страдание.
Видно от Заключението на извършената съдебно-автотехническа експертиза ПТП
е настъпило на 10.09.2018 г. в гр. Бургас, на ул. „Н. Петков“ в средата на кръстовището
между к-с „Изгрев“ и к-с „Зорница“. Пострадалият К. е управлявал мотопед марка
„YAMAHA-IN50R“ с peг. № А 05 57 Н и се е движил в посока от запад на изток, от
к-с „Изгрев“ към к-с „Зорница“ на гр. Бургас. Скоростта на мотопеда е била 47
км/ч. Опасната зона за спиране при тази скорост е била 18 м. По същото време
обв. Л. управлявал товарен автомобил марка „Форд Транзит“ с рег.№ А 17 11 ИК, като
се движил от к-с „Зорница“ и е предприел навлизане в кръстовището с маневра
завой на ляво. По ул. „Н. Петков“ в посока хотел „Мираж“. Скоростта му била 42
км/ч, а опасната зона за спиране 22 м. И двамата водачи навлезли в кръстовището
на зелен и разрешаващ движението им сигнал на светофара. Обвиняемият предприел
маневрата завой наляво и не съобразил движението си с движението на мотопеда
направо, като по този начин „сякъл“ движението и „затворил“ лентата му за
движение. Последвал кос челен удар на предната част на калника и гумата на
мотопеда в предната лява част на бронята на товарния автомобил. Мястото на
удара било в лентата за движение на мотопеда, като товарния автомобил навлязъл
неочаквано в нея. Мотопедистът св.К. се превъртял напред и паднал на асфалта, а
моторът се плъзнал странично на дясна страна до окончателното му спиране в
кръстовището.
Според експерта причина за ПТП е отнемане на предимството от страна на обв.Л.
на движещия се направо с предимство пострадал К.. Той му е „сякъл“ движението и
е „затворил“ лентата му за движение в кръстовище регулирано със светофарна
уредба, при зелен сигнал и за двамата участници в ПТП. Вещото лице определя
субективна причина за настъпване на ПТП недоглеждане в дясната страна на
управляваното от обвиняемия превозно средство. Той е имал практическа възможност
да намали скоростта и да пропусне движещия се направо мотопед по път с
предимство и да избегне настъпването на ПТП.
Безспорно от изложеното дотук е, че с поведението си като водач на МПС,
обв.Л. е нарушил правилата за движение визирани в Закон за движението по пътищата,
а именно:
- Чл. 37, ал. 1 от ЗДвП: „При завиване наляво за навлизане в друг път водачът
на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно
движещите се пътни превозни средства“.
- Чл. 47 от ЗДвП: „ Водач на пътно превозно средство, приближаващо се към
кръстовище, трябва да се движи с такава скорост, че при необходимост да може да
спре и да пропусне участниците в движението, които имат предимство“.
Гореизложеното съставлява престъпление по чл. 343, ал.1, б.б, вр. чл. 342,
ал.1 НК, вр. чл. 37, ал.1 и чл. 47 ЗДвП.
Алтернативно предвидените в закона наказания за извършеното от обвиняемия
престъпление са по вид „лишаване от свобода“ за срок до 3 години или „пробация“.
Показанията на разпитаните по време на досъдебното производство свидетели
са категорични, логични, последователни и непротиворечащи помежду си. По
съдържанието си те са достатъчни, за да е в състояние съдът да пресъздаде установеното
от фактическа страна.
Изложената фактическа обстановка се подкрепя от събраните гласни, писмени и
веществени доказателства и доказателствени средства, приложени по делото: експертизи,
протоколи за оглед, протоколи за разпити.
От обективна страна обв. Л. с поведението си е засегнал неправомерно обществените
отношения, свързани с охраняването на безопасността на транспорта и
изискванията във връзка с тях водачите на МПС да съобразяват своето поведение
на пътя като гаранция както за безопасността на движението на управляваните от
тях МПС, но така и като гаранция за безопасността и на останалите участници в
движението. В конкретиката на случая изискуемите елементи от състава на
престъплението са налице, тъй като доказателствата сочат, че обв. Л. по инкриминираните
време и място при управление на МПС е допуснал редица нарушения на ЗДвП, с
които е причинил телесни увреждания.
Деянието е извършено виновно при форма на вината “непредпазливост“ по
смисъла на чл. 11, ал. 3, предл. първо от НК, тъй като обв. Л. не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди.
В причинно-следствена връзка с гореописания съставомерен резултат стоят
виновно извършените от обв. Л. нарушения на правилата за движение по пътищата.
Поради посоченото съдът счита, че обв.Л. е действал при форма на вина непредпазливост,
на основание на което и го призна за виновен в извършване на престъплението по чл.
343, ал.1, б.б, вр. чл. 342, ал.1 НК, вр. чл. 37, ал.1 и чл. 47 ЗДвП.
Мотивиран от посоченото дотук съдът намери, че са налице условията за
произнасяне по реда на чл.78а НК.
На първо място е налице първата предпоставка по чл.78а, ал.1, б.”а” НК – алтернативно
предвидените в закона наказания за извършеното от обвиняемия престъпление са по
вид „лишаване от свобода“ за срок до 3 години или „пробация“.
На следващо място е налице предпоставката по б.”б” на посочената разпоредба
– Л. не е осъждан, нито освобождаван от наказателна отговорност. Няма данни да
не е разбирал свойството и значението на извършваното от него.
С престъплението извършено от обвиняемия не са нанесени съставомерни имуществени
вреди. Нанесените телесни повреди не са съставомерни.
Ето защо и предвид посоченото дотук, настоящия съдебен състав намери, че условията
за прилагане на чл.78а НК са налице и следва обв.Л. да бъде освободен от
наказателна отговорност и му бъде наложено административно наказание, предвидено
в ал.1 на посочената разпоредба, а именно „глоба” към минималния предвиден в
закона размер от 1 200.00 лева.
Наред с това съдът намира, че следва на основание чл.78а, ал.4 и чл.343г НК
Л. да бъде лишен от право да управлява МПС. Това наказание следва да бъде за
срок от 6 месеца, предвид десетките наказателни постановления, които са издадени
спрямо него за десетки нарушения на ЗДвП, т.е. той е системен нарушител на
правилата за движение.
По мнение на съда наложеното административно наказание ще е достатъчно, за
да изиграе ролята си и ще превъзпита обвиняемия.
Районен
съдия:_ /п/
Вярно с оригинала:
ММ