О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е №
гр. Сливен,
05.01.2022 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Сливен в закрито
заседание на пети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТЕЛА ДИНЧЕВА
при секретаря ….. и в присъствието на прокурора
……. като разгледа докладваното от съдия Динчева адм.
дело № 442 по описа за 2021 година и за да се произнесе съобрази следното:
Настоящото дело е образувано по жалба на Г.Н.Т.
*** срещу Заповед № ЗСП/Д–СН/9792/24.11.2021 год. на Директора на Дирекция "Социално
подпомагане" Сливен.
В жалбата се развиват съображения, че
заповедта на Директора на ДСП Сливен е незаконосъобразна и постановена в
противоречие с материалния закон. Иска се да бъде постановено решение, с което
да се отмени заповедта и да се разпореди на ДСП Сливен да отпусне целевата
помощ на оспорващата.
Съдът извърши най-напред проверка относно
допустимостта на жалбата и констатира следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 13, ал. 5 от Закона за социално подпомагане заповедите, с които се отпуска, респективно отказва
социална помощ, се обжалват пред директора на регионалната дирекция
"Социално подпомагане". В настоящия случай жалбата срещу заповедта на
директора на ДСП Сливен е подадена директно до съда без същата да е обжалвана
по административен ред, което е задължително съгласно посочената по-горе
норма.
С оглед на изложеното съдът намира
оспорването за недопустимо като подадено срещу акт, който не подлежи на
директен съдебен контрол – съгласно чл. 13, ал. 6 от ЗСП пред Административен съд се обжалва Решението на Директора на РДСП, т.
е. административният контрол е предпоставка за да се стигне до съдебен такъв, а
в настоящия случай жалба адресирана до директора на РДСП Сливен не е подавана.
Разпоредбата на чл. 13, ал. 6 от ЗСП е императивна и не допуска обжалване на заповедите, с които се
отпуска, респективно отказва социална помощ директно пред съда.
Съгласно чл. 13, ал. 5 от ЗСП заповедите, с които се отпуска, респективно отказва
социална помощ се обжалват пред директора на регионалната дирекция
"Социално подпомагане" по реда на Административнопроцесуалния кодекс, т.
е. обжалването по административен ред е задължителна процесуална предпоставка
за допустимостта на оспорването пред съда.
С оглед на горното обжалването на оспорената
заповед без да е изчерпан по отношение на нея възможността за оспорване по
административен ред е недопустимо, поради което и на основание чл. 130, ал. 4 АПК жалбата срещу акта на директора на ДСП – Сливен следва да бъде
изпратена на директора на Регионална дирекция "Социално подпомагане"
– Сливен за произнасяне по компетентност. Възможността за обжалване пред
директора на РДСП Сливен е посочена и в обжалваната заповед.
Решението на Директора на РДСП съгласно чл. 13, ал. 6 от ЗСП подлежи на обжалване по съдебен ред.
С оглед на изложеното недопустимата жалба на Г.Н.Т.
следва да бъде оставена без разглеждане като същата да бъде изпратена на
Директора на РДСП Сливен като компетентен орган по чл. 13, ал. 5 от ЗСП, а производството по делото да бъде прекратено.
Предвид горното Административен съд Сливен
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Н.Т. срещу
Заповед № ЗСП/Д–СН/9792/24.11.2021 год. на Директора на Дирекция "Социално
подпомагане" Сливен.
ИЗПРАЩА жалбата на Г.Н.Т. срещу Заповед №
ЗСП/Д–СН/9792/24.11.2021 год. на Директора на Дирекция "Социално
подпомагане" Сливен за разглеждане и произнасяне на Директора на РДСП Сливен.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №
442/2021 год. по описа на Административен съд – Сливен.
Определението за прекратяване подлежи на
обжалване с частна жалба в 7 дневен срок от съобщението му на жалбоподателя
пред Върховен административен съд.
СЪДИЯ: