Р Е Ш Е
Н И Е
№
92 / 21.01.2020г. град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен съд ХV наказателен състав
На двадесет и четвърти октомври 2019 година
В публичното заседание в
следния състав :
Председател : ГЕОРГИ
ГРЪНЧЕВ
Съдебни заседатели : 1.
2.
Секретар Райна Жекова
прокурор
………...........................
като разгледа докладваното от
съдията Грънчев
НАХ дело
№ 4212 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
по делото е по реда на глава трета, раздел V от ЗАНН. Образувано е по жалба на Ж.В.В., ЕГН **********, съдебен адрес *** против наказателно
постановление № 11-01-108/28.08.2019 г., издадено от директора на Агенцията за
държавна финансова инспекция-гр.София, с което за нарушение на чл.77, ал. 1 от
Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите (Наредбата - обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г.), на основание на основание чл.32, ал,1, т.1 във
връзка е чл. 35, ал. 1 от Закон за държавната финансова инспекция (обн.ДВ, бр.ЗЗ от 21.04.2006 г., изм. ДВ, бр.43 от
07.06.2016 г.) на жалбоподателя е
наложена глоба в размер на 200 лева.
Във
въззивната жалба са изложени доводи за материалноправна и процесуалноправна
незаконосъобразност на наказателното постановление. Жалбоподателят моли съда да
постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно постановление като
неправилно и незаконосъобразно.
В
съдебно заседание жалбоподателят се представлява от надлежно упълномощен
процесуален представител, който поддържа жалбата.
Процесуалният
представител на административнонаказващият орган изразява становище за
потвърждаването на наказателното постановление.
Въззивната
жалба е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от лице, имащо право да
обжалва и отговаря на изискванията на закона. Същата е допустима.
Съдът
намира за установено от фактическа страна следното:
Със заповед
№ФК-10-199/20.02.2019 г. на директора на АДФИ-гр.София, на свид.
М.К.В. на длъжност държавен финансов инспектор в АДФИ и К.К.М., финансов инспектор, ИРМ гр. Бургас да извършат
финансова инспекция на Община Камено, включваща проверка за законосъобразност
на разходването на средствата, предоставени от централния бюджет за компенсации
и субсидии за автомобилния транспорт, в съответствие с изискванията, определени
в Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други
райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите за
периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г.
На
основание разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за предоставяне
на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в
нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на
обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата - обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015
г.), на общините се предоставят средства под формата на целеви трансфери от
централния бюджет чрез Системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА).
Според
чл. 3, ал. 2 от Наредбата, кметовете на общините предоставят средствата по тази
наредба на превозвачи, които спазват нормативно установения ред и правилата за
извършване на обществен превоз на пътници, предвидени в Закона за автомобилните
превози и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
Кметовете
на общините се разплащат с превозвачите съобразно фактически предоставените
транспортни услуги, съгласно чл. 3, ал. 4 от Наредбата.
Член
71, т.1-3 от Наредбата задължава за кметовете на общините ежегодно, в срок до
31 март на следващата година, да публикуват на официалната интернет страница на
общината или ако нямат такава - на видно място по своя административен адрес,
отчет за изтеклата година, който следва да съдържа определена информация както
следва:
-проведените
от кмета на общината обществени поръчки или процедури за концесии, чрез които
са възложени обществени услуги за безплатни и по намалени цени пътнически
превози с автомобилен транспорт;
-всеки
от сключените договори за извършване на обществени услуги за безплатни и по
намалени цени пътнически превози с автомобилен транспорт с посочване на
съответните превозвачи, вида и обхвата на извършваните от тях превози;
-общия
размер на изплатените от кмета на общината компенсации и субсидии и съответния
размер на изплатени на всеки от превозвачите суми, както и обема на
предоставените им други права, ако има такива.
При
проверката свид. М.К.В. *** през 2017 година бил
жалбоподателят Ж.В.В..
С Постановление
на Министерския съвет (ПМС) № 374 от 22.12.2016 г. за изпълнение на ДБРБ за
2017 год. за община Камено, гр. Камено са утвърдени целеви средства за
компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени пътувания в страната,
определени с нормативни актове. Утвърденият лимит на средствата за община
Камено за 2017 г. по групи правоимащи лица,
определени на съразмерен принцип в зависимост от броя на лицата и категорията
на общината бил следният:
-за
компенсиране на стойността на безплатния транспорт на деца и ученици по чл.
283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование - 54 048 лв., в
т.ч. по ПМС № 374/22.12.2016 г. - 39 627 лв. и по ПМС№299/14.12.2017 г. - 14
421 лв.;
-за
компенсиране стойността на безплатни и по намалени цени пътувания - 6 771 лв.,
в т.ч.: ветераните от войните, военноинвалиди, военнопострадали
- 0 лв.; децата до 7 навършени години от 7 до 10 навършени години - 0 лв.;
учащи - 6 478 лв. и лицата, получаващи пенсия - 293 лв.
При
извършване ревизията финансовия инспектор М.В. установила, че предоставените средства през
2017 г. по реда на Наредбата на всеки един от превозвачите, осъществяващи
превози на територията на общината се разпределили по следния начин:
„М…“
ООД, гр.Бургас общо 49 062,91 лв., в т.ч. 6 350,10 лв. за компенсиране
стойността на безплатни и по намалени цени пътувания на възрастни граждани по
чл. 19, т. 6 от Наредбата и 42 712,81 лв. за деца и ученици по чл. 19, т.8 от
Наредбата. Изплатените суми са по договори сключени с „М…“ ООД гр.Бургас, както
следва:
-№172
от 20.10.2016 г. за възлагане на обществен превоз на пътници с автобусен
транспорт;
-№136/12.09.2017
г. за специализиран превоз на деца и ученици през учебната 2017/2018 година.
"Б."
ЕООД, гр.Бургас 420,90 лв. за компенсиране стойността на безплатни и по
намалени цени пътувания на възрастни граждани по чл. 19, т. 6 от Наредбата.
При
извършената по време на финансовата инспекция проверка относно спазване
разпоредбата на чл. 71 от Наредбата актосъставителят В.
установила, че от кмета на община Камено - Ж.В.В., не
е публикувана на официалната интернет страница на общината или на видно място
по своя административен адрес, отчет за изтеклата година, с информация,
изчерпателно изброена в разпоредбата на чл. 71, т.1-3 от Наредбата.
За този факт е съставен констативен протокол
от 19.03,2019 г., видно от който на официалната интернет страница на Община
Камено, не е публикуван отчет за 2017 г. с информация, изчерпателно изброена в
разпоредбата на чл. 71, т.1-3 от Наредбата. В дадените обяснения кметът Ж.В. посочил,
че срокът за публикуване на официалната интернет страница на общината на отчет
за изтеклата 2017 год., който да съдържа информация посочена в разпоредбата на
чл. 71, т.1-3 от Наредбата е пропуснат.
Въз
основа на установените факти актосъставителят В. преценила,
че жалбоподателят Ж.В., в качеството си на кмет на община Камено, при наличие
на нормативно задължение, не е публикувал на официалната интернет страница на
общината отчет за изтеклата 2017 год., който следва да съдържа информация за:
- проведените от кмета на общината обществени
поръчки или процедури за концесии, чрез които са възложени обществени услуги за
безплатни и по намалени цени пътнически превози с автомобилен транспорт;
- всеки от сключените договори за
извършване на обществени услуги за безплатни и по намалени цени пътнически
превози с автомобилен транспорт с посочване на съответните превозвачи, вида и
обхвата на извършваните от тях превози;
- общия размер на изплатените от кмета на
общината компенсации и субсидии и съответния размер на изплатени на всеки от
превозвачите суми, както и обема на предоставените им други права, ако има
такива.
Отчетът
е следвало да бъде публикуван след изтичане на финансовата 2017 год. до 31 март
2018 г., включително. Деянието е осъществено на 02.04.2018 г. в община Камено, гр. Камено,
област Бургас, тъй като 31.032018 г. и 01.04.2018 година са били неработни дни.
Актосъставителят В. квалифицирала деянието
като нарушение на разпоредбата на чл.77, ал. 1 от Наредба за условията и реда
за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт,
предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за
субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии
във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата - обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г.).
За констатираното нарушение съставила срещу жалбоподателя Ж.В.В. акт за установяване на административно нарушение №
11-01-108/27.03.2019 г.
Въз
основа на съставения акт директорът на АДФИ- гр.София издал атакуваното
наказателно постановление.
Актът
за установяване на административно нарушение е съставен и препис от него е
връчен на управителя на дружеството жалбоподател, според изискванията на чл.40
и 43 от ЗАНН. Актът съдържа всички необходими елементи, посочени в чл.42 от ЗАНН. При съставянето на акта и издаването на наказателното постановления не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Актосъставителят и
административнонаказващият орган са спазили разпоредбите, съответно на чл.40-44
и чл.57,58 от ЗАНН.
Съдът
не споделя възраженията за допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила. В АУАН и в наказателното постановление ясно и точно е записано какво е
нарушението, извършено от дружеството. Дори и да има някакви непълноти сме
изправени пред хипотезата на чл.53, ал.2 от ЗАНН, според която наказателно постановление
са издава и когато е допусната нередовност в акта стига да е установено по
безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и
неговата вина. Физическото лице - нарушител е установено, както и допуснатото
нарушение следователно налице са всички основания за санкциониране на субекта,
нарушаващ разпоредбите на закона.
Съдът
намира за безспорно доказано извършването на административното нарушение. В
нормата на чл. 71, т.1-3 от Наредбата е указано, че от кмета на всяка община е
длъжен да публикува на официалната интернет страница на общината или на видно
място по своя административен адрес, отчет за изтеклата година, с информация,
изчерпателно изброена в разпоредбата на наредбата. В конкретния случай безспорно
се установява, че кметът на община Камено - Ж.В.В.,
не е публикувал на официалната интернет страница на общината или на видно място
по своя административен адрес, отчет за изтеклата година, с информация,
изчерпателно изброена в разпоредбата на чл. 71, т.1-3 от Наредбата. Нарушението
е формално.
Съдът
намира, че не са налице основания нарушението да се приеме за маловажен случай,
защото то не се отличава е по-ниска степен на обществена опасност на деянието и
дееца в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Обществената значимост
на отношенията, които регламентира Наредбата и осъществяваната от нарушителя
дейност, нарушението не се явява маловажно по смисъла на чл.28, б.”а” от ЗАНН.
При
определяне размера на наказанието административно-наказващият орган се съобрази
с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, като взел предвид тежестта на нарушението,
смекчаващите и отегчаващите вината обстоятелства и е определил санкцията в
законния минимум.
Съдът счита, че наказателното постановление е
законосъобразно. Наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Мотивиран
от гореизложеното, съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление № 11-01-108/28.08.2019г., издадено от директора на АДФИ
- гр.София, с което на Ж.В.В., ЕГН **********,
съдебен адрес *** за
нарушение на чл.77, ал. 1 от Наредба за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в
нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите (Наредбата - обн.
ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г.), на основание на основание
чл.32, ал,1, т.1 във връзка е чл. 35, ал. 1 от Закон за държавната финансова
инспекция (обн.ДВ, бр.ЗЗ от 21.04.2006 г., изм. ДВ,
бр.43 от 07.06.2016 г.) е наложена глоба
в размер на 200/двеста/ лева.
НАСТОЯЩОТО РЕШЕНИЕ подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Бургас в 14-дневен
срок, считано от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: /П/
Вярно с оригинала!
С.П.