Решение по дело №1141/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 117
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20193230201141
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Добрич, 13.04.2020г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

         Добричкият районен съд, петнадесети съдебен състав, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на единадесети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Председател: Мариана Момчева

 

при участието на секретаря Милена Александрова, разгледа докладваното от Съдията а.н.д. № 1141 по описа на Добричкия районен съд за 2019г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от В.Д.К. ЕГН ********** срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 1529157, издаден от ОД на МВР гр. Добрич на 17.02.2017г., с който на жалбоподателя за извършено нарушение по чл. 21 ал. 2 във вр. с чл. 21 ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 189 ал. 4 във вр. с чл. 182 ал. 2 т. 3 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лв.

С жалбата се прави искане атакуваният акт, като незаконосъобразен да бъде отменен.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от жалбоподателя.

Въззиваемата страна, редовно уведомена, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок.

Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна проверка атакувания административнонаказателен акт, при което констатира следното:

Жалбата е процесуално допустима и по същество е основателна.

Съобразно §1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон „електронен фиш” е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система, въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи.

Възведената в случая с атакувания ЕФ като правна квалификация на нарушението, вменено на жалбоподателя, разпоредба на чл. 21 ал. 2 от ЗДвП предвижда, че когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата на чл. 182 ал. 2 т. 2 от ЗДвП, за превишаване на разрешената скорост извън населено място от 21 km/h  до 30 km/h, е предвидено адмимистративно наказание - глоба от 100 лв. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо.

Според чл. 189 ал. 4 от при нарушения, установени с техническо средство или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, на собственика, на когото е регистрирано превозното средство, а когато то е собственост на юридическо лице - на управителя му, се изпраща покана с препоръчано писмо с обратна разписка да се яви в съответната служба за контрол в едномесечен срок от получаването й, за да му бъде издаден фиш или за да посочи лицето, на което е предоставило управлението на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението. При неявяване в определения срок или при непосочване писмено на лицето, на което е предоставено управлението на моторното превозно средство, на собственика или на управителя на юридическото лице - собственик на моторното превозно средство, се издава фиш в негово отсъствие, който се смята за връчен от датата на издаване на фиша.

Електронният фиш следва да съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на ЕФ се утвърждава от Министъра на вътрешните работи. В конкретния случай, съдът намира, че съставеният ЕФ за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189 ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед на Министъра на вътрешните работи образец.

Въпреки това съдът намира, че в хода на съдебното производство се събраха доказателства, установяващи различни от посочените в ЕФ факти, касаещи авторството на извършеното нарушение.

Съгласно чл. 188 ал. 1 от собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Според чл. 188 ал. 2 от , когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство. В тежест на административнонаказващият орган е да докаже не само извършеното нарушение, а и субекта на нарушението, а не обратното.

Съдът намира, че в случая незаконосъобразно при издаването на ЕФ в лицето на жалбоподателя, е определен субектът на административнонаказателната отговорност. Безспорно е, че процесното МПС е собственост на юридическо лице, като в този случай въпросът за субекта на административната отговорност за извършеното нарушение, с оглед характера на това нарушение и обстоятелствата около неговото констатиране, е разрешен с разпоредбата на чл. 188 ал. 2 от ЗДвП, съгласно която, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице – факт, установен по недвусмислен начин по делото, предвиденото по ЗДвП наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

Или в хипотеза като настоящата, независимо, че в частта, с която се предвижда сред реквизитите на електронния фиш да се впише собственикът на превозното средство – в случая „ЗЕМЕДЕЛСКА КООПЕРАЦИЯ ЗА ПРОИЗВОДСТВО И УСЛУГИ” С., е необходимо по смисъла на цитираната разпоредба на чл. 188 ал. 2 от ЗДвП да се впише кой е представляващият посочената в случая кооперация и то така, че да стане ясно, че глобата се налага именно на това лице и то в посоченото качество.

Макар и в случая правилно издалият ЕФ да е съобразил тези изисквания, то неправилно и в противоречие с чл. 188 ал. 2 от ЗДвП е посочил като представител не председателя на „ЗЕМЕДЕЛСКА КООПЕРАЦИЯ ЗА ПРОИЗВОДСТВО И УСЛУГИ” С., а жалбоподателят В.Д.К..

Последният, видно от представена по делото справка от ЗКПУ „С.” село С., община Д., съгласно решение на ОС на ЗКПУ „С.” от 26.04.2014г. лицето В.Д.К. е избран за член на Управителния съвет и преизбран за такъв с решение на ОС от 21.04.2018г. със срок на мандата от четири години /л. 36/.

От справка от Сектор „Пътна Полиция” гр. Добрич се установява, че товарен автомобил „*** е собственост на „ЗЕМЕДЕЛСКА КООПЕРАЦИЯ ЗА ПРОИЗВОДСТВО И УСЛУГИ” С. с ЕИК ********* с председател П.П. /л. 39/.

Председателят на кооперацията, видно от представена справка не е предоставял управлението на автомобила на жалбоподателя – товарният автомобил „***, собственост на ЗКПУ „С.” село С. не е бил управляван от лицето В.Д.К. на 17.02.2017г. или когато и да било /л.47/.

Следователно жалбоподателят е член на Управителния съвет на ЗКПУ „С.” село С., но не е овластен да представлява кооперацията и не е вписан като законен представител на кооперацията, което се установява от служебно направена справка в Търговския регистър за актуално състояние на ЗКПУ „С.” село С..

Поради това, обжалваният електронен фиш, като издаден в противоречие с разпоредбата на чл. 188 ал. 2 ЗДвП, следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

Предвид горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 1529157, издаден от ОД на МВР гр. Добрич на 17.02.2017г., с който на В.Д.К. ЕГН ********** за извършено нарушение по чл. 21 ал. 2 във вр. с чл. 21 ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 189 ал. 4 във вр. с чл. 182 ал. 2 т. 3 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

 

 

 

Председател:

                                                                                     /М. Момчева/