Решение по дело №906/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1519
Дата: 5 август 2022 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20217180700906
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1519

 

гр. Пловдив, 05.08.2022 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пловдив, І състав, в открито съдебно заседание на пети юли, две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                       СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря К.Р., като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 906 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава десета, Раздел І, чл. 145 - 178 връзка с чл. 132, ал. 2, т. 2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано е по жалба на С.Г.Г., с адрес ***, чрез адвокат К., против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020, в частта, с която са изключени за подпомагане площите от имоти, заявени от него за подпомагане в качеството му на земеделски производител, а именно площ от  12, 35 ха, попадаща в парцел № 40939-127-4-3, площ от 35, 67 ха, попадаща в парцел № 40939-127-4-4, двата парцела находящи се в землището на с. Кърнаре, община Карлово, които са заявени за подпомагане. Жалбоподателят твърди, че неправилно площта не е включена в специализирания слой ПДП за кампания 2020 година. Твърди, че е направил възражение срещу заповедта, след което е коригирана само за част 0, 98 ха от парцел № 40939-127-4-3. Посочва, че парцелите отговарят изцяло и са поддържани с оглед изискванията на Наредба № 2/26.03.2018г. В съдебно заседание, чрез адвокат К., се поддържат доводите за нарушения в производството. Ангажира се техническа експертиза за установяване на фактите по делото. Иска се отмяна на административния акт в частта, касаеща жалбоподателя, и присъждане на сторените в производството разноски.

Ответната страна - Министърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител юрк. Л., изразява становище за неоснователност на подадената жалба срещу заповедта на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” в частта за имотите на жалбоподателя. Представя административната преписка на диск и част на хартиен носител, като ангажира доказателства, с които поддържа становище за законосъобразност на административния акт, като издаден от компетентен орган в кръга на неговите правомощия и при спазване на материалния закон и процесуалните правила. Претендира присъждане на разноски.

Административен съд – Пловдив счита, че жалбата е процесуално допустима, подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Заповедта е обявена на 09.03.2021г., обнародвана на 09.03.2021г. ДВ бр. 20/2021г., а жалбата е подадена  чрез административния орган до Административен съд Пловдив на 23.03.2021г.

Жалбата е подадена от земеделски производител, който е заявил площи за подпомагане за 2020г., с оглед на което има правен интерес. Всеки земеделски стопанин, заявил площи за подпомагане, има правен интерес да установи дали неговите заявени площи попадат в слоя „Площи, допустими за подпомагане”, защото това установяване е пряко свързано с възможността да получи субсидия за подпомагането, за което кандидатства.

Разгледана по същество, жалбата е основателна, по следните съображения:

От данните по делото се установява, че С.Г.Г. е подал Заявление с УРН 361346 за общо 12 парцела, от които 6 с код на култура 231010 - маслодайна роза и 6 с код на култура 314000 - постоянни или временни пасища за паша. Всички заявени за подпомагане блокове на земеделско стопанство се намират се в землището с.Кърнаре, ЕКАТТЕ 40939, Община Карлово, Област Пловдив. Със Заповед № РД-09-1023/12.12.2020г.  министърът на земеделието, храните и горите на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията (ЗА) и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), е одобрил проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г. и чрез отразяване на резултати от теренни проверки проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ. В заповедта е предвидено, че в срок до 08.01.2021г. земеделските стопани могат по образец, да подават възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020. Жалбоподателят се е възползвал от предвидената възможност и е подал възражение чрез Областна дирекция „Земеделие“ - гр. Пловдив с вх. № от 22.12.2020г, с което е възразил до министъра на ЗХГ срещу обхвата на проекта на специализирания слой, като е направил искане същият да бъде преразгледан в частта, касаеща два броя земеделски парцела, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ.

Със заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията (ЗА), чл. 33а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, е одобрил окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2020 г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). В заповедта е посочено, че слоят за 2020 г. е актуализиран чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки, извършени от областните и общински структури на МЗХГ, както и чрез разглеждане на подадени възражения срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, одобрен със заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

За установяване на спорните факти и обстоятелства са уважени доказателствени искания на жалбоподателя за експертиза с оглед необходимостта от специални знания за имотите на жалбоподателя, заявени за подпомагане, в частта им, в която извън специализирания слой "Площи допустими за подпомагане" (ПДП) за кампания 2020 г. изцяло са останали два парцела: БЗС 40939-127-4-3, заявен с площ 12,35ха и БЗС 40939-127-4-4, заявен с площ 35,67ха. И двете БЗС са заявени като пасища за паша.

Съгласно съдебно-техническата експертиза площите на двата парцела попадат в частта от страната, покрита от извършеното през 2020г. фотограметрично (самолетно) заснемане. За тази територия МЗХГ разполага с актуална за кампанията (от същата година) цифрова ортофотокарта (ЦОФК), която може да бъде дешифрирана. Актуализацията на специализирания слой ПДП за кампания 2020 година за процесиите два парцела е извършена на база самолетно заснемане на територията от 29.08.2020г. За тези територии е извършена дешифрация на актуална за кампанията цифрова ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което двата парцела с цялата си заявена площ попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и негодни за подпомагане, съгласно Наредба №2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделски площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Вещото лице е обследвало най-близките по време сателитни снимки на "Google Earth" за землището на с.Кърнаре, включително и за района на разглежданите два парцела 40939-127-4-3 и 40939-127-4-4, направени на 17.03.2020г. При сателитното заснемане на "Google Earth", БЗС 40939-127-4-3 се намира изцяло под мъгла или облаци и състоянието на парцела не може да се установи от сателитната снимка. По тази причина не може да се сравни състоянието на парцела с това, видно от самолетното заснемане от 29.08.2020г., приложено по делото от МЗХГ. При сателитното заснемане на "Google Earth", БЗС 40939-127-4-4 се намира частично под мъгла или облаци и състоянието на парцела не може да се установи от сателитната снимка. По тази причина не може да се сравни състоянието на парцела с това, видно от самолетното заснемане от 29.08.2020г., приложено по делото от МЗХГ. Частта от този БЗС, която не се намира под мъгла, според заключението е ярко зелена, като на места се виждат ясно частично ерозирали площи и площи частично заети от хвойна. Според експерта не може да се твърди, че целият парцел е без следи от земеделска дейност, или че е изцяло захрастенен с нежелана растителност - хвойна, на места с ерозирали, оголени терени и скални участъци, дерета и оврази. Вещото лице е проучило диска на лист 20 по делото относно процесните два имота. Той посочва, че БЗС 40939-127-4-3 е заявен с площ 12,35 ха в землището с.Кърнаре, като от административната преписка се установява, че 0.982 ха са отразени в допустимия слой (в синьо), но това не е отразено в обжалваната заповед, тоест целият е изключен. Вещото лице посочва, че в западната част на парцела при самолетното заснемане случайно са заснети и животни, които пасат в парцела. Животните са ясно видими при подробно разглеждане на pdf файла и увеличение 600%, в приложение за разглеждане на същия, както и в СЕУ на ДФЗ. Ерозиралите площи, оголени терени и скални участъци, възлизат общо на 0.418 ха и са ясно изразени на извадката от ЦОФК в източната част на парцела. В заключението е посочено, че в югозападната, южната и югоизточната част от парцела са изключени площи, в които са налични храсти от хвойна, които не са мозаечно разположени. Изчисленията му за БЗС 40939-127-4-3, с обща площ от 12.350 ха, са, че допустима за подпомагане площ е 11.075 ха, а обща площ недопустима за подпомагане е 1.275ха(ерозия и скали 0.418 ха, хвойна 0.841 ха, дере 0.016 ха). Обобщените изводи на експерта са, че частта от БЗС 40939-127-4-3 в размер на 11.075 ха, представлява допустима площ и следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020г., тъй като там се наблюдават единични храсти от хвойна или иглолистни дървета, но те са мозаечно разположени, не възпрепятстват преминаването на животни при пашуване. В самия парцел на самолетната снимка са заснети пашуващи животни. В допустимата площ от 11.075 ха има много по-малко на брой единични храсти хвойна (около 280 бр.), отколкото е допустимия брой 1235 (100 броя на ха.) и отговаря на количествените критерии за допустимост, съгласно чл.8, ал.2, т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Другият спорен парцел, изключен от административния орган с цялата си площ от слоя "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2020г., е БЗС 40939-127-4-4, заявен с площ 35,67 ха в землището на с.Кърнаре. Вещото лице е изследвало извадката на самолетното заснемане на МЗХГ, извършените замервания в СЕУ на ДФЗ, след което установява, че части от този парцел не отговарят на изискванията за допустимост. Тези участъци, разположени в различни части на парцела, видимо са силно захрастени, има ерозирали, оголени терени, скални участъци, същите възлизат общо на 5.134 ха и са ясно изразени на извадката от ЦОФК. В части от парцела действително е налице храстовидна и нежелана растителност - храсти от хвойна. Храстите не са мозаечно разположени. Тези части от заявения парцел следва да се изключат от слоя ПДП за 2020г. Частта от БЗС 40939-127-4-4 в размер на 30.331 ха, според вещото лице, представлява допустима площ и следва да бъде включена в слоя ПДП за 2020г. В тази площ се наблюдават единични храсти от хвойна или иглолистни дървета, но те са мозаечно разположени, не възпрепятстват преминаването на животни при пашуване. В самия парцел на самолетната снимка са заснети пашуващи животни. В допустимата площ от 30.331 ха има много по-малко на брой единични храсти хвойна, отколкото е допустимия брой 3567 (100 броя на ха.) и отговаря на количествените критерии за допустимост, съгласно чл. 8, ал. 2, т.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. От извадката на ЦОФК се вижда, че храстите са мозаечно разположени, а пашуващите животни в парцела показват, че тези храсти не възпрепятстват преминаването на животните при пашуване.

При така установените факти и при изпълнение на изискванията на чл. 168 АПК, настоящият състав намира, че обжалваната заповед е постановена от компетентния за това орган - министърът на земеделието, храните и горите. Министърът е издал процесния административен в рамките на правомощието му, регламентирано в чл. 33а от ЗПЗП и чл. 16г от Наредба № 105/2006 г. Заповедта е постановена в изискуемата писмена форма и е мотивирана с излагане на правни и фактически основания за издаването й, които се съдържат в самата заповед и в приложената по делото административна приписка.

С разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП Министерство на земеделието, храните и горите създава системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40, като данните в тази система се обновяват ежегодно чрез дешифриране – компютърно разчитане на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверка на място по чл. 37 от същата, с цел отразяване на реално състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на ресорния министър и се обнародва в „Държавен вестник“.

Безспорно по делото се установи от приетата експертиза, че:

- за БЗС 40939-127-4-3, с обща площ от 12.350 ха, допустима за подпомагане площ е 11.075 ха, а обща площ недопустима за подпомагане е 1.275ха(ерозия и скали 0.418 ха, хвойна 0.841 ха, дере 0.016 ха);

- БЗС 40939-127-4-4, заявен с площ 35,67 ха, допустима за подпомагане площ е 30.331 ха, а обща площ недопустима за подпомагане е 5.134 ха(ерозирали, оголени терени, скални участъци);

Съдът кредитира съдебната експертиза като обективно изготвена по отношение на установяване на обстоятелствата относно обследване на процесните парцели, като заключението не е оспорено от страните.

За тези два имота в съответните части(за БЗС 40939-127-4-3 допустима за подпомагане площ е 11.075 ха и за БЗС 40939-127-4-4 допустима за подпомагане площ е 30.331 ха ) не се доказа по делото от страна на административния орган, да са налице основанията за изключване от окончателния специализиран слой. Същевременно според вещото лице геодезист са налице основанията за допустимост и тези площи от парцелите отговарят на критериите за допустимост, съгласно чл.8, ал.2, т.1 от Наредба №2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

В конкретния случай административният орган не доказа недопустимостта на тези два парцела за подпомагане.  От наличните снимки, заснемания, обследвания и най-вече заключението на вещото лице се доказа, че състоянието на площите отговаря на изискванията за допустимост за подпомагане и включване в слоя "Площи, допустими за подпомагане" за 2020г.

Деклариран БЗС 40939-127-4-3, с обща площ от 12.350 ха, е с допустима за подпомагане площ от 11.075 ха, като само площ 1.275ха(ерозия и скали 0.418 ха, хвойна 0.841 ха, дере 0.016 ха) е недопустима за подпомагане. Деклариран БЗС 40939-127-4-4, заявен с площ 35,67 ха, е с допустима за подпомагане площ от 30.331 ха, като само площ от 5.134 ха(ерозирали, оголени терени, скални участъци) е недопустима за подпомагане. Вещото лице посочва, че пречките по чл.10, ал.1, т.1, 2 и 4 от Наредба №2 от 26.03.2018 г. са налице само за част от парцелите.

 Така по отношение на площ от 11.075 ха от БЗС 40939-127-4-3 и площ от 30.331 ха от БЗС 40939-127-4-4 съдът установява, че неправилно не е включен в специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“.

По отношение на площ от 1.275ха от БЗС 40939-127-4-3 и площ от 5.134 ха от БЗС 40939-127-4-4 съдът установява, че правилно не е включен в специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“

От така установеното, съдът счита, че при дешифрацията на ЦОФК и извършените специализирани теренни проверки са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и приложение на материалния закон, довели до липса на данни относно недопустимостта на площ от 11.075 ха от БЗС 40939-127-4-3 и площ от 30.331 ха от БЗС 40939-127-4-4 за включване в специализирания слой.

В производството се доказа, че липсват обективни данни – снимки на процесните парцели, както и данни от проверка от контролните длъжностни лица, въз основа на които да се установят обстоятелствата, въз основа на които парцелите не са включени в съответната си част в специализирания слой ПДП. Приетата и неоспорена от страните съдебно - техническа експертиза сочи аргументи, с които парцелите в съответна част следва да са в обхвата на допустимия слой.

Въз основа на гореизложеното настоящият състав намира, че при издаването на оспорената заповед в частта, касаеща жалбоподателя, е допуснато съществено нарушение на административно производствените правила, а именно нарушение както на чл. 35, така и на чл. 36 от АПК - не са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая, не са събрани и служебно доказателства, както и е нарушен материалния закон, тъй като в голямата си част заявените БЗС отговарят на изискванията за допустимост за подпомагане по дадената схема/мярка. Административният орган е изключил парцелите на жалбоподателя, без да установи фактите и обстоятелствата относно допустимостта на всеки отделен парцел, заявен от жалбоподателя в обхвата на специализирания слой ПДП, както и не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая, което е довело до нарушение и на материалния закон. Съдът намира, че площ от 11.075 ха от БЗС 40939-127-4-3 и площ от 30.331 ха от БЗС 40939-127-4-4 неправилно са били изключени от допустимите за подпомагане площи. Тази част от парцелите отговарят на всички критерии определени в ЗПЗП и Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Предвид на това е достатъчно, за да се приеме, че по отношение на процесните части от парцелите, оспорената заповед е несъответна на действително установените факти и обстоятелства, поради което се явява постановена в нарушение на материалния закон. Административният орган е нарушил разпоредбите на чл. 33а от ЗПЗП и Наредба № 2 от 26 март 2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да се уважи искането на жалбоподателя за присъждане на разноски в общ размер на 2130 лева, от които 1200 лева за адвокатско възнаграждение(изплатено по Договор № 014639 на л. 169 от делото), държавна такса в размер на 10 лева и депозит за вещо лице в размер на 920 лева.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив

 

                                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020, в частта, с която са изключени за подпомагане площите от имоти, заявени от С.Г.Г. за подпомагане в качеството му на земеделски производител, а именно площ от 11.075 ха от БЗС 40939-127-4-3 и площ от 30.331 ха от БЗС 40939-127-4-4, находящи се в землището на с. Кърнаре, община Карлово.

Отхвърля жалбата на С.Г.Г. в частта, с която се оспорва Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020, в частта, с която са изключени за подпомагане площите от имоти, заявени от С.Г.Г. за подпомагане в качеството му на земеделски производител, а именно площ от 1.275ха от БЗС 40939-127-4-3 и площ от 5.134 ха от БЗС 40939-127-4-4, находящи се в землището на с. Кърнаре, община Карлово.

ИЗПРАЩА преписката на Министъра на земеделието в отменената ѝ част за ново произнасяне, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на С.Г.Г., с адрес ***, направените по делото разноски в размер на 2130 (две хиляди сто и тридесет)лв.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните.                                        

 

        

СЪДИЯ: