Решение по дело №221/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 253
Дата: 2 ноември 2021 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20217270700221
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 02.11.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Д. Димитров от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия М. Стергиовска КАНД № 221 по описа за 2021г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз оС.ова на касационна жалба на ДП „К.“***, депозирана чрез адвокат С.. И. от Адвокатска колегия – Шумен, срещу Решение № 72/23.06.2021г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 709/2021г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № И-16-4/01.04.2021г. на директора на Регионална инспекция по околна среда и води, гр. Шумен, с което на оС.ование чл. 69а, във вр. с  чл. 69, ал. 1 от Закона за опасване на околната среда /ЗООС/, във вр. с чл. 1, ал. 1, чл. 13 и чл. 19, ал. 1 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения на ДП „К.“***, е наложена текуща месечна санкция в размер на 2418.48 лева, считано от 18.02.2021г.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Твърди, че неправилно е била ангажирана отговорността му, тъй като установеното замърсяване не е резултат от дейността му, а е следствие от дейността на мандрата, находяща се на територията на държавното предприятие. Аргументира се и становището за „маловажност“ на нарушението. Поради това се отправя искане за отмяна на съдебния акт и на потвърденото с него постановление. В съдебно заседание касаторът се представлява от адвокат И., която поддържа предявената жалба.

Ответната страна, РИОСВ, гр. Шумен, представя писмено възражение чрез юрисконсулт Е. Г., в което възприема позиция за неоС.ователност на оспорването. В съдебно заседание се представлява от главен юрисконсулт Г., която претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоС.ователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съглаС.о разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоС.ователна по следните съображения:

ПроцеС.ото решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 18.02.2021г. била извършена планова проверка на обект Канализационна система на с. Коньовец и Предприятие за селекционна и развъдна дейност, стопанисвано от ДП „К.“. Било констатирано, че канализационната система и предприятието за селекционна и развъдна дейност са в експлоатация, като формираните отпадъчни води се пречиствали през четири броя локални пречиствателни съоръжения /ЛПС/утаители/ и се зауствали във воден обект дере, приток на „Сутлю дере“, вливащо се в р. Каменица, поречие на р. Провадийска, съглаС.о Разрешително за заустване № 23710023/21.07.2008г., продължено с Решение № 1387/12. 0602014г., изменено с Решение № 1478/07.11.2014г., продължено с Решение № 56/06.06.2016г., продължено с Решение № 79/03.06.2019г.

За установяване качеството на заустваните отпадъчни води били взети едни брой еднократна и един брой съставна проба от точка за мониторинг – Пункт № 1 – изход на смесен поток, пречистени отпадни води, след четири броя ЛПС преди заустване. Показанията на измервателното устройство били 399460м3 с натрупване, докато при предходната проверка на 28.09.2020 г. били 393604м3. Резултатите от проверката били обективирани в Протокол за проверка №ПС-06/18.02.2021г.

След получаване на резултатите от анализираните водни проби и сравнение с индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/, заложени в посочените по-горе разрешителни и решения, с Протоколи за изпитване № 15-0027/25.02.2021г. и № 150028/25.02.2021г. на РЛ - Шумен, входирани в РИОСВ-Шумен с вх. №ОА-858/26.02.2021г., било установено превишение на индивидуалните емисионни ограничения на следните показатели: Нефтопродукти - 0.46 мг. /л от проба при емисионно ограничение 0.3 мг. /л; Неразтворени вещества-184 мг. /л от проба при емисионно ограничение 50 мг. /л; БПК5-617 мг. /л от проба при емисионно ограничение 15 мг. /л и ХПК-1243 мг. /л от проба при емисионно ограничение 70 мг. /л. По показател „активна реакция-рН“ не било констатирано отклонение от ЕО. Резултатите от анализа били обективирани в Констативен протокол №ПС-06-1 от 08.03.2021г.

Във връзка с констатираното нарушение свидетелката Пепа И. Савова отправила до директора на РИОСВ - Шумен предложение за издаване на наказателно постановление, по силата на което на ДП „К.“ да бъде наложена текуща месечна санкция в размер на 2418.47 лева, считано от 18.02.2021г.

Съобразявайки направеното предложение и материалите в административнонаказателната преписка, АНО издал процеС.ото наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство са спазени специфичните процедурни правила отноС.о реда за издаване на НП, регламентирани в ЗООС. Съдът достигнал и до извод, че на посочената в НП дата ДП „К.“ е допуС.ал констатираното нарушение, изразяващо превишаване на индивидуалните емисионни ограничения по конкретно посочени показатели в отпадъчните води. Простъпката съдебният състав посочил, че не съставлява „маловажен случай“ на административно нарушение и потвърдил определената текуща санкция на дружеството по посочената по-горе Наредба.

Настоящият касационен състав приема, че при обективно възприетата фактическа обстановка по делото, въззивният съд е изградил правилни изводи за законосъобразност на наказателното постановление. Съдът е изложил подробни аргументи точно по отношение доказаността на авторството на нарушението, съобразявайки обстоятелството, че мандрата и ДП имат различни точки за мониторинг, като мандрата разполага с отделна точка на заустване, при която също е извършено замерване, а констатираното нарушение, вменено на жалбоподателя, е констатирано при изхода от общата канализация. Изложеното от районния съд се споделя напълно от касационния състав, поради което и на оС.ование чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към мотивите на районния съд.

По несъмнен начин е установено и извършването на вмененото на предприятието нарушение, изразяващо се в превишение на съдържанието на определените индивидуални емисионни ограничения /ИЕО/ на вредни вещества в отпадъчните води, зауствани във воден обект по показатели нефтопродукти, неразтворени вещества, ХПК и БПК5, което е квалифицирано като нарушение на  чл. 69, ал. 1 от ЗООС. Превишенията по тези показатели са установени чрез съответните лабораторни изследвания, като конкретните отклонения са изчерпателно посочени от АНО. По този начин касаторът е допуС.ало описаното в КП и НП законово неизпълнение, което е оС.ование за ангажиране на административнонаказателната му отговорност с налагане на санкция, определена по реда на наредбата, приета на оС.ование чл. 69, ал. 8 от ЗООС, въз оС.ова на предложение на контролиращото длъжностно лице, направено по реда на чл. 69а, ал. 1, т. 4 от ЗООС и чл. 12, ал. 1 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения. Редът за определяне на санкциите е разписан в чл. 19, ал. 1, във вр. с ал. 6 от Наредбата за санкциите, а съобразно разпоредбата на чл. 19, ал. 9 от цитирания подзаконов нормативен акт санкцията се изчислява по установената формула по т. 2 от Приложение № 1 към чл. 19, ал. 4 от наредбата, като по този начин е била определена и санкцията в настоящата хипотеза.

НеоС.ователно е твърдението на касатора, че са налице оС.ования за приложение на чл. 28 от ЗАНН – претенция, законосъобразно отклонена от районния съд. На първо място следва да се посочи, че в касационната жалба липсват каквито и да са аргументи за маловажност на процеС.ото нарушение. Съдът приема, че „маловажен случай“ ще е налице само ако съвкупната преценка на обстоятелствата, при които е извършено нарушението, обуславя по-ниска степен на обществена опаС.ост на конкретно извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. В настоящия случай по делото не се съдържат каквито и да е данни, сочещи, че процеС.ото деяние се характеризира с по-ниска обществена опаС.ост в сравнение с други нарушения от посочения вид. С оглед характера на засегнатите обществени отношения случаят не може да се квалифицира като маловажен, а наложената санкция е справедлива и съответства на извършеното нарушение. В този смисъл не са налице оС.ование за приложимост на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

Предвид всичко изложено, Шуменският административен съд намира, че въззивният съд е приложил правилно материалния закон, при съблюдаване на съдопроизводствените правила, като липсва касационно оС.ование за отмяна на неговото решение.

С оглед изхода на спора, разноски се дължат на ответника, който е направил своевременно искане за тяхното присъждане. Същите следва да се определят на оС.ование чл. 65, ал. 5 ЗАНН във вр. с чл. 37 от ЗПП и чл. 27е от Наредба за заплащане на правната помощ, в минимален размер от 80 лева и с оглед фактическата и правна сложност на делото.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 72/23.06.2021г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 709/2021г. по описа на съда.

ОСЪЖДА ДП „К.“*** да заплати на РИОСВ, гр. Шумен сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляващи разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                                   2..........................

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 02.11.2021 г.