Решение по дело №985/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 926
Дата: 13 декември 2021 г.
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20217150700985
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 926/13.12.2021г.

гр. Пазарджик

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, в публично заседание на осемнадесети  ноември,  две  хиляди  двадесет и първа година,  в  състав:             

               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  СВЕТОМИР БАБАКОВ

При участието на секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 985 по описа на съда за   2021  година,  за  да  се  произнесе,  съобрази  следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по постъпила жалба на „БУЛИНД- ИППМП“ ЕООД гр. Пазарджик против Заповед за налагане на санкция № 13/РД-25-253С-99/04.08.2021 на Директора на РЗОК Пазарджик.

Със същата е наложена санкция частично прекратяване на договор № 13/РД-29-1219/14.02.2020 г. поради отчитане на дейност, която не е била извършена- частично по отношение на лекаря от лечебното заведение д-р. Б.С.Б..

 В жалбата се развиват съображения, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като същата е издадена при противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Иска се от съда оспорената заповед на Директора на РЗОК Пазарджик да бъде отменена.

 В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от адв. Д., която поддържа жалбата.  Претендира разноски, съгласно приложен списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът – Директорът на Районната здравноосигурителна каса Пазарджик, чрез процесуалния си представител юрк. М.  оспорва жалбата, Счита, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на процесуалния и материалния закон. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Представя списък по чл. 80 от ГПК.

Жалбата е подадена от лице, което има правен интерес от оспорването, в законоустановения срок, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

От фактическа страна по делото е установено, а и не се спори, че между НЗОК, представлявано от директора на РЗОК Пазарджик и „БУЛИНД- ИППМП“ ЕООД гр. Пазарджик е сключен договор № 13/РД-29-1219/14.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ.

В РЗОК - Пазарджик е постъпилоло запитване с  вх. № 13/94-00-1460/22.04.2021 г. от г-жа В.М.Г., относно отчетени на нейно име прегледи на дата 28.09.2020г. и 14.10.2020г. от д-р Б.Б.. ЗОЛ твърди, че при направен преглед на здравното си досие, чрез уникалния код за достъп /УКД/ в Персонатнзираната информационна система на НЗОК е установила несъответствие между написаното в досието и реално получената медицинска помощ. Контролните органи извършили справка в ИИС на НЗОК и установили, че ЗОЛ В.М.Г.  е била включена в пациентската листа на д-р Б. Б. до 10.06.2019г., а от 25.06.2020г. е включена в пациентската листа на ЛЗ за ПИМП - „Д-р Виолина Чеканова - АПМП - ИП” ЕООД, представлявано от д-р В.Н.Ч..

При разпоредената проверка за изясняване на случая в амбулаторията на изпълнителя на извънболнична медицинска помощ „БУЛИНД-ИППМП” ЕООД. представлявано от д-р Б.С.Б., с адрес *** на проверяващия екип бил предоставен АЛ №5877/14.10.2020г. на хартиен носител, подписан от ОПЛ и ЗОЛ. Екземпляр от по-горе посочения амбулаторен лист бил разпечатен в момента на проверката от електронния архив на софтуера на информационната система, в който липсвали име, презиме и фамилия на ЗОЛ.

 Във връзка с проверката, в деловодството на РЗОК - Пазарджик  постъпило обяснение с вх. №13/29-05-605/10.05.2021 г. от д-р Б.Б., управител на „БУЛИНД-ИППМП” ЕООД. Д-р Б. твърди, че не е извършвал профилактичен преглед /Общ медицински преглед/ на ЗОЛ В.М.Г.. Отчетеният такъв е в следствие на техническа грешка, която по негови твърдения се дължи на необясними за него причини, същият не е заплатен от НЗОК. Проверяващият екип не приел направеното обяснение за основателно.

Поради установено несъответствие между изложеното в запитването твърдение на пациентката и направената справка по чл.64 от 330 за извършени прегледи и възникнали допълнителни въпроси в хода на проверката на 02.06.2021г. е проведен телефонен разговор от М.Б. - контрольор в  РЗОК - Пазарджик с г-жа В.М.Г.. за което бил съставен протокол. Отправена била покана към г-жа Генева, писмено да потвърди изложеното в запитването твърдение за неизвършени два броя прегледи от д-р Б.Б..

На 03.06.2021 г. в сградата РЗОК - Пазарджик  лично се явила ЗОЛ В.М.Г., за да направи уточнение по повод направеното от нея запитване, В деловодството било депозирано допълнение с вх.№ 13/94-00-1460#1/03.06.2021г. към запитване с вх.№ 13-94-00- 1460/22.04.2021г.. в което декларира, че прегледите които са отразени в здравното й досие на дата 28.09.2020г. и 14.10.2020г. не са извършени от д-р Б.Б.. Същото заявила и устно в присъствието на проверяващия екип.

По отношение на АЛ № 0005877/14.10.2020г. с оглед на събраните доказателства, проверяващият екип констатирал, че на 02.11,2020г. от страна на „БУЛИНД-ИППМП“ ЕООД в информационната система на НЗОК е била отчетена дейност, описана в АЛ № 0005877/14.10.2020г., която не е била извършена. Констатациите си, проверяващите обективирали в Протокол № 169/05.07.2021 г., изготвен на основание чл. 72 ал.2 от ЗЗО. Д-р. Б. бил запознат със съдържанието на протокола срещу подпис и възразил срещу констатациите му с писмено становище вх. № 13/29-05-803/06.07.2021 г. Възражението било разгледано на заседание на Арбитражна комисия но чл.75 от 330 към РЗОК - Пазарджик, отразено в Протокол № 8/19.07.2021г. В хода на обсъждането арбитражната комисия не е стигнала до решение по направените констатации, поради наличието на равен брой противоположни гласове – 3 на 3.

Възражението било обсъдено и от директорът на РЗОК Пазарджик, който го приел за неоснователно, тъй като било установено, че АЛ №5877/14.10.2020г. фигурирал в електронния отчет за извършена дейност на ЗОЛ за месец октомври 2020г., подписан с електронен подпис и подаден от д-р Б.С.Б., в качествота му на управител на „БУЛИНД-ИППМП“ ЕООД, като същия бил  обработен в ИИС на НЗОК и отхвърлен от заплащане. Профилактичен преглед на ЗЗОЛ над 18г. не е извършен, което се потвърждавало и от д-р Бхтра с предоставеното обяснение с вх. № 13/29-05-605/10.05.2021г. и възражение с вх. №13/29-05-803/06.07.2021г. по протокола от извършената проверка на ЛЗ. Отделно от описаното било прието, че изпълнителят не е представил доказателства, които да потвърждават твърдението му за вероятна софтуерна грешка.

При така изложените обстоятелства, директорът на РЗОК Пазарджик  се възползвал от правомощията си по чл. 76 ал.3 от ЗЗО и издал Заповед за налагане на санкция № 13/РД-25-253С-99/04.08.2021 на Директора на РЗОК Пазарджик, с която била наложена санкция частично прекратяване на договор № 13/РД-29-1219/14.02.2020 г. поради отчитане на дейност, която не е била извършена- частично по отношение на лекаря от лечебното заведение д-р. Б.С.Б..

Въз основа на описаната фактическа обстановка съдът прави следните изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

При извършената служебна проверка на законосъобразността на заповедта на основанията посочени в чл. 146 от АПК, съдът намира, че същата е издадена от компетентен орган, в кръга на предоставените му от закона правомощия. Заповедта е издадена в предписаната от закона форма и съдържание както и съобразно приложимите материалноправни разпоредби и целтана закона.

Съгласно разпоредбата на чл. 423  ал.1 от НРД за МД за 2020-2022 когато лицето - обект на проверка, оспори констатациите на длъжностното лице по чл. 72, ал. 2 ЗЗО, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, в 7-дневен срок от получаване на писменото становище по чл. 402 изпраща спора за решаване от арбитражна комисия. Такава е била сформирана и за заседанието й е бил съставен протокол № 8/19.07.2021 г. В случая не е било прието решение на арбитражната комисия, тъй като при поведеното гласуване на членовете й е бил налице равен брой гласове- три за и три за/против потвърждаване на констатациите по Протокол № 169/05.07.2021 г., поради което е налице хипотезата на чл. 432 ал.3 от НРД за 2020-22 г. и Директорът на РЗОК е упражнил правомощията си да издаде мотивирана заповед за налагане на санкция.

Страните не спорят относно изложената фактическа обстановка. По делото не е спорно, че д-р. Б. е изпълнявал първична извънболнична медицинска помощ по договор № 13/РД-29-1219/14.02.2020 г., като изпълнител по договора е  „БУЛИНД ИППМП“ЕООД. Не е спорно също, че д-р Б. е отчел дейност за ЗОЛ Василка Генева, която реално не е била извършена за това лице. Спорът е правен и се свежда единствено до въпроса дали правилно е наложена санкцията- прекратяване на договора на „БУЛИНД- ИППМП“ ЕООД гр. Пазарджик частично по отношение на лекаря от лечебното заведение д-р. Б.С.Б.. В този смисъл, спорът е относно тълкуването и приложението на чл. 421 ал.1 пр.1, б „а“ от НРД за МД за 2020-2022 вр. чл. 59 ал.11 т.1 б.“а“, вр. чл. 59 ал.13 от ЗЗО. Видно от доказателствата по делото, а и не се твърди противното, нарушението е извършено за първи път.

Видно от разпоредбата на чл. 1 от процесния индивидуален договор с „БУЛИНД- ИППМП“ ЕООД гр. Пазарджик  го е сключило за предоставяне на дейностите от пакет ПИМП по Наредба № 9 от 2019 г. Съгласно този текст от договора изпълнителят се задължава да оказва първична извънболнична медицинска помощ в полза на здравноосигурените лица, съгласно приложение № 1 към чл. 1 на Наредба №9 от 2019 г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК (Наредба №9 от 2019 г.), а възложителят - НЗОК се задължава да закупува и заплаща ПИМП съгласно НРД за медицинските дейности за 2020-22 г. в следния обхват: 1. дейностите от пакета ПИМП по Наредба №9 от 2019 г. и приложение № 9 към НРД за медицинските дейности за 2020-22 г.; 2.дейностите по програма “Майчино здравеопазване”, съгласно Наредба №8 от 2016 г. за профилактичните прегледи и диспансеризацията (Наредба №8 от 2016 г.) и приложение №12 към НРД за медицинските дейности за 20-22 г.; 3. дейностите по програма “Детско здравеопазване”, съгласно Наредба №8 от 2016 г. и приложение №12 към НРД за медицинските дейности за 2020-22 г., включващи: а) профилактични прегледи на ЗОЛ от 0 до 18 години съгласно Наредба №8 от 2016 г. и приложение №12 към НРД за медицинските дейности за 2020-22 г., б) задължителни имунизации и реимунизации според утвърдения от министъра на здравеопазването Имунизационен календар, съгласно Наредба №15 от 2005 г. за имунизациите в Република България (Наредба №15 от 2005 г.) и приложение №12 към НРД за медицинските дейности за 2018 г., както и сроковете за извършването им, вкл. за проба Манту; 4. диспансерни прегледи на ЗОЛ съгласно Наредба №8 от 2016 г., Наредба № 9 от 2019 г. подлежащи на диспансеризация от общопрактикуващ лекар (ОПЛ), за които НЗОК заплаща, съгласно приложение №8  към НРД за медицинските дейности за 2020-22 г.; диспансерни прегледи за заболявания от един клас с различни МКБ кодове съгласно приложение №8 и приложение №13 към НРД за медицинските дейности за 2020-22 г.; 5. профилактични прегледи на ЗОЛ над 18-годишна възраст съгласно Наредба №8 от 2016 г. и приложение №12 към НРД за медицинските дейности за 2020-22 г.; 6. задължителни имунизации и реимунизации съгласно Наредба №15 от 2005 г. - на ЗОЛ над 18 години; 7. имунизации и реимунизации за профилактика на рак на маточната шийка, както и за контрол и лечение на ротавирусните гастроентерити по национални програми.

От съдържанието на процесната заповед, съотнесено и към доказателствата по делото, е видно, че е налице единство между фактическото и правно основание за издаването й. Наложената на лечебното заведение санкция, което според правноорганизационната си форма е регистрирано като търговско дружество- ЕООД, е за нарушение по чл. 421, ал.1, пр., б.“а“ НРД за МД 2020-22 година. Тази констатация обоснова извод, че се прекратява дейността само по отношение на лекаря, който е отчел неизвършена дейност, а това е именно д – р Б.Б., т.е. налице е само частично прекратяване на договора и това е обективираното в заповедта волеизявление на административния орган.

Не може да се сподели доводът в жалбата, че тъй като д-р Б. е единствения лекар, работещ в търговското дружество  БУЛИНД- ИППМП ЕООД, прекратяването на договора спрямо него има за резултат фактическото прекратяване на договорните му правоотношения с НЗОК. Това е така, доколкото първичната медицинска помощ, осъществявана от общопрактикуващ лекар обхваща всички дейности от пакета ПИМП по Наредба № 9/2019 и Приложение 9 към НРД за МД 2020-2022. Първичната извънболнична медицинска помощ е основен пакет и включва в себе си различни дейности, които общопрактикуващият лекар е длъжен да оказва на пациента. При първичната извънболнична медицинска помощ липсва нормативно установено разграничение по пакети. Различно е конструиран обхватът на специализираната извънболнична медицинска помощ и болничната медицинска помощ, при които разпоредбата на чл. 421, ал. 1, пр.1 б "а" НРД за МД – 2020-2022 г. намира приложение. По същество наложената в случая санкция не ограничава правоспособността и дееспособността на едноличното дружество с ограничена отгорност, регистрирано като лечебно заведение ********** в РЗИ – Пазарджик да упражнява съответните права, да поема и изпълнява задължения по отношение на други лекари. / В този смисъл и практиката на ВАС-Решение 6972 от 9.06.21 на ВАС по адм. д.4484/21 на шесто отд.; Решение № 4228 от 1.04.2021 г. на ВАС по адм. дело № 8926/2020 г. на шесто отд. и др./

Не водят до различни изводи приобщените  по искане на жалбоподателя писмени доказателства- регистрационни форми за избор на общопрактикуващ лекар, представени в РЗОК Пазарджик от д-р. Б. и списъка на здравноосигурените лица, регистрирани в пациентската листа на д-р. Б.. Както е посочи вече, наложената санкция частично прекратяване на договор не ограничава дееспособността на БУЛИНД- ИППМП ЕООД, да ползва правата и да изпълнява задълженията си  по индивидуалния договор с помощта на други  лекари.

По тези съображения следва да се приеме, че обжалваната заповед е законосъобразна и жалбата срещу нея подлежи на отхвърляне.

При този изход от спора, на ответника се дължат сторените по делото разноски, които се констатират в общ размер на 100 лв., юрисконсултско възнаграждение по чл. 24 от Наредбата за правната помощ, съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК.

Воден от горното, Административен съд – Пазарджик, осми състав,

                                                          РЕШИ:

 ОТХВЪРЛЯ жалбата на „БУЛИНД- ИППМП“ ЕООД гр. Пазарджик против Заповед за налагане на санкция № 13/РД-25-253С-99/04.08.2021 на Директора на РЗОК Пазарджик, с която е наложена санкция частично прекратяване на договор № 13/РД-29-1219/14.02.2020 г. поради отчитане на дейност, която не е била извършена- частично по отношение на лекаря от лечебното заведение д-р. Б.С.Б..

ОСЪЖДА  „БУЛИНД- ИППМП“ ЕООД гр. Пазарджик  да заплати на РЗОК Пазарджик  сумата от 100/сто/ лева разноски.

Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховния административен съд.


                                                                     Съдия: /п/