Решение по дело №14/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 април 2023 г. (в сила от 7 април 2023 г.)
Съдия: Диана Николова Костова
Дело: 20237060700014
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№102

гр. Велико Търново,7.04.2023г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико  Търново, VIII-ми състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети март  две хиляди двадесет и трета година  в състав:

 

                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Диана Костова

 

при участието на секретаря П.И., изслуша докладваното от съдия Костова адм. дело № 14 по описа за 2023 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във вр. с чл. 40 от ЗДОИ.

 

Същото е образувано по жалба от П.Й.П., адрес ***, против Решение № 8/8.12.2022г. на Кмета на Кметство  с.Ореш,общ. Свищов, с което му се представя достъп до обществена информация, съхранявана в Кметството на с. Ореш, по повод постъпило заявление за достъп с рег. № АД04-09-259/1.12.2022г. подадено от жалбоподателя, като изрично в решението е посочена същата ,указано е, че тя следва да бъде изпратена на жалбоподателя по електронната поща на неговия адрес, като единствено по въпрос № 9 е посочено, че на основание чл. 27, ал.1, т.1 от ЗДОИ поради липса на техническа възможност, големия обем на исканата информация, същата не е представена във вида, в който се иска от жалбоподателя, а във вид на справка.

 Твърди се незаконосъобразност на решението в оспорените части поради противоречие с материалния закон. Намира, че след като органът не е предоставил поисканите документи в съответен препис , така както е заявено от жалбоподателя , то налице е отказ такава да се предостави. Намира, че незаконосъобразно в атакуваното Решение не е посочен отговор на въпрос трети: какво е количеството фракция, речен такъв, което не е пясък. Не е отговорено и на въпрос 4- къде е положена част от фракцията. Е се предоставени официално заверени копия на фактури и платежни нареждания по 9 въпрос.  В съдебно заседание оспорващият се представлява от ***С., поддържа жалбата по изложените в нея съображения и излага допълнителни съображения за незаконосъобразност на обжалвания акт. Счита че исканият достъп по реда на ЗДОИ не е предоставен и моли да бъде уважена жалбата. От съда се иска да отмени така обжалвания отказ, и да върне преписката на административния орган със задължителни указания по прилагането на закона. Претендира разноски.

 

Ответник жалба – Кметът на Кметство с. Ореш, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Със Становище вх. № 2384/19.05.2022 година  чрез пълномощника .. Ш.намира жалбата за недопустима, алтернативно за неоснователна. Счита, че търсената от заявителя информация е предоставена чрез нейното инкорпориране в издаденото решение. Счита че информацията е предоставена по начин, с който изпълнена целта на закона. Позовава се на съдебна практика. Моли жалбата да бъде отхвърлена. Претендира разноски.

 

Съдът, след като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото заедно и поотделно и като направи проверка съгласно изискванията на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:

Със Заявление за достъп до обществена информация peг. № АД 04-09-259/1.12.2022г., подадено по електронната поща от жалбоподателя П.Й.П., е поискано предоставяне от Кметството на с. Ореш на следната такава:

1.Кметството с. Ореш ли е закупило фракциите , стоварени  до дома на Кмета през 2022г.

2.Колко тона пясък и фракция са стоварени на ул. „Главна“ с. Ореш до дома на Кмета и какъв е размера на фракцията,дали същата е заплатена от Кметството.

3.Колко тона фракция , речен чакъл – фракция и какъв размер е фракцията , стоварена до дома на Кмета

4.Къде са положени част от фракциите.

5.Какъв е редът за раздаване на фракциите на гражданите.

6.Материално отговорното лице М.И.ли е е разпореждала с фракциите или Кмета.

7.Съставят ли се протоколи , на кого и колко се предоставя от фракцията

8.Кои служители на кметството подписват, къде се поставят фракциите

9. Да се предоставят на електронната ми поща официално заверени копия на платежни нареждания и фактури  за платени фракции през 2022г.

10.Да се предоставят на електронната ми поща официално заверени копия на протоколи , от които е видно на кого са предоставени фракции през 2022г

 

Посочено е, че се иска информацията да бъде предоставена по електронен път - на следния електронен адрес: .

В отговор на така подаденото заявление е издадено Решение № 8/8.12.2022г като на въпроси от 1 до 8 е представена информация за пясък , а не за поисканата такава за фракция. По въпрос 9 е посочено, че поради липса на техническа възможност не могат да му бъдат предоставени исканите преписки.

Решението е връчено на 19.12.2022г. и в срок срещу него е подадена жалба до Административен съд Велико Търново, по която е образувано настоящото производство.

 

Като писмени доказателства по делото са приети документите, съдържащите се в административната преписка, изпратена с писмо вх.№ 77/6.1.2023г. от  Кметство с. Ореш.

По реда на чл. 192 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК от трети неучастващи в производството страни –Община Свищов да представи информация , извършени ли са доставки за 2022г. на пясък и чакъл в с. Ореш преди месец ноември 2022г. ,както и да представи товарителници, платежни документи и други, ако такива са били извършени.

От третото лице е постъпил отговор вх. № 1124/6.3.2023г. , от който е видно, че не е извършвана доставка на пясък, чакъл и баластра. 

Освен това е представен инвентаризационен опис от ответника, с който се цели да се докаже липсата на техническа възможност за копиране на документи. , от ко

 

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

 

Жалбата е подадена в срока по чл. 140, ал. 1 и чл. 149, ал. 2 от АПК, от страната, инициирала административното производство по издаване на оспорения акт, и е насочена срещу такъв, подлежащ на съдебно оспорване. Оспореният административен акт е постановен от компетентен орган – Кмета на с. Ореш, като орган на изпълнителната власт съгласно чл. 38, изр. второ от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), който е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ. Обжалваното решение е издадено в предвидената от закона форма, в съответствие с разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ. При издаването му са спазени и административнопроизводствените правила за това, включително сроковете, установени в съдържанието на чл. 28, ал.1 от закона.

Съдът намира, че оспореното решение има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ и представлява годен предмет на съдебно оспорване, тъй като несъмнено засяга претендираните от заявителя права и законни интереси. Предвид специфичната материя, регулирана със ЗДОИ, всеки акт произнесен по заявление за достъп до обществена информация, с който изрично или фактически се предоставя или отказва предоставянето на искана такава, е индивидуален административен акт /в този смисъл е Решение № 7767 от 6.06.2013 г. на ВАС по адм. д. № 11943/2012 г. /.

Във връзка с правния интерес от оспорване следва да се посочи, че за жалбоподателя е налице правен интерес да установи, че неправомерно не му е предоставен достъп до обществена информация по начина, по който е поискана в депозираното заявление, тъй като това е реална пречка за пълноценно упражняване на правото му на достъп до обществена информация. Още повече, че с атакуваното Решение е предоставена информация досежно пясък, при условие, че е искана информация за фракция.

 

Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

Законът за достъп до обществена информация / ЗДОИ/ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на гражданите за достъп до информация. В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието обществена информация, достъпът до която законът регламентира. Именно за тази информация законодателят е създал и изричното задължение за субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, каквато несъмнено е Кметството на с. Ореш, представлявано от кмета на селото, да я предоставят когато е създадена в кръга на неговата компетентност и е налична.

Нормата на чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ определя, че законът се прилага тогава, когато в друг закон не е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. В случая, не се твърди и не се установява от данните по делото да е налице друг специален ред за достъп до исканата информация, дерогиращ приложимостта на нормите на ЗДОИ.

В разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ е дадена легална дефиниция на понятието „обществена информация“, според която „обществена информация“ по смисъла на този закона е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена, когато са налице две визирани в правната норма кумулативни предпоставки - да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Законодателят не е дал легално определение на понятието обществен живот, но то е с достатъчно ясно съдържание – живота на обществото като група хора. С оглед на това всяка информация, която е свързана с живота на обществото, като група хора има характер на обществена информация. Но за да е налице обществена информация е необходимо, не само информацията да е свързана с живота на група хора, но и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължения субект. Тоест, информацията трябва да е обвързана с правомощията и дейността на съответния публичен орган, защото само тогава тя би могла да притежава исканата от закона специална цел.

С оглед посочената законова дефиниция, поисканата от жалбоподателя със Заявлението  информация относно въпросната фракция – доставка, заприхождаване, разходване и други има характер на обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като е свързана с функциите на кметството за задоволяване на местни потребност и в частност с разхождането на бюджетни средства за такива. Тази информация е и служебна такава по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, тъй като се събира, създава и съхранява по повод дейността на органа на изпълнителната власт в кметството и достъпът до нея е свободен с изключение на случаите, изрично посочени в чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ. В случая, не са налице ограниченията на достъпа до тази информация. Нещо повече, съгласно текстът на ал. 4 на чл. 13 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава (т.е дори в хипотезите на ал.2 от разпоредбата - бел.моя) при наличие на надделяващ обществен интерес, какъвто е настоящият случай.

Исканата информация няма абстрактен характер, а е конкретна и касае получаването на фракция за сметка на Кметството , нейното заплащане, транспортиране, заприхождаване, разходване като изисканите в т. 9 документи  са частни документи, съдържащи конкретна информация за предмета на Заявлението.

В срока по ЗДОИ задълженият административен орган не предоставил на заявителя исканата информация с мотива за техническа невъзможност за документите по т. 9 и е предоставил такава за пясък, което е неотносимо към Заявлението, поради което съдът приема, че е налице отказ за  предоставяне на  исканата информация

В разпоредбата на чл. 27, ал. 1, т. 1 ЗДОИ, на която задълженият субект се е позовал в обжалваното решение, е предвидено задължение за органа за съобразяване с предпочитаната форма на предоставяне на достъп, освен в случаите, когато за нея няма техническа възможност. В теза хипотеза не е изключен достъп до исканата информация, а е предвидено, съгласно алинея 2 от същата разпоредба, достъпът до информацията да се предостави във форма, която се определя от съответния орган.

Обстоятелството, че информацията не е предоставена във формата, предпочетена от заявителя, не води до извод за незаконосъобразност на акта. Но в случая, видно от решението органът лаконично е отговорил на въпроси относно доставки на пясък, като не е представил необходимите за това документи. Следователно, както се посочи по- горе поисканата информация реално не е предоставена на жалбоподателя от задължения субект. При това положение, заявителят несъмнено не е в състояние да получи в необходимата пълнота търсената от него и описана в заявлението информация, за да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект по чл. 3 от ЗДОИ.  Макар привидно с частично позитивно за заявителя съдържание, оспорения акт не предоставя искания достъп. Ако поради големият обем информация и липсата на техническа възможност и необосновано увеличения на разходите, същата да бъде предоставена на жалбоподателя в предпочитаната от него форма, тази форма ( чл.26, ал. 1 от ЗДОИ) може да бъде определена от органа при условията на чл. 27, ал. 2 във вр. с т.1 от ЗДОИ и може да включва преглед на информацията в сградата на кметството на селото, да бъде предоставена в табличен вид и т.н. при съобразяване на чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ, в т.ч. наличието на "надделяващ обществен интерес" по смисъла на т. 6 от § 1 на Допълнителната разпоредба на ЗДОИ. Исканата от заявителя информация се съдържа на материални носители - документи, поради което тя може да се предостави и чрез създаване на отделен документ, обективиращ отговор на подаденото заявление относно наличната информация за разходваните средства и търговска марка на закупените материали от кметството.

Вън от горното, ако задълженият субект има съмнения относно яснотата на търсената информация е следвало да проведе процедурата по чл. 29 от ЗДОИ.

С оглед на така изложеното следва да бъде отменено решение за предоставяне на достъп до обществена информация Решение № 8/8.12.2022г. на Кмета на Кметство  с.Ореш,общ. Свищов .поради издаването му в противоречие с материалния закон.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК административната преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне по заявлението с надлежен акт, съответстващ на изискванията на ЗДОИ, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

           При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане от жалбоподателя, на същия следва да се присъдят направените по делото разноски. Приложен е договор за правна защита и съдействие, в който е посочено, че е оказана безплатна адвокатска помощ, съдействие и процесуално представителство , като на основание чл. 38, ал.2 от ЗА във вр. с чл. 38, ал.1, т. 3 предл. 2ро от ЗА във вр. с чл. 8, ал. 3 от Наредба №1/9.7.2004г. на ВАС  за минималните адвокатски възнаграждения  в полза на ***С. следва да се присъдят разноски в размер на хиляда лева. Ответникът чрез пълномощника си е направил възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение, което се явява неоснователно, тъй като визираният в чл. 8, ал.3 от горепосочената Наредба на ВАС, минимален размер на адвокатско възнаграждение е 1000 лева, при дела без материален интерес извън тези по ал. 2, каквото е настоящото.

Водим от горното и на основание чл. 41, ал. 1 от ЗДОИ и чл. 173, ал. 2 от АПК, осми състав на Административен съд Велико Търново

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на П.Й.П. ***, Решение № 8/8.12.2022г. на Кмета на Кметство  с.Ореш,общ. Свищов, по Заявление рег. № АД04-09-259/1.12.2022г. подадено от жалбоподателя

 

ВРЪЩА делото като преписката на Кмета на кметство село Ореш за ново произнасяне по Заявление рег. № АД04-09-259/1.12.2022г. подадено от жалбоподателя, съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуването и прилагането на закона, в 14-дневен срок от постъпването на преписката в кметството в изпълнение на влязло в сила решение.

 

ОСЪЖДА Община Свищов  да заплати на П.Й.П. ***,  направените по делото разноски общо в размер на 10 десет лева

ОСЪЖДА Община Свищов  да заплати на адв. С.Д.С. от ВТАК в размер на 1000- хиляда лева.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: