О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 852
Стара Загора, 12.03.2024 г.
Старозагорският
административен съд,
V състав, в закрито заседание на дванадесети март през две хиляди двадесет и четвърта
година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при
секретар и с
участието
на прокурор
като разгледа
докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 166 по описа за 2024г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба
на д-р Г.Л.Л., ЕГН **********,***, против Заповед № 10-00-2772/ 21.12.2023г.,
издадена от Кмета на Община Стара Загора. В жалбата са изложени доводи за нищожност
на оспорената заповед, по съображения за липса на компетентност (правомощия) за
кмета на общината за нейното издаване.
Ответникът по жалбата – Кмет на Община
Стара Загора, чрез процесуалния си представител, в
представеното писмено становище оспорва жалбата като недопустима в хипотезите
на чл.159, т.1 и т.4 от АПК.
Съдът намира, че подадената
жалба от д-р Г.Л.Л. жалба против Заповед № 10-00-2772/
21.12.2023г. на Кмета на Община Стара Загора, е процесуално недопустима, по
следните съображения:
Правото на жалба възниква и може да
бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които
обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от
разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК, една от предпоставките за възникване и
съществуване правото на жалба, от категорията на абсолютните, за които съдът
следи служебно, е наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване. Подлежащи на
съдебно обжалване са административните актове (индивидуални, общи и подзаконови
нормативни), доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК.
В случая от представената
административна преписка се установява, че с Решение № 9 по Протокол № 3 от
проведено на 07.12.2023г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, на
основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, чл. 63, ал.3 от ЗЛЗ, чл.21, ал.1 от ЗПП, чл.31 и сл. от ППЗПП, е
открита процедура за провеждане на конкурс за избор на управител на
„Диагностично консултативен център – І Стара Загора“ ЕООД. Със същото решение са избрани
четирима общински съветници от общо 7 членна комисия, определена със заповед на
Кмета на Община Стара Загора, които да участват като членове на комисията за
номиниране, в т.ч председател на комисията.
С оспорената Заповед № 10-00-2772/
21.12.2023г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, на основание и в
изпълнение на т. ІV във вр. с т.І, т.8 на Решение № 9 от 07.12.2023г. на
Общински съвет за откриване на процедура за избор на управител на „Диагностично
консултативен център – І Стара Загора“ ЕООД,
е определен поименният състав на комисията, която да организира и проведе
конкурса за избор на управител на „Диагностично консултативен център – І Стара
Загора“ ЕООД, като е
възложено на комисията да организира приемането на документите на кандидатите и
да проведе конкурса на три етапа. Със заповедта са определени и задълженията на
комисията във всеки от етапите по провеждането на конкурса; посочен е срокът за
приемане на документите за участие в конкурса и мястото на тяхното подаване,
както и мястото, на което се обявяват датата на провеждане на конкурса, списъка
на допуснатите кандидати и съобщения във връзка с конкурса.
С оглед предметното съдържание на
обжалваната Заповед № 10-00-2772/ 21.12.2023г. на Кмета на Община Стара Загора,
съдът приема, че по своята правна същност тази заповед не представлява нито индивидуален
административен акт по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, нито общ
административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за
законосъобразност по реда на АПК. Конкурсната процедура представлява сложен
фактически състав, обхващаш няколко относително обособени етапа на организация
и провеждане, всеки от който включва извършването на определени нормативно
регламентирани действия и издаване на актове, осъществявани в предвидената от
закона последователност и при упражняване на правомощията на съответните
органи. В случая оспорената Заповед № 10-00-2772/ 21.12.2023г. на Кмета на
Община Стара Загора обективира волеизявления - част от производството по
издаването на приключващия административната фаза на конкурсната процедура акт
за избор на управител на „Диагностично консултативен център – І Стара Загора“ ЕООД, което волеизявление, съгласно
разпоредбата на чл.21, ал.5 от АПК, не е индивидуален административен акт, подлежащ
на съдебно обжалване по реда на АПК. Проверката на законосъобразността на
постановените актове и извършените действия в хода на проведената конкурсна
процедура, обусловили издаването на крайния административен акт, се осъществява
при оспорване на съответния административен акт, с който приключва
производството.
С оглед на изложеното
съдът приема че оспорването, като направено против акт, които не подлежи на съдебно обжалване и
контрол за законосъобразност по реда на АПК, е процесуално недопустимо, поради
което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото –
прекратено.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.159, т.1 от АПК, съдът
О
П Р Е
Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на д-р Г.Л.Л. ЕГН **********,***, против Заповед № 10-00-2772/ 21.12.2023г.,
издадена от Кмета на Община Стара Загора, като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 166/ 2024г. по описа на Административен съд –
Стара Загора.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото
съобщаване.
СЪДИЯ: