Решение по дело №1545/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1578
Дата: 15 ноември 2023 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20237050701545
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1578

Варна, 15.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XII състав, в съдебно заседание на първи ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ДАНИЕЛА НЕДЕВА

При секретар РУМЕЛА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА НЕДЕВА административно дело № 20237050701545 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и следващите от АПК, вр. чл.38 от Закона за висшето образование.

Образувано е по жалба от М.П.П. ***, подадена чрез адв. П., против отказ до допускане до кандидатстване по специалност „Клинична логопедия“, ОКС Магистър при медицински университет „Проф. П. С.“, обективирано в писмо с изх.№ 099-1877/29.06.2023г. на ректора на Медицински университет „Проф. П. С.“ – Варна.

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на постановения от ответника отказ, поради допуснати процесуални нарушения, както и такива на материалния закон, като се твърди, че жалбоподателката през 2019 г. е придобила образователно квалификационна степен „бакалавър“ в специалност „Предучилищна педагогика и логопедия“ при редовна форма на обучение във Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“, Педагогически факултет с Професионална квалификация „Педагог, детски учител, учител-логопед, учител на деца с езиково-говорни нарушения“ със среден успех от курса на обучение мн. добър 5,24 и среден успех от дипломиране мн. добър 4,67. Сочи, че придобитата от нея квалификация е по-широка от професията „учител-логопед“ (Код по НКПД-2005 3321-5011, наименование на длъжност „учител-логопед“ - с преход към НКПД-2011 с код 2266 6001 и наименование на длъжност „логопед“). Отправя се искане за отмяна на отказа до допускане до кандидатстване, както и след отмяната на отказа да бъде допусната жалбоподателката до кандидатстване и участие в класиране в посочената специалност. Моли за присъждане на адвокатско възнаграждение по чл.38, ал.1, т. 3 от Закона за адвокатурата.

В съдебно заседание жалбоподателката, чрез процесуалния си представител поддържат жалбата на изложените основания. Отправя се искане да бъдат присъдени сторените по делото разноски.

Ответникът Ректорът на Медицински университет „Проф. П. С.“ в писмено становище с.д. 11389/01.08.2023г. оспорва жалбата като недопустима, а в условията на евентуалност като неоснователна. Сочи, че ректорът на МУ няма материална и процесуална компетентност да се произнася по заявлението на жалбоподателката за приключилата кандидатстудентска кампания 2022/2023г., която е била с едногодишен срок и е приключила към 30.06.2023г. Сочи, че при кандидатстването си за учебната 2022/2023 г., жалбоподателката не е отговаряла на изискванията за обучение по специалността „Клинична логопедия“, ОКС „магистър“, определени в акредитационната оценка на програмата ОКС „магистър“ по специалност „Логопедия“. Твърди, че представената от жалбоподателката диплома удостоверява придобита образователна-квалификационна степен „бакалавър“ по специалност „предучилищна педагогика и логопедия“ и професионална квалификация „Педагог. Детски учител, учител-логопед, учител на деца с езиково-говорни нарушения“, която не е отговаряла на нито едно от изискванията на чл. 7, ал. 10 от Правилника за прием на студенти /българоезично обучение/ в МУ – Варна за учебната 2022/2023г. По изложените съображения се отправя искане за прекратяване на делото, поради липсата на годен за обжалване индивидуален административен акт.

В съдебно заседание ответникът, чрез процесуалния представител адв. Н. С., оспорва жалбата и моли за присъждане на разноски.

След преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На 25.07.2022г. жалбоподателката е подала документи за кандидатстване по специалност „Клинична логопедия“, ОКС „Магистър“ при Медицински университет „Проф. П. С.“.

От електронно съобщение, получено от нея на 26.07.2022г., се установява, че от учебното заведение я уведомяват, че не отговаря на условията за кандидатстване. В съобщението е посочено, че съгласно Правилника за прием на студенти в Медицински университет – Варна право да кандидатстват за специалността „Клинична логопедия“, ОКС „магистър“ имат лица със среден успех от дипломата за висше образование не по-нисък от „добър“, които са придобили ОКС „бакалавър” и/или „магистър“ по специалността „Логопедия“ от професионално направление „Обществено здраве“-съгласно т.1; придобили ОКС „бакалавър“ и/или „магистър“ по специалността „Логопедия“ от професионално направление „Педагогика“-т.2; придобили ОКС „бакалавър“ и/или „магистър“ по специалността „Специална педагогика“ с професионална квалификация „Логопед...“ от професионално направление „Педагогика“.

М.П. е обжалвала мълчалив отказ на ректора пред Административен съд – Варна, който с Решение №1553/24.11.2022г. по адм. дело №1730/2022г. го е отменил и е върнал административната преписка на ректора на МУ – Варна за произнасяне по заявлението й за допускане до кандидатстване по специалност „Клинична логопедия“, ОКС „Магистър“ по начина и реда, посочен в чл. 32, ал.1, т. 4 от ЗВО и при спазване на задължителните указания дадени в съдебното решение. В решението си първоинстанционният съд е посочил, че ответната страна следва да посочи мотиви относно заявлението на жалбоподателката, дали отговаря на изискванията за кандидатстване и в случай, че не отговаря да посочи конкретните изисквания, на които същата не отговаря. Първоинстанционното решение е потвърдено от Върховен административен съд с решение №5642/30.05.2023г. по адм. дело №612/2023г. по описа на ВАС.

В изпълнение на горното съдебно решение и дадените с него указания, Ректорът на МУ – Варна с писмо изх. №099-1877/29.06.2023г. е уведомил М.П., че представената от нея Диплома Серия ВТУ - 2019г. с регистрационен № *****/15.07.2019 г. удостоверява професионална квалификация, която не е отговаряла на нито едно от изискванията в чл.7, ал.10 от Правилника за прием на студенти (българоезично обучение) в МУ - Варна за учебната 2022/2023 г. Посочено е, че учебният план, по който е била обучавана жалбоподателката не покрива изискванията за продължаване на обучението в едногодишна магистърската програма по „Клинична логопедия", която надгражда знанията и уменията на студентите завършили ОКС „Бакалавър" в посочените в чл.7, ал.10 от Правилника за прием на студенти (българоезично обучение) в Медицински университет - Варна за учебната 2022/2023 г. специалности. Посочено е, че аудиторната заетост е значително по-малка от тази в определените като допустими за кандидатстване предходни успешно завършенибакалавърски програми, което се доказва и от кредитите, които са присъдени по дисциплините /общи и специализиращи/ относно продължаване на обучението по специалност „Клинична логопедия", ОКС „магистър". В дипломата липсва удостоверяване за успешно преминато обучение по базисни дисциплини, които формират компетентностите на специалиста по логопедия в областта на общественото здравеопазване: “Физиология на човека“, „Психиатрия“, „Ортодонтия", „Психолингвистика“, „Фониатрия", „Комуникативни нарушения при гласови разстройства", „Речева терапия при нарушен слух и кохлеарна имплантация", „Дизартрични и дисфагични нарушения при деца и възрастни" и др. Посочено е, че към годината на дипломиране на жалбоподателката – 2019 г. според НКДП от 2011 г. професионалните квалификации „Логопед" и „Логопед в институция в системата на предучилищното и училищното образование" са диференцирани и имат отделни шифри, съответно 22666001 и 23525006.

Видно от представената диплома за Висше образование на жалбоподателка, същата през 2019г. е придобила Образователно квалификационна степен „Бакалавър“ в специалност „Предучилищна педагогика и логопедия“ при редовна форма на обучение във Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“, Педагогически факултет с Професионална квалификация „Педагог, детски учител, учител-логопед, учител на деца с езиково-говорни нарушения“ със среден успех от курса на обучение мн. добър 5,24 и среден успех от дипломиране мн.добър 4,67.

По делото е представена административната преписка по оспорения акт, включваща заявление от информационната система за прием с адрес kskinfo.mu-varna.bg, сканирано копие на диплома на М.П., прикачено от лицето към електронно попълненото заявление, уведомление до лицето за отхвърляне на документите, справочник за прием на студенти за учебната 2022/2023г. на МУ – Варна, в който е включен Правилника за прием на студенти (българоезично обучение) в МУ – Варна за учебната 2022/2023 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за неоснователна, поради следното:

Съдът не споделя възражението на ответната страна, че подадената жалба е недопустима, тъй като процесното писмо изх. №099-1877/29.06.2023г. на Ректора на МУ-Варна не представлява индивидуален административен акт, а единствено и само уведомително писмо, съставено в изпълнение на съдебно решение и предвид липсата на материална и процесуална компетентност на ректора да се произнася по заявление на лицето за приемането му за обучение през миналогодишна приключила кандидатстудентска кампания 2022/2023 г. Обратно на така изложеното становище на ответника се е произнесъл и ВАС, който с Определение №8654 от 7.10.2022 г. на ВАС по адм. д. № 8583/2022 г. приема, че мълчаливият отказ на ректора на МУ –Варна да се произнесе по заявлението на П. по начина и реда, посочен в разпоредбата на чл. 32, ал. 1, т. 4 от ЗВО, попада в актовете по чл. 38 от ЗВО и подлежи на обжалване по реда на АПК. По определението на чл. 66, ал. 2 от ЗВО "студент" е този, който се обучава за придобиване на образователните степени "бакалавър" и "магистър" във висше училище, каквото е МУ – Варна. Съгласно разпоредбата на чл. 68, ал. 1 от ЗВО приемането на студенти и докторанти се извършва, чрез конкурсен изпит в рамките на утвърдения брой по реда на чл. 9, ал. 3, т. 6, букви "а" и "б" от ЗВО, при спазване на държавните изисквания, определените в правилниците на висшите училища изисквания, ако те не противоречат на държавните и капацитета на висшето училище, на професионалните направления и на специалностите от регулираните професии, определени от Националната агенция за оценяване и акредитация. При това разпоредбите на чл. 32, ал. 1, т. 1 и т. 4 от ЗВО, уреждащи правомощията на ректора на висшето училище предвиждат, че той представлява същото и решава окончателно всички въпроси, свързани с приемането, отписването и преместването на студенти, докторанти и специализанти. В намиращия се по делото Правилник за прием на студенти (българоезично обучение) в МУ Варна за учебната 2022-2023 г. е приета уредба, съгласно която (чл. 7, ал. 10) право да кандидатстват в специалността "клинична логопедия", ОКС "магистър" имат лица със среден успех от дипломата за висше образование не по-нисък от "добър", които са придобили ОКС "бакалавър" и/или "магистър" по специалността "логопедия" от професионални направления "Обществено здраве", и "Педагогика", както и тези по специалността "специална педагогика" с професионална квалификация "логопед" от професионално направление "Педагогика". В чл. 9 от същия е посочен набора от документи, които следва да подадат кандидатите на интернет страницата на МУ, а съгласно чл. 20 кандидат-студентите за тази специалност участват в конкурса по документи на база среден успех от курса на обучение и среден успех от държавните изпити от дипломата за висше образование. С посоченото се изчерпва правната уредба на приема на студенти кандидатстват в специалността "клинична логопедия", ОКС "магистър" в МУ – Варна.

От така установеното следва извод, че при липсата на уредба в Правилника относно това кой орган следва да постанови акт, свързан с решаване на въпрос, свързан с прием на студент следва да бъде приложена разпоредбата на чл. 32, ал. 1, т. 4 от ЗВО и компетентният орган в конкретния случай е ректорът на МУ Варна, комуто са възложени такива правомощия по закон. А това е така, тъй като с актовете, с които същият следва да се произнесе по въпросите, посочени в цитираната разпоредба, свързани с приемането, отписването и преместването на студенти безспорно се засягат права и законни интереси на лицата, кандидатстващи за студенти и самите студенти, при което същите имат характера и белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК.

Видно от гореизложеното изричният отказ на Ректора на МУ-Варна има характер на индивидуален административен акт по чл. по чл. 38 от ЗВО и подлежи на обжалване по реда на АПК.

По отношение на съответствието на акта с материалния закон, съдът намира следното:

Цел на висшето образование е подготовката на висококвалифицирани специалисти над средното образование и развитието на науката и културата /чл. 2 от ЗВО/. Съгласно чл. 42 от ЗВО системата на висшето образование е организирана в степени, които са бакалавър и магистър и се придобиват съобразно изискванията за продължителност на курса за обучение и кредити. Съгласно чл. 42, ал. 1, т. 1 от ЗВО в системата на българското висше образование съществуват два вида бакалавърски степен: 1. професионален бакалавър, която се придобива след три годишен курс на обучение и не по-малко от 180 кредита; и 2. бакалавър, която се придобива след четири годишен курс на обучение и не по-малко от 240 кредита. Обучението в степента "бакалавър" осигурява широкопрофилна подготовка или специализирана професионална подготовка по професионални направления и специалности.

Магистърската степен може да се придобива по три различни начина в зависимост от изискванията за вид и степен на образование, а именно:

1.не по-малко от 300 кредита и със срок на обучение не по-малък от 5 години след придобито средно образование (чл. 42, ал. 1, т. 2, б. "а" от ЗВО); 2. не по-малко от 120 кредита след придобита образователно-квалификационна степен професионален бакалавър (чл. 42, ал. 1, т. 2, б. "б" от ЗВО) и 3. не по-малко от 60 кредита след придобита образователно-квалификационна степен бакалавър по чл. 42, ал. 1, т. 1, буква "б" от ЗВО (чл. 42, ал. 1, т. 2, б. "в" от ЗВО). Обучението в степента "магистър" осигурява задълбочена фундаментална подготовка, съчетана с профилиране в определена специалност. Обучението в магистърска степен след придобита бакалаварска степен е своеобразно продължение на образованието с цел повишаване степента на образованието и е обвързано с допълване на знанията до изискуемия минимум от 300 кредита, без да е поставено изискване за срока на обучение.

От друга страна чл. 8а, ал. 1 от Наредбата за държавните изисквания за приемане на студенти във висшите училища на Република България, определя, че приемането на български граждани за студенти във висшите училища на Република България за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" след завършена образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" се извършва:

1. (доп. – ДВ, бр. 47 от 2018 г.) в рамките на утвърдения брой студенти по реда на чл. 9, ал. 3, т. 6, букви "а", "б" и "в" от ЗВО, или

2. (изм. – ДВ, бр. 47 от 2018 г.) в изпълнение на разпоредбите на чл. 21, ал. 3 и 4 от ЗВО.

Ал. 2 на с.р. определя, че условията, редът и сроковете за приемане на студентите по ал. 1 се определят в правилниците на висшите училища.

Чл. 42, ал. 9 от ЗВО в т. 2 определя, че висшите училища създават възможности и определят условията за преминаване от обучение в една образователна степен към обучение в друга. Анализът на нормата на чл. 42, ал. 9, т. 2 от ЗВО показва, че тя съдържа субективно право и юридическо задължение за адресата си - висшите училища, по силата на която висшите училища имат правото да определят условията за преминаване от обучение в една образователна степен към обучение в друга. Но по силата на нормата те имат и задължението да създадат възможност за това преминаване. Т.е. висшите училища са длъжни да създадат условия за преминаване, но какви точно ще бъдат тези условия е тяхно право да определят. Релевантното в случая е, че нормата създава задължение за определяне на условия за преминаване от една степен на обучение в друга.

Както бе посочено по-горе изискванията за обучение по специалността „Клинична логопедия", ОКС „магистър", определени в акредитационната оценка на програмата ОКС “магистър“ по специалност „Логопедия“ са определени в чл. 7, ал. 10 от Правилника за прием на студенти (българоезично обучение) в Медицински университет - Варна за учебната 2022/2023 г. Според тази разпоредба право да кандидатстват за обучение по специалността в университета имат лица със среден успех от дипломата за висше образование не по-нисък от „добър", които са:

1. придобили ОКС „бакалавър" и/или „магистър" по специалността „Логопедия" от професионално направление „Обществено здраве";

2. придобили ОКС „бакалавър" и/или „магистър" по специалността „Логопедия" от професионално направление „Педагогика";

3. придобили ОКС „бакалавър" и/или „магистър" по специалността „Специална педагогика" с професионална квалификация „Логопед" от професионално направление „Педагогика".

Съгласно чл. 80, ал. 1 от ЗВО „Висшите училища нямат право да провеждат обучение по специалности от неакредитирани професионални направления и неакредитираните специалности от регулираните професии и да издават на завършилите ги лица дипломи по смисъла на чл. 7, ал. 3“. Съгласно чл. 75, ал. 1 от същия закон „Акредитацията е признаване от Националната агенция за оценяване и акредитация на правото на висшите училища да дават виеше образование по образователно-квалификационни степени в определени области, професионални направления и по специалностите от регулираните професии“. Условията, на които трябва да отговарят кандидатите за обучение по определена специалност са в рамките на получената акредитация и висшето училище е задължено изцяло да спазва одобрените от НАОА критерии за подбор на кандидатите.

Наредбата за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени "бакалавър", "магистър" и "специалист" в чл. 9 определя, че обучението за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" се провежда в три основни направления:

1. профилиране и задълбочаване на подготовката в съответствие с придобитата специалност на образователно-квалификационна степен "бакалавър";

2. подготовка след завършено средно образование по специалности, за които се предвижда обучение само за придобиване на образователно- квалификационна степен "магистър";

3. допълнителна широкопрофилна и интердисциплинарна подготовка за придобилите висше образование на образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" по друга специалност.

Според чл. 10, ал. 1 от същата Наредба сроковете на обучение за придобиване на образователно- квалификационна степен "магистър" в редовна форма на обучение са:

1. не по-малко от една година за специалностите по чл. 9, ал. 1, т. 1;

2. не по-малко от 5 години за специалностите по чл. 9, ал. 1, т. 2;

3. по учебен план с продължителност, съобразена с предварителната подготовка на кандидатите и с правилника на висшето училище за специалности по чл. 9, ал. 1, т. 3.

Безспорно жалбоподателката М.П. попада в хипотезата на чл. 10, ал. 1, т. 3 във връзка с чл. 9, ал. 1, т. 3 от горната Наредба, доколкото притежава диплома за висше образование по специалност "Предучилищна педагогика и логопедия" и професионална квалификация "педагог, детски учител, учител-логопед, учител на деца с езиково-говорни нарушения“. В случая заложените критерии за прием по специалността ОКС “Магистър“ – „Клинична логопедия“ в едногодишна програма за обучение на МУ – Варна са изцяло съобразени с педагогическите знания и квалификация на кандидатите на предходен етап от висшето им образование. Кандидатката за обучение в магистърска степен М.П. не отговаря на условията, посочени в чл. 7, ал. 10, т. 1 и т. 3 от Правилника за прием на студенти (българоезично обучение) в МУ-Варна за учебната 2022г.-2023г. Жалбоподателката отговаря единствено на условието за придобита ОКС „бакалавър“ от професионално направление „Педагогика“, но не отговаря на условието за придобита специалност „Логопедия“, доколкото специалността „Предучилищна педагогика и логопедия“ не е идентична и напълно тъждествена по смисъл и съдържание с предвидената в чл. 7, ал. 10, т. 2 от Правилника за прием на студенти (българоезично обучение) в МУ-Варна за учебната 2022г.-2023г., тъй като логопедията във втората хипотеза е допълнение към педагогиката. Според уикипедия логопедията е наука, която изучава нарушенията на речта и езика, гласовите нарушения, нарушенията в гълтането – дисфагия (според най-новите тенденции) и разработва терапевтични методи за преодоляването им. Самото значение на думата „логопедия“ според тълковния речник на българския език означава - клон от педагогическата наука, който изучава недостатъците на говора и методите за тяхното премахване, а „клиничен“ мед. означава - който се извършва, провежда в клиника, въз основа на преки наблюдения върху болния. Дори от сравнението на двата термина става ясно, че клиничната логопедия представлява медицинска наука, която е различна от педагогическата наука.

В подкрепа на горното е и съпоставката на учебният план, по който се е обучавала жалбоподателката във Великотърновският университет в ОКС „Бакалавър“ с учебния план на МУ-Варна за ОКС „Бакалавър“ - специалност „Логопедия“, при която се установяват съществени различия. Аудиторната заетост, видно от дипломата на жалбоподателката е значително по-малка от тази в определените като допустими за кандидатстване предходни успешно завършенибакалавърски програми, което се доказва и от кредитите които са присъдени по дисциплините /общи и специализиращи/ относно продължаване на обучението по специалност „Клинична логопедия", ОКС „магистър". В представената диплома липсва удостоверяване за успешно преминато обучение по базисни дисциплини, които формират компетентностите на специалиста по логопедия в областта на общественото здравеопазване: „Физиология на човека“, „Психиатрия“, „Ортодонтия", „Психолингвистика“, „Фониатрия", „Комуникативни нарушения при гласови разстройства", „Речева терапия при нарушен слух и кохлеарна имплантация", „Дизартрични и дисфагични нарушения при деца и възрастни" и др. Ако се сравни учебния план по специалност „Логопедия“, ОКС „бакалавър“, редовно обучение в МУ – Варна, публикуван на интернет-адрес https://www.mu-varna.bg/BG/Students/Documents/FOZ%202020-2021/info-uchebni-programi/UP%20LOGOPEDIA%20-%202021-2022.pdf, с изучаваните дисциплини от жалбоподателката е видно, че изучаваните от нея идентични дисциплини са със значително по-малък брой кредити – напр. „Въведение в логопедията“ 5 бр. кредити в МУ-Варна, при 2 бр. за жалбоподателката, „Неврология“ – 5 бр. кредити в МУ – Варна при 1 бр. за жалбоподателката, „Техника на говора и постановка на гласа с практикум“ – 4 бр. кредити в МУ – Варна при 2 бр. за жалбоподателката, „Логопедична практика“ – 18 бр. кредити в МУ – Варна при 10 бр. за жалбоподателката. Видно от публикуваната на сайта на ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“ https://www.uni-vt.bg/bul/spec/specinfo.aspx?sptype=1&tab=azb&mc=1020169&fmc=10201692&specname=%D0%9 информация, студентите от специалност "Предучилищна педагогика и логопедия", ОКС – бакалавър, усвояват знания по основни дисциплини от: психолого-педагогически цикъл: педагогика, предучилищна педагогика, педагогическа диагностика, сравнително образование, обща, възрастова и педагогическа психология; съвременен български език и др. за придобиване на фундаментални педагогически знания и педагогическа правоспособност; технологичен цикъл на педагогическото взаимодействие с деца от предучилищна възраст по основните образователни направления: български език и литература за деца, математика, околен свят, изкуства, физическа и музикална култура, конструиране и технологии, игрова дейност в детската градина; специализиран цикъл по логопедия: основи на логопедията, комуникативни нарушения; методика за изследване и анализ на езиково-речеви нарушения; логопедична терапия при артикулационни нарушения, при нарушения плавността на речта, при специфични езикови нарушения, при неврологични нарушения и др. Като придобитата професионална квалификация е логопед в системата на предучилищното и училищното образование. За разлика от горното, видно от публикувания на https://www.mu-varna.bg/BG/AboutUs/PublicHealth/Documents/MU-Katalog%202017.pdf, Каталог на образователните цели и професионалните компетентности на Факултета по обществено здравеопазване, приет на Факултетен съвет с Протокол № 172/26.10.2021 г., в МУ – Варна придобитата професионална квалификация „логопед“ с ОКС „бакалавър“ предоставя възможност за реализация в различни структури на здравната, образователната и социалната системи, което включва и различни видове лечебни заведения от извънболничната и болничната помощ. Последното представлява по – тясна професионална квалификация, която не е включена в придобитата от жалбоподателката професионална квалификация. Видно е, че за всяка от квалификациите са изискуеми различни общи и специални компетенции и умения, които се добиват в резултат на обучението по двете различни професии.

Не могат да бъдат споделени твърденията в жалбата относно използването от ВТУ за обозначение на професионалната квалификация на придобилия дипломата, наименование по НКПД - 2005, вместо това по НКПД-2011 - „учител-логопед“, вместо актуализираното „логопед“, които според жалбоподателката се явяват идентични по смисъл и съдържание.

Вярно е, че като автономен ВУЗ ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“ е в правото си да определи съответните специалности и професионални квалификации, по които обучава студентите. Но към 2019г. в която жалбоподателката се е дипломирала и според НКДП-2011 професионалните квалификации „Логопед" и „Логопед в институция в системата на предучилищното и училищното образование" са диференцирани и имат отделни шифри, съответно 22666001 и 23525006. С оглед на нормативната уредба - чл. 42 от ЗВО и Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, в националното позитивно право дефиниция на понятието "професионална област" няма. Безспорно е също, че областите на висшето образование, съгласно Класификатора, и областите на образование, съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение, приет на основание чл. 6, ал. 2 от Закона за професионалното образование и обучение, не са идентични. Понятието "специалност" е използвано в ЗВО като не му е дадено легално определение. С оглед на съдържанието на чл. 42, ал. 2 и 3 във вр. с чл. 80, ал. 1 от ЗВО очевидно специалност е третата по степен конкретизация на обучението във висшето образование след областите и професионалните направления. В § 1, т. 4 от ЗПОО понятието "специалност" е дефинирано като самостоятелно обособена трудова дейност в рамките на дадена професия. С определени допълнения, това е и дефиницията на "специалност" в Националната класификация на професиите и длъжностите. Дефиниция на понятията "професия", "професионално направление" и "професионална квалификация" са дадени в § 1, т. 1, 3 и 5 от ЗПОО, за неговите цели, като понятията "професия" и "професионална квалификация" в Националния класификатор на професиите и длъжностите са дефинирани от гледна точка на класификационните цели на класификатора – "професия" е съвкупност от длъжности, чиито основни функции и задачи се характеризират с висока степен на сходство". От НКПД-2011 е видно, че професионалната квалификация „логопед“ с код 22666001 е включена в група 22 – медицински специалисти, подгрупа 226 – други медицински и здравни специалисти, 2266 – аудиолози и логопеди, 001 – логопед. От друга страна професионална квалификация „логопед в институция в системата на предучилищното и училищното образование“ с код 23525006 е включена в група 23 – преподаватели, подгрупа 235 – други преподаватели, 2352 – учители за лица със специални образователни потребности, 5006 - логопед в институция в системата на предучилищното и училищното образование. Идентично е било разрешението дадено в предходния КПД-2005, където в единична група 2340- Учители в специални детски градини и училища, в която според обяснителните бележки се обхващат лица, които преподават един или повече учебни предмета на деца, ученици, други млади хора или възрастни с физически или психични увреждания или на хора с трудности при учене; участват в създаването и осъвременяването на учебни програми; оценяват и отчитат постиженията на обучаемите и на учебния процес, съществува длъжност Учител, логопед с код 2340 6001. Пак в НКПД-2005 в единична група 3330-Учители в специални детски градини и училища, в която се обхващат лица, които преподават един или повече учебни предмета на деца, ученици, други млади хора или възрастни с физически или психични увреждания или на хора с трудности при учене; участват в създаването и осъвременяването на учебни програми; оценяват и отчитат постиженията на обучаемите и на учебния процес, съществува длъжност Учител, логопед с код 3330 5001. А в единична група 3229 Други медицински специалисти, некласифицирани другаде (без медицински сестри, в която се класифицират специалисти в здравното обслужване, които не са посочени в единични групи 3221-3228 е посочена длъжност логопед с код 3229 6004, което доказва изложеното от ответната страна, че професионалната квалификация на жалбоподателката не отговаря на поставените изисквания за кандидатстване по магистърската програма „Клинична логопедия“ в МУ - Варна. В тази връзка съдът намира за ирелевантно представеното допълнително споразумение към трудов договор от 01.03.2022г. доколкото Фондацията-работодател не е включена в системата на предучилищното и училищното образование.

Само за сравнение съдът отбелязва, че например в СУ в специалността „Специална педагогика“ и „Логопедия“ е предвидено обучение за ОКС „магистър“ от 3 и 4 семестъра. А в ЮЗУ за завършили ОКС „бакалавър“ или ОКС „магистър“ по специалности от други професионални направления, обучението по магистърска програма по „Логопедия“ от направление „Обществено здраве“ е 4 семестъра /https://www.swu.bg/bg/prospectivestbg/admagbg/136-mpcat/phcatm/287-logombgart/, а магистърска програма по „Клинична логопедия“ е само за логопеди, завършили ОКС „Бакалавър“ в професионалното направление „Обществено здраве“ https://www.swu.bg/images/educational_programs/master/public_health/cl-bg.pdf.

В конкретния случай кандидатката като такава с друга квалификация и със завършено висше образование по друга специалност може да бъде обучавана в двугодишни магистърски програми.

По изложените съображения жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане, съдът намира, че на основание чл. 143, ал. 3 от АПК на Медицински университет „Проф. П. С.“ – Варна, следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 1000 лева за адвокатско възнаграждение. Съдът намира възражението за прекомерност на адвокатския хонорар за неоснователно, тъй като същият е в минимално предвидения размер съгласно чл. 8, ал.3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от гореизложените съображения, настоящият състав на Административен съд-Варна

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.П.П. ***, подадена чрез адв. П., против отказ до допускане до кандидатстване по специалност „Клинична логопедия“, ОКС Магистър при Медицински университет „Проф. П. С.“, обективиран в писмо с изх.№ 099-1877/29.06.2023г. на ректора на Медицински университет „Проф. П. С.“ – Варна.

ОСЪЖДА М.П.П. *** да заплати на Медицински университет „Проф. П. С.“ – Варна, сумата от 1000 /хиляда/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението до страните пред Върховен административен съд.

Съдия: