Р Е Ш Е Н И Е
№
Гр. К.,
24.06.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – гр. К., ІI – ри състав в публично заседание на петнадесети
юни две хиляди и двадесета година, в
състав :
Районен съдия : АКСИНИЯ АТАНАСОВА
При секретаря Д.М. и в присъствието
на прокурора
разгледа
докладваното
от съдията Атанасова АНД № 393
по описа
за 2019 година, за да се
произнесе, съдът взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона
за административните нарушения и наказания.
С.Р.С. ***, ЕГН ********** е подал
жалба до РС - гр. К. чрез административнонаказващия орган – Началник група към
ОДМВР - С. срещу наказателно постановление № 19 – 1204 - 003006 / 30.10.2019 г.,
в която се сочат съображения на НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТ И НЕОБОСНОВАНОСТ НА АТАКУВАНОТО
НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ. Жалбоподателят моли
съда да постанови
решение, с което
да отмени същото
изцяло.
На съдебно заседание пред
настоящата инстанция жалбоподателят редовно призован не се явява, същият се
представлява от адв. С. – САК, която поддържа така депозираната жалба и моли
обжалваното наказателно постановление да бъде отменено, като излага подробно
доводите си.
Въззиваемата страна редовно
призована на съдебно заседание пред настоящата инстанция не изпраща
представител. В приложеното съпроводително писмо излага становище за
неоснователност на жалбата и моли съда да потвърди обжалваното наказателно
постановление.
Съдът, след
като обсъди доводите на страните и ги прецени във връзка със събраните по
делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа страна
:
Видно е от
приложения към делото акт за установяване на административно нарушение серия АА
№ 285766 / 13.09.2019 г., че на 23.07.2019 г. около 08.54 часа в гр. К., в
населено място, по ВП – II – 81, ул. „Л.Ш.“ 1В, до фирма „С.“,
посока към гр. С. жалбоподателят е
управлявал лек автомобил марка „М. 5”, с рег. № СВ 41 79 МН, лична собственост,
като при ограничение на скоростта -
Въз основа на съставен акт за установяване
на административно нарушение Началник група към ОДМВР - С. издава наказателно
постановление № 19 – 1204 - 003006 / 30.10.2019 г., с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 182 ал. 1 т. 6
от ЗДвП е наложил на С.Р.С. ***, ЕГН ********** административно наказание „Глоба”
в размер на 700.00 / седемстотин / лева.
По делото е представен протокол
от проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR – 1М“ № 3 – 41 – 19, както и удостоверение за одобрен тип средство за
измерване.
Изложената фактическа обстановка съдът
прие за безспорна въз основа на приложените и приети по делото по реда на чл.
283 от НПК писмени доказателства, така и от разпита на свидетелите Ц.К.Т. и Г.Б.
Б. - актосъставител.
При така
установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи от ПРАВНА СТРАНА
:
Подадената жалба е допустима, а
разгледана по същество е основателна.
Съдът след извършената служебна проверка
по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, както и по
отношение на конкретните оплаквания, изложени от жалбоподателя в жалбата,
констатира следното :
От приложените по делото доказателства е
видно, че наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 16.12.2019 г., а жалбата е подадена до РС - гр. К. чрез административнонаказващия
орган с вх. № 5279 / 23.12.2019 г. Съдът приема, че жалбата е допустима с оглед
на обстоятелството, че същата е подадена в предвидения в чл. 59 от ЗАНН - 7 -
дневен срок за обжалване на връченото наказателно постановление.
Административнонаказателното
производство се образува със съставянето на акта, с който се установява
извършването на административното нарушение. В чл. 42 от ЗАНН са въведени
минималните законови изисквания към един акт за установяване на административно
нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен.
Посочените в чл. 42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на
административно нарушение са задължителни и с оглед на използуваното
словосъчетание в разпоредбата : " Актът за установяване на
административното нарушение трябва да съдържа…. ". В конкретния случай
съдът след като се запозна внимателно с акта за установяване на административно
нарушение серия АА № 285766 / 13.09.2019 г. намира, че същият не отговаря на
изискванията на чл. 42 от ЗАНН.
Съдът намира, че е нарушена
разпоредбата на чл. 42 т. 3 и т. 4 от ЗАНН т.е. в акта не са посочени мястото,
където е извършено нарушението и обстоятелствата, при които е извършено същото.
В АУАН е посочено като място на извършване на нарушението - в населено място,
по ВП – II – 81, ул. „Л.Ш.“ 1В, до фирма „С.“.
Въпреки че бяха изискани доказателства от Община К. относно обстоятелството
кога е поставен пътен знак Д 12 / край на населено място / до фирма „С.“, да предостави
информация на какво основание е преместен пътен знак Д 12 и схема на пътния
участък, от която да е видно къде се е намирал пътен знак Д 12 към дата
01.01.2019 г., такива не бяха представени.
С оглед на изложеното липсват две от задължителните изисквания, на които трябва
да отговаря съставения акт за установяване на административно нарушение - в акта не е посочено точно мястото на
извършване на нарушението / чл. 42 т. 3 от ЗАНН / и не е извършено описание на
нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено / чл. 42 т. 4 от ЗАНН /, поради което същият
се явява и незаконосъобразен.
Производството по налагане на
административно наказание е една последваща дейност и предполага образуване на
административнонаказателно производство, наличие на административна преписка и
събрани доказателства във връзка с извършеното административно нарушение.
Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН административнонаказващият орган се
произнася по преписката в едномесечен срок от получаването й, като преди да се
произнесе наказващият орган проверява съставения акт за неговата
законосъобразност и обоснованост, преценява възраженията и събраните
доказателства, след което издава наказателно постановление, с което налага
съответното по вид и размер наказание.
В чл. 57 ал. 1 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към едно наказателно
постановление, които следва да са налице, за да бъде то законосъобразно.
Посочените в чл. 57 ал. 1 от ЗАНН законови реквизити на наказателното
постановление са задължителни и с оглед на използуваното словосъчетание в
разпоредбата : „Наказателното постановление трябва да съдържа ….“. В конкретния
случай административнонаказващият орган не е изпълнил основното си задължение,
а именно : да провери съставения акт с оглед на неговата законосъобразност,
като не е взел предвид нарушенията на чл. 42 ал. 1 т. 3 и т. 4 от ЗАНН, допуснати от актосъставителя, поради
което и издаденото от Началник група към ОДМВР – С. наказателно постановление №
19 – 1204 – 003006 / 30.10.2019 г. се явява незаконосъобразно.
Мотивиран от гореизложеното, Районен съд – гр. К., ІI - ри състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 19 – 1204 – 003006 / 30.10.2019
г. на Началник група към ОДМВР – С., с което на С.Р.С. ***, ЕГН ********** е наложено на основание чл. 182 ал. 1 т. 6
от ЗДвП административно
наказание „Глоба” в размер на 700.00 / седемстотин / лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона
за движението по пътищата, като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – С. област в 14 –
дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :