Присъда по дело №321/2011 на Окръжен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 септември 2011 г. (в сила от 25 септември 2011 г.)
Съдия: Иван Димитров Иванов
Дело: 20112300200321
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 5 юли 2011 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

101                                  07.09.2011 година                       град Ямбол

 

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ЯМБОЛСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД        V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На седми септември                                                                 2011  година

В публично заседание в следния състав:

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН И.

                                       СЪД.ЗАСЕДАТЕЛИ: 1. М.И.

                                         2. П.Д.

 

Секретар: П. У.

Прокурор: М.Б.

Като разгледа докладваното от СЪДИЯ И.

НОХД № 321 по описа на 2011 година

 

                                        П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия Д.Е.А., роден на *** ***, обл. Ямбол, ул. И.И. № 31, Б., Б.Г., с о. о., ж., о. р. в „У.Б.” АД гр. Ямбол, неосъждан, ЕГН **********,

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, че на 12.03.2011 г., около 19:00 часа, в с. *****, о.ина „Тунджа”, област Ямбол, на кръстовище на път ІІІ-5304 – ул. Г.И. с ул. Х.Б., при управление на лек автомобил марка „А. 80”, с ДК № У 0670 ВВ, с посока на движение от гр. Ямбол към и в с. *****, е нарушил правилата за движение по пътищата, установени в разпоредбите на чл.25, ал.1 и ал.2 от ЗДвП и чл.84, ал.2 от ППЗДвП, и по непредпазливост е причинил смъртта на Н.К.Д. ***, с ЕГН **********, поради което и на основание чл.343, ал.1 б.”в”, вр. чл.342, ал.1 от НК, във вр.с чл.55, ал.1 т.2 б. „б” от НК, го ОСЪЖДА на ПРОБАЦИЯ при следните пробационни мерки:

- задължителна регистрация по настоящ адрес два пъти седмично за срок от шест месеца;

- задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от шест месеца;

- поправителен труд по местоработата на подсъдимия в „У.Б.” АД гр. Ямбол, включващ 10 % удръжки върху възнаграждението му за срок от шест месеца.

На основание чл.343г от НК, ЛИШАВА подсъдимия А. от право да управлява МПС за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА.

ПРИЗНАВА подсъдимия Д.Е.А., със снета по делото самоличност, за НЕВИНОВЕН В ТОВА да е извършил горното престъпно деяние чрез нарушаване на правилата за движение, визирани в чл.5, ал.1 т.1 от ЗДвП, поради което и на основание чл.304 от НПК го ОПРАВДАВА по така повдигнатото му обвинение.

ОСЪЖДА подсъдимия А., със снета по делото самоличност, да ЗАПЛАТИ направените по делото разноски - 1045 лв. по сметка на Областна дирекция на МВР гр. Ямбол и 45 лв. по сметка на ЯОС – бюджет на съдебната власт.

ОСЪЖДА подсъдимия А., със снета по делото самоличност, да ЗАПЛАТИ на частните обвинители Д.Я.Д. – лично и като законен представител на К.Н.Д. направените разноски в размер на 500 лв. и на К.С.Д. и Д.К.Т. направените разноски в размер на 500 лв.

 

ПРИСЪДАТА подлежи на обжалване и протестиране в 15-дневен срок от днес пред Апелативен съд гр. Бургас.

 

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                    

                                    СЪД.ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.                      2.    

Съдържание на мотивите

Мотиви към Присъда № 101/07.09.2009г., постановена по НОХД №            

321/2011г. по описа на Ямболски окръжен съд

 

 

Ямболска окръжна прокуратура е внесла обвинителен акт срещу

Д.Е.А.  с обвинение в това , че  на 12.03.2011г.около 19,00ч. в с.***** , о.ина Тунджа , обл.Ямбол , на кръстовище на път III- 5304- ул.”Г.И.” с ул.”Х.Б.” , при управление на лек автомобил марка „А. 80” с ДК № У 06 70 ВВ , в посока на движение от гр.Ямбол към и в с.***** е нарушил правилата за движение по пътищата , установени в разпоредбите на : чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП, чл.25 ал.1 и ал.2 от ЗДвП и чл.84 ал.2 от ППЗДвП и по непредпазливост причинил смъртта на Н.К.Д. *** с ЕГН ********** – престъпление по чл.343 ал.1 б.”в” вр. с чл.342 ал.1 от НК.

В съдебно заседание участващия по делото прокурор поддържа обвинението така както е възведено в обвинителния акт.Излага съображения за доказаност от обективна и субективна страна  на осъществяване на престъплението по внесеното обвинение.Иска признаване на подсъдимия за виновен и предвид разпоредбата на чл.373 ал.2 от НПК и определяне на наказание „лишаване от свобода” в размер на две години след като се приложи разпоредбата на чл.58а от НК.Така наложеното наказание следва на основание чл.66 ал.1 от НК да бъде отложено.Същото следва да бъде съобразено с чистото му, съдебно минало  това , че подсъдимия признава вината си и се отчете оказаното съдействие пред съда и досъдебното производство.Иска се подсъдимия да бъде лишен от право да управлява МПС за срок от две години.

В качеството на частни обвинители в процеса са конституирани Д.Я.Д. – лично и в качеството и на майка и законен представител на малолетното и дете К. Н. Д. , К.С.Д. и Д.К.Т..В съдебно заседание чрез повереника си – адвокат от ЯАК поддържат обвинението така както е посочено в обвинителния акт.Считат , че фактическата обстановка е доказана по един безспорен и несъмнен начин  и се иска наказание „лишаване от свобода” в по-завишен размер от поисканото от прокурора , което на основание чл.66 ал.1 от НК да бъде отложено, както и подсъдимият А. да бъде лишен от правоуправление на МПС в срока предложен от държавното обвинение.

Подсъдимият участва в процеса лично и чрез редовно упълномощен защитник.Чрез защитата си излага съображения за правилно установяване на фактическите обстоятелства, предвид признаване изцяло на фактите , изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт съгласно разпоредбата на чл.371 ал.2 от НПК и даденото съгласие да не се събират доказателства за тези факти.Пледира за приложение на чл.55 от НК при определяне на наказанието като се вземат предвид многобройните смекчаващи вината обстоятелства , а именно: чистото съдебно минало на подсъдимия , чистосърдечно признаване на вината, цялостно съдействие в хода на наказателния процес  за разкриване на обективната истина, няма налагани административни наказания по ЗДвП и ППЗДвП, по време на ПТП  се е движел с 24 км/ч. и безспорните доказателства за съпричинителство от страна на пострадалия водач на МПС , участник в ПТП , който се е движел в населено място със 127 км/ч. и е бил в пияно състояние.Настоява се да бъде лишен подсъдимия А. от право на управление на МПС за един минимален срок.

От анализа на събраните и проверени в хода на съдебното следствие доказателства , съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Подсъдимият Д.Е.А. *** бил правоспособен водач на МПС категория „В”, „С”, „М” и „Т” , съгласно последен протокол № 512/28.06.1992г. и предхождащ го такъв с № 356/08.08.1991г.Притежавал Свидетелство за управление на МПС № *********/18.08.2004г. и контролен талон № 2199643/07.09.2004г.Като водач на МПС не са му били налагани административни наказания за извършени от него административни нарушения на правилата , установени за движение по пътищата.

Вечерта на 12.03.2011г. , подсъдимият Д.Е.А. предприел управление на лек автомобил , марка „А.” 80” с ДК № У 0670 ВВ , собственост на свидетеля Б.В.И. *** с посока на движение от гр.Ямбол за с.***** обл.Ямбол. В автомобила управляван от подсъдимия като пътници пътували съпругата му – С.И.А. , на предна дясна седалка, до тази на водача ; свидетелката Д.Д.А. – дъщеря на подсъдимия, И Д А.- син на подсъдимия , М Д.А. – дъщеря на подсъдимия и свидетеля Е.Е.Х. – баща на подсъдимия, последните четирима на задната седалка на управлявания от подсъдимия автомобил.Около 19,00ч. , същата вечер , подсъдимият , движейки се път III- 5304 навлязъл в очертанията на с.***** , обл.Ямбол на територията на което населено място пътят бил обозначен като улица „Г.И.”.В населеното място подсъдимият осъществил движение с управляваното от него МПС в условията на тъмната част на денонощието , при наличието на улично осветление в селото , с включени светлини на , по прав хоризонтален участък от път III-5304- ул.”Г.И.” , без ограничение на обзорната видимост в двете посоки, със запазена в добро състояние суха асфалтова настилка , разделен на две еднакви ленти за движение , с хоризонтална маркировка – единична прекъсната линия МЗ по чл.63 ал.2 т.3 от ППЗДвП , всяка от които с ширина 4,05 м. ; о.а ширина на платното за движение – 8,10м., в дясната за него лента за движение на пътя.Двустранно платното за движение било ограничено с бордюри  с височина 11 см.Със скорост на движение на управлявания от него автомобил от 24 км/ч.,подсъдимият А. приближил кръстовище на път III-5304 – ул.”Г.И.” с ул.”Х.Б.” и със същата скорост на управление предприел извършването на маневра завиване наляво за навлизане от ул.”Г.И.” в ул.”Х.Б.” , вследствие на което навлязъл изцяло с автомобила си в съседната на движението му пътна лента.В същия този момент в своята , насрещна за подсъдимия лента за движение , по същия път в посока от с.Окоп за гр.Ямбол срещу подсъдимия А. *** с ул.”Х.Б.” в селото , със скорост на движение 127 км/ч. с включени светлини на предните фарове се движел лек автомобил „Сузуки Суифт” с ДК № У 1359 АК , собственост и управляван от Н.К.Д. ***.Подсъдимият А. предприел маневрата завиване наляво , без да се убеди , че няма да създаде опасност  за така движещия се насрещно на него лек автомобил , който следвало да премине покрай него; без да се съобрази с неговото положение на пътя, посока и скорост на движение , не отчитайки наближаването му към мястото на извършваната от него маневра и към управлявания от него в процес на завиване наляво автомобил.По този начин подсъдимия А. не пропуснал движещия се срещу него автомобил , управляван от Д. , като автомобила управляван от подсъдимия , поради извършваната от него  маневра се позиционирал косо наляво в насрещната лента на движение.От своя страна Н.Д. възприел неправилно предприетата от подсъдимия маневра , като направил опит да спре управлявания от него автомобил , чрез аварийно задействане на спирачната му уредба. Независимо от това и въпреки положените от Д. усилия последвал удар между двата автомобила при скорост на тяхното движение от 24 км/ч. за управлявания от подсъдимия А. лек автомобил и при погасена до 124 км/ч. скорост на движение на управлявания от Н.Д. лек автомобил.Ударът се осъществил в зоната на кръстовището, в лентата за движение на управлявания от Н.Д. лек автомобил, като за него ударът бил челен-централен, обособен в позицията на фронталните му състави, около и по надлъжната му ос, а за управлявания от подсъдимия А. лек автомобил ударът бил челно-кос , обособен в позицията на челните му десни състави/ десен фар и предна част на преден десен калник/След удара  и в резултат на него управлявания от подсъдимия А. лек автомобил се завъртял обратно на посоката на часовниковата стрелка и останал върху  пътното платно в лявата /насрещна/ за него лента на движение, позициониран с предните си състави в посока към гр.Ямбол.Автомобилът управляван от Н.Д. след удара реализирал аварийно движение напред и надясно , от и извън пътното платно в  посока на неговото движение към гр.Ямбол, като преустановил движението си , обръщайки се върху тавана си в близост до крайпътен железобетонен стълб.

В резултата на станалото ПТП , пострадалият Н.К.Д. получил тежки и несъвместими с живота травматични увреждания.В опит да бъде спасен непосредствено след станалото ПТП , пострадалия бил транспортиран от органите на ЦСМП до МБАЛ „Св.Пантелеймон””- гр.Ямбол , където бил приет по спешност и в безсъзнание в ОАИЛ на болничното заведение.Въпреки спешно оказаното му медикаментозно и оперативно лечение , Н.К.Д. починал в 23,00ч. на същия ден – 12.03.2011г.

Видно от заключението на назначената по делото съдебномедицинска експертиза на трупа на Н.К.Д. е установено: автомобилна травма , ожулвания, кръвонасядания и разкъсно-контузни рани по главата и крайниците , многобройни счупвания на ребра двустранно, разкъсване на белите дробове, двустранен хемопневмоторакс, счупване на лявата бедрена кост и кондилите на бедрените кости и големите пищяли, травматична луксация на двете коленни стави , травматичен шок , анемия , субкапсуларно разкъсване на черния дроб , контузия на предната коремна стена.Смъртта на Д. е резултата на множествени механични травми, довели до остра масивна кръвозагуба и травматичен шок.Установените травматични увреждания са причинени от удари с или върху твърди тъпи предмети с голяма сила, обичайни при и вследствие на ПТП , като последните са в причинна връзка с настъпването смъртта на пострадалия.

Видно от Протокол № 82/14.03.2011г. за извършеното по делото химическо изследване , в кръвта иззета от пострадалия Н.К.Д. към момента на станалото ПТП са се съдържали 1,03% етилов алкохол.

Видно от Протокол № 83/14.03.2011г. за извършеното по делото химическо изследване, в кръвта иззета от подсъдимия Д.Е.А. към момента на станалото ПТП не се е съдържал етилов алкохол.

Видно от заключението по назначената по делото съдебномедицинска експертиза по писмени данни  вследствие на станалото ПТП на пътувалите  в автомобила на подсъдимия , като пътници негови близки родственици по права линия са били причинени травматични увреждания , както следва:

На М Д.А.  с ЕГН **********/дъщеря на подсъдимия/ е било причинено счупване на лявата и дясната мишнични кости , всяко от които е довело до трайно затрудняване движенията на съответния горен крайник на пострадалата за около 4-5 месеца при обичайния ход на развитие на оздравителните процеси.

На И Д А. с ЕГН ********** /син на подсъдимия/ е било причинено счупване на лявата голямопищялна кост, мозъчно сътресение, контузия на главата, разкъсно-контузна рана на входа на ушния канал на дясното ухо.Счупването на голямопищялната кост е причинило трайно затрудняване движенията на левия долен крайник на пострадалия за около 6-7 месеца при обичайни ход на развитие на оздравителните процеси.Травматичните увреждания са причинили временно разстройство на здравето не опасно за живота.

На Д.Д.А. е било причинено мозъчно сътресение, разкъсно-контузни рани на главата.Не е установено мозъчното сътресение при пострадалата да се е проявило със загуба на съзнание от степен на кома.В конкретния случай се касае за степенно разстройство на съзнанието , което само по себе си е причинило временно разстройство на здравето , не опасно за живота на пострадалата.Разкъсно-контузните рани на главата са причинил временно разстройство на здравето не опасно за живота на пострадалата.

На Е.Е.Х. с ЕГН ********** /баща на подсъдимия/ е било причинено: мозъчно сътресение, контузия с разкъсно-контузна рана на главата.Не е установено мозъчното сътресение при пострадалия да се е проявило с пълна загуба на съзнание от степен на кома.В конкретния случай се касае за степенно разстройство на съзнанието и като такова е причинило временно разстройство на здравето не опасно за живота на пострадалия.Останалите увреждания по съвкупност са причинили временно разстройство на здравето не опасно за живота на пострадалия.

В резултата на станалото ПТП на подсъдимия Д.Е.А. е било причинено счупване на малеоларния израстък на дясната голямопищялна кост и на малеоларния израстък на лявата малкопищялна кост, мозъчно сътресение , контузия на главата.Счупването на дясната голямопищялна кост е причинило трайно затрудняване движенията на десния долен крайник  на подсъдимия за около 4-5 месеца при обичайния ход на развитие на оздравителните процеси.Счупването на лявата малкопищялна кост е причинило трайно затрудняване движенията на левия долен крайник на подсъдимия А. за около 3-4 месеца при обичайния ход на оздравителните процеси.Не е установено мозъчното сътресение да се е проявило с пълна загуба на съзнание от степен на кома.В конкретния случай се касае за степенно разстройство на съзнанието , което само по себе си е причинило временно разстройство на здравето , не опасно за живота на подсъдимия.

За всички установени от вещото лице травматични увреждания е установено , че се дължат на действието на твърди тъпи предмети и по начин и по време могат да бъдат резултата от станалото ПТП.

Видно от заключението на назначената по делото авто-техническа експертиза мерки от техническа гледна точка за недопускане на станалото ПТП е следвало да бъдат взети , както от подсъдимия Д.Е.А. , така и от пострадалия Н.К.Д.. ПТП не би се състояло при ненавлизане и при непресичане на насрещната лента за движение от завиващия наляво лек автомобил , управляван от подсъдимия А. при наличие на движещ се насрещно на него и направо лек автомобил , управляван от пострадалия Д..При същите пътни условия ПТП не би се състояло и при управление на автомобила на пострадалия със скорост на движение до 50 км/ч. според нормативно установените изисквания за движение на МПС в рамките на населено място, въпреки неправилно предприетата и извършена от подсъдимия маневра – завой наляво.

Видно от заключението по назначената по делото оценъчна авто-техническа експертиза , в резултата на възникналото ПТП на МПС – лек автомобил марка „Сузуки Суифт” с ДК № У 1359 АК е причинена щета от 1650лв. , при пазарна стойност на МПС към момента на извършване на деянието в размер на 2 000лв. , а на МПС –лек автомобил марка „А. 80” с ДК № У 0670 ВВ , собственост на Б.В.И. *** е причинена щета в размер на 1 300лв. , при пазарна стойност на МПС към момента на извършване на деянието в размер на 1 700лв.

Видно от Свидетелството за съдимост на подсъдимия Д.Е.А. , същият е неосъждан.

Производството е по реда на глава XXVII от НПК.За да приеме за установени изложените фактически обстоятелства , съда в съответствие с разпоредбата на ал.3 на чл.373 от НПК взе предвид направеното от подсъдимия Д.Е.А. самопризнание в съответствие с разпоредбата на т.2 на чл.371 от НПК и събраните в хода на досъдебното производство доказателства – гласни и писмени , както и заключенията на назначените експертизи – съдебни авто-технически , съдебномедицинска , химически , при изразено съгласие от подсъдимия да не се събират доказателства относно фактите изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт и при обявено определение по реда на ал.4 на чл.372 от НПК.

Така изложената фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните в хода на досъдебното производство доказателства – гласни и писмени , както и от заключенията на назначените експертизи – съдебни авто-технически , съдебномедицински и химически.Съдът кредитира изцяло показанията на свидетелите Н.М.М. , Д.М.Г. , Р.Т.Т. и Б.В.И..Показанията на тези свидетели са вътрешно непротиворечиви и съответни едни на други и на останалите доказателства по делото – установеното от огледа на местопроизшествието и писмените доказателства , а и от заключенията на назначените експертизи, относно съставомерните фактически обстоятелства.Изложената фактическа обстановка се установява отчасти и от обясненията на подсъдимия А. отчасти и от показанията на неговите родственици по права линия – свидетелите С.А., Д.А., и Е.Х.. Горната фактическа обстановка се установява и от приложените по делото писмени доказателства : Протокол за оглед на местопроизшествие и Фотоалбум, Свидетелство за съдимост № 1776/2106.2011г.,Справка от сектор КАТ при ОД на МВР – Ямбол, Удостоверение за наследници № 885 от 01.04.2011г., Акт за смърт № 278/13.03.2011г.Удостоверение за раждане от ***г. 2 бр./л.155 и л.1556 от ДП/,Застрахователна полица /л.162/.

Съдът кредитира в тяхната пълнота и заключенията на съдебните авто-технически експертизи , съдебномедицинската експертиза и химическите експертизи предвид тяхната обективност, точност , пълнота и изготвянето им в съответствие с изискванията за това.

От анализа на установените фактически обстоятелства поотделно и в тяхната съвкупност съдът намира , че както от обективна , така и от субективна страна подсъдимия Д.Е.А. е осъществил от обективна и субективна страна състава на чл.343 ал.1 б”в” във вр. с чл.342 ал.1 от НК тъй като на , 12.03.2011г.около 19,00ч. в с.***** , о.ина Тунджа , обл.Ямбол , на кръстовище на път III- 5304- ул.”Г.И.” с ул.”Х.Б.” , при управление на лек автомобил марка „А. 80” с ДК № У 06 70 ВВ , в посока на движение от гр.Ямбол към и в с.***** е нарушил правилата за движение по пътищата , установени в разпоредбите на : чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП, чл.25 ал.1 и ал.2 от ЗДвП и чл.84 ал.2 от ППЗДвП и по непредпазливост причинил смъртта на Н.К.Д. *** с ЕГН **********.

Безспорно установено е по делото , че настъпилото ПТП и последвалата от него смърт на Н.К.Д.  , е в пряка причинна връзка с виновно нарушените правила за движение от страна на подсъдимия Д.Е.А. , визирани в чл.чл.25 ал.1 и ал.2 от ЗДвП , съгласно която водач на пътно превозно средство , на когото предстои предприемане на маневра – завиване наляво за навлизане по друг път , преди да започне маневрата трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението , които минават покрай него и да извърши маневрата , като се съобразява с тяхното положение , посока и скорост на движение.При извършване на маневра , която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседната пътна лента , водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства , които се движат по нея и чл.84  ал.2 от ППЗДвП , съгласно която при завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото не релсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства.

Съдът не прие , че е налице пряка причинна връзка с  правилото по чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП и настъпилото ПТП , поради което оправда подсъдимия по това обвинение.

Подсъдимият А. в качеството си на водач на МПС преди започване маневрата завой наляво е бил длъжен  да се убеди , че няма да създаде опасност за участниците в движението минаващи покрай него в този момент и по специално участвалия в движението лек автомобил марка „Сузуки Суифт” д ДК № У 1359 АК , като неговия водач – пострадалия Н.К.Д. се е движел срещу него и минавал насрещно покрай него в своята лента за движение.Подсъдимият е бил длъжен да се съобрази в положението на пострадалия Д. , с посоката му на движение и скорост на движение.Подсъдимият е бил длъжен преди да навлезе в насрещната лента за движение да пропусне насрещно движещият се  по нея лек автомобил управляван от пострадалия Д..След като не сторил това подсъдимият е поставил в опасност живота и здравето на Д..

Смъртта на Д. е в пряка причинна връзка с неправомерното поведение на подсъдимия А., което се доказва от заключението на съдебномедицинската и авто-техническите експертизи.

От субективна страна деянието е осъществено от подсъдимия А. по непредпазливост.Безспорно подсъдимия не е предвиждал настъпването на о.ественоопасните последици при нарушаването на визираните разпоредби на ЗДвП и ППЗДвП, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

От доказателствата по делото безспорно е установено , че пострадалият Н.К.Д. също е допринесъл  , с поведението си за станалото ПТП.Същият е бил длъжен да се движи в своята лента за движение в населеното място /с.*****/ със скорост до 50 км/ч. , а не както е в конкретния случай със 127 км/ч. , както и да не употребява алкохол преди предприемане управление на МПС.С това пострадалия Д. е нарушил разпоредбата на чл.21 ал.1 от ЗДвП , което нарушение е в пряка причинна връзка със станалото ПТП и вредоносния резултат.

При определяне на вида и размера на наложеното наказание , съдът взе предвид следното:

В изпълнение на задължението по чл.373 ал.2 от НПК , съдът определи на подсъдимия наказанието при условията на чл.55 от НК  при наличието на многобройни смекчаващи вината обстоятелства , а именно: чистото съдебно минало на подсъдимия , чистосърдечно признаване на вината, цялостно съдействие в хода на наказателния процес  за разкриване на обективната истина, няма налагани административни наказания по ЗДвП и ППЗДвП, по време на ПТП  се е движел с 24 км/ч. и безспорните доказателства за съпричинителство от страна на пострадалия водач на МПС , участник в ПТП , който се е движел в населено място със 127 км/ч. и е бил в пияно състояние и тъй като производството пред първата инстанция е проведено при условията на съкратено съдебно следствие при признаване вината от страна на подсъдимия и цялостно признаване на фактите , изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт.

За извършеното от подсъдимия престъпление по чл.343 ал.1 б”в” вр. с чл.342 ал.1 от НК , законодателят не е предвидил най-нисък предел на лишаване от свобода, поради което и при условията на чл.55 ал.1 т.2 от НК наказанието „лишаване от свобода” се заменя с „пробация”.

При определяне на вида и размера на пробационните мерки , съдът взе предвид сравнително високата степен на о.ествена опасност на деянието , тъй като е лишен човешки живот.Следва да се отчете обаче , че вина за станалото ПТП има и пострадалия , както и чистото съдебно минало на подсъдимия , направените от него самопризнания и обстоятелството , че до момента на ПТП не е имал наложени административни наказания по ЗДвП и ППЗДвП.По тези съображения съдът наложи наказание на подсъдимия при наличието на многобройни  смекчаващите вината обстоятелства , като го осъди на пробация със следните пробационни мерки: задължителна регистрация по настоящ адрес два пъти седмично за срок от шест месеца  , задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от шест месеца и поправителен труд по месторабота на подсъдимия в „У.Б.” АД гр.Ямбол , включващ 10 % удръжки върху възнаграждението му за срок от шест месеца.

В съответствие с разпоредбата на чл.343Г от НК , съдът лиши подсъдимия А. от правоуправление на МПС за срок от шест месеца.При определяне размера на това наказание се отчетоха изложените по-горе смекчаващи вината обстоятелства.

С така наложеното наказание биха се постигнали в максимална степен целите на генералната и специалната превенция визирани в чл.36 от НК.

Съдът осъди подсъдимия А. да заплати направените по делото разноски , така както са извършени : в полза на Държавата по бюджета на съдебната власт  по сметката на ЯОС 45/четиридесет и пет/ лева разноски, по сметката на ОДП – Ямбол 1045/хиляда и четиридесет и пет/ лева разноски както и разноски на частните обвинители Д.Я.Д. – лично и като майка и законен представител на К.Н.Д.  сума в размер на 500лв.и на К.С.Д. и Д.К.Т. направените разноски в размер на 500лева.

Като причина за осъществяване на деянието , съдът отчете неспазването на установените правила за движение по пътищата.

 

 

 

                                                    Окръжен съдия: