Решение по дело №34/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2019 г. (в сила от 17 юли 2019 г.)
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20194430200034
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е

В ИМЕТО НА НАРОДА

             гр. Плевен, 12.03.2019г.

 

       Плевенският районен съд, ХІV – ти наказателен състав в публично заседание на четиринадесети февруари през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ : РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА

 

при секретаря Марияна Колева, като разгледа докладваното от съдия Гергичанова НАХД  № 34/2019  година по описа на Плевенския районен съд, за да се произнесе съобрази следното :

 

 

            ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. ОТ ЗАНН.

 

  Обжалвано е Наказателно постановление №351491-F394038 от  03.08.2018 година на Директора на ТД на НАП - Велико Търново, с което на „О.“ ЕООД, представлявано от Г.И.П. с ЕГН **********  на основание чл. 180а, ал. І от ЗДДС е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 811,43 лв. (осемстотин и единадесет лева и 43 стотинки) за извършено нарушение по чл. 86, ал. ІІ от ЗДДС.   

  Недоволен от така наложеното административно наказание е останал жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е подал жалба до Районен съд  Плевен, с която моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН наказателното постановление като незаконосъобразно.  

  В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. О.Б. от ПлАК, която взема становище, че в хода на административно-наказателното производство пред наказващия орган са допуснати съществени нарушения на процесуални правила, които предпоставят отмяната на обжалваното наказателно постановление, както и че жалбодателят не е осъществил състава на нарушението, за което е санкциониран, тъй като доставката на услуги не е вътрешнообщностна доставка. Моли съда да постанови решение, с което да омени като незаконосъобразно атакуваното наказателно постановление. 

           Ответната страна – ТД на НАП – Плевен се представлява от юрк. Г., който моли съда да постанови решение, с което да потвърди като правилно и законосъобразно обжалваното наказателно постановление.

          Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Акт за установяване на административно нарушение  № F394038 е съставен на 11.07.2018г. от А.Д.П. на длъжност гл. инспектор по приходите в НАП при ТД на НАП – Плевен, против „О.“ ЕООД, представлявано от Г.И.П. с ЕГН ********** за това, че като регистрирано по ЗДДС лице  е получило ВОП от ирландската фирма „*** с VIN *** по фактури съгласно приложен опис с обща облагаема стойност 41486,68 EUR (81143,02 лв.), „О.“ ЕООД с ЕИК ***не е отразило услуги по чл. 82, ал. І-V от ЗДДС. Отразено е също така, че протоколите не са отразени в дневник продажби и не е начислен ДДС в размер на 16228,61 лева съгласно чл. 117, ал. І, т.1 от ЗДДС и съставените протоколи по чл. 117 от ЗДДС, които са включени в дневниците и СД през м. 06.2018 година. Като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 86, ал. ІІ от ЗДДС.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възпроизведена в атакуваното наказателно постановление и се подкрепя от ангажираните в хода на съдебното производство гласни доказателства чрез разпит на актосъставителя А.Д.П. и свидетеля П.Л.Н.. От показанията им, които съдът приема като последователни, обективни и взаимно допълващи се се установява, че във връзка с извършена проверка, актосъставителят П. естановил получени доставки от ирландска фирма „***“, с която „О.“ ЕООД имал търговски взъимоотношения и изпратил искане за обмен на информация, в отговор на което получил уведомление, че действително има такива сделки, като били описани фактурите със съответните дати, стойност в евро и съгласно българското законодателство следвало да се издадат протоколи и да се начисли ДДС за тези сделки, които следвало да бъдат и отразени в дневника з апокупки и в дневника за продажби. От показанията на свидетелката Н. се установява, че АУАН е съставен в присъствие на представляващия „О.“ ЕООД. 

          Така обсъдените гласни доказателства изцяло съответстват на приобщевните по реда н ачл. 283 от НК към доказателствената съвкупност по делото писмени такива, а именно: наказателно постановление № 351491-F394038/03.08.2018 година,  акт за установяване на административно нарушение № F394038/11.07.2018 година, опис на получени услуги по чл.82  ал. 1-5 от ЗДДС от ирландската фирма “”***” c VIN ***по фактури, възражение вх. № 11216/13.07.2018 година, пълномощно от 12.07.2018 година, копие от заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 година на Изпълнителния директор на НАП.

          Легална дефиниция на понятието вътрошнообщноста доставка се съдържа в разпоридбата на чл. 7 от ЗДДС, съгласно която: „ (1) Вътреобщностна доставка на стоки е доставката на стоки, транспортирани от или за сметка на доставчика - регистрирано по този закон лице, или на получателя от територията на страната до територията на друга държава членка, когато получателят е данъчно задължено лице или данъчно незадължено юридическо лице, регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка.; (2) Вътреобщностна доставка на стоки е и доставката на ново превозно средство, изпратено или транспортирано от или за сметка на доставчика или на получателя от територията на страната до територията на друга държава членка, независимо дали получателят е данъчно задължено лице или данъчно незадължено лице.; (3) Вътреобщностна доставка на стоки е и доставката на акцизни стоки, изпратени или транспортирани от или за сметка на доставчика - регистрирано по този закон лице, или на получателя от територията на страната до територията на друга държава членка, когато получателят е данъчно задължено лице или данъчно незадължено юридическо лице, което не е регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка.; (4) Възмездна вътреобщностна доставка на стоки е и изпращането или транспортирането на стоки, произведени, извлечени, обработени, закупени, придобити или внесени на територията на страната от регистрирано по този закон лице в рамките на неговата икономическа дейност, когато стоките се изпращат или транспортират за целите на неговата икономическа дейност от или за негова сметка от територията на страната до територията на друга държава членка, в която лицето е регистрирано за целите на ДДС“. В ал. V на същата разпоредба лимитативно са изброени доставките, които не представляват вътреобщностна доставка, а именно: 1.) доставката на стоки, за които доставчикът прилага специалния ред на облагане по глава седемнадесета; 2.) доставката на стоки, които се монтират или инсталират от или за сметка на доставчика; 3.) доставката на стоки по чл. 18; 4.) доставките на стоки по чл. 31, т. 1, 2 и 7 и чл. 34; 5.) (изм. - ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) доставката на газ чрез система за природен газ, разположена на територията на Европейския съюз, или чрез мрежа, свързана с такава система, доставката на електрическа енергия или на топлинна или хладилна енергия чрез топлофикационни или охладителни мрежи; 6.) доставките от регистрирано по този закон лице - посредник в тристранна операция, до придобиващия в тристранна операция; 7.) дистанционните продажби на стоки, осъществени под идентификационния номер, издаден от държавата членка, в която са изпратени или транспортирани стоките; 8.) изпращането и транспортирането на стоки от територията на страната до територията на друга държава членка с цел извършване на оценка или работа по тези стоки, която се осъществява в другата държава членка, при условие че след извършване на оценката или работата стоките се връщат на изпращача на територията на страната; 9.) изпращането и транспортирането на стоки от територията на страната до територията на друга държава членка с цел същите стоки да бъдат използвани за извършване на услуги на територията на другата държава членка, при условие че след извършване на услугите стоките се връщат на изпращача на територията на страната; 10.) изпращането и транспортирането на стоки от територията на страната до територията на друга държава членка, ако са налице едновременно следните условия: а) вносът на същите стоки от трета страна или територия на територията на другата държава членка би попадал под разпоредбите за временен внос с пълно освобождаване от вносни мита; б) стоките се връщат на изпращача на територията на страната не по-късно от 24 месеца от изпращането им. Съгласно ал. VІ на чл. 7 от ЗДДС, когато условията по ал. 5, т. 8 - 10 отпаднат, смята се, че към този момент е извършена възмездна вътреобщностна доставка. Видно от изложеното по-горе е, че законодателят не е опредилил като вътрешнообшностна доставка доставката на услуги, поради което не може да се приеме, че жалбоподателят е автор на нарушението, за което е санкциониран с обжалваното наказателно постановление.

          Съдът констатира, че в хода на административно-наказателното производство пред наказващия орган е допуснато съществено нарушение на процесиални правила, които ограничават правото на защита на жалбоподателя. Това е така, тъй като съгласно императивната разпореда на чл. 57, ал. І, т.5 от ЗАНН наказателното постановление трябва да съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават. Видно от обжалваното наказателно постановление е че същото не съдържа информация относно конкретните сделки, които са елемент на твърдяното нарушение, как е установен техния размер, кога е следвало да бъдат съставени съответните протоколи по чл. 117 от ЗДДС и за кой период е следвало да бъдат отразени в Дневниците за продажби, както и от кои документи се установява наличието на ВОП от конкретното ирландско дружество и налице ли е реално извършена услуга, респ. за конкретната услуга налице ли е право на пълен данъчен кредит.

Така допуснатото нарушение на процесуални правила е съществено, защото значително затруднява правото на наказаното лице да узнае за какво нарушение е ангажирана административно-наказателната му отговорнос ти адекватно да организира защитата си. Същото не може да бъде санирано в хода на проведеното съдебно сведствие и представлява самостоятелно основание за отмяна на Наказателно постановление №351491-F394038 от  03.08.2018 година на Директора на ТД на НАП - Велико Търново.

По изложените съображения, съдът намери, че следва да отмени Наказателно постановление №351491-F394038 от  03.08.2018 година на Директора на ТД на НАП - Велико Търново като незаконосъобразно.

 

Предвид горното съдът,

 

Р   Е   Ш    И :

 

ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО  на основание чл. 63, ал. І от ЗАНН Наказателно постановление №351491-F394038 от  03.08.2018 година на Директора на ТД на НАП - Велико Търново, с което на „О.“ ЕООД, представлявано от Г.И.П. с ЕГН **********  на основание чл. 180а, ал. І от ЗДДС е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 811,43 лв. (осемстотин и единадесет лева и 43 стотинки) за извършено нарушение по чл. 86, ал. ІІ от ЗДДС.  

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Плевенски регионален административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                РАЙОНЕН  СЪДИЯ: