Решение по дело №1294/2020 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 260047
Дата: 9 февруари 2021 г. (в сила от 28 юни 2021 г.)
Съдия: Тодор Стойков Тодоров
Дело: 20205510201294
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                             Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                                 гр. Казанлък – 09.02.2021г.

 

                        В     И М Е Т О      Н А     Н А Р О Д А

 

Казанлъшкият районен съд, наказателна колегия,трети  наказателен състав в публичното си  съдебно заседание на осемнадесети януари през две хиляди  двадесет и първа година в съдебния състав ;

 

                                                       Председател ; Тодор Тодоров

 

При секретаря  Елена Стоилова сложи за разглеждане докладваното от съдията Тодоров- АНД № 1294/20г. по описа на Казанлъшкия РС за 2020-та година и за да се произнесе взе предвид следното ;

 

                                 М     О     Т     И     В     И  ;

 

Обжалвано е наказателно постановление № 61 от 05.11.2020г. на Директора на Р.и.п.о.с.и в. *** с което е наложено административно наказание- имуществена санкция.

Недоволен от това останал жалб.  „И.Ш.“ ЕООД с ЕИК  ********* които чрез управителя си го  който го обжалват пред съда.

Мотивират жалбата си с обстоятелството ,че са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, както и ,че няма извършено административно нарушение.

Редовно призовани не изпращат представител.Пълномощник на жалб. изпраща молба с която   поддържа жалбата и моли съдът да  отмени обжалваното наказателно постановление .

Представителя на  възз. страна взема становище,че жалбата е неоснователна а обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно следва да се потвърди.

Съдът като взе предвид събраните в хода на производството доказателства установени с доказателствени средства- показания на свидетел, писмени и след преценка поотделно и в съвкупност приема за установено следното ;

Жалбата е подадена в срок и от лице имащо право на жалба на основание чл.59 ал.2 от ЗАНН / нарушител/ поради което е допустима.

Разгледана по същество се явява частично основателна но не на посочените в нея основания .

В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление административно-наказващия орган /АНО/ е приел и посочил за установено,че  на 03.06.20г. е извършена проверка отразена в констативен протокол № 007787 от служители на РИОСВ – Стара Загора  на площадка находяща се в гр. Казанлък стопанисвана от фирма  „Б.Р.“ ЕООД гр. С. във връзка с постъпили в РИОСВ-Стара Загора документи с вх. №  РД-05-810 (62)/ 01.06.20г. от Национален координационен център към МОСВ относно преминали през ГКПП Видин товарни автомобили превозващи отпадъци.

Извършена била  проверка на документи за трансграничен превоз  на отпадъци  с код 19 12 04 /пластмаса и каучук/ от Г. предназначени за България гр. К., 3бр. международни товарителници,3бр. кантарни бележки и 3бр. декларации по Приложение № 51 към чл.22 ал.5 от Наредба № 1/2014г. за реда предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.

От  проверката на гореописаните документи се установило,че на 28.05.20г. от Г. са стартирали два превоза на отпадъци с код 19 12 04 съответно в количества 23,800 т. и 23,620 т. предназначени са България, съоръжение за оползотворяване с местонахождение гр. К. ул. „И.“ № ***.Съгласно  водената на площадката на „Б.Р.“ ЕООД и представена в момента на проверката отчетна книга за отпадъци същите са получени на съоръжението  за оползотворяване на отпадъци на 01.06.20г..

Превозващите фирми и при двата превоза са  Pantel Transport Spoka- П. и фирма „И.Ш.“ ЕООД ***.

За фирма „И.Ш. „ ЕООД  е направена справка в публичния регистър на лицата притежаващи документ за извършване на дейност с отпадъци на ИАОС  при която било установено,че фирмата не притежава документ по чл.35 от ЗУО за събиране и транспортиране на отпадъци.

Нарушението е  извършено на съоръжение за оползотворяване  на отпадъци с местонахождение гр. К. ул. „И.“ №*** на 01.06.20г. и установено на 03.06.20г..

С това деяние е нарушен чл.35 ал.3 и ал.5 от ЗУО във връзка с ал.2 т.2 на чл.35 от ЗУО- събиране и транспортиране на отпадъци с код 19 12 04 – пластмаса и каучук без документ по чл.35 от ЗУО за събиране и транспортиране на отпадъци.

На основание чл.136 ал.2 т.3 от ЗУО, АНО е наложил административно наказание- имуществена санкция в размер от 7300 лв..

Описаната фактическа обстановка се установява от  показанията на св. Т.И. -актосъставител  които се подкрепят от писмените доказателства, писмо с изх. № ПО-04-5473/10.11.20г., писмо с изх. № 05-08-1729/29.07.20г. на зам. Министър на околната среда и водите  и заповед № РД-08-27/18.02.20г..

Правилно и законосъобразно АНО  при така установената фактическа обстановка е приел,че са нарушени разпоредбите на чл.35 ал.3 и ал.5 от ЗУО и на основание чл.136 ал. ал.2 т.3 от ЗУО е наложил административно наказание – имуществена санкция.

От заповед № РД-08-27/18.02.2020г. на Директора на РИОСВ Стара Загора, са  дадени правомощия на длъжностните лица/ експерти-младши, старши и главни/ да извършват проверки и да съставят АУАН .

Възраженията на жалб., че не е имал умисъл при извършване на нарушението тъй като не е знаел какво превозва съдът не приема.

Изрично в наказателното постановление са посочени документите /международни товарителници/ от които се установява,че жалб. е транспортирал отпадъци с код 19 12 04 / пластмаса и каучук/ без разрешение.

От писмо с изх. № 05-08-1729 от 29.07.20г. на зам. Министър на околната среда и водите се установява,че превозвач който е регистриран и е  със седалище в Република България  трябва да притежава разрешение или регистрационен документ за транспортиране на отпадъци.

Дружеството е без изискващата се регистрация по силата на  чл. 35, ал. 3 вр. с чл. 78 ЗУО, като е без значение  доводът за наличие на регистрация в Г., тъй като ЗУО изрично изисква такава регистрация.

След като  това изискване на закона не е било изпълнено съдът приема,че жалб.   е транспортирал отпадък без такова разрешително, поради има  извършено административно нарушение.

От извършената от съда служебно проверка на обжалваното наказателно постановление не се констатираха допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

В съответствие с нормата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, АНО е посочил датата  на извършването на нарушението / 01.06.20г./, мястото на осъществяването му / гр. К. ул. „И.“ № ***/, кой е извършителя / жалб. „И.Ш.“ ЕООД/, как е било констатирано нарушението / с КП № 007787/,и др. поради което съдът приема,че са посочени всички признаци имащи значение за състава на нарушението и правната му квалификация.

В съответствие н нормата на чл.57 а.1 т.6 от ЗАНН, АНО е определил и размера на административното наказание.

Административното наказание е наложено в размер от 7300 лв. което е  над предвидения в закона минимален размер от 7000 лв., като АНО не е изложил мотиви / той  не е длъжен/.

По делото няма представени доказателства жалб. и друг път да е извършвал  такива нарушения. Няма приети и посочени отегчаващи обстоятелства поради което съдът счита,че размера на санкцията следва да бъде намален към предвидения в закона минимален размер от 7000 лв., поради което  жалбата се явява частично основателна.

Нарушението не съставлява маловажен случай съгласно  разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

В ЗАНН няма легална дефиниция за понятието маловажен случай а и разпоредбата на чл.85 от ЗАНН  не препраща към НК.Понятието ‘маловажен случай ’ на административно нарушение се съдържа в разпоредбата на чл.28 от ЗАНН поради което следва да се направи отграничение на маловажните случаи на административно нарушение от нарушенията обхванати п.чл.6 от ЗАНН.

Извършеното от жалб. нарушение  нарушението засяга особено съществени обществени отношения защитени от ЗУО, свързани с опазване на природата, живота и здравето на хората.

По изложеното жалбата се явява  частично основателна и обжалваното наказателно постановление следва да се измени.

Водим от горните мотиви съдът,

 

 

                                           Р     Е     Ш     И ;

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 61 от 05.11.2020г. на Директора на Р.и.по о.с.и в. ***  с което на основание чл.136 ал.2 т.3 от ЗУО е наложена имуществена санкция в размер от 7300 лв., като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция на 7000 лв.  наложена на „ И.Ш.“  ЕООД ***  ЕИК *********  ул. „В.“ № *** представлявано от  М. Е. -  управител.

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението пред Административен съд гр. Стара Загора.

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ ;