Решение по дело №126/2020 на Районен съд - Павликени

Номер на акта: 260005
Дата: 24 септември 2020 г. (в сила от 24 ноември 2020 г.)
Съдия: Цветомил Борисов Горчев
Дело: 20204140200126
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е     № .......

Гр. Павликени, 24.09.2020 год.

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

ПАВЛИКЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в публично съдебно заседание на 24.08.2020 година в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ЦВЕТОМИЛ ГОРЧЕВ

при секретаря Венка Миланова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 126 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по депозирана в законния срок жалба на „В. - В.И.” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. П., Община П., област В. Т., ул. „***” № ***, ***, с ЕИК ***, представлявано от В.Б.И. - управител против Наказателно постановление /НП/ № ИТК-19 от 02.03.2020 г. на Главния директор на Главна дирекция „Надзор на пазара” към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Навежда подробни доводи за незоконосъобразност на същото и моли да се отмени наказателното постановление. В с.з., чрез процесуалния си представител поддържа жалбата.

Ответникът  по жалбата  - в писмено становище оспорва жалбата.

Павликенският районен съд, като прецени доводите в жалбата, становищата на страните, както и доказателствата по делото, приема за установено следното:

По делото не е спорно, че на 29.10.2019 г. е извършена проверка от служители от РОНП-СЦБ в търговски обект - магазин за строителни материали, намиращ се в гр. П., ул. „***“ ***, стопанисван от дружеството - жалбоподател, като са проверени следните продукти - верижен трион, задвижван от двигател с вътрешно горене, марка FARM powered by WURTH Srbija, модел YD-KW05-45, Art. № ***, c технически характеристики: двигател двутактов ОНС, 45сс, 1.8kW, 6.5kg, означение за гарантирано ниво на звукова мощност Lwa 110 dB, предупреждение „Използвайте защита на очите, ушите и главата“ (означение А.3.5 по ISO 17080), без нанесена година на завършване на производствения процес, с обявен върху продукта производител Zhejiang SAFUN Industrial CO. Ltd. China, опаковка картонена кутия, баркод ***, с обявен вносител и дистрибутор за България „В. – Б.“ ЕООД, гр. С., „Околовръстен път“ 255 и цена на продукта 195 лв./бр. и верижен трион, задвижван от двигател с вътрешно горене, марка FARM powered by WURTH Srbija, модел AW-CS8520, Art. № ***, c технически характеристики: двигател двутактов ОНС, 52сс, 2.2kW, 7.9kg, означение за гарантирано ниво на звукова мощност Lwa 84dB, предупреждение „Използвайте защита на очите, ушите и главата“ (означение А.3.5 по ISO 17080), без нанесена година на завършване на производствения процес, с обявен върху продукта производител Yongkang Linghang Machine Power Co.Ltd. China, опаковка картонена кутия, баркод ***, с обявен вносител и дистрибутор за България „В. – Б.“ ЕООД, С. ***, с. Г., ул. „***“ *** и цена на продукта 200 лв./бр.

Свидетелите – И.Т.К. – актосъставител, Е.А. лично и непосредствено възприели продуктите изложени в залата на магазина – единият на рафт, вторият на пода, но при свободен достъп до него, а при проверката установили, че се предлагат без да са придружени от ЕО Декларация за съответствие (ЕО ДС), а втория продукт и без инструкция за експлоатация на български език.

Актосъставителят преценил, че проверените продукти са машини, предназначени да работят на открито – верижни триони, поради което попадат в обхвата на Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините (НСИОСМ, обн. ДВ бр. 61/2008 г., изм. и доп. ДВ бр. 87/2017 г.), въвеждаща изискванията на Директива 2006/42/ЕО и в обхвата на Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на машини и съоръжения, които работят на открито, по отношение на шума, излъчван от тях във въздуха (НСИОСМСРООШИВ, обн. ДВ бр. 11/2004 г., изм. и доп. ДВ бр. 87/2017 г.), въвеждаща изискванията на Директива 2000/14/ЕО – и двете Наредби, приети на основание чл. 7, ал. 1 от ЗТИП.

При горните констатации и като преценил, че по описаният начин на предлаган не са изпълнени изискванията на чл. 6, ал. 1 от НСИОСМ – досежно ЕО ДС и съответно на изискването на чл. 112, ал. 1, т. 1 и 2 от НСИОСМ, актосъставителят съставил Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № *** от 02.12.2019 год. (л. 10 – 11) и връчен на същата дата – инкорпорираната разписка.

В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не са подадени писмени възражения.

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление (л. 8 - 9 от делото) и с него за всяко от двете констатирани нарушения, квалифицирани съответно като такива по чл. 4б, т. 3 и 4б, т. 4 от ЗТИП била наложена на дружеството - жалбоподател санкция от по 250 лева на основание чл. 52в и чл.52д от ЗТИП. Наказателното постановление е получено от представител на дружеството жалбоподател на 09.03.2020 г. (л.34 гръб от делото/, а жалба срещу същото е депозирана по пощата и входирана при ответника на 17.03.2020 г.    

Горната фактическа обстановка по делото е установена въз основа на събраните и кредитирани от районния съд писмени доказателства и разпита на свидетелите К. и А.. Същите не са оспорени и няма данни за заинтересованост.

При така изяснената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

При извършената проверка се установява, че АУАН и наказателното постановление са издадени от длъжностни лица, в рамките на определената им в чл. 54, ал. 1 и ал. 2 от ЗТИП и Заповед № ***/23.10.2019 г. (л. 19). АУАН и НП отговарят на съществените изисквания относно формата и съдържанието им, установени в разпоредбите на чл. 42, съответно на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и са надлежно съставени и връчени на дружеството жалбоподател.

Установената в АУАН фактическа обстановка е съответно възпроизведена в наказателното постановление. Не са налице нарушения в процедурата по установяване на административното нарушение и ангажиране на съответната отговорност, каквито оплаквания са направени в жалбата пред настоящата инстанция.

По същество осъществените деяния са безспорно доказани и съдържат от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в неспазване на установеното в чл. 4б, т. 3 и т.4 от ЗИТП, задължение на търговците да предлагат само продукти с приложена ДСекларация за съответствие и с инструкция и/или указание за употреба на български език.

Несъмнено предлаганите в обекта на „В. - В.И.” ЕООД процесни продукти представляват машини, предназначени да работят на открито – верижни триони и като такива те попадат под регулацията на цитираните по-горе наредби, съответно за тях важат въведените с чл. 6, ал. 1 от НСИОСМ изисквания да са придружени с ЕО декларация за съответствие по образец и на чл. 112, ал. 1, т. 1 и 2 от НСИОСМ изисквания за наличието на инструкция на български. Съответно на това, за търговците, предлагащи този вид електрически съоръжения са налице цитираните по-горе задължения по чл. 4б от ЗИТП. Липсата на изискваната декларация и инструкция са безспорно установени в хода на извършената от контролните органи проверка.  Осъщественото деяние изпълва от обективна страна фактическия състав на визираната в наказателното постановление норма на чл. 52в, респ.чл.52д от ЗИТП и е основание за реализирането на административнонаказателната отговорност, установена в същите разпоредби.

Въпросът за вината при извършване на деяния от вида на разглежданото не подлежи на изследване, доколкото се касае за имуществена санкция, наложена на юридическо лице. От АНО е извършена правилна квалификация на деянието и е наложено съответното за извършеното нарушение наказание „имуществена санкция“, в предвидения от закона минимален размер, поради което АНО правилно е приложил закона, като е определил и минималната от предвидените за всяко нарушение имуществена санкция. Това напълно съответства на обществената опасност на нарушенията, като се има предвид, че установените уреди са малко на брой в търговския обект.

В случая обаче тази бройка не е основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. В случая, само предвид броя на предлаганите от търговеца продукти не може да се мотивира извод, че се касае за деяния, които разкриват по-ниска степен на обществена опасност от други административни нарушения от същия вид, а има значение за индивидуализирането на наложеното наказание по чл. 27 от ЗАНН и явно е съобразена от АНО, предвид размера на същото. Това обаче не обуславя маловажност на нарушенията.

Всичко изложено мотивира извод за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление.

В качеството си на търговец по смисъла на § 1, ал. 1, т. 10 от Допълнителните разпоредби на ЗТИП, жалбоподателят има задължение да предлага само продукти, отговарящи на горните изисквания. Това са изисквания на ЗТИП и на приетите на основание чл. 7 ал. 1 от него Наредби. На потребителите следва да се гарантира още на етапа на предлагането достъп до продукти с оценено и удостоверено съответствие със съществените изисквания (следователно и с осигурена безопасност) и придружени от инструкция за употреба на български език, тъй като именно в нея са посочени от производителя начина на употреба, съхраняване, почистване, поддържане, както и предвидимите рискове и препоръка за тяхното предотвратяване. На потребителите винаги следва да се гарантира предлагането за продажба на продукти с оценено и удостоверено съответствие с приложимите съществени изисквания, определени от законодателя.

По съставения АУАН не е постъпило възражение.

Неоснователно е възражението по жалбата относно това, че продуктите не се предлагали за продажба към момента на проверката – кредитираните показания на цитираните свидетели.

Водим от горното и на осн. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА ИЗЦЯЛО Наказателно постановление № ИТК-19 от 02.03.2020 г. на Главния директор на Главна дирекция „Надзор на пазара” към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението  подлежи на обжалване пред Административен съд-В.Т. в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ:

        Вярно с оригинала!

БН