Р Е Ш Е Н И Е
№ 856 02.05.2019 година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, четиринадесети състав, на единадесети
април две хиляди и деветнадесета година в публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА РАДИКОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
2. АТАНАСКА АТАНАСОВА
при секретаря Й. Банкова, в присъствието на прокурора Х.
Колев, като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно
административно наказателно дело № 83 по описа за 2019 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.185 - чл. 196 от АПК и е образувано по повод протест на прокурор от Окръжна
прокуратура- Бургас, с който на основание чл. 186, ал.2, вр. чл. 185, вр. чл.
16, ал.1 от АПК се оспорва Наредбата за условията и реда за установяване на
жилищни нужди, настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Камено,
приета с решение на Общински съвет- Камено по т.3 от протокол № 8 от 22.04.2008
г. В протеста се сочи, че оспорената наредба е приета при допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствени правила, а по отношение на
разпоредбите на чл. 9, чл. 15, ал. 1, т. 1, чл. 16, ал. 6 и чл. 19, ал. 2 от
същата- че противоречат нормативен акт от по-висока степен. По същество се иска
отмяна на наредбата. Претендират се разноски.
В съдебното заседание прокурорът
от Окръжна прокуратура- Бургас поддържа протеста. Не сочи нови доказателства.
Моли за отмяна на оспорената наредба.
Ответната страна не изпраща
представител в съдебното заседание, редовно уведомена. Представя
административната преписка, като в съпроводителното писмо излага становище за
неоснователност на протеста.
Бургаският административен
съд, като след като се запозна с доводите на страните и доказателствата по
делото, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
От приложената по делото
преписка се установява, че на 27.03.2008 г. е била внесена в Общински съвет- Камено
докладна записка с рег. № 61-01-38 от кмета на Община Камено, съдържаща проект
на решение за приемане на Наредба за условията и реда за установяване на
жилищни нужди, настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Камено
(Наредбата). Предложението е било разгледано на заседание на ОС- Камено,
проведено на 22.04.2008 г. и прието с решение от същата дата с 16 гласа „за“.
При тези фактически данни
съдът намира от правна страна следното:
Общинският съвет е орган на
местното самоуправление и решава самостоятелно всички въпроси от местно
значение, които законът е предоставил в неговата компетентност (чл.17, ал.1 и
чл.18 от ЗМСМА). В нормата на чл. 8 от Закона за нормативните актове е
регламентирано правомощието на общинския съвет да издава наредби, с които да
урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях
обществени отношения с местно значение. Наредбата за условията и реда за
установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и продажба на общински
жилища в община Камено е приета въз основа на законовата делегация на чл. 45а
от Закона за общинската собственост и следователно издаването и́ е в
компетентността на Общински съвет- Камено. Приета е в проведеното на 22.04.2008
г. заседание при необходимите съгласно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и ал.3 от ЗМСМА кворум и мнозинство, формирано от гласовете на 16 от общо 17 общински
съветници. Спазена е изискуемата форма.
Според настоящия съдебен
състав Наредбата е приета при допуснати съществени нарушения на процесуални
правила. Съображенията:
Съгласно нормата на чл. 26,
ал.1 от ЗНА (в приложимата редакция- ДВ бр. 46 от 2007 г.) изработването на
проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на
обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Преди внасянето на проект
на нормативен акт за приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го
публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите,
съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко
14-дневен срок за предложения и становища по проекта (ал.2). На основание чл.
28 от ЗНА проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към
него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган, като мотивите,
съответно докладът, следва да съдържат: 1. причините, които налагат приемането;
2. целите, които се поставят; 3. финансовите и други средства, необходими за
прилагането на новата уредба; 4. очакваните резултати от прилагането,
включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на
Европейския съюз. Разгласяването на проекта представлява гаранция за
реализиране принципите на откритост и съгласуваност, установени в нормата на
чл. 26, ал.1 ЗНА. Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви,
съответно доклад, не следва да се обсъжда от компетентния орган. В случая не са
ангажирани доказателства от ответната страна, която носи доказателствената
тежест, за изпълнение на тези изисквания. Няма данни за публикуване проекта на Наредбата
и мотивите в интернет-страницата на общината. С така допуснатите нарушения е
ограничена възможността на обществеността да участва в производството по
подготовка и издаване на нормативния акт, в нарушение принципите на откритост и
съгласуваност, установени с нормата на чл. 26, ал.1 ЗНА. Според настоящия
съдебен състав те са съществени и съставляват основание за отмяна на
нормативния акт в цялост на основание чл. 146, т.3 от АПК.
С оглед формирания извод за
основателност на протеста и своевременно направеното искане, следва да се
присъдят на вносителя на протеста направените разноски по делото в размер на 20
лева- заплатена такса за съобщаване на оспорването чрез обнародване в Държавен
вестник.
Мотивиран от горното, на
основание чл. 193, ал.1 от АПК Бургаският административен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наредбата за условията
и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и продажба на
общински жилища в община Камено, приета с решение от 22.04.2008 г. на Общински
съвет- Камено, обективирано в протокол № 8 от 22.04.2008 г.
ОСЪЖДА Общински съвет Камено
да заплати на Окръжна прокуратура- Бургас сумата от 20.00 (двадесет) лева,
представляваща разноски по делото.
Решението може да се обжалва
пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от
връчване на съобщението.
Решението да се обнародва по
реда на чл.194 от АПК, след влизането му в сила.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.