Решение по дело №613/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 32
Дата: 10 февруари 2020 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20197130700613
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Ловеч, 10.02.2020 година

                                        

                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

       ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в публично заседание на шести февруари две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА, като разгледа  докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ адм. дело № 613 по описа за 2019 год. на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

               Производството е по реда на чл.38 от Закона за държавната собственост /ЗДС/ във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалният кодекс /АПК/.

              Административното дело е образувано по жалба на С.Т.К. с ЕГН ********** ***, срещу Решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: Автомагистрала „Хемус“, участък от км. 87+800 до км. 103+150, включително пътен възел „Боаза“ и пътен възел „Дерманци“, подучастъци от км. 87+800 до км 94+960 и от участък от км. 310+940 до км 317+360 и от км 94+960 до км. 103+150, на територията на област Ловеч, в частта относно отчуждаване на имоти и части от тях с идентификатори №№ 43058.44.9; 43058.44.10; 43058.45.5; 43058.91.4; 43058.96.2; 43058.100.10; 43058.101.5; 43058.384.19; 43058.386.46; 43058.436.3; 43058.437.30; 43058.99.7; 43058.384.2; находящи се в землището на с. Торос и №№: 56318.25.11; 56318.28.2; 56318.50.6; 56318.50.26; 56318.51.2 находящи се в землището на с.Пещерна, област Ловеч правно основание - чл.38 от ЗДС и чл.145 и сл. от АПК

                 С доводи, че определеното за жалбоподателят собственик парично обезщетение за притежаваните недвижими имоти е силно занижен за землището, в което се намират и не съответства на пазарните цени, се иска изменение на решението на министерски съвет в обжалваната част, като бъде увеличен. Жалбоподателят твърди, че решението на министерски съвет в посочената част е постановено при съществено нарушение на административно-производствените правила, в противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона. 

                 В съдебно заседание, жалбоподателят поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Претендира присъждане на направените по делото съдебно-деловодни разноски.

                Ответникът - Министерски съвет, чрез процесуалния си представител в писмено становище по делото оспорва жалбата като неоснователна с аргументи, че издаденото решение е правилно. По същество са развити подробни съображения за законосъобразност на решението на МС, в оспорената част, като издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, в съответствие с приложимия закон, при  спазване на процедурата и в съответствие с целта на закона. Посочва, че размерът на обезщетението е изготвен при спазване на изискванията на ЗДС. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

   Заинтересованата страна - Министърът на регионалното развитие и благоустройството, чрез процесуалния си представител в писмено становище по делото оспорва жалбата като неоснователна и недоказана, счита решението на МС в оспорената част за правилно и законосъобразно, а размерът на паричното обезщетение-за правилно определен. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

    Заинтересованата страна - Министърът на финансите, в съдебно заседание не се представлява и не взема становище по жалбата.  

    Заинтересованата страна - Агенция „Пътна инфраструктура” – София в съдебно заседание чрез процесуалния си представител излага доводи, че жалбата е частично основателна, тъй като в изготвената допълнителна първа задача, вещото лице констатира, че неправилно е и начислен бонитетния бал за отглеждане на картофи и действително в хода на административната фаза на производството при изготвяне на оценката, този бал макар и относим, не е бил отчетен като такъв. Счита, че само и единствено начисляване с този бонитетен бал, следва да бъде коригирана стойността, която се дължи като равностойно парично обезщетение за отчуждените имоти. Намира, че отстоянието като коефициент, който е предвиден в чл.4 т.5 от приложимата Наредба за реда за определяне цени на земеделски земи, е неотносим, тъй като отчуждаването върви по чл.7б от същата и такъв коефициент там няма предвиден, а и няма кореспонденция между предвидените в чл.7б коефициенти и този конкретния коефициент по чл.4. Счита, че прилагането на този коефициент за отстоянието – граница на населеното място, е не приложим в оценката. Излага, че при първата допълнителна задача, същото вещо лице дава други коефициенти и замерени други отстояния, при което не може да се приеме, че и посочените коефициенти и замерени отстояния за тези имоти, също са точни и заключението за определяне на коефициентите е разколебано.

                      Ответника е приложил административната преписка по издаване на обжалвания акт, експертната оценка за обезщетение на отчуждените имоти, както и удостоверение по чл. 32, ал. 4 от ЗДС с пазарни аналози на магнитен носител, изпратени от Агенция по вписванията на Агенция „Пътна инфраструктура”. По делото са събрани писмени доказателства, назначена е съдебно оценителна експертиза и допълнителна такава.

                Жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална легитимация, чийто интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт, пред местно компетентния да я разгледа административен съд, в законоустановения срок по чл.149 от АПК във връзка с чл.38, ал.2 от Закона за държавната собственост /ЗДС/ и от външна страна отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК. Жалбоподателят се легитимира като собственик на поземлени имоти №№ 43058.44.9; 43058.44.10; 43058.45.5;43058.91.4; 43058.96.2; 43058.100.10; 43058.101.5; 43058.384.19; 43058.386.46; 43058.436.3; 43058.437.30; 43058.99.7; 43058.384.2; находящи се в землището на с.Торос и №№: 56318.25.11; 56318.28.2; 56318.50.6; 56318.50.26; 56318.51.2, находящи се в землището на с.Пещерна, област Ловеч, които попадат в обхвата на отчуждените с обжалваното решение имоти на територията на област Ловеч. Оспореното решение е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност по критериите на чл.146 от АПК. Изложеното дотук обуславя процесуалната допустимост на жалбата за разглеждането й по същество.

               Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, съдът намира жалбата за основателна по следните съображения:

               В съответствие с изискванията на чл.168, ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка по чл.146 от АПК на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

     Предмет на съдебен контрол е Решение № 671 от 12.11.2019 год.  на Министерския съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти-частна собственост за държавна нужда за изграждане на обект : „Автомагистрала „Хемус“, участък от км 87+800 до км 103+150, включително пътен възел „Боаза“ и пътен възел „Дерманци“,“, подучастъци до км 87+800 до км 94+960 и от км. 96+600 до км 103+150, на територията на област Ловеч, издадено на основание чл.34а ал.1 във връзка с чл.34б от Закона за държавната собственост и §1 от Допълнителните разпоредби на Закова за държавната собственост.   

     Съгласно разпоредбата на чл.34а, ал.1 от Закона за държавната собственост /ЗДС/ отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

               Според §1 от ДР на ЗДС, национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения – пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура - водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. Следователно редът за определянето на даден обект за национален е това да бъде извършено със закон или с решение на Министерски съвет.

              С решение № 250 на министерския съвет от 2013 година републикански път А-2 „София-Ботевград-Шумен-Девня-Варна“, част от който е и Автомагистрала „Хемус“, е обявен за обект с национално значение по смисъла на §5 т.62 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията и за национален обект по смисъла на §1 от Допълнителните разпоредби на ЗДС. След като обектът, за който се извършва отчуждаването е национален обект, то компетентен да издаде процесното решение е именно министерски съвет. 

              Оспореното решение е постановено от Министерски съвет, по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

    Издадено е в изискуемата от закона писмена форма, като с него са отчуждени имоти/части от имоти-частна собственост, предназначени за изграждането на национален обект-автомагистрала, обявена за национален  обект с посоченото Решение №250/25.04.2013 год. на Министерски съвет /МС/.  

              Предвид горното съдът приема, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в границите на неговата материалноправна компетентност, чиито режим за издаване е регламентиран със Закона за държавната собственост. При това не е налице отменително основание по чл.146, т.1 от АПК.   

              Оспореното решение е издадено в изискуемата от закона форма. Като издателят му е посочил наличието на държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите, с което е изпълнил изискването за съдържание, визирано в чл.34б от Закона за държавната собственост. Съответно липсва основание за отмяна по чл.146, т.2 от АПК.  

                Съдът не констатира при издаване на обжалваното решение да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което самостоятелно да съставлява основание за отмяна на акта по смисъла на чл.146, т.3 от АПК.

                Спазени са административнопроизводствените правила за вземане на решението, регламентирани в  чл.34чл.34а и чл.34б ал.2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е направено мотивирано искане за отчуждаване до министъра на финансите и до министъра на регионалното развитие и благоустройството, като към него са приложени документите, изброени в чл.34, ал.2 от ЗДС. От двамата министри, съответно на финансите и на регионалното развитие и благоустройството, е направено предложение за отчуждаване на имотите до МС, с приложен към него съвместен доклад.  Решението е разгласено по реда на чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, видно от приложените писмени доказателства. Предложението е било придружено с изискуемите от чл.34а, ал.4 от ЗДС приложения. Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план - парцеларен план /ПУП-ПП/, който предвижда изграждането на национален обект: „Автомагистрала „Хемус“, участък от км. 87+8000  до км. 103+150, включително пътен възел „Боаза” и пътен възел „Дерманци“, подучастъци до км 87+800 до км 89+025 и от км. 90+507 до км 90+889, на територията на област Ловеч, намираща се в землищата на с.Дерманци, с.Торос и с.Пещерна, община Луковит, землището на село Български извор, община Тетевен, и землището на с. Брестница, община Ябланица, област Ловеч, който е одобрен с влязла в сила Заповед №РД-02-15-139/29.07.2019 год. на заместник министъра на регионалното развитие и благоустройство. В табличен вид са представени имотите за отчуждаване с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е финансова обосновка и оценка на имотите, извършена в административното производство от лицензиран оценител, съгласно представения Сертификат за оценителска правоспособност за оценка на земеделски земи и трайни насаждения с регистрационен номер ********* от 28.03.2011г., изготвил оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение на засегнатият имот, наред с посочените двама лицензирани оценители на недвижими имоти. За процесните имоти оценката е на л.л. 312 -322 от делото.

  По отношение приложението на материалния закон съдът съобрази следното:

   Съгласно чл.32 ал.1 от Закона за държавната собственост /ЗДС/, имоти и части от имоти – собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение.  

              Равностойното парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаване, се определя в съответствие с предназначението, което са имали преди влизането в сила на подробния устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, съгласно чл.32, ал.2 от ЗДС. 

               В §1а т.1 от ДР на ЗДС е дадена легална дефиниция на понятието „равностойно парично обезщетение”, която определя същото и изчерпва неговото съдържание. Съгласно тази разпоредба равностойно парично обезщетение е цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Тоест, парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то се формира от оценката на този имот. Следователно обемът и обхватът на равностойното парично обезщетение са нормативно определени и присъждане на обезщетение извън законовите рамки би било необосновано.

                Едновременно с това, съгласно §1а, т.2 от ДР на ЗДС, „пазарни цени” са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко – продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко – продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. В същата норма законодателят е указал специфично изискване, че ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки, а осредняването се извършва въз основа на не по – малко от две относими сделки.

               Съгласно регламента на §1а, т.4 от ДР на ЗДС, приложим с оглед изискването на чл.32, ал.2 от ЗДС и в контекста на настоящия случай, „имоти, намиращи се в близост до отчуждавания” са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии. Видно е от изготвената в хода на административното производство експертна оценка, възложена от заинтересованото ведомство и въз основа на чието заключение е определено обезщетението в оспореното решение, че оценителят правилно и след надлежна проверка на вписаните сделки в същото землище е игнорирал прилагането на сравнителния /пазарен/ метод и е приложил нормативния такъв. Съгласно изискването на чл.32, ал.3, т.2 от ЗДС, в случай, че не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени по – малко от две сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл.36, ал.2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи – за земеделски земи.

              В конкретния случай според приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение, в т.ч. относно процесните имоти, поради липса на поне две сделки със земеделски земи в периода 29.08.2018 г.- 29.08.2019 г. в землището на с.Торос и с.Пещерна, отговарящи на изискванията на чл.32, ал.3, т.2 от ЗДС, е определено по реда на Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи /Наредбата/.

              Съгласно тази Наредба, цената се определя по следната формула:

Коригирана начална цена = К х Начална цена за категория, където К = К1 + К2 + КЗ + К4 + К5 + К6 +1 - общ корекционен коефициент, където К1 = - 0.10 - коефициент за площ на имота, К2 = 0.00 - коефициент за поливност /неполивни/, КЗ = 0.00 - коефициент за отстояние от основни пазари. К4 = 0.00 - коефициент за отстояние от Черно море. К5 = +0.20 - коефициент за отстояние от населено място, К6 = 0.00 - коефициент за отстояние от автомагистрали и пътища /К = - 0.10 + 0 + 0 + 0 + 0.20 + 0+ 1 = 1.10/.

              В оспорената му част решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерския съвет постановява отчуждаването на следните поземлени имоти: 1. поземлен имот № 43058.44.9 в землището на с.Торос,област Ловеч, представляващ нива пета категория с обща площ 1 дка, която площ за отчуждаване от 1.00 дка и цена на обезщетение в размер на 356 лева; 2. поземлен имот № 43058.44.10 в землището на с.Торос – нива пета категория, с обща площ 2.018 дка, която площ за отчуждаване от 2.018 дка и цена на обезщетение в размер на 717 лева; 3. поземлен имот № 43058.45.5 в землището на с.Торос – нива пета категория, с площ 1 дка, която площ за отчуждаване от 0.628 дка е определена пазарна стойност 223 лева; 4. поземлен имот № 43058.91.4 в землището на с.Торос – пасище трета категория, с площ обща 2.499 дка, която площ за отчуждаване от 1.604 дка е определена пазарна стойност 845 лева; 5. поземлен имот № 43058.96.2 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 4.000 дка, която площ за отчуждаване от 4.000 дка е определена пазарна стойност 3.744 лева; 6. поземлен имот № 43058.100.10  в землището на с.Торос – нива трета категория, с площ 1.051 дка, която площ за отчуждаване 0.756 дка е определена пазарна стойност 66 лева; 7. поземлен имот     № 43058.101.5 в землището на с.Торос – нива, трета категория, с обща площ 5.499 дка, която площ за отчуждаване 0.822 дка е определена пазарна стойност 793 лева; 8. поземлен имот № 43058.384.19 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 1.425 дка, която площ за отчуждаване 0.529 дка е определена пазарна стойност 464 лева; 9. поземлен имот     №43058.386.46 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 0.472 дка, която площ за отчуждаване 0.068 дка е определена пазарна стойност 60 лева; 10. поземлен имот № 43058.436.3 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 1.847 дка, която площ за отчуждаване 0.671 дка е определена пазарна стойност 589 лева; 11. поземлен имот № 43058.437.30 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 3.951 дка, която площ за отчуждаване 3.087 дка е определена пазарна стойност  2.889 лева; 12. поземлен имот № 43058.99.7 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 1.800 дка, която площ за отчуждаване 1.800 дка е определена пазарна стойност 1580 лева; 13. поземлен имот № 43058.384.2 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 2.585 дка, която площ за отчуждаване 0.072 дка е определена пазарна стойност 63 лева; 14. поземлен имот № 56318.25.11 в землището на с.Пещерна, област Ловеч – нива трета категория, с обща площ 1.200 дка, която площ за отчуждаване  0.587 дка е определена пазарна стойност 330 лева; 15. поземлен имот № 56318.28.2 в землището на с.Пещерна – нива трета, с обща площ 2.699 дка, която площ за отчуждаване  0.903 дка е определена пазарна стойност 847 лева; 16. поземлен имот № 56318.50.6 в землището на с.Пещерна – зеленчукова градина четвърта  категория, с обща площ 1.066 дка, която площ за отчуждаване 1.066 дка е определена пазарна стойност 470 лева; 17. поземлен имот № 56318.50.26 в землището на с.Пещерна – зеленчукова градина четвърта  категория, с обща площ 0.473 дка, която площ за отчуждаване 0.473 дка е определена пазарна стойност 209 лева;18. поземлен имот № 56318.51.2 в землището на с.Пещерна -  зеленчукова градина четвърта  категория, с обща площ 1.776 дка, която площ за отчуждаване 1.776 дка е определена пазарна стойност 783 лева.с номер №06450.21.65, в землището на с. Брестница, общ. Ябланица, с обща площ от 2,0 дка, която площ за отчуждаване от 2,0 дка и цена на обезщетение в размер на 569 лева.

             Ползвания метод и формула са описани в оценителския доклад на лист 230 и сл. от делото.

              Оценителят е посочил в доклада си, че е ползвал коефициентите по чл.7б ал.1, т.2, т.4, т.5, т.6 и по чл.4б, ал.1, т.2 от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи, както и рентна бонификация за ориенталски тютюн и за картофи бонитетен бал по 10.00 лева, но последната е изчислил реално по 5.00 лв.

              Следва да се отбележи, че не съществува разпоредба чл.4б в Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. Коефициентът за поливност е регламентиран в чл.4, ал.1, т.2 от Наредбата.   

              Приложимите коефициенти са определени като видове и стойност в чл.4 от Наредбата, а предвидените специфични стойности, приложими за някои коефициенти при отчуждаване по реда на чл.32 от ЗДС, са посочени в чл. 7б от Наредбата.

              Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза /СОЕ/ и допълнителна такава, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение, определено по чл.32 ал.2 от ЗДС и §1а от ДР на ЗДС. Първоначалното заключение /вх.№171/ бе оспорено от жалбоподателят, поради несъобразяването му с Наредбата, довело до искането му, респективно и назначаването на допълнителната експертиза. Доколкото едва при постановяване на крайният съдебен акт съдът преценява събраните по делото доказателства, фактите, които чрез тях се установяват, съответно и в този момент посочва кое експертно заключение кредитира изцяло или частично и кое не, както и мотивите за това, то счита, че не следва да се кредитира заключението по първоначалната експертиза, тъй като не е съобразено с Наредбата, както и с определените в нея коефиценти, което го прави необосновано и несъответно на материалноправните изисквания в частта му относно оценката.  

               Съдът кредитира изготвените във връзка с допълнителната експертиза две заключения с вх.№ 527 /определящо правилният коефицент за рентна бонификация по Наредбата/ и с вх.№662 /след представяне на удостоверения за характеристиките на земеделските земи, определящо отстоянията/ като обективни, мотивирани с доказателствата по делото и компетентно изготвени в техническата част. Приема така определения в същите размер на равностойното парично обезщетение като обоснован и съобразен с относимите материалноправни изисквания. Отчитайки нормативната база, събраните по делото даказателства и посочената в Наредбата формула, вещото лице дава заключение, че действителната пазарна цена на отчуждените недвижими имоти, определена по реда на чл.32, ал.2 и ал.3, във вр.§1а от ДР на ЗДС за процесните имоти №№ 43058.44.9; 43058.44.10; 43058.45.5; 43058.91.4; 43058.96.2; 43058.100.10; 43058.101.5; 43058.384.19; 43058. 386. 46; 43058.436.3; 43058.437.30; 43058.99.7; 43058.384.2; находящи се в землището на с.Торос и №№: 56318.25.11; 56318.28.2; 56318.50.6; 56318.50.26; 56318.51.2 находящи се в землището на с.Пещерна, област Ловеч, е в общ размер на 20 250.00 лева.

              От събраните по делото доказателства и заключение вх.№ 527 от допълнителната експертиза се установява, че оценката в административното производство на рента бонификацията – картофи и тютюн е занижена, тъй като е приложен неправилен коефицент.

              Съгласно чл.7б т.1 б.“б“ от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи, когато се касае за обезщетение по чл.32 от ЗДС, какъвто е процесният случай рентната бонификация за картофи и тютюн, е умножена по 10.00 лева. Видно от оценката на процесните имоти в административното производство, оценителят реално е ползвал бонитетен бал 5 лева по чл.3, ал.2 от Наредбата, а не 10 лв. по чл.7б, т. 1 от Наредбата, както е посочено в доклада. При това същата неправилно е изчислена, като е умножена по 5, вместо по 10, според указаното в приложимия и относим чл.7б т.1 б.“б“ от Наредбата за определяне на цени на земеделските земи.

             При съобразяване началната цена за съответната категория земеделска земя на 18-те поземлени имота, отразена в табличен вид /л.л.708-709/ за всеки имот, коригираната с рентна бонификация за картофи и тютюн /х10/, възлиза на обща стойност 19 956 лева, каквото заключение дава вещото лице по допълнителната екпертиза. В тази връзка следва да се съобрази оценката на отчуждаваните имоти, дадена от вещото лице, защото приложеният от експерта коефициент за рентна бонификация за картофи и тютюн, е в съответствие с чл.7б т.1 б.“б“ от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи.

               Правно необосновано и неоснователно е възражението на заинтересованата страна АПИ, че коефициентите по чл.4 от Наредбата не се прилагат при определяне на оценка в случаите на чл.1, т.5 от Наредбата. Разпоредбата на чл.7б не изключва изрично прилагането на всички коефициенти по чл.4 от Наредбата, а въвежда различни стойности на част от приложимите коефициенти и на рентната бонификация, както и изисквания за прилагане на някои коефициенти /като поливност по чл.7б, ал.1, т.3 от Наредбата  във връзка с чл.4, ал.1, т.2 от същата/. В този смисъл е и текста на чл.7б, т.7 от Наредбата, изрично препраща към реда за извършване на оценка по чл.4 от същата.

               Настоящият състав приема, че относно коефициента „отстояние, измерено по най-късата въздушна линия от границите на имота до границите на най-близката урбанизирана територия /населено място или селищно образувание/, определени с регулационен план, с градоустройствен план или с околовръстен полигон“, при извършване на оценка по чл.1, т.5 от Наредбата, с оглед липсата на изрична разпоредба по чл.7б, предвиждаща различна стойност или неприложимост, приложими са стойностите, определени в чл.4, ал.1, т.5 от Наредбата.

               Видно от изготвената в административното производство оценка, оценителят е приложил само предвидените в чл.7б от Наредбата коефициенти, без да приложи коефициент за отстояние от населено място по чл.4, ал.1, т.5 от Наредбата.

             За определяне на коефициентите за отстояние от границите на най-близката урбанизирана територия се изисква Удостоверение от компетентна по закон институция. В случаят компетентната институция е СГКК - Ловеч. Следва да се отбележи, че такива удостоверения за характеристики на поземлен имот в земеделска територия не бяха налични в административната преписка и се представиха  допълнително по делото от ПП на АПИ /с вх.№540 в о.с.з на 30.01.2020 г. - л.л.715-717 и  с вх. № 545/30.01.2020г.-л.л.722-737/, след което бяха съобразени и преизчислени стойностите от вещото лице в заключението с вх.№662 по допълнителната експертиза, което мотивира съдът да кредитира последното, тъй като е изготвено именно въз основа на тези Удостоверения, от компетентната по закон институция. В този смисъл са неоснователни доводите на ПП на АПИ, че заключението на вещото лице е разколебано, тъй като при първата допълнителна задача, същото вещо лице дава други коефициенти и отстояния, като в тази връзка не бяха ангажирани  доказателства. Още повече, че в съдебно заседание същото изрично заяви, че за да даде точно заключение е необходимо  представянето на удостоверенията. Заяви също, че приема въпроса за приложението на коефицентите при оценката за такъв от правно естество, в зависимост от това кои коефиценти се преценяват за относими. Обстоятелството, че същото определя съответните коефиценти по техническите показатели, като се разграничава от тълкуването на приложимите правни норми не рефлектира върху техническата част на експертизата, която съдът съобразява.

               За да изготви заключението си по допълнителната експертиза  вещото лице е проверило техническите характеристики, които са представени от процесуалния представител на Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София и е установило, че първоначално за 4 имота е отчело отстояние от 1 км. до 2 км., а според удостоверението на Агенцията по кадастъра е до 1 км, при което се променя коефициента от 0,15, на 0,20. На практика експерта е съобразил и коригирал експертизата си с новите коефициенти, съгласно приложените удостоверения. От изявлението на вещото лице при изслушването му се установи, че е отчитало отстоянията от регулацията на населеното място, без да съобрази наличието на още една урбанизирана територия, промишлено предприятие или стопански двор, което Агенцията по кадастъра в случая е отчела до този обект и за това се получава тази разлика, при която коефициента, който е определен без удостоверенията  от  0,15 се променя на 0,20.

              При съобразяване началната цена за съответната категория земеделска земя на поземлените имота, отразена в табличен вид /л.л.708-709/ за всеки имот, коригираната с рентна бонификация за картофи и тютюн /х10/,  и  коефициента за отстояние от населено място, определен в съответсвие с посочените по-горе удостоверения, оценката възлиза  според заключение вх.№527 и с вх.№ 662 от допълнителната експертиза, както следва: 1. поземлен имот № 43058.44.9, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска – нива пета категория началната цена 310.00 лв., с площ 1 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.10, стойност на земята 480 лева, при засегната площ 1 дка е определена пазарна стойност 480 лева; 2. поземлен имот № 43058.44.10 находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива пета категория началната цена 310.00 лв., с площ 2.018 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.10, стойност на земята 480 лева, засегната площ 2.018 дка е определена пазарна стойност 969 лева; 3.  поземлен имот № 43058.45.5, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива пета категория началната цена 310.00 лв., с площ 1 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.10, стойност на земята 480 лева, засегната площ 0.628 дка е определена пазарна стойност 301 лева; 4. поземлен имот  № 43058.91.4, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – пасище трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 2.499 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.10, стойност на земята 670 лева, засегната площ 1.604 дка е определена пазарна стойност 1 075 лева; 5.поземлен имот № 43058.96.2, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 4.00 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.15, стойност на земята 1172.5 лева, засегната площ 4.000 дка е определена пазарна стойност 4 690 лева; 6.поземлен имот № 43058.100.10 находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч,– нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 1.051 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.15, стойност на земята 1105.5 лева, засегната площ 0.756 дка е определена пазарна стойност 836 лева; 7. поземлен имот № 43058.101.5, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива, трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 5.499 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 1239.5 лева, засегната площ 0.822 дка е определена пазарна стойност 1 019 лева; 8.поземлен имот № 43058.384.19 находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 1.425 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 1139 лева, засегната площ 0.529 дка е определена пазарна стойност 603 лева; 9.поземлен имот № 43058.386.46, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 0.472 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 1139 лева, засегната площ 0.068 дка е определена пазарна стойност 77 лева; 10. поземлен имот № 43058.436.3, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 1.847 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 1139 лева, засегната площ 0.671 дка е определена пазарна стойност  764 лева; 11. поземлен имот № 43058.437.30 ,находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч– нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 3.951 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 1206 лева, засегната площ 3.087 дка е определена пазарна стойност  3 723 лева; 12. поземлен имот № 43058.99.7, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 1.800 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.15, стойност на земята 1105.5 лева, засегната площ 1.800 дка е определена пазарна стойност 1 990 лева;13. поземлен имот № 43058.384.2, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 2.585 дка е определена рентна бонификация 170, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 1139 лева, засегната площ 0.072 дка е определена пазарна стойност 82 лева; 14. Поземлен имот № 56318.25.11, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 1.200 дка е определена рентна бонификация 250, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 825 лева, засегната площ 0.587 дка е определена пазарна стойност  484 лева; 15. поземлен имот № 56318.28.2, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч – нива трета категория началната цена 500.00 лв, с площ 2.699 дка е определена рентна бонификация 250, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 1275 лева, засегната площ 0.903 дка е определена пазарна стойност 1 151 лева; 16. поземлен имот № 56318.50.6, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч – зеленчукова градина четвърта  категория началната цена 430.00 лв, с площ 1.066 дка е определена рентна бонификация 120, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 605 лева, засегната площ 1.066 дка е определена пазарна стойност 645 лева; 17. поземлен имот № 56318.50.26, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч – зеленчукова градина четвърта  категория началната цена 430.00 лв, с площ 0.473 дка е определена рентна бонификация 120, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 605 лева, засегната площ 0.473 дка е определена пазарна стойност 286 лева; 18.поземлен имот № 56318.51.2, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч -  зеленчукова градина четвърта  категория началната цена 430.00 лв, с площ 1.776 дка е определена рентна бонификация 120, отстояние от регулацията на НМ-0.20, стойност на земята 605 лева, засегната площ 1.776 дка е определена пазарна стойност 1074 лева.

               Съвкупният анализ на събраните по делото доказателства и приложимото право налагат извода, че изготвената от оценителя в административното производство оценка не съответства на нормативните изисквания, поради което не може да се приеме за правилен определения въз основа на нея размер на обезщетението. Видно от допълнителната експертиза, при правилно приложение на Наредбата с предвидените в нея диференциращи коефициенти и рентни бонификации, стойността на обезщетението за отчуждаваните имоти възлиза общо на 20 250.00 лева.

     При това се установява, че пазарната стойност на имотите е различна от определената в хода на административното производство.

     Необосноваността на извода на административния орган относно размера на обезщетението обуславя такъв за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му относно размера на определеното обезщетение за процесните поземлени имоти.  

              По изложените съображения, жалбата се явява основателна, а обжалвания с нея административен акт в посочената част - за незаконосъобразен, като постановен в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона, представляващи отменителни основания по чл.146, т.4 и т.5 от АПК. В обжалваната част решението на Министерския съвет, следва да бъде отменено, като се определи законосъобразен размер на равностойното парично обезщетение за отчуждаваните поземлени имоти, при съобразяване с допълнителната  експертиза по отношение равностойно обезщетение за оценката на земята.  

               При този изход на спора основателна е претенцията на жалбоподателят за присъждане на разноски, като за него те възлизат в общ размер на 410 /четиристотин и десет/ лева, представляващи заплатена държавна такса в размер на 10 лева и 400 лева, внесен депозит за съдебно оценителна експертиза и допълнителна такава / на л.л.568 и 679/. 

               Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.1 от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл.38, ал.8 от от Закона за държавната собственост /ЗДС/, Административен съд-Ловеч, четвърти състав 

               РЕШИ:

     ОТМЕНЯ по жалба на С.Т.К. с ЕГН ********** ***, Решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: „Автомагистрала „Хемус”, участък от км. 87+800 до км. 103+150, включително пътен възел „Боаза“ и пътен възел „Дерманци“, подучастъци от км. 87+800 до км 94+960 и от участък от км. 310+940 до км 317+360 и от км 94+960 до км. 103+150, на територията на област Ловеч, в ЧАСТТА относно определеното обезщетение по отношение на собствените му поземлени имоти, както следва: 1.поземлен имот № 43058.44.9 в землището на с.Торос, област Ловеч, представляващ нива пета категория с обща площ 1 дка, която площ за отчуждаване от 1.00 дка и цена на обезщетение в размер на 356 лева; 2. поземлен имот № 43058.44.10 в землището на с.Торос – нива пета категория, с обща площ 2.018 дка, която площ за отчуждаване от 2.018 дка и цена на обезщетение в размер на 717 лева; 3. поземлен имот № 43058.45.5 в землището на с.Торос – нива пета категория, с площ 1 дка, която площ за отчуждаване от 0.628 дка е определена пазарна стойност 223 лева; 4. поземлен имот № 43058.91.4 в землището на с.Торос – пасище трета категория, с площ обща 2.499 дка, която площ за отчуждаване от 1.604 дка е определена пазарна стойност 845 лева; 5. поземлен имот № 43058.96.2 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 4.000 дка, която площ за отчуждаване от 4.000 дка е определена пазарна стойност 3.744 лева; 6. поземлен имот № 43058.100.10  в землището на с.Торос – нива трета категория, с площ 1.051 дка, която площ за отчуждаване 0.756 дка е определена пазарна стойност 66 лева; 7. поземлен имот № 43058.101.5 в землището на с.Торос – нива, трета категория, с обща площ 5.499 дка, която площ за отчуждаване 0.822 дка е определена пазарна стойност 793 лева; 8. поземлен имот № 43058. 384.19 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 1.425 дка, която площ за отчуждаване 0.529 дка е определена пазарна стойност 464 лева; 9. поземлен имот №43058.386.46 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 0.472 дка, която площ за отчуждаване 0.068 дка е определена пазарна стойност 60 лева; 10. поземлен имот № 43058.436.3 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 1.847 дка, която площ за отчуждаване 0.671 дка е определена пазарна стойност 589 лева; 11. поземлен имот № 43058.437.30 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 3.951 дка, която площ за отчуждаване 3.087 дка е определена пазарна стойност  2.889 лева; 12. поземлен имот № 43058.99.7 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 1.800 дка, която площ за отчуждаване 1.800 дка е определена пазарна стойност 1580 лева; 13. поземлен имот № 43058.384.2 в землището на с.Торос – нива трета категория, с обща площ 2.585 дка, която площ за отчуждаване 0.072 дка е определена пазарна стойност 63 лева; 14. поземлен имот № 56318.25.11 в землището на с.Пещерна, област Ловеч – нива трета категория, с обща площ 1.200 дка, която площ за отчуждаване  0.587 дка е определена пазарна стойност 330 лева; 15. поземлен имот № 56318.28.2 в землището на с.Пещерна – нива трета, с обща площ 2.699 дка, която площ за отчуждаване  0.903 дка е определена пазарна стойност 847 лева; 16. поземлен имот № 56318.50.6 в землището на с.Пещерна – зеленчукова градина четвърта  категория, с обща площ 1.066 дка, която площ за отчуждаване 1.066 дка е определена пазарна стойност 470 лева; 17. поземлен имот № 56318.50.26 в землището на с.Пещерна – зеленчукова градина четвърта  категория, с обща площ 0.473 дка, която площ за отчуждаване 0.473 дка е определена пазарна стойност 209 лева;18. поземлен имот № 56318.51.2 в землището на с.Пещерна -  зеленчукова градина четвърта  категория, с обща площ 1.776 дка, която площ за отчуждаване 1.776 дка е определена пазарна стойност 783 лева, вместо което ПОСТАНОВЯВА:

   ОПРЕДЕЛЯ парично обезщетение за отчужденият за държавни нужди  на следните поземлени имоти:

1.  поземлен имот № 43058.44.9, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива от 1 дка, с обща площ за отчуждаване от 1 дка - цена на обезщетение в размер на 480 /четиристотин и осемдесет/ лева; 

2. поземлен имот № 43058.44.10, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 2.018 дка, с обща площ за отчуждаване от 1 дка - цена на обезщетение в размер на 969 /деветстотин шестдесет и девет/ лева;

         3.  поземлен имот № 43058.45.5, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 1 дка, с обща площ за отчуждаване 0.628 дка - цена на обезщетение в размер на 301 /триста и един/ лева;

4. поземлен имот  № 43058.91.4, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване  – пасище, с площ 2.499 дка, с обща площ за отчуждаване 1.604 дка - цена на обезщетение в размер на 1 075 /хиляда седемдесет и пет/ лева;

5.поземлен имот № 43058.96.2, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване  – нива, с площ 4.00 дка, с обща площ за отчуждаване 4.000 дка - цена на обезщетение в размер на 4 690 /четири хиляди шестстотин и деветдесет/ лева;

6.поземлен имот № 43058.100.10, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 1.051 дка, с обща площ за отчуждаване 0.756 дка - цена на обезщетение в размер на 836 /осемстотин тридесет и шест/ лева;

7.поземлен имот № 43058.101.5, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива, с площ 5.499 дка с обща площ за отчуждаване 0.822 дка - цена на обезщетение в размер на 1 019 /хиляда и деветнадесет/ лева;

8.поземлен имот № 43058.384.19, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива, с площ 1.425 дка с обща площ за отчуждаване 0.529 дка- цена на обезщетение в размер на 603 /шестстотин и три/ лева;

9.поземлен имот № 43058.386.46, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 0.472 дка с обща площ за отчуждаване 0.068 дка - цена на обезщетение в размер на 77 /седемдесет и седем/ лева;

10. поземлен имот № 43058.436.3, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 1.847 дка с обща площ за отчуждаване 0.671 дка - цена на обезщетение в размер на 764 /седемстотин шестдесет и четири/лева;

11. поземлен имот № 43058.437.30, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 3.951 дка с обща площ за отчуждаване 3.087 дка - цена на обезщетение в размер на 3 723 /три хиляди седемстотин двадесет и три/ лева;

12.поземлен имот № 43058.99.7, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 1.800 дка с обща площ за отчуждаване 1.800 дка - цена на обезщетение в размер на 1 990 /хиляда деветстотин и деветдесет/ лева;

13. поземлен имот № 43058.384.2, находящ се в землището на село Торос, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 2.585 дка с обща площ за отчуждаване 0.072 дка - цена на обезщетение в размер на 82 /осемдесет и два/ лева; 

14. поземлен имот № 56318.25.11, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 1.200 дка с обща площ за отчуждаване 0.587 дка - цена на обезщетение в размер на 484 /четиристотин осемдесет и четири/ лева;

15. поземлен имот № 56318.28.2, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – нива с площ 2.699 дка с обща площ за отчуждаване 0.903 дка - цена на обезщетение в размер на 1 151 /хиляда сто петсет и един/ лева;

16. поземлен имот № 56318.50.6, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – зеленчукова градина с площ 1.066 дка с обща площ за отчуждаване 1.066 дка - цена на обезщетение в размер на 645 /шестстотин четиридесет и пет/ лева;

17. поземлен имот № 56318.50.26, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване – зеленчукова градина с площ 0.473 дка с обща площ за отчуждаване 0.473 дка - цена на обезщетение в размер на 286 /двеста осемдесет и шест/ лева;

18. поземлен имот  № 56318.51.2, находящ се в землището на село Пещерна, община Луковит, област Ловеч, вид на територията – земеделска и начин на трайно ползване -  зеленчукова градина четвърта с площ 1.776 дка с обща площ за отчуждаване 1.776 дка - цена на обезщетение в размер на 1074 /хиляда седемдесет и четири/ лева.

   ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България да заплати на С.Т.К. с ЕГН ********** ***, деловодни разноски в размер на 410 /четиристотин и десет/ лева.

    Решението е окончателно и не подлежи на обжалване,  съгласно чл.38 ал.8 от Закона за държавната собственост.

               Препис от решението да се изпрати на страните по делото. 

 

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: