О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 544
гр. Кюстендил, 13.11.2023 год.
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
ИВАН ДЕМИРЕВСКИ, съдия при Кюстендилския административен съд, докладчик по адм. д. № 333/2023 г., в закрито заседание на тринадесети ноември две хиляди двадесет и трета година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по предявена жалба от Н.Г.С. ***, махала „О“ № * и адрес за кореспонденция гр. М, ул. „П Б“ № * с правно основание чл. 40 ал. 1 от ЗДОИ срещу отказ за предоставяне на информация от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по лекарствата гр. София, обективиран в писмо изх. № ИАЛ-40698/27.09.2023 г., с което същата е уведомена, че исканата от нея информация не е с обществен характер и не съставлява обществена информация, както и не подлежи на предоставяне по реда и условията на ЗДОИ. Иска се отмяна на отказа, като незаконосъобразен, и признаване на правото на достъп до исканата информация.
С разпореждане от 24.10.2023 г. съдът е изискал от ответника да представи цялата административна преписка по издаването на визирания отказ. С вх. № 4353/08.11.2023 г. изпълнителният директор на Изпълнителна агенция лекарствата е изпълнил указанията на съда.
Съдът, като се запозна с изложеното в жалбата, становището на ответника и приложените по делото доказателства, намира следното от фактическа и правна страна:
Оспорващата е сезирала ответника със заявление, заведено с вх. № ИАЛ-38712 от 13.09.2023 г., с което е поискала предоставянето по реда на ЗДОИ на информация относно Хигиенно заключение, издадено от РЗИ – Враца на основание чл. 228 ал. 7 от ЗЛПХМ /Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина/, въз основа на което Изпълнителна агенция по лекарствата е издала Разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти № 13919-1/06.12.2011 г. за аптека, собственост на „А д-К“ ЕООД. Поискала е да получи исканата информация като й бъде представено копие на хартиен носител.
Задължените субекти по ЗДОИ са посочени в чл. 3 алинеи 1, 2 и 3 от същия закон - държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България /чл. 3 ал. 1 ЗДОИ/; публичноправни субекти, различни от тези по ал. 1, включително публичноправните организации /чл. 3 ал. 2 т. 1 ЗДОИ/; физически и юридически лица само относно извършвана от тях дейност, финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет и средства от фондове на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз по проекти и програми /чл. 3 ал. 2 т. 2 ЗДОИ/.
Съгласно чл. 2 ал. 1 ЗДОИ, обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. По дефиницията на чл. 9 ЗДОИ, обществена е информацията, създавана и съхранявана от органите и техните администрации. В закона са разграничени два вида обществена информация - официална и служебна. Официална е онази информация, която се съдържа в актовете на държавни и общински органи, издавани в изпълнение на техните законово установени правомощия - чл. 10 ЗДОИ. Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация и по повод дейността на органите и техните администрации - чл. 11 ЗДОИ.
Поисканата със заявлението информация, обаче, не е обществена такава по легалното определение на чл. 2 ал. 1 ЗДОИ във вр. с чл. 10 и чл. 11 ЗДОИ. С поисканата от заявителя информация не се цели получаване на обществена информация по смисъла на чл. 2 ЗДОИ и с получаването й няма да се даде възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения субект. Видно от съдържанието на подаденото заявление, с него не се иска официална или служебна информация по см. на чл. 10 и чл. 11 ЗДОИ, а информация, сведена до издаването на копие на Хигиенно заключение, издадено от РЗИ-Враца.
След като поисканата със заявлението информация не е обществена по легалното определение на чл. 2 ал. 1 ЗДОИ, по него не може да се постанови отказ, а оттук липсва и акт, подлежащ на оспорване - чл. 159 т. 1 АПК. Следва да бъде изрично посочено, че предоставянето на търсената от заявителя информация е изрично изключено от приложното поле на закона по силата на чл. 8 т. 1 ЗДОИ, съгласно която норма разпоредбите на закона относно достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица. В конкретния случай С. е поискала да й бъде предоставено копие на хартиен носител от Хигиенно заключение, издадено от РЗИ-Враца – вид административна услуга, която е следвало да поиска от самия орган, а не да се позовава на ЗДОИ за получаване на исканата информация, тъй като същият е неприложим.
Отделно от това, от приложените по преписката писмени доказателства, става ясно, че въпросното Хигиенно заключение е предоставено на Н.С., ведно с отговор /изх.№ 96-0025-1/10.10.2023 г./ по постъпил от нея сигнал в ИАЛ, препратен в РЗИ-Враца. Налице е липса на правен интерес, което е отрицателна процесуална предпоставка за допустимостта на оспорването, поради което следва жалбата да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.
По изложените съображения и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.Г.С. с правно основание чл. 40 ал. 1 от ЗДОИ.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 333/2023 по описа на КнАдмС.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването.
Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от него.
Административен съдия: