Определение по дело №830/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 870
Дата: 3 юни 2022 г. (в сила от 29 юли 2022 г.)
Съдия: Нели Тодорова Стоянова
Дело: 20227040700830
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 20 май 2022 г.

Съдържание на акта

                О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                            870        03.06.2022 г., гр. Бургас

 

Бургаският административен съд, XXIV-ти състав, на трети юни две хиляди двадесет и втора година, в закрито заседание, в състав:

 

                                                                                                 Съдия:  Нели Стоянова

 

като разгледа докладваното от съдията частно адм. дело № 830 по описа за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.60, ал.5 вр. с ал.1 от АПК.

Образувано е по жалба от "АГРОТЕХНИКИ И КО" ООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Карнобат, ул.“Господин Нанев“ № 43 представлявано от управителя Г.М. чрез адвокат Р.С., АК-Бургас срещу разпореждане, с което се допуска предварителното изпълнение на разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-11/27.04.2022г., издадено от заместник-председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното разпореждане, по съображения за постановяването му при неправилно приложение на материалноправни разпоредби. Направено е искане за отмяна на обжалваното разпореждане по чл. 60, ал. 1 АПК за допускане на предварително изпълнение.

Ответникът, представя административната преписка. Изразява становище по искането, като го оспорва. Твърди, че същото е недопустимо, поради факта че предварителното изпълнение на Разпореждането е допуснато по силата на закона и искане за спирането му може да бъде предявено само на осн.чл.166, ал.4 вр. ал.2 АПК във връзка с образувано съдебно производство по оспорван на Разпореждане № Р-12-11/27.04.2022г. Моли жалбата да бъде оставена без разглеждане.

Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост на направеното искане за отмяна на допуснатото по реда и на основание чл. 60, ал. 1 от АПК предварително изпълнение на Разпореждане № Р-12-11/27.04.2022г. и взе предвид изложените в тази връзка доводи, приема за установено следното:

С посоченото разпореждане, в което е инкорпорирано и обжалваното разпореждане за допуснато предварително изпълнение, на основание чл.7, ал.1, т.8, чл.8, ал.2, т.3 и ал.5, чл.12 и чл.23 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/ на дружеството жалбоподател са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г, по видове съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива -10,900 тона /десет тона и деветстотин килограма/. Със същото разпореждане дружеството е задължено да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации, като създаде до 1 юли 2022г. количествата нефтопродукти; да съхранява запасите за извънредни ситуации до 30.06.2023 г.; да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации.

В разпореждането е обективирано предварително изпълнение с отделно разпореждане на основание чл. 60, ал. 1 от АПК, с мотив, че неизпълнението на индивидуалния административен акт би довело до неизпълнение на ангажиментите на Република България по Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти и по ЗЗНН, което ще доведе до застрашаване на особено важни държавни и обществени интереси.

Разпореждане № Р-12-11/27.04.2022г., в което е обективирано и обжалваното разпореждане за предварителното изпълнение, е връчено на жалбоподателя на 05.05.2022 г., видно от отразеното на приложената разписка № 24527124 от "Тип Топ Куриер-Ямбол". Жалбата против разпореждането за допускане на предварителното изпълнение на заповедта е депозирана на 13.05.2022г. чрез адм.орган до Административен съд – Бургас извън тридневния срок по чл.60, ал.5 от АПК. В случая обаче е приложима разпоредбата на чл. 140, ал. 1 АПК, според която "Когато в административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съответният срок за обжалване по този дял се удължава на два месеца", тъй като в разпореждането не е посочено пред кой орган и какъв срок може да бъде обжалвано разпореждането за допускане на предварително изпълнение на Разпореждане № Р-12-11/27.04.2022г. В тази връзка е приложим удължения двумесечен срок за подаване на жалба съгласно правилата на чл. 140, ал. 1 АПК, поради което оспорването е направено в преклузивния срок по чл. 60, ал. 4 от АПК, от легитимирано лице с правен интерес и като такова е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради следните съображения:

Съгласно чл. 60, ал. 4 и ал. 5 от АПК, разпореждането, с което се допуска предварително изпълнение, може да се обжалва пред съда, независимо дали административният акт е бил оспорен, като преписи от жалбата не се връчват на страните.

С Разпореждане Р-12-11/27.04.2022 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", на основание чл. 7, ал. 1, т. 8,  чл. 8, ал. 2, т. 3 и ал. 5, чл. 12 и чл. 23 от ЗЗНН и Заповед № РД- 10-150/29.05.2017 г. на председателя на ДА ДРВВЗ на "АГРОТЕХНИКИ И КО" ООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН и е разпоредено дружеството да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определените в разпореждането нива.

Съгласно  чл. 8, ал. 3 от ЗЗНН, обжалването на този вид актове се извършва по реда на Административнопроцесуалния кодекс и подадената жалба не спира изпълнението на индивидуалния административен акт. След като предварителното изпълнение на административния акт е допуснато по силата на закона – чл. 8, ал. 3 от ЗЗНН, предварително изпълнение на заповедта не може да бъде предмет на разпореждане от административния орган по реда и при условията на чл. 60, ал. 1 от АПК. Тоест разпореждането за създаване на запаси за извънредни ситуации, подлежи на предварително изпълнение по силата на самия закон, поради което допускането на предварителното изпълнение на същото с отделно разпореждане по реда на чл. 60, ал. 1 от АПК е нищожно административно разпореждане.

В случая издателят на подлежащото по силата на закона на предварително изпълнение Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-11/27.04.2022г., не е имал материална компетентност да постановява разпореждане за предварителното изпълнение на заповедта, като разпореденото при прилагането на чл. 60, ал. 1 от АПК предварително изпълнение на акта е лишено от основание и от предмет. Това е така защото предварителното изпълнение вече е допуснато по силата на закона-чл.8, ал.3 от ЗЗНН. Липсата на компетентност винаги обуславя извода за нищожност на административния акт, тъй като по правило актовете издадени от некомпетентни органи всякога са нищожни, според правната теория и утвърдената съдебна практика.

С оглед на което обективираното в Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-11/27.04.2022г. изрично разпореждане на административния орган за допускане на предварителното изпълнение на разпореждането, е нищожно.

Ето защо жалбата в частта й, с която се оспорва като незаконосъобразно и е направено искане за отмяна на разпореждането на заместник-председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" за допускане на предварително изпълнение по чл. 60, ал. 1 от АПК на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-11/27.04.2022г., се явява основателна.

Ето защо, разпореждането за допускане на предварително изпълнение, на основание чл. 60, ал. 1 от АПК следва да бъде обявено за нищожно с настоящия съдебен акт, тъй като макар да се иска отмяната му, съдът по аргумент от чл. 168, ал. 1 и ал. 2 от АПК на първо място служебно проверява валидността на акта, а след това и съответствието му със процесуалните правила, приложимите материалноправни норми и целите на закона.

На основание чл. 60, ал. 7 от АПК, по жалбата на "АГРОТЕХНИКИ И КО" ООД следва да се обяви за нищожно постановеното от органа разпореждане за допускане на предварителното изпълнение на Разпореждане Р-12-11/27.04.2022 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".

Предвид изложеното Административен съд – Бургас, ХХІV състав,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на разпореждане, с което на основание чл. 60, ал. 1 от АПК се допуска предварително изпълнение на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-11/27.04.2022 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".

 

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                   СЪДИЯ: