Решение по дело №1/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 43
Дата: 18 януари 2023 г. (в сила от 9 ноември 2023 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20227260700001
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 43/18.01.2023г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на седми декември                                      две хиляди двадесет и втора  година в следния състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

                                                            ЧЛЕНОВЕ:        1. ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА

                                                                                        2. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

                               

Секретар Ивелина Въжарска

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Господинова

адм.д.№1 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.178 и сл. от Административнопроцесуален кодекс и е образувано по жалба от М.Т.Ц. – в лично качество и като представляващ ЕООД Глиган – София, М.Х.Г., всички със съдебен адрес – адв.М.Ц. от ХАК, срещу Решение №511 от 17.12.2021г.  на ОбС Хасково, прието с Протокол №24 от Заседание на 17.12.2021г. – Раздел ІІ, т.1, 4 и 5. В жалбата се твърди, че с оспореното решение и на основание чл.21, ал.1, т.7 и ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.6, ал.1, б.А и чл.62 и 66 от ЗМДТ, Заповед І1858/21.10.2021г. и чл.16 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Хасково, ОбС Хасково одобрява План-сметка за необходимите разходи за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци; третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации в депо; поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на територията на Община Хасково за 2022г. и определя в т.ІІ размера на таксата битови отпадъци за съответните зони, като това решение било незаконосъобразно и нищожно. Процедурата по издаването на оспореното решение била спазена формално. Привидно таксата битови отпадъци не се увеличавала, а се запазвала в рамките на размера на тази за 2021г., но с предходно решение на съда тази такса била отменена, то имало наличие на съществено увеличение за 2022г., което не било мотивирано. Имало допуснати нарушения на чл.66-71 от АПК, като се сочи, че самото публикуване на Докладната на Интернет страница на Общината било сред множество обяви и можело да бъде открито със затруднения. Заседанието на ОбС Хасково на 17.12.2021г. било проведено в нарушение на Правилника за организацията и дейността на ОбС Хасково - вместо поименно, било проведено по групи. Решението не съответствало на изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК и липсвала мотивационна част относно определянето на таксата по реда на чл.67, ал.2 от ЗМДТ и защо се изключвал основният способ по чл.67, ал.1 от ЗМДТ. Нямало мотиви какъв ще бъде икономическият ефект от възприетото решение. Имало предполагаеми разходи за дейността, но липсвал анализ какви ще бъдат приходите от таксата. Докладната записка на кмета не давала яснота за всички обстоятелства, които налагали определянето на ТБО за 2022г.. Решението се основавало единствено на приетата План-сметка, която по съществото си била невярна, немотивирана и нямало отговор за що се увеличават сумите за миене, метене. Не бил направен анализ на разходите за сметосъбиране и сметоизвозване;  не било мотивирано и очакваното увеличение от 2500т. отпадъци, като се имат предвид условията за бизнеса при пандемия. При сравнение с 2021г. новите разходи били необосновани. Не били изяснени действителните разходи за дейностите по чл.62 от ЗМДТ, нито бил направен анализ на евентуалните приходи и таксата се превръщала в „данък битови отпадъци“, определян на базата на данъчната оценка на имота, с което се нарушавал основният принцип в чл.8 от ЗМДТ. Определянето на единен общ промил на таксата за всички населени места противоречал на изискването таксата да се определя за населено място поотделно в зависимост от действителните разходи за услугата. Необосновани били разбивките и определените промили за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО, като за едни било определено 1,2 промила, а за други 1 промил и то при положение, че тези разходи били еднакви за всички. Иска се оспореното решение да бъде отменено като незаконосъобразно, като на жалбоподателите се заплатят направените по делото разноски.

Ответната страна – Общински съвет Хасково, оспорва жалбата и я счита за неоснователна.

Административен съд Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

С Докладна записка – л.18-29, Кметът на Община Хасково е предложил да бъде взето решение, с което да се одобри план-сметка за необходимите разходи за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци; третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации в депо; поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на територията на Община Хасково за 2022 година – съгласно Приложение №А, както и да се определи размера на таксата за битови отпадъци за 2022г. за населените места на територията на Община Хасково.

Докладната записка е публикувана на 16.11.2021г. на официалната интернет страницата на Община Хасково – л.63 – 75, л.82 и сл., л.84, ведно с Приложения №№1-3 / Калкулация на разходите, обвързани с количествата битови отпадъци за 2022г.; Разходи за сметосъбиране и сметоизвозване от селата в Община Хасково за 2022г.; Разходи за ОП Екопрогрес в Дейност Чистота за 2022г./ и Приложение А – План-сметка за приходите и разходите от такса битови отпадъци по чл.66 от ЗМДТ за 2022г.

На 14.12.2021г. е проведено заседание на Постоянната комисия по бюджет и финанси при Общински съвет Хасково, като в дневния ред под т.2 е включено обсъждане на Докладна записка от Кмета на Община Хасково относно одобряване на план-сметка за разходите от такса битови отпадъци през 2022г. и определяне размера на такса битови отпадъци за населените места на територията на Община Хасково през 2022г. След обсъждания Постоянната комисия по бюджет и финанси е взела решение относно допускане за разглеждане Докладната записка, както и относно подкрепа за проекта за решение. В Приложение №1 е посочена установена техническа грешка, касаеща отчисления по чл.60 и чл.64 – вместо 87,87 да се чете 100,87 лева/тон. Гласували „за“ – 4, „против“ – няма и „въздържали се“ – 2.

На 15.12.2021г. е проведено заседание на Постоянната комисия по обществен ред и законност, като в дневния ред под т.2 е включено обсъждане на Докладна записка от Кмета на Община Хасково относно одобряване на план-сметка за разходите от такса битови отпадъци през 2022г. и определяне размера на такса битови отпадъци за населените места на територията на Община Хасково през 2022г. След обсъждания Постоянната комисия по обществен ред и законност е взела решение относно допускане за разглеждане Докладната записка, както и относно подкрепа за проекта за решение. В Приложение №1 е посочена установена техническа грешка, касаеща отчисления по чл.60 и чл.64 – вместо 87,87 да се чете 100,87 лева/тон. Гласували „за“ – 6, „против“ – 2 и „въздържали се“ – няма.

На 17.12.2021г. е проведено заседание на Общински съвет Хасково, при дневен ред, включващ и обсъждане на Докладна записка от кмета на Община Хасково относно одобряване на план-сметка за разходите от такса битови отпадъци през 2022г. и определяне размера на такса битови отпадъци за населените места на територията на Община Хасково. На заседанието е прието Решение №511 от 17.12.2021г., с което на основание чл.21, ал.1, т.7 и чл.21, ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.6, ал.1, б.А и във вр. с чл.62 и чл.66 от ЗМДТ, Заповед №1858/21.10.2021г. и чл.16 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, Общински съвет Хасково е решил, че се одобрява план-сметка за необходимите разходи за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци; третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации в депо; поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на територията на Община Хасково за 2020 година, съгласно Приложение №1 – т.I. от решението, и по т.II. се определя размера на таксата за битови отпадъци за 2022 г. както следва: 1./ За населението на гр.Хасково и за жилищата на предприятия – в размер на 3.50 промила върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва - за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 1,3 промила; за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1,2 промила; за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 промила; 2./ За населението и за жилищата на предприятия в IV зона и местностите Кенана, Куба и Туристическа хижа – в размер на  3,50 промила върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва - за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 1.5 промила; за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1,2 промила; за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 промил; 3./ За населението и за жилищата на предприятия в V зона – в размер на 2,00 промила върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва - за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 промил; за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1 промил; 4./ За населението в селата в Община Хасково – в размер на 5,00 промила върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва - за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 3 промила; за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на  депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64  от ЗУО – 2 промила; 5./ За всички нежилищни имоти на предприятия, както следва - 5.1. Когато в установения срок не е подадена декларация по чл.15, ал.2 и чл.17, ал.3 от НОМДТЦУ на територията на Община Хасково, деклариран е по-малко от необходимия му брой от съответния вид съдове за битови отпадъци или когато не може да се установи броя на използваните съдове, се заплаща годишна такса в размер на 13 промила върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти по видове – събиране на битови отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им – 9,5 промила; третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации/поддържане и експлоатация на депа – 1,5 промила; поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания – 2 промила; 5.2 В зависимост от вида и броя на деклариралите съдове за изхвърляне на битови отпадъци на предприятията – размерът на такса е както следва – за събиране и транспортиране на битови отпадъци – за кофа 110 л – 550 лева, за контейнер тип Бобър – 1560 лева, за контейнер с обем 4 куб.м. – 1560 лева. За третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – в размер на 1,5 промила върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти. За поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – в размер на 2 промила върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти.

Решението е прието с 24 гласа „за“, 9 – „против“ и 4 – „въздържали се“ (при общ брой на общинските съветници в Общински съвет Хасково от 41 съветника, съгласно чл.1, ал.2 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет – Хасково, публикуван на официалната интернет страница на Община Хасково, и общо гласували - 37).

Като писмени доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в административната преписка, както и допълнително представените такива от страните в производството - Решение №511/17.12.2021г. и докладна записка, План-сметка за приходите и разходите за ТБО по чл.66 от ЗМДТ за 2022г.,  Справка по чл.7 и чл.8 от ЗМДТ за определяне на ТБО за 2022г., калкулация на разходите, обвързани с количествата битови отпадъци за 2022г., прогнозни количества отпадък за 2022г., прогнозни разходи за сметосъбиране и сметоизвозване от селата за 2022г., прогнозни разходи на ОП Екопрогрес в Дейност Чистота, Уведомление на основание чл.66 от АПК – л.39, л.61, публикувано на 16.11.2021г. – л.82, План-сметка за 2021г. – л.153.

С оглед пълното и всестранно изясняване на фактите по делото е изготвена икономическа и съдебнотехническа експертиза, заключенията по които съдът възприема напълно като безпристрастно и компетентно изготвени.

Съгласно в.л.В.М., работил по техническата експертиза, след извършен преглед на аудио-видео записите от системата за гласуване на ОбС Хасково е установено, че електронната система за гласуване в ОбС Хасково позволява поименно гласуване чрез персонални карти и гласуването на Решение №511/17.12.2021г. е проведено чрез електронната система поименно, по групи. Вещото лице е установил оповестяването на гласуването и резултатите по него, както и приложил към заключението кадри от видеозаписа, а също и протокола за гласуване и фрагмент от присъствения списък.

Съгласно в.л.К., работила по икономическата експертиза, след извършена проверка в ОП Екопрогрес се установяват извършваните през 2021г. дейности, като изрично се сочи, че не се е извършвало метене и миене през 2021г. Дейностите на ОП били възложени със Заповед №1766/07.10.202г. и възложените и извършените през 2021г. дейности формират съдържанието на дейност Чистота в План-сметката, като през 2021г. са начислени /изразходвани 1 535 796,05 лева. Общият средносписъчен състав на утвърденото щатно разписание в ОП е установен – 311 бр., от които 116 бр., заети в дейност Чистота. Конкретно по искане на жалбоподателите са обсъдени сумата от 299 900 лева, код 1000, издръжка от прогнозните разходи през 2022г., общо на стойност 1 950 000 лева, залегнали в План сметката за 2022г., както и залегналите за закупуване ДМА за сумата от 360 000 лева. Относно отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО вещото лице сочи, че размерът е нормативно определен в Наредба №7/2013г. за реда и начина на изчисляване и определяне на размера на обезпеченията и отчисленията – по чл.60 – 5,87 лв/т. и по чл.64 – 95 лв/т., а съгласно експертиза от Отдел Екология количеството депониран отпадък е прогнозирано на исторически опит като 22 000 т., а така общата стойност на отчисленията възлиза на 2 219 140,00 лева. Увеличението на разходите за закриване в РЦТНО Гарваново от 780 000 на 1 624 000 лева през 2022г. били съдържащи се в Доклад относно предстоящите дейности и мероприятия, при отчитане на компоненти – площи ед.цена, вкл. и сравнителни ед.цени в други общини. Разходите за сметосъбиране и сметоизвозване по селата през втората половина на 2022г. се увеличавали, тъй като били заложени като такива до изтичане в средата на годината на договор изпълнителя Волф Милениум ООД, както и заложените брой съдове, единична цена, кратност на обслужванията. Увеличени били и разходите за 2022г. за метене и миене на територията на града с 417 000 лева, като се отбелязва, че заложената сума била с прогнозен характер и в пряка зависимост от климатични и икономически условия. Изследвани са количествата депонирани отпадъци през 2021г.

При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни извод:

Оспореното Решение №511/17.12.2021г., обективирано в Протокол №24 от заседание на Общински съвет Хасково, е общ административен акт по смисъла на чл.65 АПК, има еднократно правно действие и с него се засягат права, свободи и законни интереси на неопределен брой лица – собственици на имоти, попадащи в обхвата на решението, съответно в обхвата на оспорената част от него.

Оспорването е от процесуално легитимирани лица, в законово регламентирания срок по чл.179 от АПК и срещу акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, поради което е процесуално допустимо. Видно от представените с жалбата документи за собственост – нотариален акт, договор за продажба на ДНИ, Договор за отстъпване на право на строеж, Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК, жалбоподателите притежават недвижими имоти на територията на Община Хасково. Съгласно чл.64 от ЗМДТ таксата битови отпадъци се заплаща от лицата по чл.11 от същия закон – данъчно задължени лица - собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. Съгласно чл.10, ал.1 от ЗМДТ с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места, както и поземлените имоти извън тях, които според подробния устройствен план имат предназначението по чл.8, т.1 от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. В случая притежаваните от жалбоподателите недвижим имоти са разположени в строителните граници на гр.Хасково и с.Александрово, общ. Хасково, поради което същите попадат в приложното поле на разпоредбата и подлежат на облагане с данък. Собствениците на имоти, за които са представените посочени доказателства, са данъчно задължени лица по смисъла на чл.11, ал.1 от ЗМДТ и дължат заплащане на такса битови отпадъци за притежаваните от тях имоти. Това обоснова правният им интерес да оспорят Решение №511/17.12.2021г. в частта му на Раздел ІІ, т.1, 4 и 5, определящо ТБО за 2022г. за населението на гр.Хасково и селата в Община Хасково, както и за жилищните и нежилищни имоти на предприятията в гр.Хасково. Между страните няма спор относно спазването на срока за оспорване по чл.179, ал.1 от АПК. Няма данни за датата и начините на съобщаване на акта, приет от ОбС Хасково, но същият е постановен на 17.12.2021г., а жалбата е от лица, за които няма данни да са участвали в производството пред административния орган, поради което, като е подадена на 03.01.2022г. – по ел.поща, съдът намира, че е спазен срока по чл.179 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата e неоснователна.

Съгласно чл.168 ал.1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146, а съгласно ал.2 съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

На основание чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА Общинският съвет определя размера на местните такси, а съгласно чл.66, ал.1 във вр. с чл.62 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината /т.1 – 3/, като всички относими за календарната година разходи за дейностите се включват в план-сметка за годината за всяка от услугите по чл.62 и по източници на финансиране. Компетентен орган за определяне размера на ТБО е именно Общинския съвет, издал оспорения акт съобразно разпоредбите на чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА и при условията на поименно, явно гласуване, при което решението е прието с мнозинство от повече от половината от общия брой общински съветници - на заседанието, на което е взето оспореното решение са присъствали 37 от общо 41 общински съветници, гласували „за“ са 24, против – 9, въздържал се – 4, като тези факти са установени и няма спор по делото относно същите.

Съдът не споделя възраженията на жалбоподателите относно допуснати съществени процесуални нарушения с оглед проведеното поименно гласуване. Обстоятелството, че гласуването е проведено по групи, не опорочава дадения глас от всеки общински съветник, доколкото се установява какъв е вотът на всеки от участвалите в гласуването. Така решението обективира валидно изразената воля на мнозинството общински съветници в състава на колективния орган, тъй като е прието при спазване на нормативно регламентираните изисквания за кворум, мнозинство и поименно гласуване.

Не са допуснати и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, уредени в чл.66 и чл.69 от АПК. Съгласно разпоредбата на чл.66, ал.1 от АПК откриването на производството по издаване на общия административен акт се оповестява публично чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин, като в ал.2 е предвидено, че уведомяването по ал.1 включва и основните съображения за издаването на акта, както и формите на участие на заинтересованите лица в производството. Съгласно чл.69, ал.1 от АПК административният орган определя и оповестява публично по реда, определен в чл.66, ал.1 една или повече от следните форми на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта - писмени предложения и възражения, участие в консултативни органи, подпомагащи органа, издаващ акта, участие в заседания на органа, издаващ акта, когато той е колективен или обществено обсъждане. Съгласно ал.2 на същия текст административният орган осигурява на заинтересованите лица възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, определен от административния орган, който не може да бъде по-кратък от един месец от деня на уведомяването по чл.66. Видно от представените по делото доказателства се установява, че уведомление по чл.66, ал.1 от АПК във вр. с чл.66 от ЗМДТ, както и посочената в него докладна записка, с която кметът на Община Хасково е предложил Общински съвет Хасково да приеме процесното решение, е публикувана на 16.11.2021г. на Интернет страницата на Община Хасково. От текста на уведомлението е видно, че са спазени изискванията на чл.66, ал.2 от АПК, както и на чл.69, ал.1 от АПК, като са включени основните съображения за издаването на акта, както и формите на участие на заинтересованите лица в производството. Осигурен е и едномесечен срок за отправяне на предложения по проекта съобразно разпоредбата на чл.69, ал.2 от АПК, а решението на ОбС Хасково е прието след изтичане на този срок, а именно на 17.12.2021г. В тази връзка възраженията на оспорващите, че имало нарушения на принципа за публичност във връзка с липсващи данни докладната и уведомлението да са достигнали до заинтересовани лица, както и при положение, че сайтът бил подновен, не се споделят от съда. Обновяването на сайта на Община Хасково не е спорен момент и е заявен в с.з. от представляващия ответната страна, като следва да се има предвид и че данните относно обновяването на сайта, препратката към стария сайт и съдържанието на новия и стария сайт са общодостъпни и налични. Безспорно доказано е извършеното уведомяване за предстоящото издаване на акта съобразно разпоредбата на чл.66, ал.1 от АПК в хипотезата на „друг подходящ начин“, както и е посочена форма за участие на заинтересовани лица в производството по чл.69, ал.1, т.1 от АПК, като е дадена възможност за писмени предложения в 1-месечен срок от публичното оповестяване. Неточната конкретна формулировка в уведомлението – „чрез общественото му обсъждане, изразяващо се в представяне на писмени предложения…“, не може да бъде разглеждана като съществено нарушение на процесуалните правила, доколкото е изрично посочена формата на участие в производството чрез подаване в 1-месечен срок на писмени предложения, както и няма спор, че няма насрочване на обществено обсъждане.

От доказателствата по делото се установява, че няма неспазване на установената форма на оспорения акт, както и не е основателно възражението за липса на мотиви при определяне на такса ТБО. Оспореният акт е обективиран в писмена форма, а така е спазена изискуемата от закона форма, както и е издаден на основание чл.21, ал.1, т.7 и чл.21, ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.6, ал.1, б.А и чл.62 и 66 от ЗМДТ, поради което същият не е лишен от основание, уредено в закона. 

По отношение възражението, че решението на ОбС Хасково не е мотивирано следва да се имат предвид разпоредби на чл.67, ал.1, ал.2, ал.4 и ал.5 от ЗМДТ, които уреждат размера на таксата за битови отпадъци, който за всяко задължено лице следва да се определя за календарната година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците и водещо при определяне на размера на ТБО да е количеството битови отпадъци. Размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице е сумата от размера на таксата за всяка услуга по чл.62, която се определя, като разходите за сметка на таксата за битови отпадъци за текущата година от план-сметката, формирани по реда на чл.66, ал.13 за всяка услуга по чл.62, се разпределят, като се приложи съответният начин за изчисление в зависимост от приетите от общинския съвет основи за услугите по чл.62. При водещия принцип за определяне на размера на таксата за битови отпадъци - количеството битови отпадъци, Общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал.4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането ѝ. В случая в докладната записка на Кмета на Община Хасково е обоснована обективна невъзможност като основа за определяне размера на таксата за битови отпадъци за 2022г. за  населените места в Община  Хасково да бъде взето предвид количеството битови отпадъци, тъй като този метод бил възможен единствено в случаите, когато съдовете за отпадъци са персонални за всяко домакинство,  а не е организирано чрез съдове за групово ползване. Наред с това се установява и че самите общински съветници са провели дискусия, макар и кратка, относно основата за определяне на размера на ТБО. Освен това в тази връзка следва да се посочи, че към датата на приемане на решението – 17.12.2021г., предвиденото в пар.6 от ЗИД на ЗМДТ изменение в чл.67, ал.2 от ЗМДТ предвиждащо основата за услугите по чл.62, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарна цена, не е влязло в сила. В  пар.13 от ЗР на ЗИД на ЗМДТ /посл. изм. ДВ 14/2021г., в сила от 17.02.2021г./ пар.6 влиза в сила от 31 декември на годината, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в РБългария през 2021г. Същевременно приложимата наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Хасково също не съдържа механизъм/метод за определяне на таксата за битови отпадъци за жилищните имоти на база количеството битови отпадъци за населението. Поради това законосъобразно и след като административният орган не е могъл да определи ТБО върху основа количество битови отпадъци, то е възприето да бъде използвана данъчната оценка на недвижимите имоти, която се явява законоустановена възможност към датата на приемане на решението и с оглед отложено влизане в сила на посочения пар.6 от ЗИД на ЗМДТ. В случая при изложената невъзможност да се установи количеството на битовите отпадъци по ал.1, то размерът на таксата се определя пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена. В този смисъл не е налице законова пречка таксата битови отпадъци да се определи върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като бъде изключен основният способ по чл.67, ал.1 от ЗМДТ, а възражението на жалбоподателите в тази посока е неоснователно.

С оглед на всички събрани доказателства по делото, както и заключението на вещото лице по икономическата експертиза, решението – в оспорените му части, е мотивирано в достатъчна степен, както в своята разходна част, така и в приходната, както и не се установява противоречието на акта с материалния закон.

За да се определи размерът на такса битови отпадъци е необходимо приемането на план-сметка, съдържаща приходите и разходите от такса битови отпадъци по чл.66 от ЗМДТ. Именно направените отразявания в план-сметката, съотнесени към мотивите, съдържащи се в решението, съответно докладната записка по приемането му, касаещи ТБО следва да дават ясна представа как е формирана разходната и приходна част, които съответно в своята цялост определят и дължимата от ползвателите на услугата ТБО. Съгласно разпоредбата на чл.66, ал.1 от ЗМДТ дейностите по предоставяне на услугите по чл.62 включват: 1./ събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците – за услугата по чл.62, т.1; 2./ третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл.62, т.2; 3./ поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл.62, т.3.

При изготвяне на разходната и приходната част на предложения проект на решение в докладната записка, както и в изготвената план–сметка, са посочени крайни суми, които са формирани по всяка отделна дейност, а към докладната записка са приложени подробни анализи на разходите за дейностите по чл.62 от ЗМДТ, основаващи се на броя съдове за съхранение на битови отпадъци, стойностите на действащите договори с външни изпълнители за дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване, както и прогнозната стойност на договорите за второто полугодие на 2022г. Отчитат се прогнозните количества отпадък, включително и нерегламентирани сметища и почистването им при възлагане на външен изпълнител, както и нормативно уреденото задължение за извършване на следексплоатационен мониторинг на две закрити клетки в Регионалния център, както и необходимите средства за размера на обезпечения и отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО. Отчита се пропорционалното разпределение на разходите за рекултивация между собственик и ползватели, като в тази връзка се планират постъпления от Община Димитровград и Община Минерални бани, включени изрично в приходната част. Има изрично позоваване на Заповед №1858/21.10.2021г. на Кмета на Община Хасково, обявена на Интернет страницата на Община Хасково, с която е определен видът на предлаганите услуги за 2022г., както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци. Относно разходите на ОП Екопрогрес в дейност Чистота – относно почистването и поддържането на териториите за обществено ползване, които са извън обхвата на договорите с външни изпълнители, има подробна разбивка на разходите /заплати и възнаграждения, други възнаграждения, задължителни осигурителни вноски, издръжка, платени данъци, такси и санкции, както и придобиване на ДМА/. По отношение на приходната част съгласно докладната на Кмета не следва да има промяна в ТБО за 2021г., поради което и като облог такса е предвидена същата сума от 11 400 000 лева като прогнозна, а също и се отчита преходен отстатък от 2021г. и отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО. Така е спазена действащата към момента на приемане правна уредба в чл.66, ал.4 – 10 от ЗМДТ.

По отношение на наведените от жалбоподателите доводи, че не са ясни отделни суми в приходната и разходната част следва да се има предвид прогнозния характер на част от тях /напр. облог ТБО/, както и че други са сборно/общо представени, но и възможността след изготвен одитен доклад от Сметната палата или ако е установено по друг начин, че в план-сметката са включени разходи, които не са разходи за дейности по предоставяне на услуга по чл.62, то размерът на разходите се коригира – чл.66, ал.11 – 13 от ЗМДТ. В случая таксата за битови отпадъци е вид местна такса и съгласно чл.7, ал.1 от ЗМДТ нейният размер се определя въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата, които безспорно се явяват доказани при така събраните доказателства в настоящия процес.

Доколкото има изложени възражения за нищожност на оспорения акт, то съдът счита с оглед и на изложеното относно законосъобразността му, че същите не са основателни.

По изложените съображения настоящият състав на съда намира оспореното Решение №511 от 17.12.2021г.  на ОбС Хасково, прието с Протокол №24 от Заседание на 17.12.2021г. в частта на Раздел ІІ, т.1, 4 и 5, с което на основание чл.21, ал.1, т.7 и чл.21, ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.6, ал.1, б.А във вр. с чл.62 и чл.66 от ЗМДТ и чл.16 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, е определен размера на таксата за битови отпадъци за 2022г., за законосъобразно, като жалбата срещу обжалваните части следва да бъде отхвърлена.

 С оглед крайния извод на съда относно неоснователност на жалбата, искането на ответната страна за заплащане на направените разноски следва да бъде уважено - доказани са направените разноски за адв.възнаграждение в размер на 900,00 лева и за възнаграждение за експертиза - 552,00 лева. Жалбоподателите не са довнесли сума за възнаграждение на вещото лице по назначената по тяхно искане икономическа експертиза, поради което следва да заплатят сумата от 297,30 лева по сметка на ХАС.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Хасково

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Т.Ц., ЕООД Глиган – София, и М.Х.Г., всички със съдебен адрес – адв.М.Ц. от ХАК, срещу в частта на Раздел ІІ, т.1, 4 и 5 на Решение №511 от 17.12.2021г.  на ОбС Хасково, прието с Протокол №24 от Заседание на 17.12.2021г, с което на основание чл.21, ал.1, т.7 и чл.21, ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.6, ал.1, б.А във вр. с чл.62 и чл.66 от ЗМДТ и чл.16 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, е определен размер на таксата за битови отпадъци за 2022г.

ОСЪЖДА М.Т.Ц., ЕГН **********, ЕООД Глиган – София, ЕИК *********, и М.Х.Г., ЕГН **********,*** направените разноски от общо 1452,00 лева, както и по сметка на Хасковски АС – 297,30 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                    2.