Решение по дело №726/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 518
Дата: 28 ноември 2019 г. (в сила от 18 декември 2019 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20197080700726
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№518

28.11.2019г.

 

 Административен съд - Враца, в публичното съдебно заседание на  двадесет и шести ноември две хиляди и  деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

            ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВ

                            БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

 

при секретаря Даниела Монова и с участието на прокурора Веселин Вътов, като разгледа докладваното от съдията БОЙЧЕВА адм. д. №726/2019 г. по описа на Административен съд-Враца взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по раздел ІІІ, глава 10 от АПК /чл.185-196 от АПК/ във връзка с Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата и общинското имущество на територията на Община Мизия, приета с Решение № 120 по протокол № 12/27.07.2012 г. от Общински съвет – Мизия, последно изменена с Решение № 500 по протокол № 57/25.01.2019 г. на Общински съвет – Мизия.

Делото е образувано по протест на Веселин Вътов – прокурор в Окръжна Прокуратура – Враца против разпоредбите на чл. 85 и чл. 86 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата и общинското имущество на територията на Община Мизия. Поддържа се в протеста на ОП-Враца, че оспорените  разпоредби от Наредбата противоречат на чл. 33, ал. 2, чл. 55, чл. 56 и чл. 57, ал. 1, т. 9 от закона за административните нарушение и наказания /ЗАНН/ и се иска отмяната им, като незаконосъобразни. Моли и за присъждане на разноските по делото.

В съдебно заседание протестиращият прокурор поддържа протеста на ОП-Враца  и моли същият да бъде уважен по мотиви и съображения, изложени в него.

Ответникът Общински съвет – Мизия, чрез неговия председател - не се явява и не изпраща процесуален представител, не ангажира становище във връзка с протеста.

В съдебно заседание Окръжна прокуратура-Враца се представлява от прокурор Вътов, който  поддържа протеста и счита същия за основателен.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в "Държавен вестник" бр.83/22.10.2019 г.

Административен съд - Враца, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, становищата на страните и въз основа на закона, приема следното:

Доколкото оспорването на подзаконовите нормативни актове не е ограничено със срок, на основание чл.187, ал.1 от АПК и доколкото законът дава право на прокурора да  протестира същите, на основание чл.186, ал.2 от АПК, протеста е подаден от легитимирано лице и е допустим за разглеждане.

Разгледан по същество е основателен, като съображенията за това на съда  са следните:

Оспорената  в настоящето производство Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата и общинското имущество на територията на Община Мизия, приета с Решение № 120 по протокол № 12/27.07.2012 г. от Общински съвет – Мизия, последно изменена с Решение № 500 по протокол № 57/25.01.2019 г. на Общински съвет – Мизия.

По разбиране на настоящата инстанция, основателно в протеста се поддържа, че разпоредбите на  чл. 85 и чл. 86 от оспорената Наредба противоречат на чл. 55, чл. 56 и чл. 33, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

В разпоредбата на чл. 85 от Наредбата е посочено, че: „Независимо от административно-наказателната отговорност по тази Наредба, нарушителите възстановяват направените разходи за отстраняване на вредните последици от извършеното от тях нарушение.“

 Правната материя по въпросите свързани с обезщетяването на причинените от нарушението вреди, както правилно е посочено в протеста е уредена в разпоредбите на чл. 55, 56 и чл. 57, ал. 1, т. 9 от ЗАНН, който се явява нормативен акт от по-висока степен и подзаконовия, в случая Наредбата не може да му противоречи.

В протестираната разпоредба на чл. 86 от Наредбата е предвидена възможност: „В случаите, когато АНО прецени, че нарушението, за което е образувано административно-наказателно производство съставлява престъпление по НК, наказателно постановление не се издава, образуваната преписка се спира, като събраните материали се изпращат на Районна прокуратура – Оряхово.“

Така приетата от Общински съвет Мизия разпоредба е в очевидно несъответствие с предвиденото от законодателя правило в чл. 33, ал. 2 от ЗАНН съгласно, който „при констатиране на признак/признаци на извършено престъпление административно-наказателното производство се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор“. Очевидно е, че волята на законодателя е преди материалите да бъдат изпратени на съответния прокурор, производството да бъде прекратено, а не спряно, както е прието в оспорената разпоредба на чл. 86 от цитираната Наредба.

Приетата правна регулация от Общински съвет Мизия с оспорените разпоредби е в противоречие с материалноправните норми на нормативен акт от по-висока степен – ЗАНН, което е основание за  отмяната им по смисъла на чл. 146, т. 4 Административнопроцесуален кодекс /АПК/.

Нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, въз основа на която е издадена Наредбата предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по ал.1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. В чл. 7, ал. 2 от ЗНА наредбата е дефинирана като нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Съгласно чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение, а разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от ЗНА предписва, че нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

Без съмнение общинската наредба представлява подзаконов нормативен акт от местно значение, който има предназначение да детайлизира или доурегулира разпоредбите на закона като нормативен акт от по-висока степен, поради което нейните разпоредби следва да бъдат съобразени със закона, в чиято връзка същата се издава, като стриктно се придържат към неговата рамка и са в съответствие с неговото съдържание. Тоест регламентацията, която дава общинската наредба, следва да уточнява и конкретизира законовата уредба съобразно местните условия, но не може да е в противоречие със закона, нито да преурежда по различен начин вече уредени от закон обществени отношения, като по този начин подменя законодателната воля.

Предвид изложеното, оспорените разпоредби на чл. 85 и чл. 86 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата и общинското имущество на територията на Община Мизия, противоречат на законови норми от по-висока степен, същите се явяват незаконосъобразни и следва да се отменят. Протестът, като основателен следва да бъде уважен.

При направено искане за разноски от протестиращия прокурор при ОП-Враца, същите му се дължат с оглед изхода на делото. ОП-Враца е внесла държавна такса за обнародване на протеста в ДВ в размер на 20.00 лв., които следва да й бъдат присъдени.

Водим от гореизложените мотиви, административният съд

 

Р      Е       Ш      И :

 

ОТМЕНЯ по протест на Веселин Вътов – прокурор в Окръжна Прокуратура Враца разпоредбите на чл. 85 и чл. 86 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата и общинското имущество на територията на Община Мизия.

 

ОСЪЖДА Общински съвет – Мизия да заплати на ОП-Враца разноски по делото в размер на 20 /двадесет/ лева, представляващи държавна такса за обнародване в ДВ.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба/протест/ пред ВАС  в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

               ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                      2.