Решение по дело №2362/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2214
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180702362
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  2214/18.11.2021г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав :

 

Председател : Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря В.П. и с участието на прокурор И.Дж., като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 2362 / 2021г., взе предвид следното :

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.

Изпълнителна агенция по лекарствата, представлявана от Изпълнителния директор с процесуален представител гл.юрисконсулт Б.А.обжалва Решение № 1082/14.07.201921г., постановено по АНД № 2867 по описа за 2021г. на Районен съд - Пловдив. Със съдебният акт е отменено Наказателно постановление /НП/ № РД-И-007 / 16.03.2021г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по лекарствата /ИАЛ/ за наложена на А.Х.А.,***, глоба в размер на 1 000лв., на основание чл.294 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /ЗЛПХМ/, за нарушение на чл.23 ал.1 вр. с ал.3 и чл.25 ал.2 от Наредба № 28 от 09.12.2008г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, вр. с чл.2 от Наредба № 4/04.03.2009г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти.

Решението е обжалвано като неправилно и незаконосъобразно – чл.348 ал.1 т.1 НПК вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН. Оспорен е извода на ПРС за това, че нито една от посочените разпоредби в НП не съдържа конкретно правило за поведение и се твърди, че в конкретния случай е безспорно установено, че лицето е извършило нарушение – процесния лекарствен продукт е продаден /отпуснат/ без да е поискана рецепта, доказателство за което е приложен по делото фискален бон. Извършената продажба е незаконосъобразна, а извършеното отпускане неправилно по см. на пр.2-ро на чл.23 ал.3 от Наредба № 28 за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти. Отпускането не би трябвало да бъде осъществено, предвид непоискването и непредставянето от страна на пациента /в случая инспектор от ИАЛ/ на необходимото лекарско предписание, тоест налице е неспазване на режима, под който съответния лекарствен продукт е подведен. Поддържа се, че цитирането на повече от един подзаконов акт не създава неяснота, в частност цифрова квалификация, а постига максимална яснота и прецизност на обвинението и не накърнява правото на защита на наказания субект. Твърди се правилно посочени нарушени разпоредби и привръзките между тях, относими към извършеното деяние. Счита са да е налице съответствие между фактическото и юридическото формулиране на нарушението. Процесният лекарствен продукт е поставен под специален режим на отпускане и отпускането му без рецепта крие високи здравни рискове за пациентите поради съществена опасност от нежелани реакции с оглед кратката характеристика на продукта Dipperam 5mg / 160 mg film coated tabl. За неправилен се счита изводът на ПРС за наличие на предпоставки за прилагане на чл.28 ЗАНН, тъй като регулираните обществени отношения гарантират здравето и живота на всеки човек. Извършено за първи път нарушение е отчетено от адм.нак.орган при определяне на санкцията в минимален размер. Поискано е решението да бъде отменено. Претендирано е за присъждане юрисконсултско възнаграждение и е заявено възражение за прекомерност на адвокатско възнаграждение.

Ответникът А.А. /маг.фарм./ с пълномощник адв.Ст.А. оспорва касационната жалба в писмен отговор. Счита за правилни изводите на ПРС по отношение приложените от адм.нак.орган норми  – нормата на чл.23 ал.3 от Наредба № 28 от 09.12.2008г. не урежда конкретни правила за поведение и определя само легитимиращият субект да носи отговорност за група от нарушения и не е осъществена необходима привръзка с друга норма, която въвежда конкретно правило за поведение. Същото касае и чл.25 ал.2 от Наредба № 28, както и чл.2 от Наредба № 4 от 04.03.2009г. Поддържат се мотивите на РС-Пловдив за наличие на предпоставки за прилагане на чл.28 ЗАНН.

Представителят на Окръжна прокуратура - Пловдив счита жалбата за неоснователна.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима. По същество е неоснователна.

1. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, предвид подчинението на длъжностното лице, установило нарушението – чл.295 ал.1 вр. с ал.3 ЗЛПХМ. Административно-наказателната преписка съдържа Заповед № ЗОА-0741/16.09.2020г. на Изпълнителния директор на ИАЛ, с която на основание чл.267 ал.4 ЗЛПХМ /вр. с чл.295 ал.1 с.з./ са определени длъжностни лица от ИАЛ, сред които И.И./т.34/, с правата по ЗЛПХМ на територията на цялата страна.

Според обстоятелствената част на НП : При проверка от служители на ИАЛ, извършена на 24.02.2021г. в аптека Фрамар 3 ЕООД /с разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти от 14.05.2018г./, в гр.Пловдив, ул.Полковник Сава Муткуров № *, е осъществена контролна покупка от страна на инспектор от ИАЛ, при която маг.-фарм. А.А. е отпуснала /продала/ лекарствен продукт с режим на отпускане „по лекарско предписание” Dipperam 5mg / 160 mg film coated tabl х 28, годен до 06.2023г. – 1 опаковка, без да изиска и без да й бъде представена рецепта /лекарско предписание/. Продажбата е извършена с фискален бон номер 0040922 от 24.02.2021г., издаден от Фрамар 3 ЕООД.

Описаните данни мотивирали контролните органи да приемат, че маг.-фарм. А.А. е извършила административно нарушение, което не е описано в какво се изразява, но са посочени приетите за нарушени разпоредби – чл.23 ал.1 във вр. с ал.3 и с чл.25 ал.2 от Наредба № 28 от 09.12.2008г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, вр. с чл.2 от Наредба № 4/04.03.2009г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти. В НП е отразено, че нарушението е първо и са изложени съображения за неприложимост на чл.28 ЗАНН.

Съгласно чл.23 ал.1 във вр. с ал.3 и чл.25 ал.2 от Наредба № 28 от 09.12.2008г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти : чл.23 ал.1 – „Всеки фармацевт е независим при вземане на решение, свързано с осъществяването на професионалните му задължения, за което носи съответната отговорност., ал.3 - За неправилно приготвен и/или отпуснат лекарствен продукт и за настъпилите последици носи отговорност фармацевтът, който го е приготвил и/или отпуснал.”; чл.25 ал.2 - Изпълнението на рецептите в аптеката се извършва по реда на наредбата по чл. 221 ЗЛПХМ.”. Според чл.2 от Наредба № 4/04.03.2009г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти : „Режимът на предписване на лекарствените продукти е определен в разрешението за употреба на лекарствения продукт.”. Наложената санкция е по чл.294 ЗЛПХМ : „Който наруши разпоредбите на този закон или наредбите по прилагането му, извън случаите по чл. 281 - 293, се наказва с глоба от 1000 до 3000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - с глоба от 3000 до 5000 лв.”.

2. ПРС приел, че фактическата установеност в АУАН съответства на действителността и в случая не се оспорва от жалбоподателя. По отношение изискванията на чл.42 и чл.57 ЗАНН, съдът се е позовал на Т.Р. № 2/2002г. по н.д. № 2/2002г., ОСНК на ВКС и ППВС 1/1953г. – необходимост от надлежно описани всички правни норми, предписващи конкретно материално правило за поведение, които според контролните органи са нарушени. РС – Пловдив счита, че нормата на чл.23 ал.3 от Наредба № 28/2009г. определя субекта на отговорност за група от нарушения, но не съдържа конкретни правила за приготвяне и отпускане на лекарствени продукти. Изводът на ПРС е верен, като следва да се съобрази, че съдържанието на тази норма определя и основанието, за което се носи отговорност - неправилно приготвен и/или отпуснат лекарствен продукт и за настъпилите последици. По отношение чл.25 ал.2 от същата наредба ПРС приема правилно, че същата препраща към ред на друга наредба и самостоятелно не въвежда правило за поведение. Вярно е и посоченото – АУАН и НП не съдържат конкретно правило по наредбата, приета на основание чл.221 ЗЛПХМ, което се твърди да е нарушено, вкл. не е наименована тази наредба. Точна е и квалификацията на чл. чл.2 от Наредба № 4/04.03.2009г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти – нормата е обща и не е обвързана пряко с твърдяно административно нарушение. Според съда нормата на чл.171 ал.1 ЗЛПХМ : „В зависимост от начина на отпускане лекарствените продукти се класифицират като: 1. лекарствени продукти, отпускани по лекарско предписание; 2. лекарствени продукти, отпускани без лекарско предписание.” – урежда конкретните видове начини на отпускане на лекарствени продукти и формата на изпълнителното деяние на допуснатото нарушение, като свързва режима на отпускане на лекарствените продукти с режима на тяхното предписване.

Нормата на чл.171 ал.1 ЗЛПХМ не е част от приложимите норми според адм.нак.орган, но фактическата установеност в случая е изисквала обвързването й с чл.23 ал.3 от Наредба № 28 от 09.12.2008г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, предвид неправилно отпуснат лекарствен продукт, за който се изисква лекарско предписание, но който е отпуснат без изискуемото предписание, тоест е неправилно отпуснат. ПРС се позовава на съдебна практика на АС-Пловдив по отношения императивното изискване за яснота на волеизявлението на адм.нак.орган, пропускът на което задължение не е преодолим по реда на чл.53 ал.2 ЗАНН.

АС – Пловдив възприема изцяло съображенията на ПРС за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН, тъй като в случая правилно е преценено с арг. от чл.93 т.9 НК, че деянието представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от същия вид. В ЗАНН не е предвиден критерий за маловажен случай на административно нарушение, при което следва да се преценява цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение, с оглед липсата или незначителните вредни последици, или с оглед на други обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. Този критерий на преценка се прилага за всички нарушения, независимо от техния вид - формални или резултатни. Съгласно Т.Р. № 6 от 15.XI.1973г. по н. д. № 2/73г., ОСНК понятието "вредни последици", е по-широко от понятието "вреди". То обхваща не само имуществени вреди, но и всички други последици, които нямат имуществен характер, но са вредни за обществото, защото засягат установения правопорядък, правата и задълженията на гражданите и др. Вярно е, че фактът на първо нарушение е съобразен при определяне размера на санкцията, но от друга страна този факт е основание за извод – отсъстват данни за трайно неправомерно поведение. Правилна е позицията на ПРС, изхождаща и от възрастта на нарушителката, обвързана с положителна преценка за дейността й от ръководителя. Съобразен е видът на отпуснатия лекарствен продукт – диперам и извънредната епидемична обстановка в страната, при която достъпът до лекар с цел издаване на рецепта е обективно затруднен. Споделим е изводът за несъразмерност на санкцията спрямо действителната обществена опасност на деянието и дееца. 

Мотивиран с изложеното, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Оставя в сила Решение № 1082/14.07.201921г., постановено по АНД № 2867 по описа за 2021г. на Районен съд - Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Председател :

 

 

 

                                                                                                        Членове :