Решение по дело №1600/2022 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 369
Дата: 14 ноември 2022 г.
Съдия: Ростислава Янкова Георгиева
Дело: 20223630201600
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 369
гр. Шумен, 14.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, XI-И СЪСТАВ ( H ), в публично заседание
на двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Ростислава Янк. Георгиева
при участието на секретаря И.Й.Д.
като разгледа докладваното от Ростислава Янк. Георгиева Административно
наказателно дело № 20223630201600 по описа за 2022 година
За да се произнесе взе предвид следното:

Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление №52/20.07.2022 год. на Директора на
Регионална инспекция по околна среда и води, гр.Шумен, с което на основание чл.34н, ал.1,
т.2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/, във вр. с чл.31, ал.1, т.2 от
Наредба №6 от 26.03.1999 год. за реда и начина на измерване на емисиите на вредни
вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници на
„АВТОМАГИСТРАЛИ ЧЕРНО МОРЕ“ АД, с ЕИК1270001597, със седалище и адрес на
управление: ************** представлявано от Изпълнителния директор Д.Х.Д. е наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лева. Дружеството-жалбоподател моли
наказателното постановление да бъде отменено. В съдебно заседание за дружеството-
жалбоподател се явява упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и
моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като излага конкретни правни
съображения.
Процесуалният представител на Директора на Регионална инспекция по околна среда
и води, гр.Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление,
призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН оспорва жалбата, като
излага подробни съображения в тази насока.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално
1
допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните правни
съображения:
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите
на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
На 28.04.2022 год. била извършена планова проверка на обект Асфалтова база и
Машинно-ремонтна работилница /МРР/, гр.Шумен, находящи се на адрес: гр.Шумен,
местност „Теке дере“ и гр.Шумен, ул.“Преспа“ №1, стопанисвани от „Автомагистрали
Черно море“ АД, гр.Шумен. По време на проверката било установено, че в Асфалтова база –
Шумен е инсталирана асфалтосмесителна инсталация „MARINI“, собственост на
„Автомагистрали Черно море“ АД, гр.Шумен, която към момента на проверката не е
функционирала. Било констатирано, че последните собствени измервания от източника на
емисии /асфалтосмесителна инсталация „MARINI“/ са проведени през 2018 год. С писмо вх.
№ОА-2471/21.07.2020 год. дружеството е уведомило РИОСВ-Шумен, че на 25.08.2020 год.
ще бъдат проведени измервания от Асфалтосмесителна инсталация „MARINI“. От датата на
уведомяването до момента на извършване на проверката в РИОСВ – Шумен не е бил
постъпвал Доклад от проведени собствени измервания. По време на проверката
представител на дружеството-жалбоподател заявил, че през 2020 год. не са били проведени
собствени изследвания, тъй като със Заповед №1234/05.08.2020 год. на Изпълнителния
директор на дружеството дейността на асфалтосмесителя е била преустановена. Заповедта
била представена на проверяващите лица. В същото време било установено, че от 01.01.2020
год., въпреки, че на 21.07.2020 год. дружеството е уведомило, че предстои да бъдат
проведени СПИ през 2020 год., до момента на извършване на проверката РИОСВ – Шумен
на 28.04.2022 год. не е била уведомена, че дружеството не е извършило собствени
периодични измервания и че е преустановена дейността на Асфалтосмесителна инсталация
„MARINI“. В същото време дружеството – жалбоподател не е провело емисионен контрол –
собствени периодични изследвания на концентрациите на вредни вещества в отпадъчните
газове, формирани от изпускащо устройство на Асфалтосмесителна инсталация „MARINI“,
инсталирана в Асфалтова база – Шумен, собственост на „Автомагистрали Черно море“ АД,
гр.Шумен в съответствие с изискванията на чл.3, ал.1, т.2, б.“б“ и чл.31, ал.1, т.2 от Наредба
№6 от 26.03.1999 год. за реда и начина на измерване на емисиите на вредни вещества,
изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници. Резултатите от
проверката били обективирани в Констативен протокол №ПС-21 от 28.04.2022 год.
С писмо изх.№ОА-1515/03.05.2022 год. до дружеството била изпратена покана за
съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Във връзка с
констатираното нарушение на 09.05.2022 год. на дружеството бил съставен Акт за
установяване на административно нарушение №ЗК-01, като актосъставителят е посочил, че
с описаното деяние е била нарушена разпоредбата на чл.18, ал.1 от ЗЧАВ, във р. с чл.31,
ал.1, т.2 от Наредба №6 от 26.03.1999 год. за реда и начина на измерване на емисиите на
2
вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници.
Актът е бил връчен на упълномощен представител на дружеството ,който го е подписал,
като е изложил, че ще представят писмени възражения по акта. Впоследствие дружеството
се е възползвало от законното си право и в срока по чл.44 от ЗАНН са били депозирани
писмени възражения, в които излагат, че със Заповед №1234/05.08.2020 год. била
преустановена дейността на асфалтосмесителната инсталация и съоръжението е работило с
намален капацитет от приблизително 61.8 %. Считат, че не са осъществили състава на
посоченото в акта за установяване на административно нарушение административно
нарушение. Към възражението била приложена Справка за работа и производство на
Асфалтова база „Шумен“ в периода януари-август 2020 год.
Съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка и
депозираното възражение било издадено наказателно постановление №52/20.07.2022 год. на
Директора на Регионална инспекция по околна среда и води, гр.Шумен, с което на
основание чл.34н, ал.1, т.2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/, във вр. с
чл.31, ал.1, т.2 от Наредба №6 от 26.03.1999 год. за реда и начина на измерване на емисиите
на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници на
„АВТОМАГИСТРАЛИ ЧЕРНО МОРЕ“ АД, с ЕИК1270001597, със седалище и адрес на
управление: ************** представлявано от Изпълнителния директор Д.Х.Д. е наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лева.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени и гласни доказателства и по-конкретно от разпита в съдебно заседание на
актосъставителя З. С. К. , както и от присъединените на основание разпоредбата на чл.283
от НПК писмени доказателства.
Съдът напълно кредитира показанията на свидетеля З. С. К., доколкото същият пряко
е участвал в извършените проверки и лично е установил факта на нарушението. Показанията
му са последователни, непротиворечиви и безпристрастни и напълно кореспондират с
останалия събран по делото доказателствен материал.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна
следното:
Съгласно разпоредбата на чл.18, т.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух,
юридическите лица, осъществяващи дейности с източници на емисии в атмосферния въздух
са длъжни да провеждат емисионен контрол, включително собствени измервания -
непрекъснати (автоматични) и/или периодични, да извършват редовни проверки и да
изготвят и изпълняват програма за техническа поддръжка на пречиствателните съоръжения с
оглед на осигуряване спазването на емисионните норми, по определени с подзаконовите
нормативни актове по прилагането на този закон, и/или с комплексното разрешително по
чл.117 от Закона за опазване на околната среда. Не е спорен въпроса, че дружеството-
жалбоподател е именно такова юридическо лице - собственик на неподвижен източникq
съгласно легалното определение, дадено в т.7 на §1 от Допълнителните разпоредби към
Наредба №1 от 27.06.2005 год. за норми за допустими емисии на вредни вещества изпускани
3
в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии, което осъществява
дейности с източници на емисии в атмосферния въздух в Асфалтова база - Шумен, с оглед
на което се налага извода, че е било длъжно да извърши собствени периодични изследвания
на концентрациите на вредни вещества в отпадъчните газове, формирани от изпускащо
устройство на Асфалтосмесителна инсталация „MARINI“, инсталирана в Асфалтова база –
Шумен, по начин определен с подзаконов нормативен акт по прилагането на този закон. В
случая такъв приложим нормативен акт е Наредба №6 от 26.03.1999 год. за реда и начина на
измерване на емисиите на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с
неподвижни източници, съгласно чл.31, ал.1, т.2 от която, собственикът или ползвателят на
обекта извършва собствени периодични измервания на концентрациите на вредни вещества
в отпадъчни газове за обекти в експлоатация - не по-малко от един път в рамките на две
последователни календарни години.
От материалите по делото се установява по безспорен начин, че последните
собствени измервания от източника на емисии /асфалтосмесителна инсталация „MARINI“/
са били проведени на 13.07.2018 год. Следователно последващите измервания е следвало да
бъдат извършени през 2020 год. и то до края на 2020 год.
Не се спори между страните по делото, а и се установява по безспорен начин от
събраните писмени и гласни доказателства, че такива измервания не са били извършени в
периода от 13.07.2018 год. до момента на проверката – 28.04.2022 год., поради което се
налага извода, че дружеството-жалбоподател с това си бездействие е осъществило състава
на вмененото му административно нарушение по чл.18, т.1 от ЗЧАВ.
Съдът не кредитира твърдението на дружеството-жалбоподател, че поради
обстоятелството, че дейността на Асфалтова база – Шумен е преустановена не са били
длъжни да извършат посочените по-горе измервания. В тази връзка съдът съобрази
обстоятелството, че до момента на извършване на проверката от страна на дружеството не е
постъпвало каквото и да е уведомяване на РИОСВ – Шумен, че посочената дейност е
преустановена. Видно от изпратеното от дружеството писмо вх.№ОА-2471/21.07.2020 год.
дружеството е уведомило РИОСВ-Шумен, че на 25.08.2020 год. ще бъдат проведени
измервания от Асфалтосмесителна инсталация „MARINI“. Следователно към посочената
дата дейността на дружеството не е била преустановена. Заповед №1234/05.08.2020 год. на
Изпълнителния директор на дружеството е представена на РИОСВ – Шумен за първи път в
момента на извършване на проверката – 28.04.2022 год. По делото липсват каквито и да е
доказателства, от които да се направи извод, че след издаване на посочената заповед
съоръжението е било изведено от експлоатация, че същото не е било отново пускано и ако е
било пускано в какъв обем е работило. В същото време в представеното писмено
възражение срещу издадения акт за установяване на административно нарушение е
посочено, че съоръжението работи с намален капацитет на работа от приблизително 61.8 %.
В подкрепа на този извод е и представената по делото справка за работа и производство на
Асфалтова база „Шумен“ в периода януари – август 2020 год., от която се установява, че за
посочения период при нормален технологичен режим на работа, средната натовареност на
4
съоръжението е било около 61.8 %. В тази връзка обаче се налага извода, че с оглед
разпоредбата на чл.19 от Наредба №6 от 26.03.1999 год. независимо от по-ниския капацитет
на работа собственикът на съоръжението е следвало да извърши съответните измервания
при привеждането му в режим на работа, не по-малка от 70% от номиналната такава за
периода на измерванията, а в случай, че последното не може да бъде изпълнено поради
определени икономически причини, да извърши измерванията при по-нисък капацитет, като
представи необходимите документи, доказващи работата на обекта при по-нисък капацитет
или копия от тези документи да приложи като неразделна част от протокола за извършени
контролни/собствени измервания на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от
неподвижни източници и да съхранява същите заедно с последния.
А с оглед на изложеното се налага извода, че дружеството е осъществило чрез
бездействие състава на вмененото му административно нарушение по чл.18, т.1 от ЗЧАВ.
Административно-наказващият орган е действал законосъобразно, като правилно е
издирил и приложил действаща за това нарушение санкционна разпоредбата, а именно
нормата на чл.34н, ал.1, т.2 от ЗЧАД, която предвижда имуществена санкция в размер от
2000 до 20000 лева за лице, което допусне нарушение на глави трета, четвърта, пета, шеста и
седма от Наредба № 6 от 26 март 1999 г. за реда и начина за измерване на емисиите на
вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници.
Описаното по-горе нарушение представлява такова по чл.31, ал.1, т.2 от Наредбата, което
попада в глава пета от същата. С оглед на изложеното съдът намира, че правилно е бил
индивидуализиран и размера на наказанието, като на дружеството е била наложена санкция
в минималния, предвиден в закона размер от 2000 лева, като са били отчетени
визуализиращите в разпоредбата на чл.27 от ЗАНН обстоятелства.
Съдът намира също така, че не са налице предпоставките за приложението на чл.28 от
ЗАНН. Случаят не се отличава с по-малка тежест от обичайните нарушения от този вид, тъй
като обществените отношения, които този род нарушения засягат са свързани с опазване на
околната среда и чистотата на атмосферния въздух и в частност здравето на хората. А по
изложените съображения не са налице и условията за приложение на разпоредбата на чл.28
от ЗАНН.
В подкрепа на изложеното е и константната съдебна практика на ШАС и по-
конкретно Решение №133 от 26.04.2021 год. на АдмС - Шумен по к. а. н. д. № 85/2021 год.,
Решение №253/02.11.2021 год. на АдмС - Шумен по к.а.н.д. №221/2021 год. и др.
С оглед на всичко гореизложено, настоящият състав намира, че обжалваното
наказателно постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да
бъде потвърдено изцяло.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
5
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №52/20.07.2022 год. на Директора на
Регионална инспекция по околна среда и води, гр.Шумен, с което на основание чл.34н, ал.1,
т.2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/, във вр. с чл.31, ал.1, т.2 от
Наредба №6 от 26.03.1999 год. за реда и начина на измерване на емисиите на вредни
вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници на
„АВТОМАГИСТРАЛИ ЧЕРНО МОРЕ“ АД, с ЕИК1270001597, със седалище и адрес на
управление: ************** представлявано от Изпълнителния директор Д.Х.Д. е наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в
14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
6