Решение по дело №176/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 октомври 2023 г. (в сила от 12 октомври 2023 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20237250700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2023 г.

Съдържание на акта

   Р Е Ш Е Н И Е

                                                                              

Номер 129                        12.10.2023 година                                           град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен съд                                                                                     първи състав

На трети октомври                                                                                            2023 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар: СТОЯНКА ИВАНОВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 176 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл. 171, т. 2а, б. "б" от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на К.М.С. ***  против Заповед за налагане на ПАМ № 23-1292-000268/24.08.2023 г.  по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП издадена от мл.автоконтрольор А.Г.А. към ОДМВР Търговище, сектор Пътна полиция – Търговище, с която временно е отнето СУМПС на водача до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.  В жалбата са изложени подробни доводи за незаконосъобразност на акта. Твърди, че е поискал издаване на талон за медицинско изследване, като пробите не са излезнали. Моли се за отмяната му. В с.з. не се явява, представя писмено становище чрез адв.И.. Не претендира разноски.

Ответникът  оспорва жалбата чрез юрк.М. като неоснователна и моли съда за нейното отхвърляне. Не претендира разноски.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения срок, от легитимирано лице и е процесуално допустима.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С оспорената Заповед за налагане на ПАМ № 23-1292-000268/24.08.2023 г. по чл. 171 т.2а, б „б“ ЗДвП издадена от мл.автоконтрольор А.Г.А. към ОДМВР Търговище, сектор Пътна полиция – Търговище, е наложена ПАМ по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП  временно е отнето СУМПС на водача до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.  Съгласно описаното в обстоятелствената част на административния акт, същият е постановен за това, че  на осн. съставен АУАН № GА1054409 / 24.08.2023 г. на 24.08.2023 г. около 10:20 часа в община Търговище на път първи клас № 4 жалбоподателят като водач на МПС - БМВ 520 и с рег. №....  - км.223+760 с посока на движение към гр. Варна управлява собственият си лек автомобил БМВ 520 с рег.номер .... след употреба на наркотични вещества или техните аналози, Канабис-25 установено по надлежния ред с техническо средство на Drugtest 5000  с фабричен номер АКРК-0026, номер на касета 3706091. Издаден е  бил талон за медицинско изследване с бланков номер 0184503.

Приети като доказателства по делото са: Заповед № 363з-429/07.03.2023 г. относно: Преназначаване на държавен служител в ОД на МВР- Търговище, издадена от Директора на ОДМВР- Търговище; акт за встъпване в длъжност от 13.03.2023 г. на А.А.; Заповед за преназначаване на държавен служител на по-висока младши изпълнителска длъжност в ОДМВР- Търговище № 363з-1789/07.08.2023 г. издадена от Директора на ОДМВР- Търговище; Заповед за определяне на служби за контрол по ЗДвП и определяне на длъжностни лица от МВР да издават фишове за налагане на глоби, да съставят актове за установяване на административни нарушения, да издават наказателни постановления, да използват технически средства и системи за измервания и контрол, и да осъществяват контролна дейност по ЗДвП на Министъра на вътрешните работи; акт за встъпване в длъжност от 15.08.2023 г. на Т. Т.; ежедневна ведомост на личния състав от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Търговище; ежедневна ведомост за разстановка на силите и средствата за 24.08.2023 г.; Протокол № ********* – 10000 за сервизна проверка на Drugtest 5000; писмо с изх. № 1446/02.03.2010 г. на Изпълнителна агенция по лекарствата към Министерство на здравеопазването; Заповед № 8121з-329/22.03.2022 г. на Министъра на вътрешните работи и Справка от ЕИС на Прокуратура на Р. България „Национална следствена служба“ за протичане на наказателното производство, във връзка с това, че досъдебното производство е в ход все още и няма произнасяне във връзка с отговорността.     

При така установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбата е  основателна поради следните съображения:

Предмет на оспорване е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП . Оспорването е направено от лице с правен интерес – адресат на акта, за когото същият е породил неблагоприятни правни последици. Настоящата жалба се явява депозирана в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган – младши автоконтрольор в сектор "Пътна полиция" към ОДМВР – Търговище, с  правомощия съгласно заповед на директора на ОДМВР – Търговище, издадена на основание Заповедна министъра на вътрешните работи.

Принудителната административна мярка по своя характер е вид административна принуда, за прилагането на която е предвиден процесуален ред, различен от реда за търсене на административнонаказателна отговорност.

По смисъла на чл. 171 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. Волеизявлението за прилагането на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и се издава по реда на Глава пета, Раздел втори от АПК. Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 от ЗДвП е извършено от водача или собственика на МПС съответно на хипотезата на правната норма административно нарушение, което се установява с акт за административно нарушение (АУАН), съставен от компетентните длъжностни лица.

Въз основа на събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че на посочената в ЗППАМ дата и място жалбоподателят, бил спрян за извършване на проверка, при която показанията на техническото средство – Дръг тест 5000 били положителни за наркотични вещества или техни аналози. На жалбоподателя е връчен талон за изследване. Видно от приложената Докладна записка такава проба е дадена в ЦСМП – Търговище.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът. Преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, административният съд приема жалбата за основателна, по следните съображения:

Издадената заповед по правното си действие е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, от който произтичат отрицателни последици за адресата. За да бъде една принудителна административна мярка законна, тя трябва да отговаря на следните изисквания: да бъде прилагана само в изрично и точно изброени в закон или указ случаи; да бъде налагана само от посочените в правната норма административни органи или приравнени на тях други органи; да бъде прилагана във вида, по начин и ред, определен в правната норма. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона цел. По смисъла на чл. 22 от ЗАНН целта на принудителните административни мерки е да се постигне превантивен, преустановяващ и възстановяващ ефект спрямо административните нарушения.

С обжалваната заповед е наложена ПАМ на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, считано от 24.08.2023 г.

Заповедта е издадена в изискуемата от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 1 от АПК писмена форма и притежава визираните в чл. 59, ал. 2 от с. к. реквизити. В същата са посочени фактическите обстоятелства, възприети от органа при произнасянето му и изразяващи се в управление на МПС след употреба на наркотици или техни аналози, установено с техническо средство Дръг тест 5000. Административният орган е възпроизвел обстоятелствата, релеванти за приложението на процесната ПАМ, като е посочил и относимото правно основание – чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП.

Въз основа на изложеното заповедта се преценява като удовлетворяваща изискванията, очертани от законовия й статут на отежняващ индивидуален административен акт - постановена от компетентен орган и в предвидената от закона форма.

При направената преценка за съответствие на Заповед за прилагане на ПАМ   с материалния закон, съдът намира следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, цитирана като правно основание за издаване на процесния акт, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка «временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство» на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0, 5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

 При наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи. За законосъобразността на мярката е от значение обективното наличие на някое от посочените в нормата административни нарушения, установено по съответния ред. В конкретния случай, видно от фактическото описание на деянието, административният орган е приел наличието на една от хипотезите, визирани в законовата разпоредба, а именно управление на МПС от водач, след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с тест.

Жалбоподателят е изразил несъгласие с достоверността на отчетените показания, поради което по надлежния ред е дал материал за изследване в ЦСМП – Търговище, видно от отразяването в приложения към делото Талон за изследване № 184503. Според законодателя при наличие на медицинско изследване на кръвна проба, какъвто е настоящият случай, установените стойности от тази кръвна проба са определящи - чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП. В случая по делото са представени доказателства за надлежно проведено изследване на кръвна проба, като резултатите, установени с Дръг теста към момента на образуване и приключване на съдебното производство не са потвърдени от медицинско изследване на кръвна проба, поради забавяне изготвянето на химико-токсикологичните експертизи. Настоящата ЗППАМ е издадена въз основа на отчетените с теста стойности, преди да бъде установен какъв е резултатът от кръвната проба.

Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 от ЗДвП е извършено от водача на МПС административно нарушение. Необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката от вида на процесната е установено по надлежен ред управление на МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози. Според чл. 23, ал. 1, изр. второ и трето от Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или  техни аналози, издадена от министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието (Наредбата), употребата на наркотични вещества или техни аналози се доказва чрез резултата от изследването на кръвната проба, а при липса на проба урина, изследването се извършва само с пробата кръв. При наличието на данни за назначено лабораторно изследване, то резултатите от него следва да бъдат съобразени, в противен случай се нарушава правото на защита на лицето, спрямо което се налага ПАМ. Това произтича и от разпоредбата на чл. 6, ал. 9 от Наредбата, която също следва да бъде съобразена при определяне материалноправните предпоставки за издаване на процесната ПАМ – показанията от техническото средство са достатъчни за налагане на ПАМ само в случаите на отказ на лицето да подпише или да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване с доказателствен анализатор и/или за даване на проби за изследване. Като не е съобразил това, административният орган е наложил ПАМ при липса на фактическо основание.

По своята правна същност ПАМ са актове на държавно управление (израз на държавна принуда) от категорията на индивидуалните административни актове и следва да бъдат подчинени на принципа на законност както по отношение на издаването им, така и по отношение на изпълнението им. Спазването на изискванията за законност при издаване на акта е гаранция за законосъобразността на самата мярка. Недопустимо е прилагането на ПАМ на основание, което не е безспорно установено. В случая по делото са събрани достатъчно доказателства, че жалбоподателят е получил талона за изследване, дал е проба за изследване и не е отказал да му бъде направен тест с дрегера от полицейските органи. Недоказано е наличието на фактическото основание за издаване на заповедта. С оглед на това и като е издал заповедта за прилагане на ПАМ без наличието на положителен резултат от медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване в съответствие с изискванията на чл. 3а, т. 2 от Наредбата, ответникът е издал материално незаконосъобразен административен акт.

В случая не е налице правопораждащ фактически състав, поради което липсва и основание за прилагане на правомощието на административния орган за налагане на ПАМ. В този смисъл процесната преустановителна ПАМ е наложена в нарушение на закона и при липса на визираните в нея материалноправни предпоставки.

Съдът намира, че наложената ПАМ в случая се явява несъразмерна на целта, преследвана от закона. Касае се за водач на МПС, който е съдействал на контролните органи, проявил е добросъвестност, като е дал проба за изследване. Несъгласието на водача с показанията на  Drugtest 5000 е мотивирало същия да направи изследвания, видно от които резултатите не са излезнали. В този смисъл съдът приема, че мярката засяга жалбоподателя в по-голяма степен от необходимото за целта на преустановяване на нарушението. Наред с това съдът отчита обстоятелството, че срокът на ограничаване правата на водача посредством прилагане на процесната ПАМ, е обусловен от срока, в който лабораторията ще извърши изследването на биологичния материал. В Наредба № 1/19.07.2017 г. липсва нормативно регламентиран срок за извършване на изследването. Липсата на такова ограничение води до забавянето във времето на извършването на изследването и на оформянето на протокола с данните за резултатите, поради което и предвид крайният срок от 18 месеца, налага извод за несъразмерност на срока на наложената с обжалваната заповед ПАМ.

В обобщение на изложеното съдът приема, че ЗППАМ е издадена в нарушение на административно производствените правила поради неизясняване на фактите и обстоятелствата по случая и неизчакване на резултатите от кръвната проба, които са решаващи, както и в нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона, поради което следва да бъде отменена.

 Водим от горното и на основание чл.172 от АПК съдът,


Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалбата на К.М.С. ***   Заповед за налагане на ПАМ № 23-1292-000268/24.08.2023 г. по чл. 171 т.1б, б „б“ ЗДвП издадена от мл.автоконтрольор А.Г.А. към ОДМВР Търговище, сектор Пътна полиция – Търговище, с която временно е отнето СУ МПС № *********  на водача до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Решението не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.  

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: