Решение по дело №28/2022 на Апелативен съд - София

Номер на акта: 537
Дата: 20 юли 2022 г.
Съдия: Женя Радкова Димитрова
Дело: 20221001000028
Тип на делото: Въззивно търговско дело
Дата на образуване: 11 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 537
гр. София, 19.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 13-ТИ ТЪРГОВСКИ, в публично
заседание на четиринадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Христо Лазаров
Членове:Женя Димитрова

Николай Ст. Метанов
при участието на секретаря Мария Ив. Крайнова
като разгледа докладваното от Женя Димитрова Въззивно търговско дело №
20221001000028 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 258 и сл. ГПК. Образувано е по въззивна
жалба на ДП „Национална компания „Железопътна инфраструктура“, със
седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза“
№110, ЕИК – *********, представлявано от инж. К. Х. П. – Генерален
директор срещу решение № 260291 от 30.09.2021г. по г. д. № 684/2019 г. по
описа на Софийски окръжен съд, ГО, 8 състав, с което са отхвърлени
предявените от ДП „Национална компания „Железопътна
инфраструктура“ срещу „Ди Би Карго България“ ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Пирдоп, Индустриална зона, искове с
правно основание чл. 50 и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД за заплащане на сумата
705 821,23 лв., представляваща обезщетение за вредите, нанесени върху
железопътната инфраструктура, причинени от настъпило на 07.01.2014 г.
произшествие - дерайлиране на вагони от влак № 30562, собственост
на ответника - превозвач, при транзитно преминаване през гара Гурково,
и сумата 340 486,79 лв., представляваща обезщетение за забава за периода
07.01.2014 г. до 14.05.2019 г., ведно със законната лихва върху главницата от
подаване на исковата молба до окончателното изплащане на сумите и е
1
осъдено да заплати сумата от 23 920 лв. разноски по делото. Решението е
постановено при участието на ЗК „УНИКА“ АД като трето лице-помагач на
страната на ответника.
Твърди се във въззивната жалба, че решението е неправилно и
необосновано по следните съображения: съдът неправилно е възприел
изводите и заключенията в СТЕ. Видно от отговора на поставения въпрос №
2, вещото лице е обяснило, че извършените аварийно-ремонтни дейности по
прилежащата железопътна инфраструктура в г. Гурково за възстановяване на
влаковото движение с намалена скорост от V=25км/ч по втори коловоз и
техните стойности, могат да се представят като съставени от:
Разходи за извършени работи за възстановяване на железния път през
периода 07.01.2014г. до 08.01.2014г.;
Разходи за извършени работи по възстановяване на съоражения – щети
на МЦР на гара Гурково на поделение Сигнализация и телекомуникация
– Пловдив;
Разходи за извършени работи по възстановяване на контактна мрежа;
Разходи за трансбордиране на пътници от 10.01.2014г.
Общата сума, посочена в заключението на вещото лице по тези
реализирани разходи от ищеца, като управител на железопътната
инфраструктура възлиза на 44 725.21лв.
С оглед цялостно възстановяване на експлоатационния капацитет на
влаковото движение по книжка-разписание в г. Гурково е извършена и
процедура за избор на изпълнител на конкретен договор по рамково
споразумение №4344/07.05.2013г. за възлагане на обществена поръчка с
предмет: „Обособена позиция №1 – Ремонт на железния път и съоръженията
към него“, проведена на основание чл. 93б, ал. 3 ЗОП.
Вещото лице е представило двата етапа от възстановителните дейности
– първият етап са първоначалните дейности и разходите за възстановяване на
движението със скорост до 25 км/ч, което се прави непосредствено след
дерайлиране, а вторият етап са дейностите по цялостно възстановяване на
експлоатационния капацитет на влаковото движение по книжка-разписание,
което е предвидено за конкретния железен път.
Съдът неправилно е приложил и материалния закон по отношение на
претендираната погасителна давност. Основанията за спиране на
2
погасителната давност са уредени в чл. 115 ЗЗД, като б. „ж“ предвижда, че
давност не тече докато трае съдебния процес. В конкретния случай е налице
спиране на давностния срок за периода на провежданото арбитражно
производство, поради което петгодишната давност се удължава и изтича на
28.05.2019г., като съдебното производство е заведено на 17.05.2019г., т.е. не е
изтекла погасителната давност. Моли съдът да постанови решение, с което
отмени решението на първоинстанционния съд и вместо него постанови
друго по съществото на спора, с което уважи предявените искове, като
присъди и направените съдебно-деловодни разноски.
Въззиваемата страна „Ди Би Карго България“ ЕООД е подала писмен
отговор в срок, в който се моли да се потвърди решението на
първоинстанционния съд и присъди направените съдебно-деловодни
разноски.
Излага, че давността е изтекла преди предявяването на иска, тъй като е
неоснователно твърдението, че давността е била спряна, когато въз основа на
клауза за арбитраж по искове за неизпълнение на договор е предявен не
договорен, а деликтен иск. От материалноправна гледна точка въпросът за
стойността на причинените вреди е обективен, а не счетоводен, поради което
той не се изяснява с проверка на записванията в счетоводните книги на една
от страните по делото, а с оценителска методология, каквато по делото е
изслушана пред първата инстанция.
Съдът по предмета на спора съобрази следното:
В исковата молба се твърди, че на 07.01.2014г. около 21.00 ч. влак №
30562, собственост на ответното дружество, в състав от 33 вагона, обслужван
от локомотив № 92/027, при транзитно преминаване през гара Гурково се
раздвоява, като при преминаването му през стрелка № 1 дерайлират
петнадесети вагон с втора талига и 7 броя вагони от 17 до 23 с двете талиги.
При дерайлирането се откъснала част от главата на релсата с дължина
около 1.20 м. Дерайлиралите вагони разрушили междинната част и счупили
сърцето на стрелка № 1, натрошили езика на стрелка № 5 на няколко части,
като навлизайки в коловоза унищожили напълно железен път с дължина
около 200 метра. Тъй като вагоните били натоварени, при движението си
напред се закопали в коловоза, при което се скъсал тракционния прът на 5 -
ти вагон и локомотивът с петте вагона продължил напред и спрял на
3
около 200 м. от потъналите вагони. Унищожени били траверсите на 175
метра железен път. Временно било прекъснато движението в междугарието
Гурково - Твърдица. Останалите в междугарието вагони от състава на влака
били изтеглени в гара Твърдица в 3.40ч. След извършена смяна на сърце и
междинни релси на стрелка № 1 в 5.45ч. било пуснато движението на всички
жп возила в междугарието Гурково - Твърдица и по 2-ри гаров коловоз на
гара Гурково. Във връзка с влошеното техническо състояние на железния път
в района на гарата с телеграма № 126/08.01.2014г. от км. 244+950 до км.
245+800 било дадено намаление на скоростта на 25км/ч на влаковете в
посочения участък. По трети коловоз движението не било възстановено.
Твърди се, че съгласно окончателен доклад № 7 от заседание на РРК –
Пловдив, проведено на 27.01.2014г. е било установено, че на км. 250+650 е
станало дерайлиране на дясното колело на скъсана колоос на вагон №
**********-5, който бил част от състава на влака. Лявото колело останало да
се движи по релсата и дерайлирало непосредствено пред стрелка №1. При
влизане на влака в гара Гурково дерайлиралата колоос е ударила и изкъртила
около 1 м от роговата релса на „сърцето“ на стрелка №1. При преминаването
през стрелка №5 е последвал удар върху десния свободен език, който се е
счупил на три части по около 1,5 м. Поради нанесените повреди на стрелките
се получава дерайлиране на още седем броя пълни вагони с всички колооси.
Скъсването на колооста на вагона, причинило дерайлирането, било
вследствие на наличието на стара пукнатина, заемаща 2/3 от сечението на
оста, поради умора на материала. Вследствие на дерейлирането в района на
гара Гурково били разрушени части и елементи от железопътната
инфраструктура, описани в исковата молба съобразно заключението на
разследваща комисия.
С оглед цялостно възстановяване на експлоатационния капацитет на
гарата и възстановяване на скоростта на движение по книжка-разписание в г.
Гурково е проведена обществена поръчка за избор на изпълнител за цялостен
ремонт на повредените железопътни стрелки, железен път, съоръжения на
осигурителна техника и контактна мрежа. Изпълнението на обект
„Възстановяване на железния път и стрелките в гара Гурково“ е възложено на
външен изпълнител с договор №4631/23.04.2014г на обща стойност
3623139,94 лева без ДДС.
4
Направените разходи от ищеца за ремонт и възстановяване на
действието на 2-ри и 3-ти коловоз в гара Гурково, както и подновяване на
стрелки № 1-R300 и №5-R-190 са на обща стойност 741 639, 64 лв. с ДДС.
Твърди, че неколкократно са отправяни покани до ответника за
провеждане на среща за обсъждане размера на вредите, с цел постигане на
споразумение, но такова не била постигнато. Общата стойност на щетите
възлизала на сумата 740 720,03 лв. с ДДС, от която: сумата от 714 267,71 лв.
за възстановяване на 3- ти коловоз и стрелките в гара Гурково, като в тази
стойност не са включени средствата за модернизиране и подмяна на железен
път и стрелки от тип 49 и от тип 60; сумата от 21 796, 08 лв. за материали и
непреки разходи в поделение "Сигнализация и телекомуникации", съгласно
Стойностна сметка за възстановяване на нанесените щети на МРЦ Гара
Гурково при дерайлиране на вагони от влак 30562/ДБШ/07.01.2014
година; сумата от 4656,24 лв. за механизация и материали в поделение
"Електроразпределение", съгласно Стойностна сметка относно аварийна
работа от 07.01.2014 година в гара Гурково. Общата стойност възлиза на
740720,03 лева с ДДС и тъй като ответникът е заплатил сумата 34 898,80 лева
то незаплатена е останала сумата 705 821,23 лв. , която се дължи, ведно със
законната лихва от датата на подаване на исковата молба – 17.05.2019 година
до окончателното изплащане на задължението. Претендира се и обезщетение
за забава в размер на законната лихва върху главницата от 740720,03 лева с
ДДС за периода от 07.01.2014 година до 14.05.2019 година. Ищецът твърди,
че на 28.11.2018 г. пред АС на БТПП е образувано арбитражно дело /ВАД №
146/2018 г./ срещу ответника за заплащане на процесните вреди, което с
определение от 17.04.2019 г. било прекратено поради липса на арбитражно
споразумение, представляващо компетентност на АС при БТПП да разгледа и
да се произнесе по съществото на предявения иск.
С уточнителна молба от 18.07.2019 г. /подадена по т.д. № 925/2019 г. на
СГС/ в отговор на дадените от съда указания, ищецът е посочил, че
дерайлирането на влака № 30562 собственост на ответното дружество, което е
причинило претендираните вреди, е следствие на вътрешна проява на
свойствата на материала, от който е изработена оста на първата колоос на
втората талига на вагон № **********-5, като този недостатък е в резултат на
умора на материала и настъпването му не е предизвикано от външно
5
въздействие. В молбата ищецът е заявил, че ответникът не е неизправна
страна по сключения договор за достъп и използване на железопътната
инфраструктура, тъй като не е налице неизпълнение на договорно задължение
от него страна, а претенцията за заплащане на вредите е основана на деликтно
основание по чл. 50 от ЗЗД срещу ответника в качеството му на лице, под
чийто надзор се е намирала вещта /вагона/, предизвикала дерайлирането,
респ. вредите върху железопътната инфраструктура.
С отговора на исковата молба ответникът излага възражение за
недопустимост на исковете.
Съгласно чл.3 от Закона за железопътния транспорт и Наредба
№41/27.06.2001 година за достъп и използване на железопътната
инфраструктура, обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху
която са изградени или е предназначена за изграждането им, са публична
държавна собственост, а ползването им се осъществява от НКЖИ или от
търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона
за концесиите. НКЖИ има функциите на управител на железопътната
инфраструктура, а ответникът, в качеството си на железопътен превозвач е
сключил договор за достъп и използване на железопътната инфраструктура-
публична държавна собственост в Република България. Поради това, че
превозвачите подлежат на стриктна регулация от страна на ИА“Железопътна
администрация“ договорът предвижда законоустановен специален режим за
разследване на железопътни инциденти, включващ създаването на специални
органи, изготвянето на специални доклади от тези органи, съдържащи
информация относно инцидентите и размера на нанесените вреди. Сочи се, че
ищецът няма правен интерес да претендира заплащане на процесните щети,
тъй като страните били обвързани със задължителното за тях произнасяне от
разследващата комисия по чл. 17, ал. 2 от сключения договор за достъп и
използване на железопътната инфраструктура, по отношение на размера на
вредите. Твърди се в тази връзка, че в изготвения от комисията окончателен
доклад е описан размера на вредите, настъпили за управителя на
железопътната инфраструктура, които са: щети на железен път и
съоръженията му в общ размер 21 464,76 лв., осигурителна
техника и съобщения, радиовръзки и ел. закранване в общ размер 10 665,24
лева; контактна мрежа в общ размер 4095,84 лева и други повреди и щети
общо 540,60 лева, или общо размер на щетите е 36766,44 лв., който размер не
6
е било оспорен от ищеца. В допълнение е налице и справка , представляваща
изходящ документ от деловодството на НКЖИ, където е посочено, че
размерът на вредите възлиза на 21464,76 лева, подписана от главния
счетоводител и началника на ЖП Секция „Пловдив“. В случай, че не се
приеме, че исковете са недопустими счита, че по тези съображения исковете
следва да се отхвърлят като неоснователни.
Ответникът твърди, че действителният размер на претърпените от
ищеца вреди в резултат на железопътния инцидент е 34 898,80 лв., която сума
е изцяло заплатена от него на ищеца на 23.12.2016 г. Излага довод, че
претендираните от ищеца вреди не са пряка и непосредствена последица от
настъпилия железопътен инцидент, а такава последица са щетите, които са
изрично посочени и оценени в окончателния доклад № 7 от заседанието на
РРК Пловдив от 27.01.2014 г. Сочи се, че всички други ремонти и разходи,
направени по инициатива на „НКЖИ”, не са непосредствена последица от
инцидента на гара Гурково и не следва да се обезщетяват от
ответника. Направено е възражение за погасяване на претендираното вземане
по давност.
С определение на съда по чл. 140 от ГПК от 17.10.2019 година като
трето лице – помагач на страната на ответника е конституирано ЗК „УНИКА“
АД.
Третото лице помагач оспорва исковете по основание и размер като
твърди, че претендираните суми над изплатените от ответника не са в пряка
причинна връзка с процесния железопътен инцидент. Твърди, че предметът на
възложената от ищеца обществена поръчка касае рехабилитация на
железопътното трасе и припадащата му се инфраструктура, планирано много
преди инцидента, като извършените действия нямат нищо общо с вредите,
причинени вследствие на дерайлирането на влаковата композиция на
07.01.2014 г., видно от приложеното обявление за възложена поръчка.
Железопътното трасе и инфраструктурата са ремонтирани по силата на
възложената обществена поръчка.
С уточняваща молба от 05.12.2019 г. в отговор на дадените от съда
указания, ищецът е посочил, че общата стойност на разходите, направени от
него за възстановяване на железен път на 3- ти коловиз и стрелки в гара Г. в
следствие на дерайлирането на влака, възлиза на сумата 714 267,71 лв. с ДДС.
7
Разходите са посочени в количествено – стойностна сметка в табличен вид,
групирани в три групи /подновяване на 3-ти коловоз с дължина 380
м.,подновяване стрелки и заключителни работи по железен път/, във всяка от
които са посочени извършените ремонтни дейности по вид, количество,
единична цена и обща стойност на разходите. Сочи се, че общата
стойност на разходите от поделение „Сигнализация и телекомуникация” за
материали и труд е 21 796,08 лв, а общата стойност на разходите в поделение
„Е.” за труд и материали е 4656,24 лв. Заявява, че исковата сума от 705 821,23
лева представлява разликата между общата стойност на всички описани
разходи от 740 720,03 лв. и платената от ответника сума от 34 898,80 лв.
Съдът, след съвкупна преценка на представените по делото
доказателства приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Липсва спор между страните, а и се установява от представеният
договор за достъп и използване на железопътната инфраструктура, че на
26.05.2010 г. между ищецът ДП „НКЖИ“, като управител на железопътната
инфраструктура, и ответника /с предходно наименование „Ди Би Шенкер
Рейл България“ ЕООД като железопътен превозвач е възникнало
облигационно правоотношение с предмет предоставяне на достъп и
използване на железопътната инфраструктура на Република България.
В чл. 17, ал. 1 от договора е предвидено, че вредите на железен път и
съоръжения, контактна мрежа, сигнализация и телекомуникации, подвижен
състав, стоки и товари, причинени от прекъсване на движението и
железопътни произшествия, доказаните допълнителни разходи от промяна на
режима за движение на влаковете, са за сметка на страната, отговорна за
причиняването им, като размерът на вредите и степента на съпричиняване се
определят от специално назначена от страните постоянна комисия.
Решенията на комисията относно размера на вредите и степента на
съпричиняване са задължителни за страните, а при непостигане на съгласие
споровете се решават по арбитражен ред /ал. 2/.
Не е спорно между страните, а и се установява от представените
доказателства, че на 07.01.2014 г. около 21,00 ч. в района на гара Гурково е
настъпило железопътно произшествие при движение на влак № 30562,
собственост на ответното дружество, в състав от 33 вагона, в резултат на
настъпило дерайлиране между подвижния жп състав и железния път.
8
Механизмът на настъпване на произшествието е подробно отразен в
изготвения доклад на оперативната група чл. 71 от Наредба № 59 за
управление на безопасността в железопътния транспорт от 17.01.2014 г. и
окончателен доклад № 7 от заседание на разследващата комисия по чл. 78, ал.
2 от същата Наредба / РРК-П./ от 27.01.2014 г., като съгласно докладите и
отговорът по въпрос 9 от заключението по назначената СТЕ в състав Гл.ас.д-
р инж.К. П. К. и проф.д-р инж.С. А. от 24.11.2020 година, което съдът
кредитира като обективно и компетентно дадено се установява, че основната
техническа причина, довела до настъпване на дерайлиране на вагон от влак №
30562 на 250+650 км. от междугарието Твърдица - Гурково е техническа
повреда в самия вагон № 84525383065-5, а именно: скъсана ос в
задглавничната част на четвърта колоос вляво по посока на движението на
този вагон, поради наличието на стара пукнатина, заемаща 2/3 от сечението
на оста.
Видно от доклада на оперативната група /л.39/ за фактите и
обстоятелствата, констатирани при настъпило произшествие, съставен на
17.01.2014 година оперативната група в състав четирима представители на
ищеца и един ревизор безопасност при ответното дружество са пристъпили
към разглеждане на произшествието - дерайлиране на 8 броя вагони от влак
30562 в жп гара Гурково на 07.01.2014 година в 20,58 часа, като са
констатирали следното:след 15-тия вагон влакът е раздвоен на две групи
отстоящи на разстояние около 170 м една от друга, като 15-тия вагон е
дерайлирал с втората талига, 16-тия не е дерайлирал, а след него 7 броя
вагони са дерайлирали с двете талиги.
Железният път в между гарието Твърдица-Гурково от км.250+650 до
стрелка №1 /около 5км/ е със следи от удари по стегателните комплекти,
вътрешно от дясната релса по посока на движението на влака. Заключението
на комисията е, че на км.250+650 е станало дерайлирането на дясното колело
на скъсаната колоос на вагон № 84525383065-5, като лявото колело остава да
се движи по релсата и дерайлира непосредствено пред стрелка №1.
Дерайлиралата колоос е ударила и изкъртила парче около 1м от роговата
релса на „сърцето“ на стрелка №1. При преминаването през стрелка №5 е
последвал удар върху десния свободен език, който се е счупил на три части
около 1,5 м. Вследствие на нанесените повреди на стрелките се получава
9
дерайлирането на 7 броя пълни вагони с всички колооси. Предприето е
извозване на на групите недерайлирали вагони в посока към съседна гара,
след което е извършена подмяна на „сърцето“ на стрелка №1. След
завършване на ремонтните работи в 5,45 часа е възстановено движението по
втори коловоз на гара Курково със скорост 25 км/ч и в междугарието
Гурково-Твърдица. Нанесените повреди на железопътната инфраструктура са
описани като повреди по железопътният път около 5 км.-повреди по
стегателните комплекти, стрелка 1 –счупена рогова релса на „сърцето“,
стрелка 5 – счупен десен език, повредена кръстовина около 300 м. повреден
железен път в гара Гурково – коловоз 3 в размер на 21464,74 лева без ДДС,
съгласно приложена справка от ЖП Секция Пловдив; осигурителна техника и
съобщенип, радиовръзки, ел.захранване -10665,24 лева с ДДС, съгласно
приложена справка; контактна мрежа -4095,84 лева;други повреди –
трансбордиране на пътници – 540,60 лева с ДДС, както и причинено
прекъсване на движението и закъснение на влаковете, с посочени поотделно
разходи за възстановяването на повредите и щетите.
Видно от окончателен доклад на РРК-Пловдив е посочен размер на
материалните щети от 36225,84 лв. и разходи за трафик в размер на 540,60
лв., или общ размер на щетите 36766,44 лв.
Представен е договор № 4631/23.04.2014 г., сключен между ДП
„Национална компания Железопътна инфраструктура” като възложител, и
ДЗЗД „Консорциум железопътен път 2012-2016” като изпълнител, след
проведена обществена поръчка, с който възложителят възлага на
изпълнителя да извърши „възстановяване на железния път и стрелките в гара
Гурково срещу възнаграждение в размер на 3 293 850,74 лв.
Видно от представената количествено-стойностна сметка за направени
от ищеца разходи за възстановяване на 3-ти коловоз и стрелките в гара
Гурково е, че същите са на стойност от 714 267,71 лв., като видно от справка
за извършени разплащания за изпълнение на обект „Възстановяване на
железния път и стрелките в гара Гурково същите са разплатени на
изпълнителя по представените актове за извършени СМР.
Съгласно заключението на вещите лица от 24.11.2020 година /л.225 и
сл./ за възстановяване движението на железопътните возила след
дерайлирането на влака на 07.04.2014 г. в района на гара Гурково по 3-та
10
главна жп линия със скорост по книжка разписание е било необходимо да се
извърши ремонт и подмяна на повредените елементи от горното строене на
железния път и железопътните стрелки, основно по 3-ти коловоз. С оглед
възстановяване неговата цялост следва при извършване на СМР да се спазва и
„Инструкция за ремонтите на ДМА в НК „ЖИ“. Съгласно тази инструкция
ремонтите са планови и аварийни. Вследствие на дерайлирането на товарните
вагони от влак № 30562 на процесната дата се е наложило извършване на
авариен ремонт на железния път, а не основен такъв.
Видът и стойността на извършените аварийни ремонтно-
възстановителни дейности по прилежащата инфраструктура за
възстановяване на влаковото движение с намалена скорост от V=25 km/h по
втори коловоз и техните стойности възлизат на сумата от 44 725,21 лв. /без
ДДС/. Именно тези извършени аварийно-ремонтни дейности /описани
подробно в отговора на въпрос № 2/ и техните стойности са в причинно-
следствена връзка между механизма на настъпилото произшествие и
извършените непосредствено след това ремонтни дейности по железния път и
железопътните стрелки № 1 и № 5 в периода от 07.01.2014 г. до 08.01.2014 г.
Извършените впоследствие строително-монтажни работи от
изпълнителя по сключения в резултат на проведена обществена поръчка
договор № 4631/23.04.2014 г. между ДП „НКЖИ” и ДЗЗД „Консорциум
железен път 2012-2016” представляват цялостна реконструкция на
железопътните коловози и железопътните стрелки, включваща значителни
подобрения по долното /земното платно/, геометричните и конструктивни
параметри на горното строене на железния път, изразяващи се в увеличаване
на неговата носеща способност чрез въвеждане на „тежък” тип горно строене,
въвеждане на противозамръзващ пласт и отводняване на цялата гарова
платформа. Изпълнените СМР по новото коловозно развитие на гара Гурково
не води до възстановяване на горното строене и стрелките в железния път в
първоначалния им конструктивен вид. При сравнение описаните в протокола
за приемане на работата по горепосочения договор СМР не са свързани с
настъпилите увреждания по железопътната инфраструктура след
дерайлирането на влак № 30562 на 07.01.2014 г. Единствените ремонтни
дейности, извършени в изпълнение на горепосочения договор №
4632/23.04.2014 г. и приложената „количествено-стойността сметка за
направени разходи за възстановяване на 3-ти коловоз и стрелките в гара
11
Гурково, които са пряко свързани със щетите, настъпили в резултат на
дерайлирането на вагони от влак № 30562, са дейностите по демонтажните
работи на участък от 3-ти коловоз /от позиция 1 до позиция 6/, възлизащи на
сумата 693,11 лв. Всички останали позиции по количествено-стойностната
сметка обхващат строително-монтажни дейности по железния път и
стрелките, свързани с цялостното подновяване и подобрение на
експлотационните параметри на коловозното развитие на гара Гурково.
Размера на щетите като последица от дерайлирането в първоначалния
конструктивен вид на железния път и стрелките в гара Гурково възлизат на
сумата от 45 418,32 лв. без ДДС.
Според допълнителното заключение на СТЕ от 26.05.2021 г., извършено
въз основа на метода на амортизираната възстановителна стойност /при
съвместно прилагане на инвестиционната стойност и техническото
обезценяване, изхабяване/, действителната стойност на увреденото
имущество към момента на инцидента възлиза на сумата 10 561,86 лв. без
ДДС.
Липсва спор между страните, а и се установява, че на 28.11.2018 г. ДП
„НКЖИ” е предявило пред АС при БТПП искова молба срещу ответното
дружество с предмет осъдителна претенция за сумата 705 821,23 лв.,
представляваща обезщетение за причинените на дружеството имуществени
вреди в резултат на дерайлиране на вагон № **********-5 при транзитно
преминаване на 07.04.2014 г. през гара Гурково и сумата 340 486,79 лв.
мораторни лихви за периода от 07.01.2014 г. до 07.10.2018 г. като с
определение от 17.04.2019 г. по образуваното по исковата молба ВАД №
146/2018 г. е прекратено производството по делото поради липса на
арбитражно споразумение, представляващо компетентност на АС при БТПП
да разгледа и да се произнесе по предявения иск.
Не се спори, че ответникът е заплатил на ищеца сума в размер на
34898,80 лв.
Гореустановената фактическа обстановка обуславя следните правни
изводи:
За допустимостта на постановеното решение, съдът следи служебно
съгласно разпоредбата на чл.269 ГПК, като в процесния случай дължи
изрично произнасяне с оглед наведените в отговора на исковата молба
12
възражения за недопустимост на предявения иск.
Правото на иск принадлежи на страната по материалното
правоотношение, на носителя на материалното право, накърнено от правния
спор, поради което твърденията на страната в исковата молба следва да
съдържат твърдения относно правото, което е накърнено. Процесуалната
легитимация се определя от принадлежността на материалното право,
засегнато от правния спор, въведена от ищеца, чрез неговите твърдения.
Съдът, дължи съгласно чл.7 ГПК, с оглед изложените в исковата молба
твърдения да определи надлежните страни, като изхожда от твърденията в
исковата молба.
В тази връзка не може да бъде споделено становището на ответника, че
установения в Наредба № 59/05.12.2006 г. за управление на безопасността в
железопътния транспорт специален режим за разследване на железопътни
инциденти и съставените във връзка с това доклади на оперативната група и
на разследващата комисия изключва приложимостта на исковото
производство.
Видно от целта, за която е издадена наредбата е, че същата касае
управлението на безопасността в железопътния транспорт, поради което
констатациите на разследващата комисия и необходимостта от създаването на
такава комисия целят да регламентират обществените отношения, свързани с
инциденти, възникнали в областта на железопътния транспорт, като се
установят причините за настъпване на произшествията в областта на
железопътния транспорт, да се уточнят причините за възниване на инцидента
с оглед предприемане на мерки за преотвратяване на такива инциденти, както
и своевременно да се администрират аварийно-възстановителните ремонтни
работи за възстановяване на железната инфраструктура, предвид важността и
за осигуряване на транспорта по нея. Констатациите на комисията и
окончателния доклад не съставляват сила на пресъдено нещо между страните
и не съставляват процесуална пречка за упражняване правото на иск, тъй като
този доклад не съставлява акт на особена юрисдикция, която следва да е
създадена по силата на закона.
Не е налице и процесуална пречка и съдържащата се в чл. 17, ал. 2 от
сключения между страните договор за достъп от 26.05.2010 г. уговорка за
определяне на размера на вредите и степента на съпричиняване от специално
13
назначена от страните комисия, тъй като между страните липсва спор, че
такова решение не е постановявано, нито са предприети мерки по съставянето
на такава комисия.
Съдът е обвързан от посочените в исковата молба факти, поради което
приема, че е предявен е иск с правно основание чл. 50 от ЗЗД – за заплащане
на обезщетение за имуществени вреди, причинени на ищеца от вещ, която е
собственост на ответника, и акцесорен иск по чл. 86, ал. 1 от ЗЗД.
На доказване подлежат настъпването на събитието, настъпилите вреди,
причинно-следствената връзка между тях, като вината се предполага, а и в
случая се касае за реализиране на обективна отговорност.
Между страните липсва спор, че на 07.01.2014г. около 21.00 ч. влак №
30562, собственост на ответното дружество, в състав от 33 вагона, обслужван
от локомотив № 92/027, при транзитно преминаване през гара Гурково се
раздвоява, като при преминаването му през стрелка № 1 дерайлират
петнадесети вагон с втора талига и 7 броя вагони от 17 до 23 с двете талиги,
както и, че основната техническа причина, довела до настъпване на
дерайлиране на вагон от влак № 30562 на 250+650 км. от междугарието
Твърдица - Гурково е техническа повреда в самия вагон № 84525383065-5, а
именно: скъсана ос в задглавничната част на четвърта колоос вляво по посока
на движението на този вагон, поради наличието на стара пукнатина, заемаща
2/3 от сечението на оста, като горното се потвърждава и от вещите лица.
Съгласно чл. 51, ал. 1 от ЗЗД на обезщетяване подлежат всички вреди,
които са пряка и непосредствена последица от увреждането. Доказването на
вида и размера на вредите е в тежест на ищеца, с всички допустими
доказателствени средства, като няма пречка ищецът да твърди наличието на
по-големи вреди от тези, които са установени с доклада на оперативната
група и на разследващата комисия, стига те да са в пряка причинна връзка с
настъпилото произшествие.
В случая ищецът твърди, че освен преките аварийно – ремонтни работи,
които са извършени, ответникът следва да понесе и стойността на ремонтните
работи, които са извършени за рехабилитация на железопътния път с цел да
се достигне до скорост на предвижване по книжка-разписание.
Съгласно заключението на вещите лица описаните щети са наложили
извършване на аварийно-възстановителен ремонт на железния път, в резултат
14
на който последиците от дерайлирането на влака са били преодолени и
железната инфраструктура е била възстановена във вида, в който е била преди
настъпването на произшествието, в първоначалния си конструктивен вид, а
всички извършени впоследствие строително-монтажни работи от
изпълнителя по сключения в резултат на проведена обществена поръчка
договор № 4631/23.04.2014 г. между ДП „НКЖИ” и ДЗЗД „Консорциум
железен път 2012-2016” представляват цялостна реконструкция на
железопътните коловози и железопътните стрелки, включваща значителни
подобрения по железния път, които не са в пряка причинна връзка с
настъпилото увреждане в резултат на процесното произшествие, поради което
не подлежат на обезщетяване. Горното се установява и от факта, че тази
реконструкция е била предмет на рамково споразумение, подписано преди
инцидента.
Съгласно заключението, общата стойност на разходите, направени от
ищеца за извършване на ремонтни дейности в пряка причинна връзка с
описаните щети, възлиза на сумата 45 418,32 лв. без ДДС /или 54 501,98 лв. с
ДДС/, при което след приспадане на платената сума остава неплатена сума в
размер на 19 603,09 лв.
Вземането е погасено по давност, като възражение е направено от
ответника своевременно с отговора на исковата молба.
Вземанията за непозволено увреждане се погасяват с изтичане на
общия 5 –годишен срок по чл. 110 от ЗЗД, който започва да тече от момента
на увреждането, т.е. от извършване на непозволеното увреждане, ако деецът е
известен, или от откриване на дееца. В случая с оглед механизма и
обстоятелствата, при които е настъпило увреждането – транспортно
произшествие с влак, несъмнено отговорният за това собственик на влака е
бил известен към този момент, в който са настъпили вредите за ищеца,
поради което моментът на произшествието е началният момент, от който е
започнала да тече погасителната давност за вземането на ищеца за
имуществени вреди в резултат на инцидента. Искът е предявен на 17.05.2019
г. – след изтичане на 5 години от настъпването на процесното железопътно
произшествие на 07.01.2014 г.
Не може да бъде споделено възражението на ищеца, че съдът следва да
зачете спиране на давността за периода от образуване на арбитражното дело
15
до датата на неговото прекратяване, тъй като чл. 115 ЗЗД изброява
изчерпателно и казуистично основанията, които е счел, че оправдават
несвоевременното упражняване на правото на иск. Ограничителното
изброяване на основанията за спиране на давността е израз на виждането на
законодателя, че течението на давността като период от време е
непрекъснато, а спирането е изключение, последица от изчерпателно
изброените основания. Възприетият от законодателя подход изключва
възможността разпоредбата на чл. 115 ЗЗД, съдържаща изчерпателно
посочени основания (правно релевантни факти) да съдържа празноти, които
да се запълват по пътя на правоприлагането по аналогия и по този въпрос в
правната доктрина и съдебната практика няма колебания - ограничителният
характер на изброяването на конкретните хипотези изключва прилагането на
аналогия (в този смисъл В. Т., Гражданско право на НРБ, част II, С. 1973, стр.
368-369, както и Решение № 610/09. 12. 2008 г. по т.д. № 391/08, I т.о. ВКС;
Опр. № 891/17. 07. 2013 г. по гр.д. № 1207/13 г., III г.о. на ВКС, Решение №
292/14. 07. 2011 г. по гр.д. № 1220/2010 г., IV г.о. на ВКС и др.)
С предявяването на процесното вземане пред АС на БТПП се е проявил
и ефектът на спирането, като само при наличие на решение за уважаване на
иска давността се прекъсва. Да се приеме, че за периода от време от
образуването на арбитражното производство до датата на прекратяването е
налице период от време, през който давност не тече означава да се допусне
разширително тълкуване относно последиците от прекъсването и като
следствие от това от спирането на давността. /в този смисъл решение
№452/20.05.2005 година на ВКС по т.д.748/2004 година на ТК, II т.о./
Предвид гореизложеното искът следва да се отхвърли като погасен по
давност.
Поради съвпадане на правните изводи на двете инстанции решението
на първоинстанционният съд следва да бъде потвърдено.
На осн. чл. 78, ал. 3 ГПК „ДП „Национална компания „Железопътна
инфраструктура“, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул.
„Княгиня Мария Луиза“ №110, ЕИК – *********“ следва да бъде осъдено да
заплати на „Ди Би Карго България“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. Пирдоп, Индустриална зона сумата от 21 993.08 лева
съгласно изхода на спора и направеното своевременно искане.
16
По изложените съображения Софийският апелативен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 260291 от 30.09.2021г. по гр. д. №
684/2019 г. по описа на Софийски окръжен съд, ГО, 8 състав.
ОСЪЖДА „ДП „Национална компания „Железопътна
инфраструктура“, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул.
„Княгиня Мария Луиза“ №110, ЕИК – *********“ да заплати на „Ди Би Карго
България“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
Пирдоп, Индустриална зона сумата от 21 993.08 лева /двадесет и един хиляди
деветстотин деветдесет и три лева и осем стотинки/, направени по делото
разноски, на осн.чл. 78, ал. 3 ГПК.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен касационен съд в 1-
месечен срок от получаване на съобщението до страните.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
17