Решение по дело №649/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 574
Дата: 27 март 2023 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20227180700649
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 574

 

гр. Пловдив, 27.03.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Пловдив в публичното заседание на четиринадесети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира Несторова

 

при секретаря М.Г. като разгледа докладваното административно дело № 649 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 25, ал.14 от НАРЕДБА № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол /обн. ДВ, бр. 100 от 5.12.2014 г., изм. и доп., бр. 19 от 28.02.2017 г., в сила от 28.02.2017 г., изм., бр. 84 от 20.10.2017 г., в сила от 20.10.2017 г., бр. 15 от 16.02.2018 г., в сила от 16.02.2018 г., изм. и доп., бр. 33 от 19.04.2019 г., бр. 78 от 4.09.2020 г., в сила от 4.09.2020 г., бр. 103 от 10.12.2021 г., в сила от 23.12.2021 г., образувано по жалба, предявена от С.И.С. с адрес: ***, против Заповед № 1 от 04.02.2022 г. на Началника на четвърта районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Пловдив при РД „Пожарна безопасност и защита на населението - Пловдив, с която на основание чл. 22 от ЗАНН и чл. 255 от ЗМВР, е заповядано да се преустанови експлоатацията на съоръжението: коминно тяло, намиращо се в бл. 215, вх. А, граничещо с баните на средните апартаменти, с адрес: ***.

Жалбоподателят излага доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед. Твърди, че по време на проверката, отразена в КА № КА-ПБЗН-ПД4-6-1 от 04.02.2022г. пелетната камина, която използва коминното тяло, обект на проверката, не е функционирала.

 Ответникът, в писмено становище от 06.06.2022г. /л.26 по делото/, намира жалбата за неоснователна, а наложената ПАМ за правилна и законосъобразна. Претендира се отхвърляне на жалбата и потвърждаване на оспорената заповед.

Съдът установи, че оспорената заповед е връчена на управителя на етажната собственост на 28.02.2022г., а жалбата е депозирана в деловодството на Административен съд-Пловдив на 11.03.2022г., т.е. в срок и от лице, притежаващо правен интерес, тъй като жалбоподателят представя НА №501 т. VІІ, рег.№ 7266, дело №1250/2005г. /л. 11 по делото/, от който се установи, че е собственик на апартамент, находящ се на посочения в заповедта адрес.

От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, и извършвайки служебна проверка за законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът установи от фактическа страна следното:

До Началника на 04 РСПБЗН-Пловдив е постъпила жалба на 27.01.22г. от управителя на етажната собственост на ***, в която се сочи, че след извършена проверка на мазетата е констатирано наличието на отоплителен котел в избеното помещение /общо мазе/ без наличието на одобрение от етажната собственост. Твърди се нарушение на коминното тяло и смесването му с аспирационния комин. При запалване на котела от отдушниците и ревизиите с вертикални тръби в апартаменти 14 и 18 излиза дим в големи количества и задимява апартаментите. Име предпоставки за възникване на пожар в сградата.

Във връзка с жалбата на управителя на етажната собственост на ***, е извършена проверка на 04.02.2022г. от инспектор К.К.и в присъствието на ст.инспектор В.С.. Проверката е обективирана в Констативен акт № КА-ПБЗН-ПД4-6-1/04.02.2022г. Установено е, че коминното тяло, което се намира в бл. 0215, вх. А, граничещо с баните на средните апартаменти е с нарушена цялост и е невъзможно безопасното му използване. При тези обстоятелства при използването на комина се получава задимяване на отделни помещения в блока и съществува повишен риск от задушаване или вредни последствия за живущите.

Нарушени са изискванията на чл. 32, т.6 от Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите във вр. с чл. 140, т.1 от ЗМВР.

Констативният акт е подписан от проверяващото длъжностно лице - инсп. К.и от присъствалия на проверката- ст. инспектор С.. За ръководител на обекта е посочен управителят на ЕС – Д..

Последвало е издаването на Заповед № 1 от 04.02.2022г. на Началника на четвърта районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Пловдив при РД „Пожарна безопасност и защита на населението-Пловдив., с която на основание чл. 22 от ЗАНН и чл. 255 от ЗМВР, е заповядано да се преустанови експлоатацията на съоръжението: коминно тяло, намиращо се в бл. 215, вх. А, граничещо с баните на средните апартаменти, с адрес: ***.

Със Заповед № 7324з-7 от 21.02.22г. на Началника на Четвърта РСПБЗН-Пловдив е назначена комисия, която да приведе в изпълнение заповедта. Съставен е Протокол № 1 от 28.02.2022г. за привеждане в изпълнение на заповед за налагане на ПАМ. Протоколът е подписан от длъжностите лица-съставители и от управителя на ЕС - Д..

В съдебно заседание, проведено на 16.02.2023г. жалбоподателят уточнява, че в този комин на етажната собственост няма друга камина, само той има камина, която се намира в избата и само той използва коминното тяло. В блока са пет етажа  и само той използва комина по предназначението му. Виждал е със собствените си очи, че излиза пушек от контакта на Иван Христозов от 5-ия етаж, когато е горяла моята камина и оттогава не пали камината. В апартамента на А.Р.не е виждал да има пушек, другаде не е виждал да има дим. Заявява пред съда, че няма да използва камината, докато коминът не бъде отремонтиран.

В хода на съдебното производство са изслушани и приети СТЕ.

Съдът кредитира СТЕ, изпълнена от вещото лице инж. К.М. като обективно изготвена  и в съответствие с останалите доказателства по делото. От СТЕ се установи, че апартаментът на жалбоподателя се намира на първия жилищен етаж в шестетажна секция А, на ***. Под апартамента му има избен етаж и в едно от помещенията е инсталирана пелетна камина.

 Тази констатация на вещото лице се потвърждава от устните обяснения на жалбоподателя, дадени в съдебно заседание и от приетия по делото НА.

Поделото е изслушана и приета СТЕ, изпълнена от вещото лице инж. Н.Р. и допълнителна такава. Съдът кредитира частично тези експертизи като изключва частта, с която вещото лице събира гласни доказателства, изразява мнение по законосъобразността на оспорената заповед и  и дава предложения какво да се изпълни от жалбоподателя, за да се извърши ремонт на коминното тяло.

Съдът кредитира изводите на експерта относно това, че целостта на коминното тяло  е нарушено в местата на свързване с хоризонталните междуетажни конструкции. /л. 61 по делото/ . Кредитира и изводите му, че жилищният блок, намиращ се в ***, е построен през 80-те години на миналия век и е на повече от 40 години. Изграден е от стоманобетонни панели като свързването на отделните панели. И междуетажните конструкции е със заварки. Фугите между отделните панели са замазани с варо-циментови разтвори. Коминните тела са отлети заедно с панелите, не са изградени допълнително. Външно не се забелязват пукнатини п комините, като вероятно е компрометирана връзката между отделните панели, а оттам и между коминните тела.

Според разпоредбата на чл. 25, ал.1 от НАРЕДБА № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, за предотвратяване и преустановяване на нарушенията, свързани с изпълнението на задълженията по ЗМВР или с дейности, които създават опасност от възникване на пожари и производствени аварии, както и за отстраняване на вредните последици от тях се налагат следните принудителни административни мерки: 1.Спиране на строителството, въвеждането в експлоатация и използването на обекти, водени на отчет в ГДПБЗН – МВР; 2.Спиране на строителството, въвеждането в експлоатация и използването на обекти извън посочените в т.1; и 3.Спиране на строителството и използването на инсталации, уреди и съоръжения с ограничено действие. В настоящата хипотеза е наложена принудителна административна мярка по т.3, а именно спиране използването на съоръжението-коминно тяло, като този вид мерки по силата на чл. 25, ал.4, т.3 от същата Наредба се налагат със Заповед, издадена от директорите на СДПБЗН/РДПБЗН или началниците на РСПБЗН.

По силата на ал.2 на чл. 25 от НАРЕДБА № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол производствата по налагане на принудителните мерки започват с изготвяне на констативен акт за нарушение на правилата и нормите за пожарна безопасност, който се съставя от органите за ПБЗН, осъществяващи ДПК. Въз основа на констативния акт по ал. 2 се издава заповед за налагане на ПАМ.

От така установеното фактическо положение, съдът достигна до следните правни изводи:

Оспорването е процесуално допустимо. Същото е насочено срещу акт, който подлежи на съдебен контрол съобразно чл. 25, ал.14 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол. Жалбата е предявена  в предвидения от закона преклузивен срок, както се коментира по-горе. Разгледано по същество, е неоснователна.

Съдът приема, че оспорената заповед за налагане на принудителна административна мярка е издадена от оправомощено длъжностно лице по реда на чл. 25, ал.4, т.3 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г., което правомощие по силата ал.1 на чл. 25 от Наредбата е във връзка с изпълнение на задълженията по чл. 255 от ЗМВР. Заповедта е в съответната писмена форма и е надлежно мотивирана с излагането на фактически и правни основания за издаването й. Оспорената заповед съдържа необходимите реквизити, посочени в приложение № 10 на Наредбата. Актът е мотивиран с посочването на фактическите констатации, направени с Констативен акт от 04.02.2022г. и посочване на правната норма, която е нарушена.

При издаване на процесния административен акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, както и не е налице отменителното основание по чл. 146, т.4 от АПК. Правилата, относно производството по издаване на заповеди за налагане на принудителни административни мерки, свързани с противопожарните правила, са описани в чл. 25 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, издадена от министъра на вътрешните работи и те са спазени изцяло от административния орган. Производството е започнало със съставянето на Констативен акт за нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност, съобразно чл. 25, ал.2 от цитираната наредба, който е бил връчен на представляващия ЕС и му е била предоставена възможността да представи възражение по този акт. По преписката няма данни да са постъпили възражения в предвидения срок.

Производството по издаване на заповедите за налагане на ПАМ за нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност е уредено в Наредбата. ЕС е била надлежно уведомено за започналото производство със съставянето и връчването на Констативния акт съобразно правилото на чл. 25, ал.2 от Наредбата.

Съдът приема, че оспорената заповед не противоречи и на материално-правните разпоредби.

В тази връзка неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не е установено нарушение на целостта на коминното тяло, тъй като по време на проверката пелетната камина не е функционирала. Това е така, тъй като самият той, в съдебно заседание, проведено на 16.02.2023г. обяснява пред съда, че в етажната собственост няма друга камина и само той използва коминното тяло. При това сам е виждал, че излиза пушек от контакта на Иван Христозов от 5-ия етаж, когато гори неговата камина.

Съдът намира, че при наличие на пушек през контакта на съседа на жалбоподателя от 5-ия етаж, няма как коминното тяло да изрядно, явно, че е налице нарушена цялост, което води до задимяване, а оттук и до застрашаване живота и здравето на собствениците от ЕС. В този смисъл Съдът споделя и изводите на вещото лице Н.Р., че целостта на коминното тяло е нарушено в местата на свързване с хоризонталните междуетажни конструкции, с оглед факта, че жилищната сграда е построена през 80-те години на миналия век и в следствие на слягане коминното тяло в местата за свързване се е напукало.

Конкретните факти, покриващи хипотезите за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 25 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. и Наредба  № 8121з-647 от 1.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, са установени с констативния акт за нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност, съставен от компетентно длъжностно лице. Описаните в акта фактически обстоятелства за извършените нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност се потвърдиха в хода на съдебното производство.

Съдът приема за установено, че в процесния обект е налице коминно тяло с нарушена цялост  и има реална възможност от задимяване и съществува риск от задушаване или вредни последствия за живущите в бл. 215, вх. А, ЖК „Тракия“, гр. Пловдив. Нарушени са изискванията на чл. 32, т.6 от Наредба  № 8121з-647 от 1.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, съгласно която в сградите и помещенията не се разрешава нарушаване на целостта и промяна на конструкцията на димоотводи, въздухопроводи и комини, както и използването им за други цели, несвързани с предназначението им.

Чл. 25, ал.1 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол предвижда, че принудителни административни мерки се прилагат за предотвратяване и преустановяване на нарушенията, свързани с изпълнението на задълженията по ЗМВР или с дейности, които създават опасност от възникване на пожари и производствени аварии, както и за отстраняване на вредните последици от тях. Принудителната мярка "спиране на използване на съоръжение" може да бъде насочена както към преустановяване, така и към предотвратяване на нарушенията. Достатъчна е констатацията, че съоръжението се използва и са налице нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност. С оглед на това съдът приема, че материалноправните предпоставки за издаване на заповедта са налице. В тази връзка следва да се изясни, че административният орган сам преценя дали да издаде задължително предписание. Това е преценка по целесъобразност, което не подлежи на съдебен контрол, като достатъчно е да е налице нарушение, за което може да бъде издадена и Заповед за налагане на принудителна административна мярка.

Заповедта съдържа и точното правно основание за издаването й. посочени са изрично относимите разпоредби от ЗМВР /чл. 255/ и съответната Наредба. Съдът установи, че не е посочена нормата на чл. 25 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол,  която регламентира цялото производство по издаване на този вид ПАМ, включително и компетентността на органа, което обаче, не е съществено нарушение, водещо до отмяна на оспорената заповед, доколкото от съдържанието на същата се извлича правното основание и това нарушение не води до друг правен резултат.

Не е налице и отменителното основание по чл. 146, т.5 от АПК. Целта на приложената принудителна административна мярка с превантивен характер е да преустанови или предотврати нарушения на нормите за пожарна безопасност и последиците им. Ето защо атакуваната заповед се явява издадена в съответствие и с целта на закона.

От така установеното фактическо и правно положение и спазвайки разпоредбата на чл. 168 от АПК Съдът намира, че обжалваната Заповед е законосъобразна. Издадена е от компетентен орган, в предвидената от закона форма и не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административният акт не противоречи на материалноправните норми и съответства с целта на закона, поради което жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

В настоящото производство ответната страна не претендира разноски, поради което такива не следва да бъдат присъдени.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.И.С., с адрес: ***, против Заповед № 1 от 04.02.2022г. на Началника на четвърта районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Пловдив при РД „Пожарна безопасност и защита на населението - Пловдив.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/