Решение по дело №2701/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 738
Дата: 16 април 2019 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20187040702701
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

         №738                 дата  16 април 2019г.                 град Бургас

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 18 март 2019 год., в следния състав:

 

                                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

           

Секретар: Кристина Линова    

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 2701 по описа за 2018 год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.48, ал.5 от Наредба № 16 за прилагане на подмярка 19.1 "Помощ за подготвителни дейности" на мярка 19 "Водено от общностите местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014–2020г. и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Местна инициативна група - Карнобат“, гр.Карнобат, ул.„Димитър Полянов“ № 2, представлявано от Кремена Събева, против Решение за налагане на финансова корекция № 29/19/1/0/00100/3/01/04/01 , с изх. № 01-6300/17 от 13.06.2018г., издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказано изцяло изплащането на финансова помощ в размер на 41 069,66лв., представляваща плащане по Договор № РД 50-82/17.08.2016г., с предмет предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект за подготвителни дейности по подмярка 19.1„Помощ за подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от Програма за развитие на селските райони  за периода 2014-2020г.

Жалбоподателят оспорва по същество констатираните нередности, като възразява, че членството на СНЦ „Агробизнес център - Карнобат“ и НЧ „Димитър Полянов – 1962г.“ в СНЦ „МИГ - Карнобат“ е прекратено преди издаване на процесното решение, поради което не е била налице твърдяната свързаност на лицата, на което фактическо основание се е позовал административния орган. С това обосновава довода, че административният акт е бил издаден в противоречие с материалноправните разпоредби, поради което се иска неговата отмяна, като преписката бъде върната на административния орган. Претендира присъждане на разноските по делото. 

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания. 

Ответникът – Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си  представител оспорва жалбата като неоснователна и недоказана, с искане да бъде отхвърлена и да му се присъди юрисконсултско възнаграждение.

По допустимостта на оспорването съдът отбелязва, че ответникът не представи доказателства за връчване на оспорения административен акт, като видно от изпратеното писмо вх.№ 10781/28.09.2018г. посочва, че не разполага с обратна разписка, удостоверяваща датата на връчване на решението, поради което жалбата следва да се счита за редовно подадена в законоустановения срок.

Разгледана по същество е основателна.

Данните от административната преписка сочат наличието на сключен договор между Министерството на земеделието и храните, Държавен фонд „Земеделие" - Разплащателна агенция и Сдружение „Местна инициативна група – Карнобат" за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с № РД 50-82/17.08.2016г., за изпълнение на проект за подготвителни дейности по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ по Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ за 2014-2020 г.

Предварително одобрената безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проекта е в размер на 48 885,78лв. С договора е определен реда и начина на усвояване на средствата, като е посочено, че окончателния размер на финансовата помощ се определя съобразно действително извършените и надлежно отчетени допустими разходи.

Във връзка със сключения договор от жалбоподателя е подадена заявка за окончателно плащане № 29/19/1/0/00100/3/01 от 17.03.2017г., с която са заявени за възстановяване разходи в размер на 41 069,66лв. В рамките на административната проверка е извършено посещение на място от служители на Разплащателна агенция - ДФ „Земеделие“ за установяване съответствието на извършеното от бенефициента с договора и нормативната уредба, при което е било установено, че инвестицията е извършена, като същата функционира по предназначение  и местоположението ѝ съответства на одобрения проект. Установено е още, че офисът на МИГ функционира, като за проекта не са установени изкуствено създадени условия и/или функционална несамостоятелност. За извършената проверка е съставен Контролен лист, в заключението на който е посочено, че резултатът от посещението на място е положителен.

От Държавен фонд „Земеделие“ е изпратено писмо изх.№ 01-0400/1073 от 03.07.2017г. до Министерство на земеделието, храните и горите, с което е поискано становище относно допустимостта на СНЦ „Местна инициативна група - Карнобат“ по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ по Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ за 2014-2020 г., тъй като за същото е установено наличие на свързаност по смисъла на ТЗ между определени членове на управителния съвет.

С писмо № 10-553/05.12.2017г. на министъра на земеделието, храните и горите е отговорено на въпроса, който е повдигнат пред него във връзка с програмата, като е посочено, че „МИГ - Карнобат“ не отговаря на условията за допустимост по подмярка 19.1, тъй като към момента на извършване на проверката се установява наличие на свързаност по смисъла на §1 от ДР на ТЗ, като сдружението не е предприело действия за нейното отстраняване, с оглед на което ДФЗ следва да предприеме съответните действия по компетентност спрямо СНЦ „Местна инициативна група - Карнобат“.

След така дадените указания, с писмо изх.№ 01-6300/17 от 10.01.2018г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ жалбоподателят е уведомен  за резултата от контролната проверка и за откриване на производство по налагане на финансови корекции, като подробно са изложени констатациите на служителите, извършили административната проверка и е предоставен срок за възражения.

С издаване на процесното Решение № 29/19/1/0/00100/3/01/04/01 (изх. № 01-6300/17) от 13.06.2018г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е отказано изцяло изплащането на финансова помощ, представляваща плащане по Договор № РД 50-82/17.08.2016г. и е наложена финансова корекция в размер на 41 069,66лв. В мотивите на решението е посочено, че е установена свързаност по смисъла на §1 от ДР на ТЗ между част от членове на управителния съвет, а имено НЧ „Димитър Полянов – 1862г.“, Сдружение „Агробизнес център Карнобат“ и Институт по земеделие Карнобат, което е било налице и преди подписване на договора за безвъзмездна финансова помощ. Органът е посочил, че М.С.участва в управителния съвет на НЧ „Димитър Полянов – 1862г.“ и същевременно участва и в управителния съвет на „Агробизнес център Карнобат“, а Д.В.участва в управителния съвет на НЧ „Димитър Полянов – 1862г.“ и същевременно участва и в управителния съвет на Институт по земеделие Карнобат. Прието е, че констатираната свързаност е в противоречие с разпоредбата на чл.11, ал.5 от Наредба № 16 за прилагане на подмярка 19.1 "Помощ за подготвителни дейности" на мярка 19 "Водено от общностите местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014–2020г., с оглед на което следва да се наложи финансова корекция в размер на 41 069,66лв., представляваща 100% от размера на заявените за възстановяване разходи от страна на сдружението.

Решението е незаконосъобразно.

Като фактическо основание за издаване на процесното решение  е посочено, че е установена свързаност по смисъла на §1 от ДР на ТЗ между част от членовете на управителния съвет на жалбоподателя, като органът се е позовал на хипотезата на чл.11, ал.5 от Наредба № 16 от 30.07.2015г. за прилагане на подмярка 19.1 "Помощ за подготвителни дейности" на мярка 19 "Водено от общностите местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. Съгласно посочената разпоредба „Членовете на колективния управителен орган и представляващите членовете на колективния управителен орган на МИГ, когато същите са юридически лица, и/или членовете на контролния орган, както и лицата, които управляват или представляват партньорите в споразумението за партньорство, както и координатора/координаторите, не могат да са свързани лица помежду си по смисъла на §1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон.“.

От данните по делото се установява, че съставът на Управителния съвет на „МИГ – Карнобат“ е многократно изменян след създаване на сдружението, но същият винаги се е състоял единствено от физически лица. Така например от представена по делото справка от 07.06.2017г. (л.34 от делото) се установява, че Управителният съвет на МИГ – Карнобат е съставен от десет физически лица, като М.С.и Д.В.и юридическите лица, в чието управление те участват, не са част от управляващия орган. Тези изводи са относими и за представената справка за актуалното състояние на МИГ – Карнобат към 02.08.2018г. (л.2354), макар и същата да е неотносима към предмета на делото, доколкото не визира процесния период. До извод различен от изложения не би могло да се стигне и въз основа на справката за актуално състояние на МИГ – Карнобат към 12.12.2017г. (л.2356), от която се констатира, че Д.В.е член на управителния съвет на сдружението към посочената дата, тъй като меродавният момент, към който следва да се преценя дали са спазени законовите изисквания е датата на подаване на заявката  за окончателно плащане, а именно 17.03.2017г. Както вече бе посочено, по делото е налична справка от 07.06.2017г., в която г-н В. не фигурира като член на Управителния съвет на МИГ – Карнобат и е избран за такъв едва на 12.12.2017г. т.е. близо девет месеца след подаване на заявката.

В мотивите на решението органът е записал: …… е установено наличие на свързаност по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон между следните членове на управителния съвет: НЧ „Димитър Полянов-1862“, Сдружение „Агробизнес център Карнобат“ и Институт по земеделие Карнобат, …….. Т.е., от така записаното следва да се приеме, че органът е счел, че тези три субекта са членове на управителния съвет на жалбоподателя СНЦ „Местна инициативна група Карнобат“, което обективно не съответства на действителността, предвид обстоятелството, че от момента на създаването си, респ. към процесния момента на подаване на заявката за плащане – 17.03.17г., вкл. и към момента на сключване на договора от 17.08.2016г., управителният съвет на сдружението-жалбоподател винаги се е  състоял само от физически лица и сочените от органа субекти никога не са били част от управителния орган на сдружението. В този смисъл остава неясно въз основа на какви данни органът е приел, че  НЧ „Димитър Полянов-1862“, Сдружение „Агробизнес център Карнобат“ и Институт по земеделие Карнобат са били част от управлението на жалбоподателя, за да се преценява възможна релевантна свързаност, обосноваваща отказа за изплащането на финансова помощ. По делото не е спорно, че г-жа М.С.участва в управителния съвет на НЧ „Димитър Полянов – 1862г.“ и същевременно участва в управителния съвет на „Агробизнес център Карнобат“, а г-н Д.В.участва в управителния съвет на НЧ „Димитър Полянов – 1862г.“ и същевременно участва и в управителния съвет на Институт по земеделие Карнобат, но доколкото по делото не се установява тези сдружения да участват в управлението на МИГ – Карнобат, то не е изпълнена хипотезата на посочената от органа правна норма.

Ако се приеме, че волята на административния орган за свързаност на лицата се основава на другата хипотеза на чл.11, ал.5 от Наредбата – наличие на споразумение за партньорство, в рамките на което да хипотези на свързаност, то по делото няма никакви данни в тази насока, респ. липсват мотиви за приложимостта на тази хипотеза.

След като по делото не се установява твърдяната свързаност на лицата по смисъла на чл.11, ал.5 от Наредбата, то неприложимо се оказва основанието, на което административният орган се е позовал за издаване на заповедта за отказ за изплащане на помощта – чл.48, ал.1, т.2 и 3 от Наредбата, поради което следва да се приеме, че административният акт е бил издаден при неправилно приложение на материалния закон.   

Предвид естеството на спора, преписката следва да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване мотивите на настоящото решение. Съобразно този изход на процеса в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноските по делото в размер на 10лв.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 и чл.174 от АПК, Бургаският административен съд

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение  за налагане на финансова корекция № 29/19/1/0/00100/3/01/04/01 , с изх. № 01-6300/17 от 13.06.2018г., издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

ИЗПРАЩА административната преписка на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за ново произнасяне съгласно мотивите на настоящото решение, в 14-дневен срок от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, гр.София, да заплати на Сдружение с нестопанска цел „Местна инициативна група - Карнобат“, гр.Карнобат, ул.„Димитър Полянов“ № 2, с ЕИК *********, сумата от 10лв. разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                          СЪДИЯ: