Решение по дело №226/2020 на Районен съд - Свищов

Номер на акта: 260016
Дата: 22 февруари 2021 г. (в сила от 19 март 2021 г.)
Съдия: Стела Дянкова Бъчварова
Дело: 20204150200226
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 260016

 

гр. Свищов, 22.02.2021г.

 

            Свищовският районен съд в публично заседание на 22.01.2021г.  в състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ : СТЕЛА БЪЧВАРОВА

 

при секретаря  Таня Луканова, като разгледа докладваното от съдията НАХД   № 226 по описа за 2020год., за да се произнесе, взема предвид:

 

Постъпила е жалба срещу наказателно постановление № 2020-352-25-0048/24.06.2020г. издадено от Директора на ОДМВР-Велико Търново.

 

Жалбоподателят И.В.И., ЕГН ********** *** обжалва наказателното постановление, с което на основание чл.209а, ал.4, пр. 2-ро, вр.чл. 209, ал.1 от Закона за здравето му е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. Посочва, че наказателното постановление е неправилно. Посочва, че нямало данни да е играл футбол в смисъл на организиран мач, като е установено, че не бил и не имало възможност да бъде във физическо съприкосновение с други лица. Спазвал изискванията за отстояние от останалите, с което спазил заповедта на министъра на здравеопазването, както я е разбрал. Не му било известно със същата заповед да се забранява присъствието на открити обществени места. Заповедта изобщо не била доведена до знанието на адресатите ѝ и чрез откъслечни коментари разбрал, че не следва да бъда във физически контакт с други лица на открито. Останалите лица в случая също не били в рискова група и нито един от тях не бил диагностициран като болен. Това водело до извод, че съгласно разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН извършеното може да се прецени като маловажен случай. В съдебно заседание се представлява от адв. П.Д. от ВТАК. Поддържа жалбата и излага допълнителни доводи за отмяна на процесното наказателно постановление. Касаело се за подзаконов нормативен акт, издаден на основание чл. 63, ал. 4 и чл. 63в от Закона за здравето с неограничения кръг на адресатите и неограничено правно действие. В този случай е следвало твърдяната нарушена заповед да бъде обнародвана в Държавен вестник. В този смисъл били и произнасянията на касационните инстанции в страната по подобни казуси, вкл. и по  КАНД №10283/2020 г. и по КАНД 10282/2020 на Административен съд Велико Търново. В решенията си съдилищата били категорични, че при липсата на публикация в Държавен вестник на тази заповед, нормативният акт не е породил своето правно действие и само това е достатъчно за незаконосъобразността на обжалваното НП. На следващо място е следвало да се посочи конкретната противоепидемична мярка, която се твърди, че е нарушена, както и тя текстово да бъде изписана като съдържание на задължително правило за поведение. Когато с един и същи акт, каквато е тази заповед, са въведени няколко противоепидемични мерки, посочването на акта не е достатъчно да се конкретизира обвинението, а освен това е следвало същото да се стори с оглед съблюдаването на срока, с който е въведена мярката, тъй като и общоизвестен факт е, заповедите на министъра на здравеопазването в онзи момент през април 2020 година следвали една след друга в течение на по-малко от 24 часа и било трудно дори за специалистите да проследят променящата се регулация. На трето място, ако се приемело, че НП е издадено с приложения по делото АУАН съгласно чл. 36 от ЗАНН, този акт е опорочен, тъй като в него се твърди, че жалбоподателят е нарушил чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето. Тази разпоредба обаче въвеждала само правото на министъра на здравеопазването да издава заповеди и не създавала задължително правило за поведение, което да е адресирано до жалбоподателя. Поради това, било извършено съществено процесуално нарушение на чл. 42, т. 5 от ЗАНН. Отделно от това, в същия акт е нарушена и точка 4, поради непълно описание на фактическата обстановка поради липса на изписване текстово в какво се изразява твърдението за нарушена противоепидемична мярка и коя е мярката, която счита наказващият орган за нарушена. Ако се приеме, че обвинението е въведено за пръв път с постановлението на Районната прокуратура за отказ по същия казус да се образува досъдебно производство за престъпление по чл. 355 от НК, то постановлението не било връчвано на жалбоподателя, като по този начин бил лишен от възможност да се защитава в административната фаза на процеса. На следващо място счита, че административното нарушение не е доказано от обективна и субективна страна. Така не било доказано, че мястото на нарушението представлява спортно съоръжение на открито. Събраните  доказателства го характеризирали като селска поляна, ползвана за пасище. От субективна страна също не е доказано, тъй като при липсата на публикация на заповедта в Държавен вестник не можело да се твърди, че е доведена до знанието на адресатите си, включително и до жалбоподателя, поради което деянието му не е съставомерно от субективна страна. На последно място излага, че деянието е маловажно. Развива доводи в тази насока като представя статистически данни за заболелите към момента на твърдяното нарушение и въведените ограничения и към момента на приключване на съдебното следствие. В този смисъл моли съда да отмени обжалваното НП.

Ответникът по жалбата – ОДМВР гр. Велико Търново, редовно призовани, не изпращат представител и не вземат  становище.

Съдът, след като се запозна с представените по делото доказателства, намери за установена следната фактическа обстановка: 

Във връзка с подаден сигнал на тел.112 на 15.04.2020г. в с.Морава, общ. Свищов за провеждане на футболна среща на местния стадион, била извършена проверка от св.Е.Г.–***, заедно с колегите си Т.Г., И.Ц.и Е.А.. Отивайки на място, свидетелят и колегите му не установили никого на стадиона в селото. Започнали извършването на ОИМ с цел да установят имало ли е такава футболна среща и кои са били лицата, които са участвали в нея. Малко по-късно установили няколко лица, сред които и жалбоподателя, от които разбрали, че е имало такава проведена футболна среща. Лицата били поканени да дадат обяснения в сградата на кметството на с.Морава. При извършената проверка се установило, че няколко дни по-рано – на 11.04.2020г. лица от селото, сред които и самия жалбоподател и св.К.К., св.П.Б. и св.А. А., също се били събрали на стадиона и ритали топка. Въз основа на събраните обяснения, на 22.04.2020г. св. В.Г. *** в присъствието на колегите си  св. В.П. и св.Х.Б., в сградата на кметството на селото, съставил на жалбоподателя АУАН №2020-352-25-0048/22.04.2020г. ( бланков №199331) за нарушение на чл.63, ал.1 вр. ал.7 от ЗЗ, за това, че жалбоподателят на 15.04.2020г. посетил стадиона в с.Морава, с което не е изпълнил въведените в т.1,пр.1 от Заповед № РД-01-143/ 20.03.2020 г. на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. С резолюция на Директора на ОДМВР Велико Търново административнонаказателното производство било прекратено на основание чл.33, ал.2 от ЗАНН и изпратено на РП Свищов, а материалите са изпратени на прокуратурата, с оглед данни за извършено престъпление. Образувана била преписка №455/2020г. по описа на РП – Свищов, като при събраните данни прокурорът е приел, че  няма извършено престъпление по чл. 355 от НК от лицето, тъй като деянието му съставлява маловажен случай по смисъла на чл. 9, ал. 2 от НК. Предвид това било издадено Постановление от 19.05.2020 г. на прокурор от РП - Свищов за отказ да се  образува досъдебно производство по материалите по преписка № 455/ 2020 г. на РП - Свищов и същата е изпратена на директора на ОД на МВР – В. Търново за търсене на административнонаказателна отговорност на жалбоподателя. Обжалваното НП е издадено от АНО на основание прокурорското постановление, при което е прието, че на 15.04.2020г., около 18.00 ч., жалбоподателя е посетил спортно съоръжение на открито обществено място – стадион в с.Морава, ул.“Цветан Дамянов Цанков“ №86, с което виновно е нарушил противоепидемична мярка по чл. 209а от Закона за здравето, въведена с т. I, подточка 1 от Заповед № РД-01-143/20.03.2020г. на министъра на здравеопазването, издадена на основание чл. 63 от Закона за здравето.

За извършено нарушение на основание чл. 209а, ал.1 от Закона за здравето на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300,00 лева.

Наказателното постановление е връчено на адресата му на 26.06.2020 г. и е обжалвано пред РС - Свищов в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

От писмо на О.С. и приложените към него писмо на Кметство Морава с изх. № 310/15.10.2020 г. и Акт за публична общинска собственост № 5611, се установя, че в с.Морава, общ. Свищов в имот с площ от 56 дка има изграден стадион и сграда – съблекалня към стадиона, която е едноетажна и построена през 1960г.

Изложената фактическа обстановка се е установява от представените по делото писмени доказателства и гласни доказателствени средства.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът прие:

Жалбата е процесуално допустима. Същата е подадена от надлежно лице, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на постановлението и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение. Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Жалбоподателят е санкциониран за нарушение на  противоепидемична мярка по чл. 209а от ЗЗ, въведена с т. І, подточка 1 от Заповед № РД-01-143/20.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването, издадена на основание чл. 63 от Закона за здравето. Цитираната подточка регламентира: „Преустановяват се посещенията на паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места“. Същевременно със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020 г., е допълнена Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., изм. и доп. с последващи заповеди, като е създадена т. 9, а именно: „Всички лица, когато се намират в закрити  или на открити обществени места /в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др./ са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата /в т.ч. кърпа, шал и др./. За целите на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и/или са предназначени за обществено ползване /в т.ч. всички места, на които се предоставят обществени услуги./“. Или към датата  на възприетото в наказателното постановление нарушение - 15.04.2020 г./ Заповед № РД-01-197/11.04.2020г. е вече действащ акт, като с цитираната т. 9 от нея е мълчаливо отменена т. І, подточка 1 от Заповед № РД-01-143/20.03.2020 г., тъй като Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. е по-нов акт, уреждащ едни и същи обществени отношения по различен начин, от този с предходната заповед. В този смисъл е и Решение №4/5.02.2021г. по КНАХД № 10281/2020г. на Административен съд Велико Търново. Следователно  към 15.04.2020 г.  нарушение е било пребиваването на открито обществено място /каквото безспорно е спортно съоръжение на открито обществено място, стадион/ без защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата. Такова нарушение обаче не е вменено на жалбоподателя с обжалваното наказателно постановление, а на същия е наложено административно наказание за това, че е посетил стадиона в с. Морава. Съдът намира, че поведението на жалбоподателя, така както е описано в НП, е било несъставомерно към датата на нарушението, поради което и наказателното постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено само на това основание.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и  на друго основание: На следващо място действително в разпоредбата чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, в приложимата към процесния период редакция е предвидено административно наказание „глоба“ за нарушаване или неизпълнение на въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или ал. 2 от ЗЗ. С нормата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, също в приложимата към процесния период редакция /преди изменението обн. ДВ бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г./, в правомощие на министъра на здравеопазването е вменено при възникване на извънредна епидемична обстановка да въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион. Видно е, че както нормата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, така и тази на чл. 209а, ал. 1 от същия закон са бланкетни, т.е. препраща се към конкретните мерки и поведението на лицата следва да е съобразено с тях. В случая Заповед № РД-01-143/ 20.03.2020 г. на министъра на здравеопазването, издадена на основание чл. 63, ал. 1 от ЗЗ не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Доколкото съгласно чл. 65 от АПК, общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издават такива актове и процесната заповед не изпълва този фактически състав, то тя не общ административен акт. Съгласно разпоредбата на чл. 75, ал. 1 от АПК, нормативните административни актове са подзаконови административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие. Поради това Заповед № РД-01-143/ 20.03.2020 г. на министъра на здравеопазването има характеристиките на нормативен акт. Заповедта е издадена на основание законова разпоредба във връзка с приложението на същата, има за свои адресати всички пребиваващи на територията на Република България, без ограничение по място и относно кръга на лицата, срещу които се прилага. Разпоредбите на заповедта имат многократно правно действие, тъй като създават задължение за всички субекти непрекъснато да спазват противоепидемичните изисквания и мерки, до изричната отмяна на акта. Съгласно чл. 5, ал. 5 от Конституцията на Република България всички нормативни актове задължително се публикуват като условие за влизането им в сила. В разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от Закона за нормативните актове е предвидено, че законите, постановленията на Министерския съвет и нормативните актове на министрите и на ръководителите на други ведомства се обнародват в Държавен вестник. Заповед № РД-01-143/20.03.2020 г. на министъра на здравеопазването не е била обнародвана в Държавен вестник, а към 15.04.2020 г.  разпоредбата на чл. 63, ал. 11 от ЗЗ, изрично определяща заповедите на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки, като общи административни актове, не е действала. Следователно Заповед № РД-01-143/ 20.03.2020 г. на министъра на здравеопазването не е породила правно действие  и не може да служи като основание на АНО да подведе поведението на жалбоподателя и съответно да санкционира към съответната бланкетна норма.

Поради изложените съображения съдът счита, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно, поради което не следва да се обсъждат останалите доводи на жалбоподателя за незаконосъобразност на нарушението.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,  съдът

Р Е Ш И:

            ОТМЕНЯ наказателно постановление №2020-352-25-0048/24.06.2020г. на Директора на ОДМВР-Велико Търново, с което на И.В.И., ЕГН ********** ***, на основание чл. 209а, ал. 4 пр. 2 от Закона за здравето във връзка с чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.    

                Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщението пред Великотърновски административен съд.

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: