Решение по дело №660/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 910
Дата: 3 юни 2020 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180700660
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№910

 

Гр. Пловдив, 03 юни 2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Пловдив, ХХ касационен състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети май две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:         ДИЧО ДИЧЕВ 

                                                               ЧЛЕНОВЕ:    ЙОРДАН РУСЕВ

                                                          СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

 

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА и участието на прокурора АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев КАНД № 660 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.221 ал.2 от Закона за здравето (ЗЗ).

"Многопрофилна болница за активно лечение Тримонциум" ООД, ЕИК **** със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. "Цар Борис III Обединител" № 126, чрез адвокат Р. С. - пълномощник, обжалва Решение № 36 от 10.01.2020 г. постановено по АНД № 3866 по описа на Районен съд Пловдив за 2019 г., ХVII наказателен състав, с което е потвърдено Наказателно постановление № НП-27-133-61/10.12.2018 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция“Медицински надзор“/старо наименование Изпълнителна агенция "Медицински одит"/, с което на МБАЛ "Тримонциум" ООД, с ЕИК ***, са наложени на основание чл.221 ал.2 от ЗЗ 12 административни наказания имуществена санкция, в размер на 500.00лв. всяка за 12 административни нарушения по чл.86 ал.2 т.2 във връзка с чл.86 ал.3 във връзка с чл. 82б от Закона за здравето

Претендира се отмяна на решението поради неправилност и незаконосъобразност и постановяване на решение по същество, с което да се отмени изцяло процесното НП.

Ответникът по делото - Изпълнителна агенция "Медицински надзор", редовно призован, не се представлява.

Участвалият прокурор от  Окръжна прокуратура - Пловдив, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Административен съд-Пловдив, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с касационните основния по чл.348 ал.1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съдът намира за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на районния съд и приетите по делото доказателства, че с Разпореждане от 13.03.2018 г. на прокурор при Районна прокуратура гр. Пловдив по прокурорска преписка № 1317/2018 г. било възложено на Изпълнителна агенция „Медицински одит” гр. София/понастоящем  ИА“Медицински надзор“/ извършването на проверка на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив на дейността на болничното заведение за периода от 01.01.2017 г. до 01.01.2018 г., относно медицински интервенции, свързани с поставяне на вътреочна леща на пациенти. В изпълнение на разпореждането на прокуратурата със Заповед № РД-27-133/30.03.2018 г., на изпълнителния директор на ИАМО /сега ИАМН/ била наредена проверка на МБАЛ „Тримонциум” ООД, за период на извършване на място в проверявания обект от 02.04.2018 г. до 05.04.2018 г. С Разпореждане от 19.04.2018 г. на прокурор при РП - Пловдив срокът по възложената проверка по пр. пр. № 1317/2018 г. бил удължен с 30 дни, считано от 02.04.2018 г., като със Заповед № РД-27-133-3/30.04.2018 г. на изпълнителния директор на ИАМО/ИАМН/ бил удължен периодът на проверката, възложена със Заповед № РД-27-133/30.03.2018 г., до 02.05.2018 г. включително.   

В изпълнение на издадените заповеди длъжностни лица при наказващия орган извършили проверка на медицинската документация, отнасяща се до предоставена на пациенти през цялата 2017 г. медицинска болнична помощ в очното отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив – за над 700 пациенти.

        Установено било, че в МБАЛ „Тримонциум” ООД е извършена операция – факоемулсификация и аспирация на катаракта, и вложена вътреочна леща, отбелязана в издадените епикризи като „Леща ИОЛ – ин ситу”, за 12 от пациентите.

В тази връзка проверяващите констатирали и обстоятелството, че МБАЛ „Тримонциум“ ООД е сключил договор с УМБАЛ „Св. Георги“ ЕАД гр. Пловдив за доставки чрез болничната аптека на УМБАЛ на лекарства и медицински изделия, които не се заплащат от Републиканския бюджет и бюджета на НЗОК. Дружеството не било депозирало лекарствени листове или искания за доставка на очни лещи към болничната аптека, въпреки наличието на последните.  Към МБАЛ „Тримонциум“ ООД са били извършвани доставки на очни лещи не чрез болничната аптека на УМБАЛ „Св.Георги“, а от други търговци.

        Това било прието като нарушение на права на пациенти при хоспитализацията си, които са имали право на осигуряване от лечебното заведение на необходимите за лечението им медицински изделия /когато същите не се заплащат от Националната здравна каса или от държавния бюджет/, но МБАЛ „Тримонциум“ ООД не е изпълнило това си задължение.

        Въз основа на документалната проверка на място в проверявания обект за времето от 02.04.2018 г. до 02.05.2018 г. включително е установено, че от страна на МБАЛ „Тримонциум“ ООД са били извършени 12 отделни нарушения на чл.86 ал.2 т.2 във връзка с чл.86 ал.3 във връзка с чл.82Б от ЗЗ по отношение на всеки един от подробно описаните в решението на въззивната инстанция пациенти, поради което и отправил покана с изх. № МО-07-134/18.06.2018г. и по телефон /удостоверено в паметна записка от 26.06.2018 г./, спрямо МБАЛ „Тримонциум“ ООД за явяване в ИАМО на 27.06.2018 г. за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Тъй като дружеството не изпратило представител, АУАН № А-27-133-61/27.06.2019 г. бил съставен в отсъствие на нарушителя, за приетите за извършени 12 нарушения с дадена им в акта правна квалификация на всяко едно от тях по чл.86 ал.2 т.2 вр. чл.86 ал.3 вр. чл.82Б от ЗЗ. При предявяване на АУАН № А-27-133-61/27.06.2019г. в присъствието на представител на дружеството на 29.06.2018 г., последният не направил възражения по констатациите по акта, възражения не били направени и в срока за това по чл.44 ал.1 от ЗАНН.  

        Въз основа на така съставения АУАН административно-наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление, с което наложил на дружеството нарушител предвидените в съответната санкционна разпоредба – на чл.221 ал.2 от ЗЗ, административни наказания имуществена санкция в размер на по 500 лв. за всяко едно от нарушенията.

Районният съд е направил точен и верен анализ на фактическа обстановка, която е установил въз основа на свидетелските показания на актосъставителя, както и от писмените доказателства по делото: АУАН № № А-27-133-61/27.06.2018г., разписка, заповеди, уведомителни писма, покана, паметна записка, товарителница, истории на заболявания – ведно с копия на медицинска документация към тях, вкл. и епикризи, оперативни протоколи и заявления за избор на лекар/екип, постановление и разпореждане на прокурор при РП - Пловдив. Съдът е индивидуализирал подробно всяко едно от нарушенията, като е съобразил приложените по административно-наказателната преписка: истории на заболяванията, паметни записки, епикризи, изследвания и пр.

При изложените факти въззивният съд е намерил, че проверяващите са достигнали до извод, че са извършени дванадесет административни нарушения, изразяващи се съответно в несъобразяване с изискването, заложено в нормата на чл.86 ал.2 т.2 във връзка с чл.86 ал.3 във връзка с чл.82б от Закона за здравето.

Подробно изложените съображения, мотивирали решението на районния съд, се споделят напълно от настоящия състав на съда, поради което повторното им излагане не е необходимо. В тази връзка следва да се посочи, че с нормата на чл.221 ал.2 пр.2 от АПК е предвидена възможност за препращане към мотивите на първоинстанционния съд.

Що се отнася до възраженията в касационната жалба, то същите са неоснователни.

Според посочената като нарушена разпоредба на чл.86 ал.2 т.2 от ЗЗ, при хоспитализация пациентът има право на осигуряване от лечебното заведение за болнична помощ на необходимите за лечението му медицински изделия, когато те не се заплащат от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) или от държавния бюджет. Според посочената като нарушена норма на чл.86 ал.3 от ЗЗ, в случаите по ал.2 т.2 медицинските изделия се осигуряват и заплащат по реда на чл.82б. Според разпоредбите на чл.82б, 1) Лечебните заведения за болнична помощ са длъжни да осигурят на пациентите необходимите за лечението им медицински изделия; 2) Медицинските изделия по ал.1 се осигуряват чрез болничните аптеки на лечебните заведения за болнична помощ; 3) Когато медицинските изделия по ал.1 не се заплащат от НЗОК или от държавния бюджет, пациентите ги заплащат по цените, на които ги е закупило лечебното заведение.

Според посочената като основание за издаване на процесното НП разпоредба на чл.221 ал.2 от ЗЗ, когато нарушението по ал.1 (нарушени права на пациент, регламентирани с този закон и с нормативните актове по прилагането му) е извършено от лечебно заведение - едноличен търговец или юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 1500 лв., а при повторно нарушение- от 1000 до 3000 лв.

Според разпоредбата на чл.236 от ЗЗ, съставянето на актовете (АУАН), издаването, обжалването и изпълнението на НП се извършват съгласно разпоредбите на ЗАНН.

В случая с АУАН № А-27-133-61 от 27.06.2018 г., са направени констатации в рамките на извършената на място проверка в периода 02.04.2018г. – 02.05.2018г. Както в посочения АУАН, така и в процесното НП, изрично е посочено, че вменените на касатора административни нарушения са извършени на датите, на които пациентите са заплатили очните лещи на дружеството-касатор, респективно в периода 14.12.2017г. – 19.12.2017г. Нарушенията са установени на 02.05.2018г., на която дата е приключила разпоредената на касатора проверка. Съответно, процесният АУАН се явява съставен в сроковете по смисъла на чл.34 ал.1 от ЗАНН, а именно - в 3-месечен срок от откриване на нарушителя (нарушенията) и преди изтичането на 1 година от датата на извършване на нарушенията.

АУАН е съставен от компетентен за целта орган - здравен инспектор в ИА"МО"/сега ИА“Медицински надзор“/, определен със Заповед № РД-27-133 от 30.03.2018 г. на изпълнителния директор на ИА"МО", съгласно чл.233а от ЗЗ; а процесното НП е издадено от компетентен орган- изпълнителния директор на ИА"МО"/сега ИА“Медицински надзор“/, пак според нормата на чл. 233а от ЗЗ.

На следващо място, правилно е прието от страна на районния съд, че необходимите за лечението на 12-те пациенти, посочени в АУАН и НП, медицински изделия (вътреочни лещи) не са осигурени (доставени) от болничната аптека на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД, въпреки наличен договор за 2017 г. в тази връзка. Посоченото обстоятелство е несъмнено установено по делото и не е спорно между страните. Съответно, налице са от обективна страна вменените на касатора административни нарушения. Също така, както се посочи вече, административнонаказателното производство е проведено от компетентни за целта органи и при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Ето защо, като потвърждава оспореното НП, районният съд постановява правилно решение. Освен това, решението на районния съд е валидно и допустимо, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание е чл.221 ал.2 от АПК, Административен съд – Пловдив, ХХ касационен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 36 от 10.01.2020 г. постановено по АНД № 3866 по описа на Районен съд Пловдив за 2019 г., XVII н.с.

Решението е окончателно.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ:         1.

 

 

 

 

                                                                                     2.