Решение по дело №74/2024 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 1
Дата: 7 януари 2025 г.
Съдия: Илияна Росенова Ферева - Зелева
Дело: 20245410200074
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юли 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1
гр. Д., 07.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на девети декември
през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20245410200074 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН, във връзка с чл.6, т.1
Закон за движение по пътищата ( ЗДвП ), във връзка с чл.183, ал.7 ЗДвП.
Образувано е по жалба от С. Д. Б., с ЕГН **********, от с. Л.,
общ. Д., обл. Смолян, ул. С. ч. № **, чрез пълномощник адв. Е. Р. С., с адрес
на кантора гр. Д., ул. А. К. № * против Наказателно постановление (НП) №
24-0252-000287/02.07.2024г., издадено от Р. Т. Х. – началник група в Районно
управление – Девин към ОД на МВР - Смолян, с което на основание чл.183,
ал.7 ЗДвП, за нарушение на чл.6, т.1 ЗДвП му е наложено административно
наказание глоба в размер на 300.00 лева и е лишен от право да управлява МПС
за срок от един месец.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност и молба за
отмяна на НП, поради издаване на същото в нарушение на материалния и
процесуалния закон. Оспорва фактическите констатации, отразени в НП.
Твърди, че не е извършил вмененото му нарушение, тъй като не е знаел за
наложената временна забрана с пътен знак „В-5“ и не е имал фактическа
възможност да върне или обърне автомобила в този пътен участък.
Дори и да е извършил нарушение по ЗДвП, случаят е маловажен,
поради което административно наказващия орган (АНО) е следвало да
приложи нормата на чл.28 ЗАНН, като отчете липсата на настъпили
обществено опасни последици и на налагани други наказания за нарушения на
ЗДвП. Извършеното деяние макар и формално да осъществява признаците на
предвиденото в закона административно нарушение е малозначително, поради
своята явно незначителна обществена опасност и не може да обуслови
ангажирането на неговата административно-наказателна отговорност.
Моли съда да отмени изцяло обжалваното НП, с което на
основание чл.183, ал.7 ЗДвП му е наложено наказание глоба в размер на
300.00 лева и е лишен от право да управлява МПС за срок от 1 месец, за
извършено нарушение по чл.6, т.1 ЗДвП, като незаконосъобразно, постановено
1
при нарушения на материалния и процесуалния закон и присъди сторените
разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адв. Ед. С. поддържа
жалбата. В процесното наказателно постановление не е посочен, кой участък
касае забраната, наложена със заповед на кмета, което е съществено
процесуално нарушение, съответно не е посочена заповедта, с която е
наложена забраната. Въведената забрана, не е по надлежния ред, тъй като не е
изготвен протокол за поставяне на пътен знак „В 5“. Общински път PAZ
2044/III-377 е в друга област, забраната не съгласувана с Общинската комисия
по безопасност на движението, нито е изискано становище от органите на
МВР. Забранителният знак не е поставен по надлежния ред, на правилното и
точното място, а пътната композиция е с дължина около 18-20 м, което не
позволява връщане на автомобила, без да се създаде опасност за движението.
Въззиваемият, не изпраща представител.
Районна прокуратура – Смолян, Териториално отделение - Девин,
уведомена по реда на чл. 62 ЗАНН, не изпраща прокурор.
Съдът, прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице с вх. № 252000-4265/19.07.2024г. на въззиваемия, считано от датата на
връчване с разписка, подписана на 15.07.2024г.
Разгледана по същество е неоснователна, по следните
съображения: Установи се, от показанията на разпитаните свидетели (св. М. С.
и св. Б. Д.) служители в РУ – Девин към ОД на МВР - Смолян, че на
19.04.2024 г. изпълнявали служебните си задължения по контрол на
движението по третокласен път на изхода на град Д., посока местността „Л.“.
В зоната на града има поставен знак „В 5“, който забранява движението на
ППС-та, с ремаркета и полуремаркета, поради създадена временна
организация от 01.04.2024 г. до 31.11.2024 г. Около 09.30 часа жалбоподателят
като водач на ППС - товарен автомобил от град Д. към местността „Л.“ е
нарушил създадената временна организация на движението, нарушавайки
забранителния знак, поставен на ул. „Г. в.“, за което нарушение е бил съставен
акта. Първоначално съставения акт, поради допусната техническа грешка е
бил анулиран, след което е съставен втори коригиран акт, но за нарушението е
съставен само един акт.
На 30.05.2024 г. на пост 1 в РУ – Девин е съставен втория АУАН.
На водача е била предоставена възможност да отиде на подходящо място, за да
обърне камиона.
Установи се, от изх. № 11-03-28#1/15.11.2024г. от община Девин,
че е издадена Заповед № РД-09-152/22.03.2024г. на Кмета на Община Девин,
относно спиране на движението на моторни превозни средства с ремаркета,
освен с полуремаркета или единични едноосни ремаркета, за времето от
01.04.2024г. до 30.11.2024г. по общински път PAZ 2044/III-377, Р. - Н. м.
/граница Община (Брацигово - Батак) / Ф. - граница община (Батак - Девин)/
Д. III/граница Община (Брацигово - Батак) /Ф. - граница община (Батак -
Девин)/ Д. III - 197 км. 0+000 до км. 12+500, като забраната е сигнализирана с
пътен знак В5 „Забранено е влизането на моторни превозни средства с
2
ремаркета, освен с полуремаркета или единични едноосни ремаркета”, която
не е разгледана в заседание на Общинската комисия по безопасност на
движението по пътищата. Няма изготвен Протокол за поставяне на знака от
Общинската комисия по безопасност на движение по пътищата и не е
изискано становище за поставянето на знака от органите на МВР - пътна
полиция. Необходимостта от изготвянето на горецитираната Заповед е с цел
осигуряване на правилната експлоатация на общински път PAZ 2044/III-377 и
предпазването му от разрушаване.
Представена е Заповед № РД - 09 -152/22.03.2024г., издадена от
кмета на община Девин, с която на основание чл.44, ал.1, т.1, ал.2 от ЗМСМА,
чл.19, ал.1, т.2 и ал.2, т.5 и т.6, във връзка с чл.3, ал.3 Закон за пътищата, във
връзка с чл.23, т.4 от Наредба за управление на общинските пътища, приета с
Решение № 28/26.03.2009г. на Общински Съвет - Девин, Констативен
протокол № 1/30.05.2023г. за появили се дефекти в гаранционните срокове по
Договор № Д-500/14.10.2019г. за възлагане на обществена поръчка за
изпълнение на СМР е разпоредено „Да се спре движението на моторни
превозни средства с ремаркета, освен с полуремаркета или единични едноосни
ремаркета за времето от 01.04. до 30.11.2024г. по общински път PAZ 2044/III-
377, Р. – Н. М./граница Община (Брацигово-Батак)/ Ф. – граница Община
(Батак - Девин) /, Девин III - 197 от км. 0+000 до км 12+500.
Забраната да се сигнализира, чрез поставяне на пътен знак В5 -
„Забранено е влизането на моторни превозни средства, освен с полуремаркета
или единични едноосни ремаркета“, съгласно изискванията на Наредба №
18/23.07.2001г. за сигнализация на пътищата.
Забраната на движението на МПС с ремаркета, освен с
полуремаркета или единични едноосни ремаркета е мотивирана, с цел
достигане на необходимата носимоспособност и издръжливост на пътната
мрежа на община Девин от км. 2+660 до км. 12+500, с извършена
реконструкция на настилка на път PAZ 2044/III -377, съответно участък
„Девин III 197 от км. 0+000 до км. 12+500“. Пътят е отворен за обществено
ползване, по смисъла на чл.17, ал.1 ППЗП и по него се извършват превози на
товари и хора. При извършен оглед на обекта по места са констатирани
пукнатини в повърхностния слой на пътната настилка, със снимков материал.
Предвид летния сезон и високите температури, които създават допълнително
предпоставки за компрометиране на пътя и с цел осигуряване на правилната
експлоатация, съответно за създаване на условия за безопасност на
движението за времето от 01.04. до 30.11.2024г. е въведена временна забрана в
участък Девин III -197, км. 0+000 до 12+500.
Комисията по безопасност на движението, назначена със Заповед
№РД -09-57/12.02.2021г. е приела решение за поставяне на пътен знак Б 5,
„забранено влизането на МПС с ремаркета, освен с полуремаркета или
единични едноосни ремаркета“, съгласно разпоредбата на чл.167в, ал.3, във
вр. с ал.1, т.1 ЗДвП, във вр. с чл.19, ал.1, т.2, във вр. с ал.2, т.5 и т.6 ЗП.
Правомощията на кмета на общината по управление на общинските пътища,
произтичат от разпоредбата на чл.19, ал.1, т.2, във вр. с ал.2, т.5 и т.6 Закон за
пътищата, поради което на основание решението на комисията за ограничение
на движението и за подобряване на безопасността на движението по общински
път PAZ 2044/III -377, включващ път Д. III -197 от км. 0+000 до км. 12+500, е
3
издадена Заповед № РД -09-152/22.03.2024г. на кмета на община Д. за
въвеждане на временна забрана по чл.9, ал.3 ЗП за ползване на общински път
Д. III -197 от км.0+000 до км12+500.
От писмо УРИ 252000-6842/12.11.2024г. на РУ – Девин към ОД на
МВР – Смолян, с приложен АУАН № 236, серия GA бл. №
1016091/19.04.2024г. се установи, че е съставен, за това, че на 19.04.2024г., в
09.40 часа, в община Девин, на път общински № PAZ 2044, минаващ през
населеното място на 2км. + 700м., в посока на движение към местността „Л.“,
управлява състав от ППС товарен автомобил марка и модел „Ман ТГА 33.480
ББ“, с рег. № **** и ремарке за товарен автомобил марка и модел „Кьогел АН
24“, с рег. № ***** и двете собственост на фирма „Д. Л.“ ЕАД, с Булстат №
*********, гр. Д., като извършва следното нарушение: 1. Навлиза след знак
„В-6, забраняващ влизането на моторни превозни средства с ремаркета, освен
с полуремаркета или единични едноосни ремаркета“, при издадена временна
забрана със заповед в периода от 01.04.2024г. до 30.11.2024г. от кмета на
община Девин. Водачът е изпробван за употреба на алкохол с техническо
средство „Дрегер Алкотест 7310“, с фабр. № ARPM-0757, като уреда отчете
0,00 промила алкохол, с което е нарушил чл.6, т.1 от ЗДвП.
Представен е снимков матерал – 1 бр. за временна забрана за
движение, което важи за периода от 01.04. до 31.11.
Установи се, от докладна записка № 252р-5972/25.04.2024г.,
изготвена от инспектор „Пътен контрол“ – Д. Ч., относно проверка на съставен
АУАН, серия „GA“, бл. № 1016091/19.04.2024г., с оглед неговата
законосъобразност, обоснованост, на основание чл.52, ал.4 ЗАНН за
нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП срещу лицето С. Д. Б., за това че управлява
състав от ППС в зоната на действие на въведена временна забрана за
движение, като е вписала, че МПС навлиза след пътен знак „В-6“ и текстовото
описание не отговаря на цитираният пътен знак в акта, както и на реалната
фактическа обстановка. Пътният участък, в който има въведена временна
забрана е обозначена е пътен знак „В-5“/ забранено е влизането на моторни
превозни средства с ремаркета, освен с полуремаркета или единични едноосни
ремаркета/, като под знака е поставена и допълнителна табела „Т-17“ с текст
„временна забрана за движение, важи за периода 01.04 до 30.11.“. Издадена е
Заповед на кмета на Община Девин с № РД-09-152/22.03.2024г., с която е
въведена забраната, поради което съставеният АУАН серия „GA“, с бл. №
1016091/19.04.2024г., на основание чл.54 ЗАНН е прекратен, с мотивирана
резолюция № 24-0252-М000022/29.04.2024г., изготвена от Р. Х. – началник
група в Районно управление – Девин към ОД на МВР - Смолян, на основание
чл.54, ал.1, т.7 ЗАНН и изготвена докладна записка № 252р-5972/25.04.2024г. с
предложение за съставяне на нов АУАН.
На 30.05.2024г. е съставен АУАН Серия AД, бл. № 006779, № 319
от св. М. Вл. С., в качеството си на мл. автоконтрольор в РУ – Девин към ОД
на МВР - Смолян, в присъствието на св. Б. Р. Д. против жалбоподателя, за
това, че на 19.04.2024г., в 09.40 часа, в гр. Д., на път общински № PAZ 2044,
минаващ през населеното място на 2км. + 700м., в посока на движение към
местността „Л.“, управлява състав от ППС товарен автомобил марка и модел
„Ман ТГА 33.480 ББ“, с рег. № **** и ремарке за товарен автомобил марка и
модел „Кьогел АН 24“, с рег. № ***** и двете собственост на фирма „Д. Л.“
4
ЕАД, с Булстат № *********, гр. Д., като извършва следното нарушение: 1.
Навлиза след знак „В-5, забраняващ влизането на моторни превозни средства
с ремаркета, освен с полуремаркета или единични едноосни ремаркета“, при
издадена временна забрана със заповед в периода от 01.04.2024г. до
30.11.2024г. от кмета на община Девин. Водачът е изпробван за употреба на
алкохол с техническо средство „Дрегер Алкотест 7310“, с фабр. № ARPM-
0757, което отчело 0,00 промила алкохол, с което е нарушил чл.6, т.1 от ЗДвП.
Въз основа на съставения АУАН Серия AД, бл. № 006779, № 319
от административно наказващия орган е издадено обжалваното Наказателно
постановление № 24-0252-000287/02.07.2024г., издадено от Р. Х. – началник
група в Районно управление – Девин към ОД на МВР - Смолян, с което за
това, че на 19.04.2024г., в 09.40 часа, в гр. Д., на път общински № PAZ 2044,
минаващ през населеното място на 2км. + 700м., в посока на движение към
местността „Л.“, управлява състав от ППС товарен автомобил марка и модел
„Ман ТГА 33.480 ББ“, с рег. № **** и ремарке за товарен автомобил марка и
модел „Кьогел АН 24“, с рег. № ***** и двете собственост на фирма „Д. Л.“
ЕАД, с Булстат № *********, гр. Д., като извършва следното нарушение: 1.
Навлиза след знак „В-5, забраняващ влизането на моторни превозни средства
с ремаркета, освен с полуремаркета или единични едноосни ремаркета“, при
издадена временна забрана със заповед в периода от 01.04.2024г. до
30.11.2024г. от кмета на община Девин, на основание чл.183, ал.7 ЗДвП, за
нарушение на чл.6, т.1 ЗДвП му е наложено административно наказание глоба
в размер на 300.00 лева и е лишен от право да управлява МПС за срок от един
месец.
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица,
съгласно чл.189, ал.1 и ал.12 ЗДвП, определени със Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г., издадена от министъра на МВР за издаване на актове и
наказателни постановления.
Спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН.
Съгласно чл.189, ал.2 ЗДвП редовно съставените актове по този
закон имат доказателствена сила до доказване на противното. Съгласно ал.3
свидетел по акта може да бъде и служебно лице. Актът е редовно съставен,
тъй като е съставен от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.189,
ал.1, във връзка с приложената заповед № 8121з-1632/02.12.2021г., с която
служителите изпълняващи длъжността „мл. автоконтрольор“ имат
правомощия да съставят актове за установяване на административни
нарушения по ЗДвП.
АУАН е съставен с предписаното от императивната разпоредба на
чл.42, във връзка с чл.53, ал.2 ЗАНН съдържание, поради което има
доказателствена сила за изложените в него фактически и правни основания до
доказване на противното, аргумент от чл.189, ал.2 ЗДвП. Последната обаче не
изключва преценка на доказаността на деянието и неговият извършител от
съда, съобразно чл.84 ЗАНН, във връзка с чл.16 и чл.18 НПК и анализ на
събраните доказателства.
АУАН и НП са съставени за нарушение на чл.6, т.1 ЗДвП, която
въвежда задължение за участниците в движението да: 1. съобразяват своето
поведение с пътните знаци.
5
Безспорно се установиха описаните фактически обстоятелства в
акта и НП, а именно, че на 19.04.2024г., в 09.40 часа, в гр. Д., на път общински
№ PAZ 2044, минаващ през населеното място на 2км. + 700м., в посока на
движение към местността „Л.“ жалбоподателят е управлявал състав от ППС
товарен автомобил марка и модел „Ман ТГА 33.480 ББ“, с рег. № **** и
ремарке за товарен автомобил марка и модел „Кьогел АН 24“, с рег. № *****,
двете собственост на фирма „Д. Л.“ ЕАД, с Булстат № *********, гр. Д., като
извършва следното нарушение: 1. Навлиза след знак „В-5, забраняващ
влизането на моторни превозни средства с ремаркета, освен с полуремаркета
или единични едноосни ремаркета“, при издадена временна забрана със
заповед в периода от 01.04.2024г. до 30.11.2024г., издадена от кмета на община
Девин (Заповед № РД -09-152/22.03.2024г. на кмета на община Девин за
въвеждане на временна забрана по чл.9, ал.3 ЗП за ползване на общински път
Д. III -197 от км.0+000 до км12+500.).
Жалбоподателят, като водач на състав от пътни превозни средства
е имал задължението да съобразява поведението си с пътните знаци, съгласно
чл. 6, т. 1 пр. трето от ЗДвП, поставен на място, съгласно чл.38, т.1 б.“б“
ППЗДвП от група "В" - за въвеждане на забрана с пътен знак В5 забраняващ
влизането на моторни превозни средства с ремаркета, освен с полуремаркета
или единични едноосни ремаркета, при издадена временна забрана със
Заповед № РД - 09-152/22.03.2024г. на кмета на община Девин в периода от
01.04.2024г. до 30.11.2024г., поради навлизане в зоната на действие на
забранителния знак В5.
Неоснователни са наведените възражения, че въведената в
участъка от пътя временна забрана с пътен знак В5 е при неспазване на
процедурата за това по Закон за пътищата, тъй като забраната е въведена със
Заповед № РД - 09 -152/22.03.2024г., издадена от кмета на община Девин, с
която на основание чл.44, ал.1, т.1, ал.2 от ЗМСМА, чл.19, ал.1, т.2 и ал.2, т.5 и
т.6, във връзка с чл.3, ал.3 ЗП, във връзка с чл.23, т.4 от Наредба за управление
на общинските пътища, приета с Решение № 28/26.03.2009г. на Общински
Съвет - Девин, Констативен протокол № 1/30.05.2023г. за появили се дефекти
в гаранционните срокове по Договор № Д-500/14.10.2019г. за възлагане на
обществена поръчка за изпълнение на СМР е разпоредено да се спре
движението на моторни превозни средства с ремаркета, освен с
полуремаркета или единични едноосни ремаркета за времето от 01.04. до
30.11.2024г. по общински път Д. III - 197 от км. 0+000 до км 12+500.
В изпълнение на заповедта, видно от приложения снимков
материал забраната е била сигнализиране с пътен знак В5, съответно с
поставена допълнителна табела, въвеждаща ограничение на движението на
тази категория автомобили в периода от 01.04. до 30.11.2024г., а
обстоятелствата на нарушението – навлизане на жалбоподателя като водач на
състав от ППС в конкретния участък от пътя се установява по еднопосочен и
непротиворечив начин от събраните писмени и гласни доказателства.
Заповед № РД - 09 -152/22.03.2024г., издадена от кмета на община
Девин, въвеждаща временната забрана е мотивирана със съответните правни
и фактически основания. Съгласно чл.167в, ал.3, във връзка с ал.1, т.1 ЗДвп
Общинските комисии по безопасност на движението по пътищата
координират изпълнението на мерки за подобряване на безопасността на
6
движението по пътищата в общината. Съгласно чл. 167в ЗДвП (Нов – ДВ, бр.
23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) (1) Кметовете на общини: 1. организират,
координират, ръководят и контролират изпълнението на политиката по
безопасност на движението по пътищата на общинско ниво;
Съгласно чл.19, ал.1, т.2 Закон за Пътищата, общинските пътища
се управляват - от кметовете на съответните общини, а съгласно чл.19 ал.2 т.5
ЗП управлението осигурява общественото ползване на пътищата чрез
регулиране и контрол на автомобилното движение, даване на разрешения и
въвеждане на забрани за ползване на пътищата; 6. упражняване на контрол на
превозните средства с оглед правилната експлоатация на пътищата и
предпазването им от разрушаване;
Съгласно чл.3 ал.3 ЗП Местните пътища са общински и частни,
отворени за обществено ползване, които осигуряват транспортни връзки от
местно значение и са свързани с републиканските пътища или с улиците.
В този смисъл с издадената от кмета на община Девин Заповед
№РД -09-152/22.03.2024г. е била въведена по надлежния ред временна забрана
на движението на моторни превозни средства с ремаркета, освен с
полуремаркета или единични едноосни ремаркета, сигнализирана с пътен знак
В5 за периода от 01.04. до 30.11.2024г. Съгласно чл.5 (1) Наредба
№18/23.07.2001г. за сигнализация на пътищатата (отм), ДВ бр.18/19.11.2024г.
Условията и редът за използване на пътните знаци и на другите средства за
сигнализиране на пътищата при извършване на строителство или ремонт, на
дейности по поддържането, при аварийни ситуации и др. в обхвата на пътя се
определят с Наредба № 3 от 2010 г. за временната организация и
безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни
работи по пътищата и улиците (ДВ, бр. 74 от 2010 г.). (2) Пътните знаци за
въвеждане на временна промяна в режима на движението се отстраняват от
лицата, които отговарят за тяхното поставяне, веднага след отпадане на
причините, породили необходимостта от поставянето им. Съгласно чл.4 ал.1
Наредба №3/16.08.2010г. Възложителите на СМР по чл. 1, ал. 1 отговарят за
изработването и съгласуването на проекта за ВОБД в случаите на дълготрайни
СМР, включително и за СМР по чл. 151 от Закона за устройство на
територията (ЗУТ). (5) Лицата, които извършват краткотрайни или подвижни
работи, отговарят за сигнализирането на работния участък в обхвата на пътя
или улицата в съответствие с глава четвърта и приложенията. При отпадане на
необходимостта от сигнализация лицата, отговорни за поставянето й, я
отстраняват. (6) За сигнализирането на работен участък по ал. 4 и 5 не е
необходимо да се изработва проект за ВОБД, освен в случай на дълготрайни
аварийни СМР.
Съгласно действащата към момента Наредба № РД-02-21-1 от
23.11.2023 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, издадена от
министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на
вътрешните работи и министъра на транспорта и съобщенията, oбн., ДВ, бр.
101 от 5.12.2023 г., в сила от 7.08.2024 г. Условията и редът за използване на
пътните знаци и на другите средства за сигнализиране на пътищата при
въвеждане на временна организация на движението се определят с наредбата
по чл. 3, ал. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).
7
При проверка на атакуваното НП, съдът не констатира допуснати
нарушения на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН досежно описание на нарушението.
Както АУАН, така и в НП се съдържат обстоятелства и факти, които в
достатъчна степен описват вмененото на жалбоподателя нарушение от
обективна така и от субективна страна, посочени са дата и място на
извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено както и
нарушената законова норма, която покрива описаните фактически
обстоятелства.
Не е налице и нарушение на задължението, вменено на АНО с
нормата на чл. 52, ал. 4 ЗАНН, тъй като видно от приложената мотивирана
резолюция №24-0252-М000022/29.04.2024г., преди да се произнесе по
преписката е извършил проверка на законосъобразността и обосноваността на
акта, съответно е прекратено производството по съставения първоначално
АУАН GA № 1016091/19.04.2024г., на основание чл.54, ал.1, т.7 ЗАНН, поради
което възражението, че е съставен втори акт за едно и също нарушение е
неоснователно.
Неоснователно е възражението, че съществува неяснота относно
мястото на нарушението и съответно липса на компетентност на
актосъставителя и АНО, тъй като от показанията на разпитаните свидетели и
приложените към административно наказателната преписка писмени
доказателства - списък на общинските пътища път III – 197, е в участъка на
община Девин.
Отговорността на жалбоподателя е ангажирана, на основание чл.
183, ал. 7 ЗДвП, за нарушение на чл. 6, т. 1 ЗДвП.
Съгласно чл. 183, ал. 7 ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от
26.01.2017 г.) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от един месец и с глоба от 300 лева водач, който навлиза след
знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство при
въведена временна забрана за движение.
Приложената административно наказателна разпоредба на чл.183,
ал.7 ЗДвП е съответна на нарушението на чл.6, т.1 ЗДвП и на установеното от
обективна и субективна страна управление на състав от ППС, който навлиза
след знак „В-5, забраняващ влизането на моторни превозни средства с
ремаркета, освен с полуремаркета или единични едноосни ремаркета“, при
издадена временна забрана със заповед в периода от 01.04.2024г. до
30.11.2024г. от кмета на община Девин.
Нарушението е осъществено и от субективна страна, тъй като
жалбоподателят като водач на МПС знае правилата за движение, както и
забраната за навлизане при наличието на съответен пътен знак.
Съгласно чл. 189з. (Нов – ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от
23.12.2021 г.) от ЗДвП – "за нарушенията по този закон не се прилагат чл. 28 и
58 г от Закона за административните нарушения и наказания", съответно
спрямо допуснатото нарушение и обстоятелствата на извършването му не се
прилага чл. 11 ЗАНН, във вр. с чл. 9, ал. 2 НК, не е приложима квалификация
маловажност, предвид обществения интерес да се осигури безопасност на
движението със създадената временна организация, неизпълнението на
задължение на водача да спази забранителен пътен знак е маловажно
8
административно нарушение.
АНО е наложил административно наказание "Глоба" и "Лишаване
от право да управлява МПС", във фиксираните в санкционната разпоредба
размери - "глоба" в размер на 300 лева и "лишаване от право да управлява
моторно превозно средство" за срок от 1 месец, поради което те са съответни
на критериите на чл.27 ЗАНН, съответно не са налице правни основания и за
изменение на наложените по вид и размер административни наказания.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63
ЗАНН, Девинският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 24-0252-
000287/02.07.2024г., издадено от Р. Т. Х. – началник група в Районно
управление – Девин към ОД на МВР - Смолян, с което на С. Д. Б., с ЕГН
**********, от с. Л., общ. Д., обл. Смолян, ул. С. ч. № **, на основание
чл.183, ал.7 ЗДвП, за нарушение на чл.6, т.1 ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер на 300.00 лева и е лишен от право
да управлява МПС за срок от един месец, като законосъобразно.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд - Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
9