Р Е Ш Е Н И Е №
117
Гр.Сливница
05.11.2018г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЙОНЕН
СЪД ГРАД СЛИВНИЦА, ІV състав, в публично съдебно заседание на трети октомври,
през две хиляди и осемнадесета година в състав:
Районен
съдия: ГЕОРГИ НИКОЛОВ
при участието на
секретаря СУЗАНКА БОРИСОВА, като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 424
по описа за 2018год., за да се произнесе взе предвид следното:
В.И. ***, с ЕГН **********, обжалва
ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ сер. К № *******, издаден от ОДМВР С., с който
за нарушение на чл. 21 ал. 2 от ЗДвП, затова че на 28.08.2017г. в 13.41 часа на
път І-8, в района на 41 – ви километър, с посока на движение от КПП Калотина
към град С., като водач на МПС – л.а. „С.С *”, с ДК№ СА ****ХМ, при ограничение
на скоростта за движение от
В
жалбата се излагат подробни съображения за незаконосъобразност на обжалвания
акт.
В
съдебно заседание жалбоподателят редовно уведомен, не се явява и не изпраща
представител.
Административно
наказващия орган не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Като
съобрази събраните по делото доказателства съдът, прие за установено
следното от фактическа страна:
Не се
спори между страните по делото и съдът приема за безспорно установено, че на
описаната в електронен фиш дата, час и място собственият на жалбоподателя л.а. „С.С
*”, с ДК№ СА ****ХМ се е движил по ПП І-8 с посока на движение от КПП
„Калотина“ към град С.. Следва да се приеме, че същият е бил управляван от жалбоподателя,
тъй като в срока по чл. 189 ал. 5 от ЗДвП, последния не е представил декларация
с данни за лицето което е управлявало цитираното МПС на установената дата и
място. Ето защо в конкретния случай не са налице основания за анулиране на така
издадения фиш.
Безспорно
е установено също така, че в района на посоченото в ел. фиш място, се е
осъществявал контрол на скоростта на движещите се МПС с автоматично техническо
средство Радар № 504. Техническото средство било валидно към датата на която е
било установено нарушението, видно от приложеното удостоверение за одобрен тип
средство за измерване № 10.02.4835 със срок на валидност 24.02.2020г., поради
което според решаващия съдебен състав по безспорен начин е установена и
скоростта с която автомобила се е движил, както и точният час на нарушението.
Посочените в обжалвания фиш данни, съдът възприема за безспорно установени и с
оглед разпоредбата на чл. 189 ал. 15 от ЗДвП.
При
така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни
изводи:
По
допустимостта на жалбата.
Тя е
подадена в срок от лице посочено в обжалвания електронен фиш, като нарушител,
т.е. от лице което има правен интерес да обжалва в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което същата е допустима.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
За да
бъде ангажирана административно – наказателна отговорност спрямо едно лице е
необходимо да са налице няколко кумулативно предвидени от закона предпоставки:
На първо място следва да е извършено административно нарушение /действие или
бездействие/, което нарушава установения ред. То следва да е извършено виновно
и да е обявено от закона за наказуемо с административно наказание по
административен ред. На второ място, отговорността в административно –
наказателното производство е лична, от което се налага извода, че по безспорен
и категоричен начин е необходимо да бъде установено авторството на деянието. На
трето място е необходимо да са спазени формалните изисквания на чл. 34 от ЗАНН,
относно предпоставките за образуване на административно наказателно
производство и сроковете за завършването му, както и издадените фишове да
отговарят на формалните изисквания и да съдържат предвидените в закона
реквизити.
Тези
обективно дадени предпоставки обуславят наличието, или не на съответното
административно нарушение.
В
конкретния случай съдът намира, че представения по делото електронен фиш,
издаден от ОДМВР С., от формална страна съдържа
изискуемите реквизити и отговаря на изискванията на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП,
именно: съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, или мястото на доброволното й заплащане, а също така образецът на електронния фиш съответства на утвърдения от министъра на вътрешните работи.
Настоящият съдебен състав не
възприема за основателни наведените в жалбата възражения досежно липсата на
съществени реквизити на обжалвания акт. Следва да се отбележи, че законодателят
е определил точно какви елементи съдържа този специфичен административен акт.
Не може да се възприеме за основателно изложеното в жалбата твърдение, че
липсва издател на оспорения акт. Електронният фиш няма характеристиките на АУАН
и в този смисъл по отношение на него не намират приложение разпоредбите на чл.
42 от ЗАНН.
Настоящият състав намира за
необходимо да отбележи, че в случая е без значение и типа на техническото
средство – мобилно, или стационарно. По делото са налични доказателства (удостоверение за одобрен пит средство за
измерване) от които се налага извода, че техническото средство с което е
била измерена скоростта на движение и е заснет автомобила управляван от
жалбоподателя е годно техническо средство по смисъла на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП.
Настоящият съдебен състав не възприема твърдение, че ако използваната система
за контрол на движението е от мобилен тип не е изпълнен фактическия състав на
чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, тъй като в този случай при установяване на нарушението
присъства човешки фактор. Следва да се отбележи, че законовият текст не
разграничава техническите средства на мобилни и стационарни, а единственото
условие е, че нарушението е установено от самото техническо средство в
отсъствие на контролен орган и нарушител. Логичното тълкуване на този текст
предполага, че при установяване на нарушението, контролният орган (дори да се приеме, че присъства на място)
не спира движещият се автомобил и не му съставя АУАН т.е. изключва се човешкият
фактор, както от страна на контролния орган, така и на нарушителя. Различно от
изложеното тълкувание, води до нелогичната интерпретация, че се издава
електронен фиш и се санкционира лице, без да е налице извършител, което
противоречи както на правната, така и на житейската логика.
Според решаващия съдебен състав на
първо място безспорно е установено по делото, че на конкретния пътен участък е
наличен ограничаващ скоростта на движението знак В-26, въвеждащ задължителна
максимална скорост на движение от
От съдържащият се в делото доказателствен материал може да се направи обоснован извод,
че на посочените в обжалвания фиш, дата,
час и място, жалбоподателят е извършил нарушение на правилата за движение по
пътищата, а именно, както правилно е посочено там – чл. 21 ал.2 от ЗДвП, като вместо със скорост от
За прецизност следва да се
отбележи, че не е налице несъответствие между установената скорост на движение
и тази за която е санкциониран нарушителя. Посочената в ЕФ скорост е редуцирана
съобразно трайната и ноторно известна практика на наказващия орган от
установената скорост да бъде приспаднато допустимото отклонение от 3% което
винаги е в полза на водача, поради което и в обжалвания фиш е посочена скорост
с
Ето защо обжалвания електронен фиш, следва
да бъде потвърден
изцяло, като правилен и законосъобразен.
С оглед на горното, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ сер. К № *******, издаден от ОДМВР С., с
който на В.И. ***, с ЕГН **********, за нарушение на чл. 21 ал. 2 от ЗДвП, затова че на
28.08.2017г. в 13.41 часа на път І-8, в района на 41 – ви километър, с посока
на движение от КПП Калотина към град С., като водач на МПС – л.а. „С.С *”, с
ДК№ СА ****ХМ, при ограничение на скоростта за движение от
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД С. ОБЛАСТ в 14 дневен срок от получаване на съобщението за
постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: