Решение по дело №4560/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3407
Дата: 17 юли 2023 г.
Съдия: Маргарита Димитрова Димитрова
Дело: 20231110204560
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3407
гр. София, 17.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 110-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на пети юни през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:МАРГАРИТА Д. ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ЕВЕЛИНА Б. БОРИСОВА
като разгледа докладваното от МАРГАРИТА Д. ДИМИТРОВА
Административно наказателно дело № 20231110204560 по описа за 2023
година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по подадена жалба от „***“ ЕООД, ЕИК: ***, със
седалище и адрес на управление гр.*** представлявано от управителя Д. В.
П.а, чрез адв.П. П. от САК, против ел.фиш Серия К, №6805543, с който на
основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер на 50 лева, за нарушение на чл.21,
ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо
средство.
Жалбоподателят оспорва процесния ел.фиш, като неправилно и
незаконосъобразно издаден, поради допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и липса на задължителни реквизити в него.
Твърди, че в ел.фиш не са посочени нормите на чл.189, ал.6 и ал.8 от
ЗДвП, което е довело до ограничаване на правото му да подаде жалба в
законоустановения срок.
Счита, че е налице противоречие между посочената като нарушена
правна норма с текста на ел.фиш, което не му позволява да разбере кои
законови разпоредби е нарушил виновно. Навежда доводи за недопустимост
1
на смесването на двата състава на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП, доколкото
несъответствието, между фактическото описание на нарушението и неговата
правна квалификация, прави неясна волята на наказващия орган относно това
какво нарушение всъщност е извършено.
Отделно от горното, навежда доводи, че използваното АТСС не е било
предварително обозначено, съгласно разпоредбите на ЗДвП, по отношение на
който следва да се приложи чл.15, ал.3 от ЗНА, поради противоречие с
разпоредби от Наредба №8121з-532 за условията и реда за използване на
АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, с която е
премахнато изискването за предварително обозначаване на АТСС. От горното
извежда извод, че следва да се приложи установения със ЗДвП режим за
установяване и заснемане с АТСС нарушения, при които се съставят
ел.фишове, а именно: при установяване на такива с АТСС в отсъствие на
контролен орган, каквито са само стационарните. Позовавайки се на
Тълкувателно решение №1/2014 г. на ВАС твърди, че при използване на
мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от
контролен орган, тази разпоредба на ЗДвП е неприложима и за
констатираните с тези технически средства нарушения на този закон е
приложим общия ред – за съставяне на АУАН и издаване на НП.
Жалбоподателят, чрез надлежно упълномощения си процесуален
представител . адв.П. П. от САК, след приключване на съдебното следствие,
моли съда да отмени процесния ел.фиш като неправилен и
незаконосъобразен, на посочените основания в жалбата.
Претендира присъждане на разноски, съобразно представения и
договор за правна защита и съдействие.
Ответната страна по жалбата, в лицето на структурата - издател на
ел.фиш – СДВР-МВР, не се представлява в съдебно заседание. Изразява
писмено становище в придружаващото преписката писмо, че нарушението,
нарушителя и неговата вина са безспорно установени, че по делото са
представени достатъчно писмени доказателства, относно отразената в ел.фиш
фактическа обстановка, при съобразяване с изискванията на чл.189, ал.4 от
ЗДвП, че при издаването му не са допуснати съществени процесуални
нарушения, с което да е било нарушено правото на защита на жалбоподателя.
Моли съда да потвърди обжалвания ел.фиш, като правилен и
2
законосъобразен.
В допълнително представени писмени бележки, чрез надлежно
упълномощен процесуален представител – юрк.Ц. В., ответната страна взема
становище по същество на правния спор и моли съда да потвърди процесния
ел.фиш, като правилно и законосъобразно издаден. Претендира присъждане
на разноски за юрисконсултско възнаграждение в полза на СДВР.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа
страна:
Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, при наличие на
правен интерес от обжалване. Процесният ел.фиш е връчен на законния
представител на дружеството на 13.02.2023 г., съгласно информацията в
справката от АИС-АНД и приложената разписка за връчване, а жалбата
против него е изпратена по пощата на 24.02.2023 г., съгласно поставената
дата на пощенския плик, т.е. в законоустановения 14-дневен преклузивен
срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, във вр. с чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради което се
явява процесуално допустима и следва да бъда разгледана по същество.
Разгледана по съществото, жалбата е неоснователна.
Издаден е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система - Серия К,
№6805543, за това, че на 23.12.2022 г., в 11:23 часа, на Автомагистрала
Тракия, 1-ви километър /бензиностанция Петрол/, с посока от с.*** към
гр.София, при ограничение на скоростта 80 км/ч, въведено с пътен знак В-26
в извън населено място, е извършено нарушение за скорост с МПС – лек
автомобил „***“, с рег.№***, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство CORDON M2, №MD1196, при разрешена стойност на
скоростта 80 км/ч, установена стойност на скоростта 97 км/ч и превишена
стойност на скоростта 17 км/ч.
За посоченото нарушение на законния представител Д. В. П.а, на
юридическото лице, собственик на МПС – „***“ ЕООД, на основание чл.189,
ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, е наложено административно
наказание глоба в размер на 50 лева, за извършено нарушение по чл.21, ал.2,
във вр. с ал.1 от ЗДвП.
3
Описаната по-горе фактическа обстановка съдът прие за установена от
приобщените по делото писмени доказателства, а именно: процесният
ел.фиш, справка АИС-АНД и разписка за връчване; клип със снимков
материал, един брой снимков материал на поставения пътен знак В-26 и на
позиционираното АТСС на процесния пътен участък; Решение за одобрение
на типа на уред за измерване на ДИМ на Република Хърватска; разпечатка от
сайта на БИМ на вписан тип средство за измерване; Протокол от проверка
№08-СГ-ИСИС/15.03.2022 г. на БИМ; Протокол за използване на АТСС;
ежедневна форма на отчет; Заповед №8121з-931/30.08.2016 г. на министъра на
вътрешните работи, ведно с утвърден образец на ел.фиш; справка АИС
„Промяна на регистрацията на МПС и собственици“; справка картон на водач.
С оглед на установената фактическа обстановка, въз основа на
събраните по делото доказателства, съдът намира следното от правна
страна:
При извършена служебна проверка съдът констатира, че нарушението е
безспорно установено от представените писмени доказателства по делото.
Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и
заснето с АТСС, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава
ел.фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Обжалваният електронен фиш е издаден от компетентен орган /СДВР-МВР/ и
съдържа всички реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП, поради което не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на
ел.фиш на формално основание.
Съдът не констатира допуснати нарушения на процесуалните правила,
при издаване на процесния ел.фиш, включително и относно наличието на
изискуемото съдържание по смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Неоснователно
се явява релевираното възражение в жалбата, че в процесния ел.фиш не се
съдържат разпоредбите на чл.189, ал.6 и ал.8 от ЗДвП. На първо място следва
да се посочи, че такова обозначаване не е част от задължителното съдържание
на ел.фиш, изчерпателно посочено в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, за
да бъде съобразено от министъра на вътрешните работи в утвърдения образец
на ел.фиш, а освен това липсата на визираните от жалбоподателя разпоредби,
очевидно не е довело до ограничаване правото му да подаде жалбата си в
законоустановения срок.
4
Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че не е
спазено изискването нарушението да е установено по реда на ЗАНН – чрез
съставяне на АУАН и издаване на НП в сроковете по чл.34 от ЗАНН,
доколкото нарушението е заснето с преносима мобилна система за
видеоконтрол, при наличието на контролни органи на мястото на
регистриране на нарушението. Следва да се посочи, че разпоредбите на
параграф 6, т.65 от ДР на ЗДвП ясно посочват, че АТСС биват стационарни и
мобилни, като указва, че мобилните са прикрепени към превозно средство
или временно разположение на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Горното пояснява в какъв смисъл нарушението се установява в
присъствие на контролен орган по смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а именно,
че същият контролен орган не борави с мобилното автоматизирано
техническо средство в хода на работата на последното, да отстои на някакво
разстояние и др.подобни. Следва да се посочи, че соченото от жалбоподателя
ТР №1/2014 г. на ВАС е загубило значение, след измененията в горния
смисъл на ЗДвП с ДВ, бр.19 от 2015 г. В тази връзка, с разпоредбата на
чл.189, ал.4 от ЗДвП се изключва изискването за съставяне на АУАН и
издаване на НП. Процедурата по издаване на ел.фиш е различна от
установената в ЗАНН, като началото на производството е поставено със
заснемане на извършеното нарушение в присъствие или отсъствие на
контролен орган, посредством техническо средство, което от своя страна
може да бъде стационарно или мобилно. Специалният начин за установяване
на административно нарушение е в съответствие с разпоредбата на чл.165,
ал.2, т.6 от ЗДвП, при който съответните контролни служби имат право за
установяване на нарушенията да използват технически средства или системи,
заснемащи и записващи датата, часа на нарушението и регистрационния
номер на автомобила. Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП в
административнонаказателното производство са годни веществени
доказателства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с
технически средства или системи от посочения вид. Жалбоподателят не
ангажира никакви доказателства, които да оборват доказателствената
стойност на представените писмени доказателства от издателя на ел.фиш и
изложената в него фактическа обстановка, с оглед на което възраженията му в
горния смисъл са неоснователни.
5
Към датата на нарушението – 23.12.2022 г., не е било дължимо и
обозначаване на мястото за контрол с пътен знак Е-24, в каквато насока е
била регламентацията на отменения вече чл.7 от Наредба №8121з-12.05.2015
г. до отмяната на нормата, обнародвана в ДВ, бр.6/2018 г., в сила от
16.01.2018 г. Задължението за обозначаване с пътен знак Е-24 е отпаднало
още с изменението на чл.165, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДвП, обнародвано в ДВ,
бр.54/05.07.2017 г. Следователно, с отпадане на изискването в посочената
законова разпоредба за обозначаване на мястото на контрол с пътен знак, се
счита за неприложимо задължението за това. С оглед на горното, и така
релевираното възражение в жалбата, не се споделя от съда.
В случая е налице нарушение, установено и заснето с преносима видео-
радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения с вградено
разпознаване на регистрационни номера и комуникации тип CORDON M2, №
от ДР В-46, с място на монтаж: на триножник, за която от приложените по
делото решение за одобрение на типа на уреда за измерване вписване на тип
средство за измерване, съгласно разпечатка от сайта на БИМ, и протокол за
последваща проверка се установява, че използваното към дата 23.12.2022 г.
АТСС е вписано като одобрен тип на 06.07.2018 г., със срок на валидност до
13.06.2027 г., както и последваща метрологична проверка на 15.03.2022 г.,
при която е установено съответствие с одобрения тип и същото е годно за
експлоатация до 15.03.2023 г., включително и към датата на установяване на
нарушението. В процесния ел.фиш, използваното АТСС е правилно
индивидуализирано по тип, доколкото същото изцяло съответства на
описаното в представените решение и разпечатка за вписване на одобрен тип
средство за измерване и протокол за последваща проверка на БИМ. Видът и
фабричния номер на използваното АТСС са посочени в съставения протокол
за използване на АТСС на 23.12.2022 г., а в снимковия материал на заснетия с
това техническо средство видеоклип се съдържа вида и фабричния номер на
описаното по тип техническо средство в ел.фиш.
По делото е приложен снимков материал – заснетия клип, от който се
установява датата – 23.12.2022 г., часа – 11:23 часа, мястото на извършване на
нарушението – Автомагистрала Тракия, 1-ви километър /бензиностанция
Петрол/, посоката на движение – от с.*** към гр.София, включително и с
географски координати; разпознатото от АТСС превозно средство,
6
извършило нарушения за скорост – лек автомобил с ясно различим
регистрационен номер - рег.№***, измерената скорост на движение – 100
км/ч, ограничението на скоростта на движение в този пътен участък – 80 км/ч;
посоката на движение – приближаващ; типа и фабричния номер на
използваното АТСС.
Приложен е и снимков материал на поставеното преносимо АТСС,
върху пътното платно на процесния пътен участък, а от снимковия материал
на поставения пътен знак В-26 е видно и въведеното с него ограничение на
скоростта до 80 км/ч извън населеното място. Видно от приложения по
делото протокол за използване на АТТС е, че на 23.12.2022 г. е използвано по
вид CORDON MD-1196, разположено на пътното платно и настроено,
съгласно изискванията за обслужване от производителя и нормативните
предписания, с посочен срок на годност за експлоатация – до 15.03.2023 г., в
интервал от време от 10:00 часа до 12:00 часа, броя на установените с него
нарушения, номера на първото и последното статично изображение, при
стационарен режим на измерване с място на контрол – Автомагистрала
Тракия, 1-ви километър /бензиностанция Петрол/, с посока на движение на
контролираните МПС – от с.*** към гр.София, с посока на задействане –
приближаващи МПС. Съгласно отразеното в протокола, общото ограничение
на скоростта в посочения пътен участък е 80 км/ч за извън населено място,
което е обозначено с поставен пътен знак В-26. Описаната в ежедневната
форма на отчет от състава на наряда от дата 23.12.2022 г., в графа извършена
дейност, касаеща установяване на нарушения за скорост с използване на
описаното в ел.фиш АТСС, напълно съответства на отразените данни в
съставения протокол за използване на АТСС от същия този наряд на
процесните дата, час и място.
Разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП указва, че собственикът се
наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи
на кого е предоставил МПС. Втората алинея на същата разпоредба
предвижда, когато нарушението е извършено при управление на МПС,
собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание да се
налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на
което е предоставил управлението на МПС. От приложената справка
„Промяна на регистрация и собственици на МПС“ безспорно се установява,
7
че към датата на нарушението – 23.12.2022 г., регистриран собственик на
заснетия лек автомобил е юридическото лице – „***“ ЕООД. Няма данни по
делото неговият законен представител, в лицето на управителя Д. В. П.а, да е
посочил лице, на което е предоставил собственото на дружеството МПС на
процесните дата, час и място, в писмена декларация по реда на чл.189, ал.5 от
ЗДвП, поради което и от гледна точка на субекта на нарушението, ел.фиш
правилно и законосъобразно е издаден на законния представител на
юридическото лице, което в качеството си на собственик на МПС към датата
на нарушението, дължи заплащане на глобата.
След анализ на събраните по делото доказателства, съдът приема за
установено по безспорен начин, че жалбоподателят е осъществил от
обективна и субективна страна състава на административно нарушение по
чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл.21, ал.2 от
ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е
различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен знак. В случая се
касае за ограничение на скоростта на автомагистрала, т.е. извън населено
място, което е различно от предвидените стойностите в ал.1 на същата
разпоредба и в съответствие с ал.2 е сигнализирано с поставен пътен знак. Не
е налице твърдяното в жалбата смесване на двата състава на чл.21, ал.1 и ал.2
от ЗДвП, нито несъответствие с направеното фактическо описание на
нарушението в процесния ел.фиш. Правилно е посочената връзката между
двете алинеи, доколкото втората препраща към първата, поради което
направеното възражение в обратна насока, също не се споделя от съда.
По отношение на приложената санкционна норма, съдът счита същата
за правилно определена, като на основание чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП
редакцията й към датата на извършване на нарушението/, наказващият орган е
наложил наказание глоба в размер на 50 лева, за установеното превишение на
скоростта от 11 до 20 км/ч, /в случая превишението е 17 км/ч, след
приспадане на толеранст от 3% в полза на водача от засечената скорост/, на
разрешената скорост извън населено място, ограничена до 80 км/ч с поставен
пътен знак В-26, съгласно разпоредбата на чл.21, ал.2, която се явява
различна от разрешената скорост на автомагистрала с ал.1 на същата
разпоредба. Налице е абсолютно определена санкция, в която предвиденото
наказание е точно фиксирано по вид и размер.
8
По изложените по-горе съображения, обжалваният електронен фиш
следва да бъде потвърден, като правилно и законосъобразно издаден.
По разноските:
На основание чл.63д от ЗАНН, страните имат право на разноски, които
се присъждат по реда на АПК. С оглед изхода на делото, право на разноски
има ответната страна по жалбата в лицето на издателя на ел.фиш: СДВР-
МВР. Присъждане на юрисконсултско възнаграждение се претендира
своевременно от ответната страна по жалбата в представените писмени
бележки по делото. Съгласно чл.63д, ал.4 и ал.5 от ЗАНН в полза на
учреждението или организацията, чийто орган е издал акта по чл.58д, се
присъжда възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
защитавани от юрисконсулт, като размерът му не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл.37 от
ЗПП, което от своя страна препраща към Наредбата за заплащането на
правната помощ. Съгласно чл.27е от Наредбата, възнаграждението за защита
в производството по ЗАНН е от 80 до 150 лева. В настоящото /въззивно/
производство наказващият орган е защитаван от юрисконсулт. Делото не
представлява фактическа и правна сложност, и при това положение,
справедливият размер на възнаграждението за защита от юрисконсулт е 80
лева, който съответства на минималния предвиден размер в Наредбата.
Разноските следва да се присъдят в полза на СДВР, със седалище гр.София.
Водим от горните мотиви, съдът:

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА на основание чл.63, ал.2, т.5, във вр. с ал.9, във вр. с
ал.1, във вр. с чл.58д, т.4 от ЗАНН, ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ, Серия К,
№6805543, издаден от СДВР-МВР, с който на Д. В. П.А, ЕГН **********, в
качеството на законен представител на „***“ ЕООД, ЕИК: ***, със седалище
и адрес на управление гр.*** на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2,
т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 50
лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП, установено с
автоматизирано техническо средство, като ПРАВИЛЕН и
9
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА на основание чл.63д от ЗАНН, „***“ ЕООД, ЕИК: ***, със
седалище и адрес на управление гр.*** представлявано от управителя Д. В.
П.а, да заплати на СТОЛИЧНА ДИРЕКЦИЯ НА ВЪТРЕШНИТЕ
РАБОТИ, сумата от 80 лева /осемдесет лева/, представляваща направени
разноски за процесуално представителство в настоящото производство.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд София-град, на основанията, предвидени в НПК, и по
реда на Глава 12 от АПК, в 14 – дневен срок от получаване на съобщението
от страните, че е изготвено.


Съдия при Софийски районен съд: _______________________
10

Съдържание на мотивите Свали мотивите

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по подадена жалба от „***“ ЕООД, ЕИК: ***, със
седалище и адрес на управление гр.***, представлявано от управителя Д. В.
П., чрез адв.П. П. от САК, против ел.фиш Серия К, №6805543, с който на
основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер на 50 лева, за нарушение на чл.21,
ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо
средство.
Жалбоподателят оспорва процесния ел.фиш, като неправилно и
незаконосъобразно издаден, поради допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и липса на задължителни реквизити в него.
Твърди, че в ел.фиш не са посочени нормите на чл.189, ал.6 и ал.8 от
ЗДвП, което е довело до ограничаване на правото му да подаде жалба в
законоустановения срок.
Счита, че е налице противоречие между посочената като нарушена
правна норма с текста на ел.фиш, което не му позволява да разбере кои
законови разпоредби е нарушил виновно. Навежда доводи за недопустимост
на смесването на двата състава на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП, доколкото
несъответствието, между фактическото описание на нарушението и неговата
правна квалификация, прави неясна волята на наказващия орган относно това
какво нарушение всъщност е извършено.
Отделно от горното, навежда доводи, че използваното АТСС не е било
предварително обозначено, съгласно разпоредбите на ЗДвП, по отношение на
който следва да се приложи чл.15, ал.3 от ЗНА, поради противоречие с
разпоредби от Наредба №8121з-532 за условията и реда за използване на
АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, с която е
премахнато изискването за предварително обозначаване на АТСС. От горното
извежда извод, че следва да се приложи установения със ЗДвП режим за
установяване и заснемане с АТСС нарушения, при които се съставят
ел.фишове, а именно: при установяване на такива с АТСС в отсъствие на
контролен орган, каквито са само стационарните. Позовавайки се на
Тълкувателно решение №1/2014 г. на ВАС твърди, че при използване на
мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от
контролен орган, тази разпоредба на ЗДвП е неприложима и за
констатираните с тези технически средства нарушения на този закон е
приложим общия ред – за съставяне на АУАН и издаване на НП.
Жалбоподателят, чрез надлежно упълномощения си процесуален
представител . адв.П. П. от САК, след приключване на съдебното следствие,
моли съда да отмени процесния ел.фиш като неправилен и
незаконосъобразен, на посочените основания в жалбата.
Претендира присъждане на разноски, съобразно представения и
договор за правна защита и съдействие.
1
Ответната страна по жалбата, в лицето на структурата - издател на
ел.фиш – СДВР-МВР, не се представлява в съдебно заседание. Изразява
писмено становище в придружаващото преписката писмо, че нарушението,
нарушителя и неговата вина са безспорно установени, че по делото са
представени достатъчно писмени доказателства, относно отразената в ел.фиш
фактическа обстановка, при съобразяване с изискванията на чл.189, ал.4 от
ЗДвП, че при издаването му не са допуснати съществени процесуални
нарушения, с което да е било нарушено правото на защита на жалбоподателя.
Моли съда да потвърди обжалвания ел.фиш, като правилен и
законосъобразен.
В допълнително представени писмени бележки, чрез надлежно
упълномощен процесуален представител – юрк.Ц. В., ответната страна взема
становище по същество на правния спор и моли съда да потвърди процесния
ел.фиш, като правилно и законосъобразно издаден. Претендира присъждане
на разноски за юрисконсултско възнаграждение в полза на СДВР.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа
страна:
Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, при наличие на
правен интерес от обжалване. Процесният ел.фиш е връчен на законния
представител на дружеството на 13.02.2023 г., съгласно информацията в
справката от АИС-АНД и приложената разписка за връчване, а жалбата
против него е изпратена по пощата на 24.02.2023 г., съгласно поставената
дата на пощенския плик, т.е. в законоустановения 14-дневен преклузивен
срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, във вр. с чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради което се
явява процесуално допустима и следва да бъда разгледана по същество.
Разгледана по съществото, жалбата е неоснователна.
Издаден е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система - Серия К,
№6805543, за това, че на 23.12.2022 г., в 11:23 часа, на Автомагистрала
Тракия, 1-ви километър /бензиностанция Петрол/, с посока от с.*** към
гр.София, при ограничение на скоростта 80 км/ч, въведено с пътен знак В-26
в извън населено място, е извършено нарушение за скорост с МПС – лек
автомобил „***“, с рег.№****, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство CORDON M2, №MD1196, при разрешена стойност на
скоростта 80 км/ч, установена стойност на скоростта 97 км/ч и превишена
стойност на скоростта 17 км/ч.
За посоченото нарушение на законния представител Д. В. П., на
юридическото лице, собственик на МПС – „***“ ЕООД, на основание чл.189,
ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, е наложено административно
наказание глоба в размер на 50 лева, за извършено нарушение по чл.21, ал.2,
във вр. с ал.1 от ЗДвП.
2
Описаната по-горе фактическа обстановка съдът прие за установена от
приобщените по делото писмени доказателства, а именно: процесният
ел.фиш, справка АИС-АНД и разписка за връчване; клип със снимков
материал, един брой снимков материал на поставения пътен знак В-26 и на
позиционираното АТСС на процесния пътен участък; Решение за одобрение
на типа на уред за измерване на ДИМ на Република Хърватска; разпечатка от
сайта на БИМ на вписан тип средство за измерване; Протокол от проверка
№08-СГ-ИСИС/15.03.2022 г. на БИМ; Протокол за използване на АТСС;
ежедневна форма на отчет; Заповед №8121з-931/30.08.2016 г. на министъра на
вътрешните работи, ведно с утвърден образец на ел.фиш; справка АИС
„Промяна на регистрацията на МПС и собственици“; справка картон на водач.
С оглед на установената фактическа обстановка, въз основа на
събраните по делото доказателства, съдът намира следното от правна
страна:
При извършена служебна проверка съдът констатира, че нарушението е
безспорно установено от представените писмени доказателства по делото.
Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и
заснето с АТСС, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава
ел.фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Обжалваният електронен фиш е издаден от компетентен орган /СДВР-МВР/ и
съдържа всички реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП, поради което не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на
ел.фиш на формално основание.
Съдът не констатира допуснати нарушения на процесуалните правила,
при издаване на процесния ел.фиш, включително и относно наличието на
изискуемото съдържание по смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Неоснователно
се явява релевираното възражение в жалбата, че в процесния ел.фиш не се
съдържат разпоредбите на чл.189, ал.6 и ал.8 от ЗДвП. На първо място следва
да се посочи, че такова обозначаване не е част от задължителното съдържание
на ел.фиш, изчерпателно посочено в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, за
да бъде съобразено от министъра на вътрешните работи в утвърдения образец
на ел.фиш, а освен това липсата на визираните от жалбоподателя разпоредби,
очевидно не е довело до ограничаване правото му да подаде жалбата си в
законоустановения срок.
Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че не е
спазено изискването нарушението да е установено по реда на ЗАНН – чрез
съставяне на АУАН и издаване на НП в сроковете по чл.34 от ЗАНН,
доколкото нарушението е заснето с преносима мобилна система за
видеоконтрол, при наличието на контролни органи на мястото на
регистриране на нарушението. Следва да се посочи, че разпоредбите на
параграф 6, т.65 от ДР на ЗДвП ясно посочват, че АТСС биват стационарни и
мобилни, като указва, че мобилните са прикрепени към превозно средство
или временно разположение на участък от пътя, установяващи нарушение в
3
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Горното пояснява в какъв смисъл нарушението се установява в
присъствие на контролен орган по смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а именно,
че същият контролен орган не борави с мобилното автоматизирано
техническо средство в хода на работата на последното, да отстои на някакво
разстояние и др.подобни. Следва да се посочи, че соченото от жалбоподателя
ТР №1/2014 г. на ВАС е загубило значение, след измененията в горния
смисъл на ЗДвП с ДВ, бр.19 от 2015 г. В тази връзка, с разпоредбата на
чл.189, ал.4 от ЗДвП се изключва изискването за съставяне на АУАН и
издаване на НП. Процедурата по издаване на ел.фиш е различна от
установената в ЗАНН, като началото на производството е поставено със
заснемане на извършеното нарушение в присъствие или отсъствие на
контролен орган, посредством техническо средство, което от своя страна
може да бъде стационарно или мобилно. Специалният начин за установяване
на административно нарушение е в съответствие с разпоредбата на чл.165,
ал.2, т.6 от ЗДвП, при който съответните контролни служби имат право за
установяване на нарушенията да използват технически средства или системи,
заснемащи и записващи датата, часа на нарушението и регистрационния
номер на автомобила. Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП в
административнонаказателното производство са годни веществени
доказателства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с
технически средства или системи от посочения вид. Жалбоподателят не
ангажира никакви доказателства, които да оборват доказателствената
стойност на представените писмени доказателства от издателя на ел.фиш и
изложената в него фактическа обстановка, с оглед на което възраженията му в
горния смисъл са неоснователни.
Към датата на нарушението – 23.12.2022 г., не е било дължимо и
обозначаване на мястото за контрол с пътен знак Е-24, в каквато насока е
била регламентацията на отменения вече чл.7 от Наредба №8121з-12.05.2015
г. до отмяната на нормата, обнародвана в ДВ, бр.6/2018 г., в сила от
16.01.2018 г. Задължението за обозначаване с пътен знак Е-24 е отпаднало
още с изменението на чл.165, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДвП, обнародвано в ДВ,
бр.54/05.07.2017 г. Следователно, с отпадане на изискването в посочената
законова разпоредба за обозначаване на мястото на контрол с пътен знак, се
счита за неприложимо задължението за това. С оглед на горното, и така
релевираното възражение в жалбата, не се споделя от съда.
В случая е налице нарушение, установено и заснето с преносима видео-
радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения с вградено
разпознаване на регистрационни номера и комуникации тип CORDON M2, №
от ДР В-46, с място на монтаж: на триножник, за която от приложените по
делото решение за одобрение на типа на уреда за измерване вписване на тип
средство за измерване, съгласно разпечатка от сайта на БИМ, и протокол за
последваща проверка се установява, че използваното към дата 23.12.2022 г.
АТСС е вписано като одобрен тип на 06.07.2018 г., със срок на валидност до
4
13.06.2027 г., както и последваща метрологична проверка на 15.03.2022 г.,
при която е установено съответствие с одобрения тип и същото е годно за
експлоатация до 15.03.2023 г., включително и към датата на установяване на
нарушението. В процесния ел.фиш, използваното АТСС е правилно
индивидуализирано по тип, доколкото същото изцяло съответства на
описаното в представените решение и разпечатка за вписване на одобрен тип
средство за измерване и протокол за последваща проверка на БИМ. Видът и
фабричния номер на използваното АТСС са посочени в съставения протокол
за използване на АТСС на 23.12.2022 г., а в снимковия материал на заснетия с
това техническо средство видеоклип се съдържа вида и фабричния номер на
описаното по тип техническо средство в ел.фиш.
По делото е приложен снимков материал – заснетия клип, от който се
установява датата – 23.12.2022 г., часа – 11:23 часа, мястото на извършване на
нарушението – Автомагистрала Тракия, 1-ви километър /бензиностанция
Петрол/, посоката на движение – от с.*** към гр.София, включително и с
географски координати; разпознатото от АТСС превозно средство,
извършило нарушения за скорост – лек автомобил с ясно различим
регистрационен номер - рег.№****, измерената скорост на движение – 100
км/ч, ограничението на скоростта на движение в този пътен участък – 80 км/ч;
посоката на движение – приближаващ; типа и фабричния номер на
използваното АТСС.
Приложен е и снимков материал на поставеното преносимо АТСС,
върху пътното платно на процесния пътен участък, а от снимковия материал
на поставения пътен знак В-26 е видно и въведеното с него ограничение на
скоростта до 80 км/ч извън населеното място. Видно от приложения по
делото протокол за използване на АТТС е, че на 23.12.2022 г. е използвано по
вид CORDON MD-1196, разположено на пътното платно и настроено,
съгласно изискванията за обслужване от производителя и нормативните
предписания, с посочен срок на годност за експлоатация – до 15.03.2023 г., в
интервал от време от 10:00 часа до 12:00 часа, броя на установените с него
нарушения, номера на първото и последното статично изображение, при
стационарен режим на измерване с място на контрол – Автомагистрала
Тракия, 1-ви километър /бензиностанция Петрол/, с посока на движение на
контролираните МПС – от с.*** към гр.София, с посока на задействане –
приближаващи МПС. Съгласно отразеното в протокола, общото ограничение
на скоростта в посочения пътен участък е 80 км/ч за извън населено място,
което е обозначено с поставен пътен знак В-26. Описаната в ежедневната
форма на отчет от състава на наряда от дата 23.12.2022 г., в графа извършена
дейност, касаеща установяване на нарушения за скорост с използване на
описаното в ел.фиш АТСС, напълно съответства на отразените данни в
съставения протокол за използване на АТСС от същия този наряд на
процесните дата, час и място.
Разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП указва, че собственикът се
5
наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи
на кого е предоставил МПС. Втората алинея на същата разпоредба
предвижда, когато нарушението е извършено при управление на МПС,
собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание да се
налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на
което е предоставил управлението на МПС. От приложената справка
„Промяна на регистрация и собственици на МПС“ безспорно се установява,
че към датата на нарушението – 23.12.2022 г., регистриран собственик на
заснетия лек автомобил е юридическото лице – „***“ ЕООД. Няма данни по
делото неговият законен представител, в лицето на управителя Д. В. П., да е
посочил лице, на което е предоставил собственото на дружеството МПС на
процесните дата, час и място, в писмена декларация по реда на чл.189, ал.5 от
ЗДвП, поради което и от гледна точка на субекта на нарушението, ел.фиш
правилно и законосъобразно е издаден на законния представител на
юридическото лице, което в качеството си на собственик на МПС към датата
на нарушението, дължи заплащане на глобата.
След анализ на събраните по делото доказателства, съдът приема за
установено по безспорен начин, че жалбоподателят е осъществил от
обективна и субективна страна състава на административно нарушение по
чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл.21, ал.2 от
ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е
различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен знак. В случая се
касае за ограничение на скоростта на автомагистрала, т.е. извън населено
място, което е различно от предвидените стойностите в ал.1 на същата
разпоредба и в съответствие с ал.2 е сигнализирано с поставен пътен знак. Не
е налице твърдяното в жалбата смесване на двата състава на чл.21, ал.1 и ал.2
от ЗДвП, нито несъответствие с направеното фактическо описание на
нарушението в процесния ел.фиш. Правилно е посочената връзката между
двете алинеи, доколкото втората препраща към първата, поради което
направеното възражение в обратна насока, също не се споделя от съда.
По отношение на приложената санкционна норма, съдът счита същата
за правилно определена, като на основание чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП
редакцията й към датата на извършване на нарушението/, наказващият орган е
наложил наказание глоба в размер на 50 лева, за установеното превишение на
скоростта от 11 до 20 км/ч, /в случая превишението е 17 км/ч, след
приспадане на толеранст от 3% в полза на водача от засечената скорост/, на
разрешената скорост извън населено място, ограничена до 80 км/ч с поставен
пътен знак В-26, съгласно разпоредбата на чл.21, ал.2, която се явява
различна от разрешената скорост на автомагистрала с ал.1 на същата
разпоредба. Налице е абсолютно определена санкция, в която предвиденото
наказание е точно фиксирано по вид и размер.
По изложените по-горе съображения, обжалваният електронен фиш
следва да бъде потвърден, като правилно и законосъобразно издаден.
6
По разноските:
На основание чл.63д от ЗАНН, страните имат право на разноски, които
се присъждат по реда на АПК. С оглед изхода на делото, право на разноски
има ответната страна по жалбата в лицето на издателя на ел.фиш: СДВР-
МВР. Присъждане на юрисконсултско възнаграждение се претендира
своевременно от ответната страна по жалбата в представените писмени
бележки по делото. Съгласно чл.63д, ал.4 и ал.5 от ЗАНН в полза на
учреждението или организацията, чийто орган е издал акта по чл.58д, се
присъжда възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
защитавани от юрисконсулт, като размерът му не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл.37 от
ЗПП, което от своя страна препраща към Наредбата за заплащането на
правната помощ. Съгласно чл.27е от Наредбата, възнаграждението за защита
в производството по ЗАНН е от 80 до 150 лева. В настоящото /въззивно/
производство наказващият орган е защитаван от юрисконсулт. Делото не
представлява фактическа и правна сложност, и при това положение,
справедливият размер на възнаграждението за защита от юрисконсулт е 80
лева, който съответства на минималния предвиден размер в Наредбата.
Разноските следва да се присъдят в полза на СДВР, със седалище гр.София.
7