Определение по дело №83/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 621
Дата: 14 март 2023 г.
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20237040700083
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2023 г.

Съдържание на акта

                                       ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 621                                 14.03.2023 година                                гр. Бургас

 

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на четиринадесети март две хиляди двадесет и трета година, в закрито заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 83 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 202, вр. чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК и е образувано по повод постъпила жалба от М.Е.М. с ЕГН ********** и Р.П.И. с ЕГН **********, двете с адрес: ***, представлявани от пълномощника адв. И.П.Ц. ***, със съдебен адрес:***, против Решение № БС-1-С от 24.03.2022 г., издадено от директора на РИОСВ- Бургас. С оспореното решение е спряна административната процедура за инвестиционно предложение „Изграждане на сгради за отдих и курорт и техническа инфраструктура- ВиК и ел. мрежа в имота с идентификатор 67800.54.51 по кадастралната карта на гр. Созопол, местност „Каваци“, община Созопол“ с възложители: М.М. и Русалка И., до приключване на процедурата по изработване и приемане на „Специализирана карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морските плажове „Каваци-Север“ и „Каваци-Юг“.

В жалбата са развити доводи за нищожност на оспореното решение, поради некомпетентност на неговия издател и нарушение на материалния закон. В нея се сочи, че жалбоподателите са депозирали пред РИОСВ- Бургас уведомление за изготвяне на ПУП-ПРЗ, като не са внасяли инвестиционно предложение за изграждане на сгради и инфраструктура. Едновременно с това се сочи, че на основание чл. 145, ал. 1 от ЗУТ инвестиционните проекти се съгласуват и одобряват от главния архитект на общината (района), областния управител или министъра на регионалното развитие и благоустройството, а директорът на РИОСВ Бургас, като административен орган, не е компетентен да спира на основание чл. 54, ал. 1 т. 5 от АПК административни производства, водени от други административни органи. Изложено е, че волеизявлението за спиране на административното производство следва да е изрично, а не да се извлича по тълкувателен път, а случая е налице неяснота „какво точно се спира с процесното решение“. Отбелязано е, че действията на административния орган по събиране на доказателства за изясняване на фактите и обстоятелствата, които са от значение за издаване на административен акт не представляват самостоятелно административно производство. Изложено е също, че не е налице връзка на преюдициалност между спряното административно производство и производството по приемане специализирана карта на пясъчните дюни. Твърди се, че разрешение за изработване на ПУП не е издадено, а процедурата пред РИОСВ е със съгласувателен характер в рамките на административно производство по чл. 124 и сл. ЗУТ, поради което директорът на РИОСВ Бургас няма правомощия да постанови процесния административен акт в съгласувателно произоводство. По същество се иска обявяване нищожност на решението.

Ответникът представя административната преписка, като със съпроводителното писмо заявява становище за неоснователност на жалбата. В писменото становище сочи, че в РИОСВ-Бургас е внесено уведомление за план/програма по Приложение № 3 към чл. 8 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична на планове и програма за „ПУП- ПРЗ за поземлен имот 67800.54.51 по кадастралната карта на гр. Созопол, местност „Каваци“. Отбелязва, че съгласно представената информация поземленият имот е с начин на трайно ползване „изоставена орна земя“ и трайно предназначение на територията „земеделска“, а с плана за регулация се предвижда урегулиране на имота и обособяване на УПИ с отреждане „за сгради за отдих и курорт“, с предвидено свободно застрояване, при показатели на застрояване: Плътност на застрояване- макс. 20%, кота корниз Н макс. 7.5 м., Кинт до 0.5 и мин. озеленена площ 70%, като 1/2 от нея е отредена за дървесна растителност. Твърди, че поземленият имот с идентификатор 67800.54.28 се намира на около 40 м. от морски плаж „Каваци-север” и морски плаж „Каваци-юг”, зад чиято територия е разположен поддържан резерват „Пясъчната лилия“, изцяло зает от специфичен тип местообитания- пясъчни дюни. Твърди, че в югоизточната част на ПИ с идентификатор 67800.54.51 е картирано приоритетно местообитание с код 2130 „Неподвижни крайбрежни дюни с тревна растителност“ и имотът е част от обширен и непрекъснат дюнен комплекс в м. „Каваци“, поради което е необходимо да бъде обследван от специалисти в подходящ период от годината, по време на вегетативен растеж на растителните видове, които са ключови и определящи за вида дюнно местообитание. В тази връзка сочи, че понастоящем се провежда процедура по изработване и приемане на „Специализирана карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морските плажове „Каваци - Север“ и „Каваци- Юг“, където попада процесния поземлен имот, и до приключването и́ процедурата по реда на Закона за опазване на околната среда и Закона за биологичното разнообразие следва да бъде спряна. Моли за отхвърляне на жалбата.

Жалбата е подадена от активно легитимирани лица- адресати на оспореното решение и е процесуално допустима, макар и депозирана след изтичане на законоустановения срок за обжалване, доколкото решението се атакува само с доводи за нищожност. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

Производството пред административния орган е образувано по повод депозирано от М.Е.М. и Р.П.И. уведомление с вх. № ПД-560 от 18.02.2022 г. на РИОСВ- Бургас, съдържащо искане за определяне необходимите действия, които следва да бъдат предприети, за издаване на решение за преценяване необходимостта от екологична оценка или становище по екологична оценка на ПУП- ПРЗ за поземлен имот 67800.54.51 по кадастралната карта на гр. Созопол, местност „Каваци“. С уведомлението е представена изискуемата информация, съгласно изискванията на Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми. В него е посочено, че поземленият имот представлява земеделска територия с НТП- изоставена орна земя с площ 1981 кв.м., която по действащия Общ устройствен план на Община Созопол попада в охранителна зона „А“ по ЗУЧК и в устройствена зона за курорт и допълващи дейности - Ок4(11), с възможна смяна на предназначението, за изграждане на сгради за отдих и курорт, при посочени параметри на застрояване за охранителна зона „А“. Посочени са предвижданията на плана за регулация- урегулиране на имота и обособяване на УПИ с отреждане „за сгради за отдих и курорт“, при условията на чл. 16 от ЗУТ, и плана за застрояване- свободно застрояване, показано с ограничителни линии на нормативни отстояния от регулационните граници, с показатели на застрояване, както следва: Плътност на застрояване мак.20%, кота корниз Н шак. 7.5м, Кинт до 0.5 и минимална площ за Озеленяване 70%, като 1/2 от нея е отредена за дървесна растителност. Отбелязано е също, че на този етап намеренията на възложителя са само на фаза ПУП, а при бъдещи конкретни инвестиционни намерения РИОСВ- Бургас ще бъде уведомена. Приложено е задание за изработване на ПУП-ПРЗ, придружен с чертежи- опорен план, ПР и ПРЗ; скица на имота; документ за собственост.

С оспореното решение е спряно образуваното производство на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, до приключване на процедурата по изработване и приемане на „Специализирана карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морските плажове „Каваци-Север“ и „Каваци-Юг“. В мотивите на решението е отбелязано, че поземлен имот с идентификатор 67800.54.51 по кадастралната карта на гр. Созопол, местност „Каваци“ се намира на около 40 м. от морски плаж „Каваци-север” и морски плаж „Каваци-юг“, зад чиято територия е разположен поддържан резерват „Пясъчната лилия“, изцяло зает от специфичен тип местообитания- пясъчни дюни. Отбелязано е също, че в югоизточната част на поземления имот е картирано приоритетно местообитание с код 2130 „Неподвижни крайбрежни дюни с тревна растителност“ и е формиран извод, че имотът на възложителите вероятно попада във фрагментиран участък на екотона и е част от обширен и непрекъснат в миналото дюнен комплекс в местността „Каваци“. Прието е, че наличието на пясъчни дюни в имота следва да бъде установено в започналата процедура за създаване на специализирана карта и регистри, което налага спиране на производството.

Според настоящия съдебен състав жалбата е неоснователна.

За да се приеме, че административният акт е нищожен, е необходимо да се установят особено съществени нарушения на изискванията за законосъобразност по чл. 146 от АПК. В случая състав такива не са налице.

Обжалваното решение е издадено от компетентен административен орган- директор на РИОСВ- Бургас, пред който производството е висящо. В правомощията на последния е издаването на становище или решение по екологична оценка на планове и програми, съобразно разпоредбата на чл. 84, ал. 1 от ЗООС. Следователно, в неговите правомощия е и спирането на производството на основание чл. 54, ал. 1 от АПК.

Решението е издадено в предписаната от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, в т.ч. ясна разпоредителна част.

При извършената проверка съдът не констатира съществени пороци в процедурата, засягащи решението до степен да е невъзможно то да породи целените последици.

Съгласно нормата на чл. 81, ал. 1, т. 1 от ЗООС екологична оценка се извършва на планове и програми, които са в процес на изготвяне и/или одобряване от централни и териториални органи на изпълнителната власт, органи на местното самоуправление и Народното събрание. На основание чл. 81, ал. 3 от ЗООС екологичната оценка на планове и програми се извършва едновременно с изготвянето им, като се вземат предвид техните цели, териториалният обхват и степента на подробност, така че да се идентифицират, опишат и оценят по подходящ начин възможните въздействия от прилагането на инвестиционните предложения, които тези планове и програми включват. Производството приключва със становище или решение на компетентния орган по чл. 84, ал. 1, като същото е задължително при последващото одобряване на плана или програмата (чл. 82, ал. 4 от ЗООС). Становището/решението подлежи на самостоятелно оспорване на основание чл. 88, ал. 3 от ЗООС. При тази законова регламентация съдът счита, че се касае за самостоятелно административно производство. Неоснователни са доводите на жалбоподателите, че процедурата пред РИОСВ има само съгласувателен характер в рамките на административното производство по чл. 124 и сл. ЗУТ. Становището/решението по ЕО е крайният завършващ акт на едно специално нормативно регламентирано производство, който има самостоятелно правно значение и подлежи на съдебен контрол на собствено основание. Обстоятелството, че извършването на екологичната оценка се съвместява изцяло със съответната процедура за изготвяне и одобряване на плана или програмата, е ирелевантно към преценката за правната му природа. От значение е съдържанието на властническото волеизявление и правните последици, които то предизвиква. С оглед правния му ефект, становището по екологична оценка има характера на самостоятелно решение на административен орган, което рефлектира в правната сфера на възложителите и на засегнатата по смисъла на § 1, т. 25 от ДР на ЗООС общественост (в този смисъл Определение № 10129 от 28.07.2009 г. на ВАС по адм. д. № 9127/2009 г., 5-членен с-в).

Нарушенията на материалния закон поначало не засягат валидността на акта, а нищожен на това основание е само този акт, който изцяло е лишен от законова опора, издаден е при грубо нарушение на императивни норми с характер на основни правни принципи или правните последици от акта са нетърпими от правовия ред- разпоредено е извършване на престъпление, нарушени са свръхповелителни норми на закона или конституционни права и др. Само пълната липса на условията, предвидени в приложимата материалноправна норма, и липсата на каквото и да е основание и на възможност за който и да е орган да издаде акт с такова съдържание, би довело до нищожност на посоченото основание.

Оспореното решение е издадено на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. С цитираната норма е предвидена възможност административният орган да спре производството, при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване. В случая е установено от административнивния орган, че поземленият имот с идентификатор 67800.54.51 по кадастралната карта на гр. Созопол, местност „Каваци“ се намира на около 40 метра от морски плаж „Каваци-север” и морски плаж „Каваци-юг“, в близост до резерват „Пясъчната лилия“, изцяло зает от специфичен вид местообитания- пясъчни дюни, като в югоизточната част на поземления имот е картирано приоритетно местообитание с код 2130 „Неподвижни крайбрежни дюни с тревна растителност“. Констатирано е от органа, че в Агенцията по геодезия, картография и кадастър е образувано производство по изработване и приемане на специализирана карта и регистри на пясъчните дюни. Формиран е извод, че е налице връзка на преюдициалност с воденото производство по чл. 81 и сл. от ЗООС, обусловена от необходимостта подробно да бъда обследван теренът от специалисти в подходящ период от годината. Действително, по делото не е установено с допустимите от закона доказателствени средства наличието на преюдициално производство, каквото изискване е предвидено в нормата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, но този пропуск не обуславя правна нетърпимост на последиците от решението, а доколкото жалбата е депозирана след изтичане на законоустановения срок, съдебната проверка следва да се ограничи само до неговата валидност.

В заключение, не са налице сочените от жалбоподателя основания за нищожност на оспореното решение. Решението е издадено на предвидено в закона основание от овластения за това орган, в изискуемата форма и съдържа ясна разпоредителна част. Не са налице особено съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват невалидност на същото. Не е налице и превратно упражняване на власт, тъй като с акта се преследва допустима от закона цел- да бъдат правилно установени релевантните за произнасяне на крайния акт факти, с оглед изпълнение от административния орган на задълженията му, свързани с опазване на околната среда и съхраняване на биологичното разнообразие в съответствие с природната биогеографска характеристика на страната. Следователно, решението не е засегнато от толкова тежък порок, който да е основание за прогласяване на нищожността му. Ето защо, жалбата се явява неоснователна и следва да се отхвърли.

Мотивиран от горното, на основание чл. 200, ал. 1 от АПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Е.М. с ЕГН ********** и Р.П.И. с ЕГН **********, двете с адрес: ***, представлявани от пълномощника адв. И.П.Ц. ***, със съдебен адрес:***, против Решение № БС-1-С от 24.03.2022 г., издадено от директора на РИОСВ- Бургас.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд с частна жалба от страните, участващи в административното производство, в 7-дневен срок от връчване на съобщението.

 

                                                                  СЪДИЯ: