Решение по дело №2652/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1684
Дата: 20 септември 2019 г. (в сила от 6 януари 2020 г.)
Съдия: Ерна Жак Якова-Павлова
Дело: 20193110202652
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н  И Е

 

1684 / 20.9.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН СЪД – гр. ВАРНА – трети наказателен състав в публично съдебно заседание на пети септември през две хиляди и деветнадесета година  в състав:

 

СЪДИЯ: Ерна Якова- Павлова

 

при секретаря Петя Великова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 2652      по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „Т.Б.“ ЕАД,със *** представлявано  от пълномощник С.Кр. против НП № В -0047574/17.04.2019 г., издадено Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към ГД „Контрол на пазара” при КЗП, с което на осн. чл. 222а от Закона за защита на потребителите на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева, за нарушение на чл.113 ал.1 от същия закон.

В жалбата се излагат доводи, за допуснати процесуални нарушения при издаване на НП, както и  за липса на извършено нарушение. Твърди се, че няма основание за ангажиране  на адм. наказателната отговорност на дружеството и се прави искане за отмяна на обжалвания акт, а в условия на евентуалност за намаляване размера на  санкцията.

В съдебно заседание въззивното дружество не се представлява.

В съдебно заседание процесуален представител на наказвания орган не се явява.

Жалбата е депозирана от легитимирано лице в законоустановения срок, поради което е допустима за разглеждане.

След преценка на доказателствата по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На 11.12.2018 г. в РД на КЗП-Варна постъпила жалба от М.М.  с № В-03-2610 относно предявена от нея рекламация за телефонен апарат „Samsung Galaxy J5“.  По повод на тази жалба в РД КЗП-Варна започнала проверка,  при  която въз основа на представената й документация свид. В.С.  установила, че за посочения телефонен апарат в търговски обект на жалбоподателя била предявена рекламация на 26.11.2018 г. В протокола за приемането на устройството е отбелязано, че същият има драскотини, а  при приемането му в централен сервиз, че е надраскан, ожулен. След  диагностика на телефона в специализиран сервиз е посочено, че същият  има механично увреждане - спукан дисплей и е отказано гаранционно обслужване, поради следи от механична повреда.  Съобразявайки, че  такова механично увреждане е видимо, но не е отбелязано  в протокола за приемане на апарата в магазина и в централния сервиз, свидетелката С. приела, че дружеството жалбоподател не е изпълнило задължението си като продавач да приведе в съответствие с договора за продажба потребителската стока, която не съотвествала на него.  Отчитайки, че срокът за  удовлетворяване на ракламацията е 1-о месечен от  датата на предявяването й, свидетелката С. приела, че на 28.12.2018 г. „Т.Б. „ ЕАД отказвайки да удовлетвори претенциите на потребителя е нарушил чл.113 ал.1 от  ЗЗП и на 11.01.2019 г. съставила против  дружеството АУАН № К-0047574. При предявяването на акта, както и в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН възражения не били направени и депозирани. Въз основа на акта било издадено и атакуваното наказателно постановление, с което наказващият орган приел изцяло описаните в него фактически констатации и правната квалификация на нарушението по чл.113 ал.1 от ЗЗП. Поради това на основание чл.233 ал.2  от ЗЗП на „Т.Б. „ ЕАД била наложена „имуществена санкция” в размер на 3000 лв.

          Гореописаната фактическа обстановка се установява от приобщените доказателства по административно наказателната преписка и събраните в хода на съдебното производство  гласни доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви, и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

   Въз основа на тази фактология, съдът формира правно убеждение в следния смисъл:

По приложението на  процесуалния закон:

АУАН и процесното Наказателно постановление са издадени от компетентни органи в кръга на предоставените им правомощия, съгл. Заповеди № 361ЛС/22.04.2015 г. и  № 101/09.03.2017 г. на Председателя на КЗП.

АУАН и НП са формално редовни, съдържат изискуемите се реквизити, а преписи от тях са връчени съответно на пълномощник на представляващия санкционираното дружество, като им е дадена възможност да организират адекватна защита. В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН не са постъпили писмени възражения по АУАН, което обяснява и липсата на произнасяне на АНО по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН.

Съдът намира, че правилно като дата на извършване на нарушението е определена тази, на която търговецът чрез своя оторизиран сервиз е установил наличието на механична повреда и е прекратил  гаранционното обслужване.  Предвид факта, че по предявената на 26.11.2018 г. рекламация се дължи произнасяне в срока по чл.113 ал.2 от ЗЗП, т.е. до 27.12.2018 вкл./първи присъствен ден/ правилно е определена датата на нарушението. Мястото на нарушението правилно е било определено като такова в гр. Варна, доколкото продажбата на стоката; приемането й за сервизно обслужване и отказът от привеждане на стоката в съответствие с договора за продажба са осъществени на територията на гр. Варна.

По АНП са събрани доказателства в подкрепа на твърдяното за извършено административно нарушение. В съдържанието на АУАН и НП се съдържа подробно описание на самото нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Приложените по делото сервизен протокол и протокол за предаване на устройство за ремонт представляват безспорни доказателства за извършеното нарушение, установявайки наличието на рекламация; липсата на данни повредата на телефонния апарат да е резултат на неправилна употреба и неправомерния отказ на дружеството да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. За това съдът намира за неоснователно възражението в жалбата за необоснованост на извършеното нарушение, респ. да е  нарушена разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.

По приложението на  материалния закон:

По делото няма спор, че потребителят М.М. е купила мобилен телефонен апарат от магазин на „Т.Б. „ЕАД , който е бил изпращан на ремонт в оторизиран от търговеца сервиз. Предявената рекламация от потребителя е била описана по предвидения в ЗЗП ред и начин, а по отношение на извършените ремонтни дейности са били изготвени съответните протоколи. В тях изрично са посочени заявените от потребителя дефекти и предприети действия. 

Разпоредбата на чл.113  ал.1 от ЗЗП, която се твърди, че е нарушена от „Т.Б.” ЕАД предвижда задължение на продавача да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба, когато тя не съответства на договора. В настоящия случай търговецът е приел за рекламация продадения от обекта му мобилен телефон, за което е издал сервизен протокол. В протокола е посочена повредата, както и състоянието на телефона – с драскотини, а в при преглед в централния сервиз е посочено - надраскан, ожулен. Повредата на апарата е настъпила в рамките на гаранционния срок, което задължава търговеца да приеме рекламацията и отстрани повредата в срок от един месец. Отказът да удовлетвори рекламацията и прекратяването на гаранционното обслужване е станало с мотив, че при прегледа на телефона в оторизирания сервиз е констатирана механична повреда –  следи от механично повреден дисплей. В този смисъл е посоченото в сервизния протокол № **********/06.12.2018 г. Доколкото  се касае за механична увреда на дисплея, а служителят приел устройството за ремонт не я е отразил в протокола от 26.11.2018 г., не може да се приеме, че тя е била причинена, преди предявяване на рекламацията.

Предвид изложеното съдът намира, че правилно е ангажирана отговорността на дружеството жалбоподател. Съгласно чл. 222а от ЗЗП за нарушение на чл. 113 на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лева. На "Т.Б." ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева. При определяне на размера й адм.наказващият орган явно е отчел вида и характера на нарушението и наличието на доказателства, сочещи дружеството като утвърден нарушител на ЗЗП (по конкретно влезли в сила наказателни постановления, касаещи идентични нарушения). За това съдът намери, че наказанието правилно е било определено в максималния  размер по чл.222а от ЗЗП.

Воден от горното съдът счита, че атакуваното постановление е законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, поради което и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН

 

                                                 Р  Е Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно Постановление № В -0047574/17.04.2019 г., издадено Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към ГД „Контрол на пазара” при КЗП, с което на осн. чл. 222а от Закона за защита на потребителите на „Т.Б.“ ЕАД,със *** е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева, за нарушение на чл.113 ал.1 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Варна в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

 

 

СЪДИЯ: