Определение по дело №1116/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1853
Дата: 23 септември 2020 г. (в сила от 11 декември 2020 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20207040701116
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер 1853               Година 23.09.2020                град Бургас

 

Административен съд гр.Бургас, десети състав, на двадесет и трети септември две хиляди и двадесета година в закрито заседание в състав:

                       

                                                                                  Председател: Даниела Драгнева

 

Секретар

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева частно административно дело номер 1116 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на Д.Н.Т.  с ЕГН: **********, с постоянен адрес *** против мълчалив отказ на Държавен фонд „Земеделие“ да се изплатят полагащите се субсидии за 2018г. по „ДПЖСК“ – Овце – 216 броя и ПНДЖЗ – Кози – 170 броя, както и за 2019г. по „ДПЖСК“ – Овце – 205 броя и ПНДЖЗ – Кози – 151 броя. Прави искане да се изплатят субсидиите.

 Ответникът – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, представя административните преписки образувани по подадените от жалбоподателя заявления и прави възражение за недопустимост на жалбата.

Административен съд Бургас, като взе предвид представените по делото доказателства, намира, че жалбата е процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено, по следните съображения:

От Д.Т. са подадени заявления за подпомагане за 2018г. - 2018/16.04.2018г. и за 2019г. - 02/060619/35729, като не е спорно, че по тях не са изплатени исканите субсидии, съответно не е постановен отказ за това, тоест не е налице произнасяне с административен акт.

От ответникът се твърди, че процесът на извършване на проверки по тези заявления, съгласно чл.37 от ЗПЗП, предхождащ оторизацията и издаването на уведомителни писма за оторизираните суми и наложените санкции, не е приключил и до настоящия момент ДФЗ-Разплащателна агенция, не е издала уведомителни писма.

По своята същност мълчаливият отказ представлява бездействие на административният орган, когато има задължение да се произнесе по направено пред него искане и той е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, като е напълно приравнен към изричния такъв, тъй като не е само липса на волеизявление от страна на компетентния орган, а отказ да се издаде акт с посоченото от молителя съдържание. За да бъде налице формиран мълчалив отказ е необходимо да бъде безспорно установено, че административния орган, след като е имал задължение да се произнесе по направено пред него искане, не го е направил в нормативно установения срок.

Съдебната практика на Върховния административен съд по принцип допуска обжалване на мълчалив отказ за подпомагане по схеми и плащания с основание Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП). В случая обаче липсва формиран мълчалив отказ, който да е предмет на съдебен контрол. Общата фикция за мълчалив отказ съгласно чл. 58 АПК поради наличие на специална уредба в приложимото законодателство – национално и европейско, в случая е неприложима. ЗПЗП, подзаконовите нормативни актове и Устройствения правилник на ДФЗ не предвиждат законоустановен срок, в който изпълнителният директор на ДФЗ следва да се произнесе по подадено заявление за подпомагане. Такъв срок липсва и в приложимите регламенти. Съгласно чл. 75, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (Регламент 1306/2013 г.) плащанията по схемите за подпомагане и посочените в член 67, параграф 2 мерки се осъществяват в периода от 1 декември до 30 юни на следващата календарна година. Плащанията не се извършват преди да са приключили проверките на условията за допустимост, които държавите членки трябва да осъществяват – чл.75, параграф 2 от същия регламент.

Видно от изложеното, във връзка с подпомагането на земеделските производители, е предвидено продължително във времето административно производство по оторизиране на сумите, за да се извършат всички проверки на условията за допустимост. Законодателят предвижда издаване на изричен писмен акт - уведомително писмо за изплащане, съответно отказ от изплащане на заявената помощ, който краен административен акт подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. В този смисъл, съгласно чл.10б, ал.1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации по схемите и мерките по чл.1 по реда на АПК. В случая, такъв акт по отношение на Д.Т. не е издаден, както към момента на подаване на жалбата, така и до настоящия момент, поради което жалба е процесуално недопустима, като преждевременно подадена и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено. Той би имал право на жалба, единствено в случай на постановен пълен или частичен изричен отказ за изплащане на субсидии по подадените от него заявления.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, десети състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.Н.Т.  с ЕГН: **********, с постоянен адрес *** против мълчалив отказ на Държавен фонд „Земеделие“ да изплатят полагащите се субсидии за 2018г. по „ДПЖСК“ – Овце – 216 броя и ПНДЖЗ – Кози – 170 броя, както и за 2019г. по „ДПЖСК“ – Овце – 205 броя и ПНДЖЗ – Кози – 151 броя.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1116/2020г. по описа на Административен съд Бургас.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: