О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер
1853 Година 23.09.2020 град Бургас
Административен
съд гр.Бургас, десети състав, на двадесет и трети септември две хиляди и двадесета
година в закрито заседание в състав:
Председател:
Даниела Драгнева
Секретар
Прокурор
Като
разгледа докладваното от съдия Драгнева частно административно дело номер 1116
по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Д.Н.Т. с ЕГН: **********, с постоянен адрес ***
против мълчалив отказ на Държавен фонд „Земеделие“ да се изплатят полагащите се
субсидии за 2018г. по „ДПЖСК“ – Овце – 216 броя и ПНДЖЗ – Кози – 170 броя,
както и за 2019г. по „ДПЖСК“ – Овце – 205 броя и ПНДЖЗ – Кози – 151 броя. Прави
искане да се изплатят субсидиите.
Ответникът – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“,
представя административните преписки образувани по подадените от жалбоподателя
заявления и прави възражение за недопустимост на жалбата.
Административен съд Бургас,
като взе предвид представените по делото доказателства, намира, че жалбата е
процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото прекратено, по следните съображения:
От Д.Т. са подадени заявления
за подпомагане за 2018г. - 2018/16.04.2018г. и за 2019г. - 02/060619/35729,
като не е спорно, че по тях не са изплатени исканите субсидии, съответно не е
постановен отказ за това, тоест не е налице произнасяне с административен акт.
От ответникът се твърди, че
процесът на извършване на проверки по тези заявления, съгласно чл.37 от ЗПЗП,
предхождащ оторизацията и издаването на уведомителни писма за оторизираните
суми и наложените санкции, не е приключил и до настоящия момент
ДФЗ-Разплащателна агенция, не е издала уведомителни писма.
По своята същност мълчаливият
отказ представлява бездействие на административният орган, когато има
задължение да се произнесе по направено пред него искане и той е индивидуален административен
акт по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, като е напълно приравнен към изричния
такъв, тъй като не е само липса на волеизявление от страна на компетентния
орган, а отказ да се издаде акт с посоченото от молителя съдържание. За да бъде
налице формиран мълчалив отказ е необходимо да бъде безспорно установено, че
административния орган, след като е имал задължение да се произнесе по
направено пред него искане, не го е направил в нормативно установения срок.
Съдебната практика на Върховния административен съд по
принцип допуска обжалване на мълчалив отказ
за подпомагане по схеми и плащания с основание Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП). В случая обаче липсва формиран мълчалив отказ, който да е предмет на
съдебен контрол. Общата фикция за мълчалив отказ
съгласно чл. 58 АПК поради наличие на специална уредба в приложимото
законодателство – национално и европейско, в случая е неприложима. ЗПЗП,
подзаконовите нормативни актове и Устройствения правилник на ДФЗ не предвиждат законоустановен срок, в който
изпълнителният директор на ДФЗ следва да се произнесе по подадено заявление за
подпомагане. Такъв срок липсва и в приложимите регламенти. Съгласно чл. 75, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17
декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на
общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (Регламент 1306/2013 г.) плащанията по схемите за подпомагане и посочените
в член 67, параграф 2 мерки се осъществяват в периода от 1 декември до 30
юни на следващата календарна година. Плащанията не се извършват преди да са
приключили проверките на условията за допустимост, които държавите членки
трябва да осъществяват – чл.75, параграф 2 от същия регламент.
Видно от изложеното, във връзка с подпомагането на
земеделските производители, е предвидено продължително във времето
административно производство по оторизиране на сумите, за да се извършат всички
проверки на условията за допустимост. Законодателят предвижда издаване на
изричен писмен акт - уведомително писмо за изплащане, съответно отказ от
изплащане на заявената помощ, който краен административен акт подлежи на съдебен
контрол за законосъобразност. В този смисъл, съгласно чл.10б, ал.1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията
и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция,
уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации по
схемите и мерките по чл.1 по реда на АПК. В случая, такъв акт по отношение на Д.Т. не е издаден,
както към момента на подаване на жалбата, така и до настоящия момент, поради
което жалба е процесуално недопустима, като преждевременно подадена и следва да
бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено. Той би
имал право на жалба, единствено в случай на постановен пълен или частичен изричен
отказ за изплащане на субсидии по подадените от него заявления.
Мотивиран
от изложеното, Административен съд Бургас, десети състав
О П
Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на Д.Н.Т. с ЕГН: **********, с постоянен
адрес *** против мълчалив отказ на Държавен фонд „Земеделие“ да изплатят
полагащите се субсидии за 2018г. по „ДПЖСК“ – Овце – 216 броя и ПНДЖЗ – Кози –
170 броя, както и за 2019г. по „ДПЖСК“ – Овце – 205 броя и ПНДЖЗ – Кози – 151
броя.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 1116/2020г. по описа на
Административен съд Бургас.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния
административен съд в 7- дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: